Nobels fredspris 2018 till Denis Mukwege och Nadia Murad

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nobels fredspris 2018 till Denis Mukwege och Nadia Murad

Inläggav Alien » 2018-10-05 15:35:59

Äntligen en både värdig och okontroversiell pristagare.

DN skrev:Vem är Denis Mukwege?

– Han är en kongolesisk gynekolog, 63 år gammal, som grundade det berömda Panzi-sjukhuset i staden Bukavu i östra Kongo i slutet av 1990-talet. Sedan dess har han och hans anställda under ständigt hot behandlat över 50.000 offer av sexuellt våld. Mukwege har förekommit i diskussionerna om fredspriset i stort sett varje år under det senaste decenniet.

Varför får han priset just nu?

– Kommittén har naturligtvis inspirerats av #Metoo-rörelsen som började för precis ett år sedan. Frågan om sexuellt våld har lyfts upp globalt tack vare #Metoo och nu hakar Nobelkommittén i Oslo på och skapar en länk mellan #Metoo och freds- och konfliktarbete.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/erik- ... -tidigare/

Jag skrev om honom här: hjaltar-och-hjaltinnor-en-positiv-trad-t40973.html

Edit: Lade till Nadia Murad i rubriken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobels fredspris 2018 till Denis Mukwege

Inläggav Alien » 2018-10-05 19:38:18

Det var ju två fredspristagare. Den andra är Nadia Murad.

Nadia Murad är den näst yngsta person som tilldelats Nobels fredspris, hon är född 1993 (yngst hittills är Malalal Yousufzai, som var 17 när hon prisades 2014).

Murad är en yazidisk-kurdisk människorättsaktivist. Hon tillfångatogs av terrorsekten IS 2014, då många i hennes by mördades. Hon blev sexslav i Mosul, men lyckades fly till tyska Stuttgart.

Nadia Murads bok ”Den sista flickan. Berättelsen om min fångenskap och kamp mot Islamiska staten” kom ut på svenska på försommaren.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobels fredspris 2018 till Denis Mukwege och Nadia Murad

Inläggav Alien » 2023-01-28 3:52:45

Mer om Mukwege och hans arbete. Han är aktuell med boken ”Kvinnors styrka. Vad jag lärt mig av kampen på det sexuella våldets frontlinje”. Han är också aktuell iom kriget i Ukraina.

Våldtäkt används i alla krig som ett vapen.

DN 2023-01-11 skrev:– Det förstör inte bara kvinnan – det splittrar familjer och samhällen, säger Fredspristagaren och läkaren Denis Mukwege.

Sedan över 20 år driver han ett sjukhus i Kongo för patienter som utsatts för sexuellt våld. Hans arbete har blivit världsberömt. Sedan en tid är stiftelsen han grundat också verksam i Ukraina.
---
På Panzisjukhuset är den medicinska vården bara inledningen av ett långt läkande, som också inkluderar psykologstöd för att sätta ord på vad de varit med om, traumatiska upplevelser som omgärdas av tabun. Men det handlar också om socioekonomisk och rättslig hjälp – att våga, och vilja, vittna. Man kallar metoden holistisk, för att den vilar på flera ben.

– En kvinna ska kunna ta sig vidare efter sjukhuset, och bli en del av samhället. Vara något annat än ett våldtäktsoffer. Vara en aktör.

Den juridiska processen och upprättelsen blir en central del av läkandet.
https://www.dn.se/kultur/fredspristagar ... r-moralen/

De flesta offer är kvinnor men det finns även manliga offer.

– Kvinnor ser sig själva som en del av ett samhälle. De bryr sig om andra, de vill vittna för att hjälpa andra. Jag har lärt mig mycket av att se kvinnors motståndskraft.

Män, däremot, tillägger han, tycks ha svårare att hantera vad de varit med om. Ungefär en procent av sjukhusets patienter är män, fysiskt läker de, men många av dem begår självmord. Det gör sällan kvinnorna, många av dem vill använda fasorna de upplevt för att andra ska slippa.
---
Män är också underrepresenterade i allt arbete som rör kvinnor – ”det räcker med att se vilka som kommit hit” – kommenterar Denis Mukwege journalistgruppen som dykt upp på pressträffen i Stockholm. Där sitter nästan enbart kvinnor.

Mukwege har bjudits in över hela världen för att sprida kunskap om sitt arbete. Sedan flera år finns samarbeten också i Ukraina, som intensifierats sedan kriget eskalerade.

Det gäller också att få förövarna straffade för brotten. Bara om brotten straffas kan de upphöra. Om inga regler finns, då finns inga gränser för vad människor kan göra mot andra människor. Tyvärr går de flesta förövare fria pga korruption.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in