Kan ni tänka er (äta) en grå julskinka?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan ni tänka er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Alien » 2013-08-11 19:07:45

Inte jag, såvida jag inte blundar. Jag äter med ögonen också, och julskinka är en sån traditionell mat att det bara blir fel. Såvida man inte skär den i bitar och lagar en gryta med färgstarka grönsaker i.

TT/GP skrev:En grå julskinka istället för den klassiska rosa. En torrare flintastek för grillfantaster.
Nya EU-regler kan förändra de populära produkterna, hävdar kött- och charkbranschen. Men Livsmedelsverket tonar ner farhågorna.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.172 ... kinkan-gra

Traditionen med julskinka går ju tillbaka till hedniska tider. Ja, Josef och Maria åt knappast skinka, och inte kalkon heller (Amerika var ju inte upptäckt då). På chanukka äter judarna karp som hvudrätt. På den tiden fanns väl inget nitrat utan bara salt, undrar hur skinkan såg ut då?

Kommissionens nya tillsatsförordning började gälla i Sverige den 1 juni, men tolkningsarbetet kring hur vissa produkter ska definieras pågår fortfarande inom EU.

-Väljs fel definition kan vi inte tillverka produkterna som de görs nu och då förändras produktens karaktär som konsumenterna är vana vid, säger Åke Rutegård, vd för Kött- och charkföretagen.
I tillverkningen av exempelvis julskinka och flintastek sprutas saltlösning samt olika tillsatser, exempelvis nitrit, in i köttet. Om produkterna kategoriseras som köttberedning kan vissa tillsatser komma att förbjudas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Titti » 2013-08-11 21:13:28

När jag var barn saltade mamma alltid skinkan själv och den var då grå, dvs utan nitrit. De gånger jag serverades röd skinka någonstans hade jag svårt att äta den, tyckte det var direkt motbjudande.

Numera har jag vant mig vid färgad skinka. Men jag tycker fortfarande inte om det utan skulle föredra den med den naturliga färgen på kokt griskött - grå.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Huggorm » 2013-08-11 21:23:11

Jag skulle förmodligen inte ens märka att julskinkan var mer grå än rosa, men jag är ju inte riktigt som de andra barnen heller
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Miche » 2013-08-11 21:25:04

Tillsattes inte nitrit i skinkan från början för att förlänga hållbarheten?

Jag ser inget fel med att äta grå skinka.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav kiddie » 2013-08-11 22:55:18

Ingen åsikt. Julskinka är en trist köttklump. Förstår inte charmen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav kullan » 2013-08-11 22:58:59

Jag skulle kunna vänja mig vid grå julskinka.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Moggy » 2013-08-11 23:00:44

Nä. Skinka ska vara rosa.

Detsamma gäller kalvsylta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav kiddie » 2013-08-11 23:12:34

När jag var liten blev mycket av fläskköttet som var färskt rött när man stekte det. Det kändes konstigt när allt blev vitt. Men man vande sig. Nu minns jag knappt hur det såg ut innan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav animal » 2013-08-11 23:54:28

Jag äter allt som inte är direkt giftigt och kan tjäna som föda. (Möjligen med undantag för stora mängder vinäger.)
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Alien » 2013-08-13 15:52:03

Miche skrev:Tillsattes inte nitrit i skinkan från början för att förlänga hållbarheten?

Jag ser inget fel med att äta grå skinka.


Nitritet har en dubbel funktion:

Natriumnitrit med E-nummer E250, NaNO2, används för bevarande av köttprodukter, eftersom det framför allt hämmar tillväxt av Clostridium botulinum och att det genom reaktion med myoglobinet i köttet ger det den önskade rosa färgen i till exempel falukorv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrit

Så även falukorven blir grå då.

Inget fel alls med att äta grå skinka, falukorv etc. Bara alldeles omöjligt för mig.

Det går nog lika bra med selleri då ...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Caprifool » 2013-08-15 19:00:43

Asch, dött kött grånar vid tillagning. Äter hellre det än nitrit.
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Blue86 » 2013-08-15 23:18:24

Har aldrig lagt märke till att julskinka är rosa, så jag tror jag ska överleva med den grå versionen : D
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Re: Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Moggy » 2013-08-16 0:25:44

Vore sjysst om det gick att köpa i olika färger. Regnbågsskinka t.ex.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav slackern » 2013-08-16 0:54:55

Moggy skrev:Vore sjysst om det gick att köpa i olika färger. Regnbågsskinka t.ex.


Vadå HBT skinka?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav kullan » 2013-08-16 1:21:42

Vore skinkan grön slängde jag den.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-16 3:25:00

Moggy skrev:Vore sjysst om det gick att köpa i olika färger. Regnbågsskinka t.ex.
:lol: :lol: :lol: yes, my little ponyskinka!!!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Kan ni tänker er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Moggy » 2013-08-16 7:20:46

slackern skrev:
Moggy skrev:Vore sjysst om det gick att köpa i olika färger. Regnbågsskinka t.ex.


Vadå HBT skinka?



Tja. Skulle nog kunna bli populärt?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan ni tänka er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Alien » 2022-12-31 1:10:00

Bump!

Julskinkan är fortfarande vackert röd av nitrit. Men nu är nya regler från EU på gång.

SVT 16 DECEMBER 2022 skrev:Nitrit, som ger skinka den rosa färgen, är en större hälsofara än man tidigare trott. Den slutsatsen har EU:s livsmedelsmyndighet EFSA dragit i en ny rapport om nitrit och nitrat i maten. EFSA:s chef Bernhard Uhl säger att tillsatserna av nitrit i maten måste minska.

Riskerna med nitrit och nitrat har diskuterats länge, men nu har EFSA satt ner foten i den infekterade frågan. Efter att ha granskat den senaste forskningen dras slutsatsen att det är mycket troligt att alla åldersgrupper får i sig ohälsosamma mängder från tillsatser i maten. Det är en skärpning från den senaste bedömningen 2017 som inte kunde slå fast att exponeringen från tillsatser i mat var ett problem.

Nitrit och nitrat omvandlas i kroppen till nitrosaminer vilka i vissa fall kan orsaka cancer.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya- ... -ge-cancer

Dvs nitritet tas inte bort helt men det ska minska. Iofs tror jag inte det är så farligt om man äter det bara till jul. Men folk äter ju skinka och skinkpålägg året runt. En del nitrit behövs för att minska risken för botulism. Men folk har vant sig vid den rosa färgen och skulle kanske inte köpa grå skinka. Man får färga med något ofarligare.

Fakta om nitrit i maten
Nitrit och nitrat omvandlas i kroppen till nitrosaminer vilka i vissa fall kan orsaka cancer.
Spoiler: visa
Det gör att man vill minska exponeringen. Samtidigt är nitrit ett bakteriedödande konserveringsmedel som ska förhindra den farliga förgiftningen botulism. Det gör även skinka rosa, men nu utvecklas nya metoder för att färga köttet.

Nitrat och nitrit förekommer naturligt i mat, tex i gröna grönsaker. Det har därför varit svårt att avgöra tillsatsernas betydelse. EFSA baserar sina nya slutsatser på koststudier och risken för cancer i djurförsök, framför allt levercancer hos råttor.

En fransk studie påvisade tidigare i år ett samband mellan nitrosaminer och tjocktarmscancer.


Tillsatsämnena nitrit och nitrat heter E249-E252 på innehållsförteckningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan ni tänka er (äta) en grå julskinka?

Inläggav antonius » 2022-12-31 5:44:33

har ätit skinka hos en granne som var gråaktig och kom från vildsvin eller om det var tamsvin från egna gården, och den var helt "osprutad", smakade helt ok, samt när man äter vild lax från älv, den är inte heller så röd som Norsk odlad lax, så tänker man hur bedrägligt sånt kan vara, det ser underligt ut, men är hur maten egentligen skall se ut
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan ni tänka er (äta) en grå julskinka?

Inläggav Richard » 2023-01-01 8:50:18

Going to the beach.jpg


Nä, jag får skämmas själv, jag åt också (rosa) julskinka... :(

Annars är jag vegetarian, flexitarian kallas det. När man nästan är vegetarian. Äter kött när jag t.ex. blir bjuden på middag. Annars försöker jag vara vegetarisk (äter dock t.ex. ägg o mjölkprodukter).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan ni tänka er (äta) en grå julskinka?

Inläggav nomemorytoday » 2023-01-01 13:31:45

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:Vore sjysst om det gick att köpa i olika färger. Regnbågsskinka t.ex.


Vadå HBT skinka?



Tja. Skulle nog kunna bli populärt?


Mvh / Svt
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in