Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Inläggav Alien » 2023-01-21 14:07:31

Det ryska man gillar kan vara rysk mat, rysk litteratur, rysk musik, rysk natur.

Vad är typisk rysk mat?

Borsjtj - rödbetssoppa
Det finns många varianter av den klassiska ukrainska rätten Borsjtj. Vanliga ryska tillbehör är smetana och piroger.
https://www.tasteline.com/recept/borsjt ... betssoppa/

Det typiskt ryska visar sig vara typiskt ukrainskt. Men det visar bara hur nära varann folken står (el stod).

Biff Stroganoff
Biff Stroganoff eller biffstroganoff (ryska: бефстро́ганов, befstróganov) är en maträtt med rötter i Ryssland, uppkallad efter en rysk aristokratisk adelsfamilj som var inflytelserik under den ryska kejsarperioden. Rätten tillagas av nötkött, exempelvis oxfilé eller utskuren biff, som skärs i strimlor. Köttet bräseras med grädde, tomatpuré samt lök och senap.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biff_Stroganoff

Varianten korv Stroganoff är mer plånboksvänlig.

Soljankasoppa
Solyanka är en tjock rysk soppa gjord med olika typer av kött som bacon, skinka, nötkött och korv – men kan också tilllagas med fisk. Grönsaker läggs även till i soppan, t.ex. kål, morötter, lök och potatis.

Solyankasoppan toppas med citron och hackade pickles vilket ger den syrliga smaken.
https://www.christineabroad.com/sv/rysk-mat/

Pelmeni - ryska knyten
Pelmeni är Rysslands nationalrätt och är älskad av både lokalbefolkningen och turister. Det är dumplings gjorda av tunn pastadeg och är fyllda med köttfärs.

De kan serveras som de är, i smör med gräddfil, eller i en soppa.

Pelmeni är en av de maträtter du måste prova när du är i Ryssland. Inte bara för att det är deras nationalrätt men även för att det är riktigt gott!
https://www.christineabroad.com/sv/rysk-mat/

Blinier - ryska plättar
Blinier (ryska: блин, blin, plural блины, bliny) är plättar bakade på bovetemjöl.[1] Blinier kan ätas med gräddfil eller smetana, rysk kaviar, hackad lök med mera.[1] Men kan även ätas med söt fyllning, t.ex sylt eller äpple. Även vanligt med tvorog (rysk kvarg).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blinier

Vilka ryska rätter har ni ätit? Har ni rentav lagat till dem själva?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Inläggav Alien » 2023-01-21 14:24:52

Det finns en affär i min stad som säljer typiskt ryska varor. Den heter Ryska souvenirer och delikatesser. Jag har gått förbi när jag varit hos polisen. Hur går det för dem nu, borde jag gå in och köpa något? Men man vill ju inte stödja Ryssland på något vis.

Försäljningen sjönk brant efter den 24 februari. Försäljningen av livsmedel sjönk med 30% och övriga varor ännu mer.

UNT 18 januari 2023 skrev:– Folk tror att vi handlar med Ryssland men det gör vi inte. Matvarorna i butiken har visserligen rysk anknytning men alla våra produkter är tillverkade i EU.

– Det här verkar inte folk förstå. Vi är en svensk butik och vi betalar skatt i Sverige, men allt ryskt ses som negativt numera.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... e/jd19901j

Men vad är det de säljer?

När det gäller utbudet av inlagd gurka finns nog ingen livsmedelsaffär i Uppsala som slår den butik på Svartbäcksgatan som säljer ryska livsmedel.---
– Här har vi gurka som är inlagd i pepparrot, en annan som är inlagd i vinbärsblad, här en inläggning med vitlök, andra med dill, körsbärsblad, vinbärsblad.

Han fortsätter att räkna upp de många varianterna och summerar till 25 typer av inläggningar.

Men nu har jag redan en stor burk med inlagd gurka hemma och det går inte åt så mycket.

– Vi säljer även porslin, sjalar, dockor och andra föremål med anknytning till Ryssland. Vad gäller de varorna har omsättningen sjunkit ännu mer, de går knappt att sälja alls.

En blommig rysk sjal skulle vara något. Men jag har redan fått en äkta rysk sjal, köpt av min dotter i Moskva (inköpt strax före invasionen).

Ägarna har funderat på att stänga men de har sina stamkunder som skulle sakna butiken.

En kund är byggnadsarbetare från Litauen.

Den här dagen bunkrar han upp med torkad fisk, ett paket späck och så inlagd gurka förstås.

– Jag är född i Sovjetunionen och här i butiken kan jag köpa mat som jag är van vid. De här varorna går inte att få tag på i svenska affärer, berättar han.

Späck, blä! Nej, det finns förstås inte i någon svensk butik, få skulle köpa det. Används det att steka i? Eller breder man det på brödet?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Inläggav antonius » 2023-01-21 15:13:59

rysk literatur, klassisk musik, ballet, arkitektur och en otrolig natur, allt är ju inte förfallen sovjetism och Putinism
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Inläggav LordNelson » 2023-01-21 15:28:32

Borsjtj. Borsjtj. Rödbetssoppa. Bra grejer…
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Inläggav Chilehead » 2023-01-21 22:28:56

Alien skrev:Späck, blä! Nej, det finns förstås inte i någon svensk butik, få skulle köpa det. Används det att steka i? Eller breder man det på brödet?

Späck var det länge sen jag såg i en svensk matbutik, det var vanligare en 20 år sen. Man kan steka i den men framförallt om man gör egen korv och även som extra fett till egna burgare då fetthalten på en sådan ska helst vara ungefär 20%
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Inläggav antonius » 2023-01-21 22:34:44

Chilehead skrev:
Alien skrev:Späck, blä! Nej, det finns förstås inte i någon svensk butik, få skulle köpa det. Används det att steka i? Eller breder man det på brödet?

Späck var det länge sen jag såg i en svensk matbutik, det var vanligare en 20 år sen. Man kan steka i den men framförallt om man gör egen korv och även som extra fett till egna burgare då fetthalten på en sådan ska helst vara ungefär 20%


ska man inte ha det i traditionell "shepards pie"?
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Inläggav Alien » 2023-01-21 22:37:05

De som gör egen korv till jul behöver späck och just då finns det i vissa affärer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det ryska man gillar (mat, kultur m m men ej politiken)

Inläggav Paladinen » 2023-01-25 9:05:15

Borsjtj är gott gotteli gott gott

Blinier - ryska plättar är smaskigt

Vodka - rysk vodka är bra grejer

Peroshki - ryska piroger är också fint

Biff stroganoff - det är mums det


Jag gillar dom där ryska babushka dockorna som alltid farmor och mormor hade när man var liten dom där som man öppnar så är det en mindre docka inne i som man också kan öppna och där är en mindre docka osv osv osv .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in