Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2023-01-09 22:30:03

Bokrapport 2022
Kristoffer Eriksson: De som blev kvar
Sci/fi (efter katastrofen)
En riktigt bra debut som griper tag och som flera gånger fick mig att gråta. Bra slut också.

Niklas Natt och Dag: 1795
Historisk roman
En roman som griper tag, med fina personporträtt och råa, välbeskrivna miljöer, men slutet var lite konstigt och inte vad jag hade förväntat mig.

Michael Degen: Alla var inte mördare
Memoarer
Rörande och ganska humoristisk, men jag hade svårt att hålla reda på alla personer. Sen kändes kriget (Andra Världskriget) konstigt nog inte så hemskt i den här boken, det blev sällan riktigt spännande.

Claire Beans: The illness lesson
Historisk roman
Jag blev lite besviken på den här boken. Den ser så vacker och lovande ut, men jag förstår inte riktigt vad författaren vill säga.

Arnaldur Indridasón: Flickan vid bron
Deckare
En spännande och rörande berättelse, möjligen med lite för många personer inblandade. Det övernaturliga inslaget känns inte larvigt och påträngande, utan passar i berättelsen.

Giles Blunt: Arktiska nätter
Deckare
En spännande och lite otäck deckare med mycket udda intrig. Det enda jag inte gillar är att den känns en aning gubbsjuk i sina beskrivningar av sex och kvinnor.

Anders Sundkvist: Återvändaren
Deckare
Superb deckare med fina personporträtt. Härligt med en bok som utspelar sig i Luleå; jag kunde se de flesta av miljöerna framför mig (mammas gamla högstadium, t.ex.). Mycket gripande!

E. P. Uggla: Felet med Eden
Sci/fi (dystopi)
Sträckläste denna enormt spännande och gripande bok med ett mycket oväntat slut. Och i dag såg jag att del två har kommit!

Val McDermid: Brottets gåta - kriminaltekniken inifrån
Kriminalteknik
En väldigt intressant bok som tar upp flera otäcka och intressanta rättsfall. Det enda jag inte tyckte om var kapitlet om hur en rättegång går till, det var för krångligt för mig.

Sharon Bolton: Awakening
Deckare
Krypande stämning och mysrysliga miljöer gör detta till en riktigt bra deckare. Plus för finurlig intrig och en hjältinna med vanställt ansikte.

Ambrose Parry: En njutbar död
Historisk deckare
Intelligent deckare i fascinerande miljöer. Plus för att man får en del medicin- och kvinnohistoria på köpet. Ruskiga mord, men lite för många människor att hålla reda på för att få full pott.

Marie Hargreaves: Barnhemmet från helvetet
Självbiografi
Gripande uppväxtskildring, även om bara ungefär en tredjedel av boken utspelar sig på barnhemmet. Marie Hargreaves har verkligen fått kämpa!

Helena Dahlgren: Skarp
Thriller
En riktigt bra, otäck och udda berättelse i norrbottnisk miljö. Fina miljöbeskrivningar och personporträtt.

Miriam Toews: Kvinnor som pratar
Verklighetsbaserad roman
I och för sig utspelar sig boken i en fascinerande miljö och kultur (konservativa mennoniter i Bolivia), men det händer inte så mycket. Det blir lite långtråkigt.

Joël dicker: Stephanie Mailers försvinnande
Deckarpekoral
HAHAHA vilken urlöjlig, patetisk skitdeckare! Helt osannolikt usel! Dialog som hämtad ur en novell av en högstadieelev, parodiska personporträtt, poliser som får Kling och Klang att likna genier, en helt osannolik intrig och ett skitfånigt slut. Så usel att det blev underhållande.

Caitlin Starling: The Death of Jane Lawrence
Skräck
Boken börjar bra och kusligt, men ungefär halvvägs byter den stil och börjar handla mer om magiska experiment. Då blir det lite för flummigt. Men bra slut!

Angeline Boulley: Mitt namn är Firekeeper
Deckare
Utspelar sig hos anishinaabe-stammen i norra Michigan. Huvudstaden har blandat ursprung. I början känns boken en smula rörig och det är ibland svårt att hänga med i alla fraser på anishinaabe-språket (man får förstå av sammanhanget vad de betyder), men slutet är först rafflande och sedan gripande. Perfekt bok för den som vill veta mer om livet som ursprungsamerikan i dag.

Ulf Ellervik: Förundran. Om vetenskapens små njutningar
Kåserier om vetenskap
Ulf Ellervik skriver trevligt och mysigt, men eftersom jag inte är kemist blir det svårt att hänga med ibland. Jag tycker bättre om hans tidigare böcker.

Övergivna platser
(antologi)
Skräck
Fascinerande att berättelserna utspelar sig på övergivna platser som finns på riktigt, men de är lite för otäcka och fyllde mig med obehag.

Erik Hemmingsson och Stina Wollter: Kampen mot kroppen
Medicin/idéhistoria
En omskakande bok som jag har tänkt på mycket även efter att jag läst ut den. En viktig bok!

Richard Shepherd: Onaturlig död
Självbiografi
Shepherd berättar om hur det kommer sig att han blev rättsobducent och om olika fall han har arbetat med. Det är otroligt fascinerande, även om många av fallen är mörka och otäcka.

Ray Celestin: Djävulsvind
Deckare
Sista boken om detektiven Ida, som nu bor i Los Angeles. Det är 60-tal och Vietnamkrig. Tillsammans med vännerna Dante och Kerry utreder hon ett märkligt fall med en seriemördare.
Underbar deckare med karaktärer som känns som ens vänner. Varm och gripande. Läs alla fyra böckerna, de är superba!

Lindsey Fitzharris: The Face Maker
Medicinhistoria
Berättelsen om hur kirurgen Harold Gillies under första världskriget revolutionerade plastikkirurgin och utförde underverk för att återställa utseendet på soldater vars ansikten slitits i trasor. En gripande bok som också ger en inblick i första världskrigets helvete. Bildmaterialet kan kännas jobbigt att titta på, men det är otroliga skillnader mellan soldaternas ansikten före och efter utförda operationer.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nescio » 2023-01-09 22:48:16

Röda Nejlikan av Baronessan Orczy.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2023-01-21 14:45:55

Deckare: Morden på Fleat House av Lucinda Riley
Roman: Biodlaren från Aleppo av Christy Lefteri
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav kuj kuj » 2023-01-22 18:03:38

Jag läser
Davos Man: How the Billionaires Devoured the World
Av Peter S. Goodman
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Richard » 2023-01-23 7:00:47

Lyssnar på ”Atomfysikens grunder 1” av Göran Jönsson.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nescio » 2023-02-14 14:58:39

Trägudars land av Jan Fridegård.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2023-02-14 17:30:25

nescio skrev:Trägudars land av Jan Fridegård.


Bra bok i och för sig läste jag den för 30 år sedan eller något i den stilen.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Richard » 2023-02-15 13:17:10

Ska börja lyssna på "Heligt blod, helig gral"; https://sv.wikipedia.org/wiki/Heligt_blod,_helig_Gral

Den som inspirerade Dan Brown till Da Vinci-koden.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kidzi » 2023-02-22 23:30:40

Kan någon ge förslag på bok med lite långsamt tempo, inte för mycket våld och lite bitterljuv?
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2023-02-23 0:42:01

Då tänker jag på Nora Webster av den irländske författaren Colm Toibin, som jag nyligen läst.

Det händer inget särskilt dramatiskt i romanen även om oroligheterna i Nordirland nämns. Men romanen utspelar sig på Irland (republiken) under 1960-talet. Nora är en kvinna som just förlorat sin make när romanen börjar. Hon har varit hemmafru och tagit hand om hushållet och de fyra barnen. Nu måste hon börja arbeta igen hos samma arbetsgivare hon med glädje lämnade när hon gifte sig. Romanen följer henne under tre år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nescio » 2023-02-23 1:26:44

Murder on the Orient Express av Agatha Christie.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav matgar » 2023-02-25 20:31:09

Weaponized av Neal Asher.

En sci-fi bok som utspelar sig i en fjärran framtid där mänskligheten och AI lever ihop, samt genetisk manipulation som modifierar människors kroppar.
Utspelar sig i en värld/universum som författaren hittat på som kallas Polity.
Jag har inte kommit så långt ännu, men verkar rätt lovande.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nescio » 2023-03-01 18:57:28

Röde Orm av Frans G. Bengtsson.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Richard » 2023-03-02 11:46:09

Började läsa "String Theory for Dummies" igår.

Jag har två tips till var man kan hitta böcker, helt gratis!

De flesta känner säkert till Legimus, där man om man har någon form av funktionsnedsättning (för min del koncentrationssvårigheter p.g.a. min autism) har rätt till att ta del av alla ljudböcker där, o det är i princip nästan alla böcker som finns tryckta. Man bara ansöker på sitt lokala bibliotek om ett konto där, behövs inte ens nått intyg (men jag menar inte att man ska missbruka det).

Sen har jag hittat sidan PDFDrive, där det finns mängder med böcker att ladda ner i både pdf- och epub-format (även mobi-, men det vet jag inte vad det är, kanske för mobiler?).

De flesta är dock på engelska, o jag har extra svårt att koncentrera mig på engelska. Men, jag kör dom genom Google Translate. Google Translate har dock en begränsning på hur stora filer man kan översätta, både max 10 MB och/eller 300 sidor. Men det finns program (jag använder Master PDF Editor 5 för Linux) att dela filerna i mindre, översätta dom, o sen sätta ihop dom igen.

T.ex. den bok jag läser nu; String Theory For Dummies laddade jag ner, delade i två filer eftersom den är på 387 sidor, körde båda filerna genom Google Translate, Dokument, sammanfogade filerna, o så har man, tada; String Theory For Dummies, Svenska

Självklart blir den inte 100% korrekt, men den blir förståelig i.a.f. Ibland blir texten lite felplacerad o oläslig också, men för det mesta kan man skippa det.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav kuj kuj » 2023-03-02 21:51:21

The end of the world is just beginning : mapping the collapse
Av Peter Zeihan
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Tystheten » 2023-03-19 14:31:53

The Exorcist av William Peter Blatty
Tystheten
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2021-03-25

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2023-03-19 14:59:42

Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nescio » 2023-04-09 17:31:08

The Mystery of the Stuttering Parrot av Robert Arthur.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Solblomma » 2023-04-09 18:49:00

Döden i floden - Agatha Christie
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2023-04-11 0:13:00

Stöld av Ann-Helén Laestadius. Det är en roman jag läser med bultande hjärta och en klump i halsen. Blir rasande både på de som dödar renar för köttets skull och av hat mot samer och på polisen som inte gör något.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Dagobert » 2023-04-13 0:24:16

Charles Bukowski för första gången, novellsamlingen Historier från ingenstans (South of No North) som ska vara bra.
Lyssnade på halva. Tyckte INTE om den. Förstår inte alls, tycker bara att allt är grovt och fult. Kanske var det uppfriskande normbrytande 1973 men inte idag.
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2023-04-20 0:59:35

En fackbok:
Martin Kragh: Det fallna imperiet. Ryssland och väst under Vladimir Putin
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav johnnyfg » 2023-05-03 20:29:18

Hej!
Jag har nyligen läst igenom alla böcker av Melody Grace som handlar om "Sweetbriar Cove".
Naturligtvis i formatet EPUB. Varför? Jo för att jag kör med linux, och i den världen är man "mobbad" av amazon och Adobe via deras krypteringar av deras böcker. Dock går det att knöla lite med Calibre och köra Adobe nedladdare för windows via Wine ... struligt? ja. Har ingen aning om det går att ladda ner ifrån amazon och konvertera det till epub som är fri ifrån DRM.
När jag väl har böcker i EPUB format, då kommer nästa steg! Att redigera böckerna som jag vill att det ska vara. Typ bilders placering mellan marginalerna, rak vänster och höger marginal. Att böckerna faktiskt använder inbyggda html-funktioner som punktlistor istället för att göra dom med fejkade metoder. Rättar också stavfel och sakfel när jag läser dom i mobilen och sedan när jag är klar med böckerna så uppdaterar jag dessa böcker i datorn.

Jag har också sett en attityd inuti mig att "farliga" bäcker, de som "hotar till förändring" har en tendens att aldrig bli lästa. Att då gå via att jag formaterar om texten så blir det ju också en slags skummande av bokens innehåll, och då har jag liksom gått förbi min "spärr" att inte läsa dessa "farliga" böcker!
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav atoms » 2023-05-04 0:45:56

The Shards, Bret Easton Ellis
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18061
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Intressanta intressen



Logga in