Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2022-08-27 23:23:36

De ville väl ha ett gemensamt efternamn och ingen vill ta den andras så de hittade på ett eget. I Arkiv Digitals databaser som sträcker sig fram till 1990 fanns ingen med det efternamnet.

Fast jag tänker ju bara på Ämtervik när jag hör det, orten i Värmland.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kidzi » 2022-09-04 23:06:00

Är Heidi så ovanligt i Sverige? Har stött på flera. Bara på senaste åren. En Heidi som uttalade det Haidi och en Haidi som uttalade det Haidi.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-04 23:15:45

Kidzi skrev:Är Heidi så ovanligt i Sverige? Har stött på flera. Bara på senaste åren. En Heidi som uttalade det Haidi och en Haidi som uttalade det Haidi.

Det är ett fint namn, det påminner mig om den där tjejen som bodde på ett berg i de schweiziska alperna med sin farfar. :) Vackert namn. Jag kan inte minns att ha träffad en svensk som hette Heidi, men jag har träffat flera Heidi i Norge. Ganska vanligt namn där.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-04 23:20:09

Sorry, men fick tvång...
https://youtu.be/CcdL94YVYv4
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-04 23:34:35

Jag undrar en sak, finns det några svenskar som heter Vegard? Eller är det bara ett norskt namn? Kanske finns det bara i Norge.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2022-09-05 0:01:46

Nej, det är nog typiskt norskt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-05 0:27:21

Fula? :-)063 Måste nog ta namn likt Achchchmed osv, namn som man ej kan uttala korrekt, utan att få kikhosta.

Konstiga, är nog "Solblomma" eller North, Paris osv - som jag också kan tycka är konstiga.

Vissa är skoj dock, Rutger Hauer, Örjan Böj (Flygare), Ilia Nastase, Arthur Ashe, Hynek Pallas osv.

Själv har jag två namn där båda är samma som två "kända" krigsherrar vars epitet kanske ej är dem charmigaste.

Roligast är nog när man verkligen känt någon och sedan berättas andra och tredje namn som låter "helt fel". Ingeborgsaktigt typ.

Namn var nog viktigt förr. Säkert i finare sammanhang, även idag. Inte så viktigt, tycker jag iaf. Jag brukar alltid, ofta tyst i huvudet, döpa om vänner och så, iaf.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav antonius » 2022-09-05 8:47:13

Jubilus Fikonstråle-Twinkelfhis, adliga namn är ofta märkliga, men är de högre upp på adelskalendern har de ofta smeknamn som får en att tänka på barn under tre år, Pompe, Ulle, Hua, osv.

OBS exempelnamnen är helt påhittade, av hänsyn till innehavaren, vars slott som blev taget av danskarna på 1500 talet
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav antonius » 2022-09-05 8:50:02

Peter North - grötkastare
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kidzi » 2022-09-05 21:31:42

Ahmed är lite jobbigt. Vi har inte hårt h i svenskan utan vi tror det är sjeljud, vilket är fel. Muhammed lyckas vi ju dock uttala, för att det lite som två namn mu-hammed. Det ska också uttalas med hårt h, så jag vet inte varför folk säger det med mjukt h vilket är avsevärt bättre än att säga Musjammed vilket jag aldrig hört.

Tycker afrikanska namn som slutar på -fisa är fula, men det beror ju på att fisa betyder något på svenska. Mafisa t ex.

En sak som jag undrar är om amerikaner är oförmögna att höra sjeljud, dvs som ach i tyskan. De hävdar att Jesus inte uttalas Chesus utan som Haysus. Sjeljudet är ju lite mildare i mexikansk spanska än i Spanien men det är fortfarande inte H. Antar att de helt enkelt inte hör skillnad på sje och H som vissa asiater inte hör skillnad på L och R. Jesus är ett konstigt namn. Det finns massa Josua i bibeln och det är samma namn som Jesus, men de stavar olika av någon anledning så man tror att bara en person hette Jesus på den tiden. Weird.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kidzi » 2022-09-05 21:36:24

Jag får nog lite skit nu, men jag tycker tjejnamn som slutar på A är så tråkiga. Kollar man på vikinganamn så slutar de ofta inte på A. Det verkar ha kommit med kristendomen och grekiskan.

Det är den generationen jag är i som har de namnen, massor fick bibliska namn. Tycker det är så fula. De låter så mesiga.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2022-09-05 22:33:11

Jesus är den latinska formen, Yeshua är den hebreiska formen. Josua är den svenska och tyska formen.

Bibliska namn är gamla (positivt) och internationella. Men jag föredrar den svenska formen. Alltså hellre Josua än amerikanska Joshua.

109 män har Josua som tilltalsnamn
1 022 män har Joshua som tilltalsnamn
233 män har Jesus som tilltalsnamn

En del av dem som heter Joshua kan ju vara invandrade från något engelskspråkigt namn. Dd som heter Jesus kommer säkert från något spanskspråkigt land.

En del namn är så vanligt att man knappast tänker på dem som bibliska. T ex Anders, Johan och Anna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-05 22:55:53

Alien skrev:En del namn är så vanligt att man knappast tänker på dem som bibliska. T ex Anders, Johan och Anna.

En sak jag har märkt är att ni svenskar verkligen gillar namnet Alice. :) Det har varit det mest populära namnet för tjejer under de senaste 10 åren. Det är lite speciellt, undrar varför det är så populärt i Sverige? Det är ett väldigt fint namn så förstår att ni gillar det, jag gillar det också. Speciellt och mycket fint namn.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kidzi » 2022-09-05 23:07:37

Alien skrev:En del namn är så vanligt att man knappast tänker på dem som bibliska. T ex Anders, Johan och Anna.


Jo, men de är ju sådana typiskt bibliska namn jag pratar om.

Daniel, Gabriel, Mikael, Tomas, Hanna, Sara, Eva. Rys.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2022-09-05 23:08:48

Kidzi skrev:Jag får nog lite skit nu, men jag tycker tjejnamn som slutar på A är så tråkiga. Kollar man på vikinganamn så slutar de ofta inte på A. Det verkar ha kommit med kristendomen och grekiskan.

Det är den generationen jag är i som har de namnen, massor fick bibliska namn. Tycker det är så fula. De låter så mesiga.

Helga, Ylva, Tyra, Åsa, Saga, Frida och Embla, för att nämna några vikinganamn på A :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2022-09-05 23:38:18

Kidzi skrev:Jag får nog lite skit nu, men jag tycker tjejnamn som slutar på A är så tråkiga.

Karl XIV Johans hustru hette ju Désirée, men när hon blev svensk drottning fick hon heta Desideria. Klart fulare.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2022-09-05 23:43:07

Dissa min förfäders namn, nej nu går det verkligen för långt! 8)

De hade alla bibliska namn el helgonnamn (Kristina, Katarina, Helena). Iofs betydde det inte att deras namn i praktiken slutade på -a. De kallades för Kerstin (el Stina), Karin (el Kajsa), Elin (el Lena). Magdalena kallades för Malin.

Jag tycker inte att några av dessa namn är "mesiga". Fula är de inte heller. Men en del är så vanliga att de kan ge ett opersonligt intryck. Men det är de namn som föräldrar hittat på för att var originella som kan vara fula/konstiga, tycker jag. Klassiskt är alltid säkrast.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2022-09-05 23:45:52

Kidzi skrev:
Alien skrev:En del namn är så vanligt att man knappast tänker på dem som bibliska. T ex Anders, Johan och Anna.


Jo, men de är ju sådana typiskt bibliska namn jag pratar om.

Daniel, Gabriel, Mikael, Tomas, Hanna, Sara, Eva. Rys.

Fina namn allihop. Men Gabriel är finast, kanske för att det känns ovanligast. Kände ingen med detta namn när jag var barn el ung. Men har faktiskt hittat det i släktforskningen. Ingen av mina släktingar men s a s släkt till släkten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2022-09-06 7:18:44

Måste vara olika områden i landet, jag släktforskar ju också och ingen av Daniel, Gabriel, Mikael, Tomas, Hanna, Sara eller Eva var vanliga här. De förekom, men så sällsynt att när man hittade en var den superlätt att följa genom källorna för det fanns ingen annan med samma namn. Det var först i modern tid som de namnen blev vanliga här.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2022-09-06 10:41:36

Michel var supervanligt, det vimlar av Michel, Michelsson och Michelsdotter. Jag misstänker att det uttalades "Mitjel". Daniel, Thomas och Sara förekommer men är inte så vanligt. Eva var rätt ovanligt, känns som ett "överklassnamn" som så småningom sipprat ner till allmogen. Hanna har jag inte sett (det är ju egentligen samma namn som Anna). Den släkting jag kände som kallades Hanna hette egentligen Johanna, liksom att mormor Sanna egentligen hette Susanna.

De allra vanligaste namnen var Johan, Jakob, Erik (enda fornnordiska namnet), Anders och Anna, Maria, Brita och Lisa. De namnen har levt kvar (men just Brita är ovanligt idag).

Det vore väl synd om alla tyckte att de måste ge barnen "nya" namn och alla gamla namn försvann. Men det går mode i namn, vissa "bortglömda" namn kommer åter samtidigt som det kommer nya. Sebastian, Alexander, Lovisa, Linnéa el Nathalie hette ingen i min klass.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-06 13:39:45

Alien skrev:De allra vanligaste namnen var Johan, Jakob, Erik (enda fornnordiska namnet), Anders och Anna, Maria, Brita och Lisa. De namnen har levt kvar (men just Brita är ovanligt idag).

Inga är ett bra svenskt namn :) jag tror det är ganska vanligt? Jag hade en svensk Inga i min klass på gymnasiet, hon var så rolig. Och tuff, hon var 1,50 lång men hon tuktade oss killar. Vi ropade på Inga hela tiden, för att hennes namn var så bra. "Inga kära Inga, var är du?". :-)005
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kidzi » 2022-10-09 0:47:06

Jag har alltid tänkt att mina åsikter om namn bara är smak. Men denna person tror sig ha den objektiva sanningen och ska tala om för andra vilka namn man inte ska ge barn. Klart vissa namn var dåliga, men en hel del fina namn med.

Hon tycker även att man ska ge barn enbart namn som passar för barn, inte bara vuxna. Hur tror hon att vuxna får sina namn då, att de byter från Boo-boo till Sally när de är 15?

https://wehavekids.com/baby-names/Ugliest-Baby-Names
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2022-10-09 1:16:57

Ja, det där var synnerligen subjektivt. Varför skulle inte en liten flicka kunna heta Sally? Eller en pojke Ronald el Winston (kalla babyn för Ronny resp Win-Win om det inte går annars)?

Hon angav oftast inte någon orsak till att ett namn var dåligt heller.

Ingrid var med på listan. :o

Men jag kan hålla med om att Latrina och Monster är dåliga namn. Och La-a uttalat Ladasha, dvs La dash a. Här har fantasin gått överstyr.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Karamell » 2022-10-09 5:51:56

Tjostov. Uttalas Tjöstolv. Norskt mansnamn.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Språket



Logga in