När man möter farliga djur

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

När man möter farliga djur

Inläggav Chrilleb » 2022-10-07 9:46:10

@Richard


Kul att tälta , har oxå haft den tanken efter att ha sett på klipp på Y.T. Måste vara bra så avkopplande och kul att ha kunskapen.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

När man möter farliga djur

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-07 11:04:29

Har jag missat något
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

När man möter farliga djur

Inläggav Alien » 2022-10-08 2:50:50

Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När man möter farliga djur

Inläggav Richard » 2022-10-08 6:50:03

Chrilleb skrev:@Richard


Kul att tälta , har oxå haft den tanken efter att ha sett på klipp på Y.T. Måste vara bra så avkopplande och kul att ha kunskapen.

Ja, jag köpte ett tält nu i somras o har varit ute 5 ggr (dock bara i skogen här utanför stan). Men det är väldigt avkopplande o skönt att bara vara ute i naturen, laga mat på spritköket o liknande.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

När man möter farliga djur

Inläggav Skogkatt » 2022-10-08 10:30:55

Alien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.


Jag har kört av vägen för att undvika rådjur, man måste titta på situationen. Jag hade ett plant fält vid sidan av vägen så jag körde bara ut på fältet. Inga problem. Man borde nog försöka undvika dem, tycker det är lite dåligt att sikta på dem. De springer vanligtvis så fort de kan när något skrämmer dem. Och det rådjuret kan snabbt komma in genom vindrutan och träffa dig i ansiktet. Så försök att undvika dem.

Men älgarna är annorlunda, de djuren vänder sig vanligvis aldrig om. Om en älg kommer över vägen fortsätter den rakt fram. Så man bör sikta bakom älgen. Om man försöker köra framför dem, springer de rakt in i bilen. Konstiga djur.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När man möter farliga djur

Inläggav Huggorm » 2022-10-08 10:44:04

Alien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Det finns säkert folk som väjt instinktivt och krockat med mötande bil
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

När man möter farliga djur

Inläggav Skogkatt » 2022-10-08 11:14:09

Huggorm skrev:
Alien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Det finns säkert folk som väjt instinktivt och krockat med mötande bil


Jag skulle också rekommendera att prova bromsarna. Innan man börjar köra av vägen och frontkolliderare och sånt, kanske testa bromsarna lite. :wink:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När man möter farliga djur

Inläggav slackern » 2022-10-08 14:23:44

Alien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.


Älg och vildsvin vill du inte krocka med, har du otur åker älgens ben in genom vindrutan och sparkar ihjäl dig, jag kände en kille som krockade med en älg på sin MC han dog, inte så konstigt dock man sitter ju rätt så oskyddat på en MC.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När man möter farliga djur

Inläggav Huggorm » 2022-10-08 22:08:16

slackern skrev:
Alien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.


Älg och vildsvin vill du inte krocka med, har du otur åker älgens ben in genom vindrutan och sparkar ihjäl dig, jag kände en kille som krockade med en älg på sin MC han dog, inte så konstigt dock man sitter ju rätt så oskyddat på en MC.
Min far har berättat om en MC-polis som krockade med en älg någon gång i hans barndom. Han körde nog en bra bit över laglig hastighet och passerade under magen på älgen, men duckade inte tillräckligt så huvudet träffade. Hjälm plus huvud blev kvar på platsen medan motorcykeln med kroppen på fortsatte framåt tills vägen svängde, då de hamnade i diket. Sant eller ej? Ingen aning.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

När man möter farliga djur

Inläggav Huggorm » 2022-10-08 22:09:41

Annars är problemet med älgar att man kör på benen på dom, men kroppen är tillräckligt högt upp för att glida över motorhuven och hamna in genom vindrutan på bilen
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

När man möter farliga djur

Inläggav Skogkatt » 2022-10-08 22:36:06

Huggorm skrev:Annars är problemet med älgar att man kör på benen på dom, men kroppen är tillräckligt högt upp för att glida över motorhuven och hamna in genom vindrutan på bilen


De är imponerande djur, det går en älgstig förbi mitt hus. Den har nog funnits där väldigt länge, de följer samma stig. För ett tag sedan upptäckte jag tre stora älgkor i ett snår bakom mitt garage. De stod där fridfullt och åt och njöt i solen. :-)005 Fina djur. De tittade på mig, jag tittade på dem och vi kom överens om att inte störa varandra.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När man möter farliga djur

Inläggav Richard » 2022-10-09 6:52:32

Vildsvin är väl inte heller så lattjo att krocka med? Då trycks väl hela motorn bak o kan krossa benen o underkroppen...?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in