Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-15 23:17:11

Ja, jag är väl klen och bortskämd, jag vill stå i varmt vatten ända tills jag stänger av duschen och sveper in mig i badlakanet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav nescio » 2022-12-16 3:14:45

Alien skrev:Ja, jag är väl klen och bortskämd, jag vill stå i varmt vatten ända tills jag stänger av duschen och sveper in mig i badlakanet.
Har du duschen på samtidigt som du tvålar in dig? Då spolas väl tvålen bort direkt innan den har hunnit lösa upp smutsen?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Teost » 2022-12-16 12:37:50

Alien skrev:Nu ska man duscha på 4 minuter. Klarar jag aldrig. Hur ska jag hinna tvåla in och skrubba mig och tvätta håret med schampo och balsam på ynka 4 minuter?

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef.
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra ... lla-tiden/

Det är väl mer en rekommendation än en order man måste lyda. Men jag skulle då känna mig jättestressad av den. Måste man jäkta även på fritiden, även i duschen?


Menas att de duschar varje dag?
(Många arbetsplatser, där de har mer behov av duscha har duschmöjligheter, det går givetvis åt energi då med meen)
Jag tänker att om de menar 4 min per dag? Effektiva folk, och tex har inge hår, ja de kan hinna men oftast finns inte behov att duscha så ofta, då tänker jag att jag får använda mer vatten - då jag väl använder
Jag skulle inte vilja stänga av vattnet och sätta på igen om luften jättekall utanför duschen, flytande tvål kan man istället ta på direkt på valda ställen före sätter på vattnet, och sedan använda allt vatten till att skölja av, (då hårtvätt måste ev blöta före iochförsig)
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-16 14:15:19

Om man arbetar på kontor kanske man vill komma fräsch och nyduschad till jobbet varje dag.

Men nu på vintern duschar jag bara en gång i veckan "vare sig det behövs el inte". Huden känns torr och börjar klia när jag duschar. Så det är inget egenändamål att ta en lång dusch.

Smutsen är ju inte så ingrodd att jag behöver stå intvålad och frysa en stund först. Jag häller duschtvål på svampen och skrubbar mig. Men så är det håret: först blöta, sedan schamponera, sedan balsam i och till slut duscha ordentligt så att så mycket som möjligt av schampot försvinner ur håret. Det är ju håret som man mest märker att man behöver duscha på, det blir inpyrt av matos. Särskilt nu när det är minus 15 grader så man inte törs vädra. Det har iaf blivit mildare, när jag steg upp var det minus 19 grader.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav RapeRegs » 2022-12-16 15:08:27

Om håret tar lång tid att tvätta kan man ju alltid raka skallen. Det bör minska energiförbrukningen.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2022-12-16 19:19:21

RapeRegs skrev:Om håret tar lång tid att tvätta kan man ju alltid raka skallen. Det bör minska energiförbrukningen.


raklödder i engångsförpackning, BIC engångshyvlar av plast, osv är inte klimatsmart, man bör då ha rakborste, tvål av getfett från utegånggetter och gammal hederlig rakkniv som man vässar med strigel, gjord av hud från fjällnära kor
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2022-12-16 20:25:37

Kan duscha både genom att ha duschen på hela tiden eller verkligen snabbduscha med aktiv dusch i bara en minut.

Men har man suttit hemma och sunkat ett par dagar räcker det inte med 10 sekunder vatten på kroppen att bli ren. Men då borde man få räkna in de dagarna man inte duschat. Eller huuur? Har man inte duschat på 5 dagar får man 20 minuters dusch.

Kan även säga att när man kommer i klimakteriet ändras ens lukt och det kan behövas mer dusch om man inte ska stinka svettkärring. Det är en lukt som biter sig fast.

Jag har typ noll roligt i livet. Tycker åtminstone jag kan få duscha länge. Är ju inte så att jag flyger på semester varje år.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Teost » 2022-12-16 21:10:27

Alien skrev:Om man arbetar på kontor kanske man vill komma fräsch och nyduschad till jobbet varje dag.

Men nu på vintern duschar jag bara en gång i veckan "vare sig det behövs el inte". Huden känns torr och börjar klia när jag duschar. Så det är inget egenändamål att ta en lång dusch.

Smutsen är ju inte så ingrodd att jag behöver stå intvålad och frysa en stund först. Jag häller duschtvål på svampen och skrubbar mig. Men så är det håret: först blöta, sedan schamponera, sedan balsam i och till slut duscha ordentligt så att så mycket som möjligt av schampot försvinner ur håret. Det är ju håret som man mest märker att man behöver duscha på, det blir inpyrt av matos. Särskilt nu när det är minus 15 grader så man inte törs vädra. Det har iaf blivit mildare, när jag steg upp var det minus 19 grader.


Bra att laga ordentlig mat
Tänker på förr, film typ att kvinnor som har knuten rutig sjal över håret,eller sån där stor mössa i lakanstyg med resår som liknar som på syltlock dekor ibland, jag förklarar precis vilken va, i alla fall, hade det de för att skydda håret?
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2022-12-16 21:15:38

Hade man inte frusit i badrummet hade det varit mycket mer festligt att stänga av vattnet. Man stänger av och börjar huttra.

Men man kan göra något som både värmer och sparar. Man börjar med att torrborsta sig. Det är bra om man t ex svettats och det torkat in. Då ryker det om en och lagret försvinner. Man blir varm i hyn om man har en rivig borste. Och duschtiden blir kortare. Det är väldigt extravarmt att duscha efter borstningen. Det känns lite som att basta.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav nallen » 2022-12-16 21:29:20

Alien skrev:Men nu på vintern duschar jag bara en gång i veckan "vare sig det behövs el inte". [...] Så det är inget egenändamål att ta en lång dusch.

Du kan nog duscha en kvart en gång i veckan med gott samvete, genomsnittet är ändå klart mindre än 4 minuter dagligen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-16 21:47:19

Teost skrev: Bra att laga ordentlig mat
Tänker på förr, film typ att kvinnor som har knuten rutig sjal över håret,eller sån där stor mössa i lakanstyg med resår som liknar som på syltlock dekor ibland, jag förklarar precis vilken va, i alla fall, hade det de för att skydda håret?

Skydda frisyren kanske? Eller för att skydda maten så inga hårstrån ramlar i maten. Eller både och.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-12-16 22:04:58

Alien skrev:
Teost skrev: Bra att laga ordentlig mat
Tänker på förr, film typ att kvinnor som har knuten rutig sjal över håret,eller sån där stor mössa i lakanstyg med resår som liknar som på syltlock dekor ibland, jag förklarar precis vilken va, i alla fall, hade det de för att skydda håret?

Skydda frisyren kanske? Eller för att skydda maten så inga hårstrån ramlar i maten. Eller både och.

Namnlös.jpg
Kurt Olssons pysselhörna: Gör själv en stekmössa av vaxduk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Dagobert » 2022-12-17 13:10:33

Alien skrev:Ja, jag är väl klen och bortskämd, jag vill stå i varmt vatten ända tills jag stänger av duschen och sveper in mig i badlakanet.

Det var väl det jag trodde :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav RapeRegs » 2022-12-17 13:47:21

Ett nyttigt och bra alternativ till långa miljöförstörande okynnesduschar så här på vintern är kallbad eller isvak.

flakis2.jpg

När du rakat ditt huvud är det dags för ett asketiskt bad

Av naturliga skäl lär man sig då att tvaga sig hastigt, en god vana som sedan kan spilla över på kallduscharna.

flakis1.jpg

Känslan av flakis i pungen påminner dig om ditt goda miljöengagemang

Eftersom en varmdusch kostar runt 50 SEK så här i Ukrainatider (källa DN) kan du genom att doppa dig dagligen spara upp till 350 SEK / vecka eller om man så vill 1500 SEK / månad. Du kan också skryta för dina vänner om hur miljömedveten du faktiskt är nästa gång ni heroiskt limmat er fast på vägbanan för att hindra sjukhusbesök, arbete och andra kapitalistiska företeelser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav RapeRegs » 2022-12-17 14:12:14

Har du inte tillgång till en isvak kan du med goda resultat rulla dig i snön istället. Kombinera badborsten med granruskor och gnid ordentligt! Också tallbarr har en god renande såpaeffekt,men är svårare att hantera rent praktiskt.

Var extra noga med armhålor och skrev.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav antonius » 2022-12-17 14:13:43

RapeRegs skrev:Ett nyttigt och bra alternativ till långa miljöförstörande okynnesduschar så här på vintern är kallbad eller isvak.

flakis2.jpg

När du rakat ditt huvud är det dags för ett asketiskt bad

Av naturliga skäl lär man sig då att tvaga sig hastigt, en god vana som sedan kan spilla över på kallduscharna.

flakis1.jpg

Känslan av flakis i pungen påminner dig om ditt goda miljöengagemang

Eftersom en varmdusch kostar runt 50 SEK så här i Ukrainatider (källa DN) kan du genom att doppa dig dagligen spara upp till 350 SEK / vecka eller om man så vill 1500 SEK / månad. Du kan också skryta för dina vänner om hur miljömedveten du faktiskt är nästa gång ni heroiskt limmat er fast på vägbanan för att hindra sjukhusbesök, arbete och andra kapitalistiska företeelser.


bra initiativ, har man inte isvak eller öppen sjö i närheten men tillgång av snö, så är den gamla fina traditionen med att naken rulla sig i snön ett utmärkt och fullgott alternativ, och är uppfriskande och stärkande för själ och hjärta
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-17 15:11:47

Skämt åsido, så fryser jag tillräckligt annars. Jag vill inte stå och frysa i duschen också. Det är ett takfönster rakt ovanför och det drar därifrån. Det är därför alltid kallt i badrummet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-17 23:51:11

Spoiler: visa
Nej, den nya duschen vågar jag inte använda än. Dottern ska fotografera allt först och då får jag inte skräpa ned med duschtvål och schampo och gamla handdukar.

När de är här så kommer de att använda den så då blir den också "förbjudet område". Vi får använda det dragiga badrummet uppe.


Jag försöker iaf spara det lilla jag kan. Stänga av teven med knappen (då går den ibland plötsligt på i stället), stänga av handdukstorkaren och lägga ner värmen på elementet när jag går och lägger mig. Det är svårt att införa nya vanor. Frysen är frostad, nu återstår kylskåpet.

Man ska inte diska för hand (det drar mer ström), men vad gör man när kastrullerna inte blir riktigt rena i diskmaskinen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2022-12-18 1:22:15

Jag borde diska för hand eftersom varmvatten ingår men inte el. Men jag kör diskmaskin iallafall.

Duschar ganska länge för jag inte betalar det själv.

Stänger inte av maccen med knappen, låter den gå i vila. Jag har dock en knapp på förlängningssladden men då släcks allt, måste ha en till sladd, men den gått sönder. Vill inte pilla på den där klena knappen varje dag, då går den sönder. Hur mycket extra drar min iMac att vara i vila istället för av?

Använder ofta ugnen för att jag har svårt att stå vid spisen och laga mat. Får se på nästa räkning om jag får sluta med det.

Iallafall skönt att fjärrvärmen inte betalas för sig. Nu när det varit så kallt. En vinter gick värmen sönder och vi fick värma med el och betala det själva. Bra att det inte händer nu.

Det är skillnad på vad som kommer på räkning. Och det man betalar indirekt som inte går upp lika mycket för det finns alltid folk som gör av med väldigt lite.

Jag tycker inte illa om dem som utnyttjar systemet och undviker el och överanvänder annat om de lever bäst så. Att spara bara för det ska bli billigare för industrierna är inte min grej.

De flesta betalar elräkning men det är där de skräms mest. Att de ska mörka gatorna. Att de ska bryta elen helt. De flesta som inte värmer med el eller har elvärmt vatten gör inte av med mycket iallafall. Släcka en lampa sparar kanske 1 öre på en vecka. Sett att folk undviker ledbelysning till jul. Men den kostar ju typ 20 kr att ha tänd dag och natt till julafton. Big deal!!!
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-18 2:38:04

Man kan ju spara på el inte bara för den egen ekonomins skull utan för samhället och miljön.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2022-12-20 1:25:26

Alien skrev:Man kan ju spara på el inte bara för den egen ekonomins skull utan för samhället och miljön.


Varför? Det lilla en fattig kan spara för miljön är beydelselöst.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Alien » 2022-12-20 1:53:55

Så kan ju alla säga och då blir inget sparat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Kidzi » 2022-12-20 2:04:07

Alien skrev:Så kan ju alla säga och då blir inget sparat.


OK, börja du. Som slösar varmvatten.

4 minuter? När jag var barn var 1-2 minuter normalt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips för att hålla nere energiförbrukningen och -kostnaden

Inläggav Paladinen » 2022-12-20 5:54:35

Jag har varmhyra vilket innebär att vatten och värme ingår i hyran så jag betalar inte för vattenförbrukning eller uppvärming av lägenheten eller vattnet.Jag brassar på elementen för fullt och duschar så länge som jag vill då det som sagt ingår i hyran så utnyttjar jag det faktumet. Även gratis tillgång till tvätt i gemensamt tvättutrymme ingår i hyran så jag kan tvätta 7 dagar i veckan utan att det påverkar min elräkning.

Jag betalar för den el som lampor, diskmaskin , spis , micro, tv , dator och andra saker som drar el förbrukar.


Det jag gör är att jag inte har på lampor under dagen samt inte i rum där jag inte är , alltså om jag kollar på tv så har jag bara tänt i vardagsrummet alla andra rum är släckta. Jag använder inte telefon eller datorn eller surfplattan med laddkabeln i utan jag laddar upp dom till max och sedan låter jag batteriet dra ur helt innan jag laddar dom igen.

Jag förbrukar ganska lite el , min förbrukning har i flera års tid legat på mellan ,150-200 kWH i månaden.

Jag låg innan elprishöjningen på cirka 160-200 kronor i månaden men betalar nu runt 600-700 i månaden

Det som drar mycket el i mitt hem är att jag kör diskmaskinen iaf två gånger dagligen , jag har en bänkdiskmaskin vilket gör att jag inte får plats med lika mycket som en vanlig maskin vilket gör att jag kan behöva köra flera maskiner.

Jag skulle kunna handdiska för att spara el men jag är lat , det är värt att betala lite extra för den lyxen att slippa handdiska .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in