Söker lästips om NPF

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Söker lästips om NPF

Inläggav Lirazel » 2022-09-06 21:15:58

Jag söker lästips om AST som inte bara är grundläggande info för nydiagnosticerade och oroliga anhöriga utan går mer på djupet. Faktaböcker, självbiografier, bloggar, artiklar.

Ingen skönlitteratur.

Ska handla om vuxna och rikta sig till vuxna. Inget som är skrivet av föräldrar till NPF-barn eller handlar om hur man uppfostrar och handskas med NPF-barn.

Är särskild intresserad av hur AST och AD(H)D uttrycker sig i kombination. Böckerna brukar vara inriktade på ett av tillstånden och känns otillräckliga för mig som har båda.

Jag har haft stor behållning av Gunilla Brattbergs böcker, särskilt Guide i helvetet (om Aspergers syndrom och ADHD).
Och bloggen Anarkoautism. Av det jag kommer på direkt.

Jag är intresserad av ren fakta, självbiografier, bemötandet av NPF, forskning, allt. Även bra youtubekanaler och annat.
Lirazel
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-08-08

Söker lästips om NPF

Inläggav Richard » 2022-09-07 5:49:22

Om du har problem med att läsa vanliga böcker (t.ex. koncentrationssvårigheter p.g.a. autism) så kan du få ett konto på Legimus; https://www.legimus.se/ Där kan du ladda ner i princip alla böcker som finns som ljudböcker, samt en del i form av e-böcker. Jag har hittat dessa nedan som handlar om Asperger/autism. En del kanske handlar mer om barn, o en del är väl skönlitteratur, jag har inte hunnit igenom alla ännu, men kolla mer vad boken handlar om, så hittar du säkert nått som passar dig. För att få ett konto där går du bara bort till ditt lokala bibliotek o ansöker om det, du får det direkt o inga intyg eller liknande behövs.

Aspergers syndrom (2006), Gunnel Norrö
Aspergers syndrom (2004), Nils Kaland
Aspergers syndrom (1994) , Stephan Ehlers
Vardagsliv med Aspergers syndrom (2013), Carolina Lindberg
Aspergers syndrom - och sedan? (2003) , Gunilla Gerland
Autism/Aspergers syndrom (2002), Catherine Faherty
Om Aspergers syndrom (2000), Tony Attwood
Ungdomar med Aspergers syndrom (2010), Diana Lorentz
Att vara vuxen med Aspergers syndrom (2015), Paula Tilli
Arbeta med människor med Aspergers syndrom (2010), Gunilla Gerland
Miffon, nördar och Aspergers syndrom (2005), Luke Jackson
Aspergers syndrom, universum och allt annat, Kenneth Hall
Sinnesintryck och omvärldsuppfattning vid autism och Aspergers syndrom (2012), Olga Bogdashina
Den kompletta guiden till Aspergers syndrom (2008), Tony Attwood
Autism och Aspergers syndrom (1998), bl.a. Hans Asperger
Arbeta med människor med autismspektrumtillstånd (2014), Gunilla Gerland
Stress och psykisk ohälsa hos unga med autism och Aspergers syndrom (2012), Diana Lorentz
Sex, kärlek & Aspergers syndrom (2010), Inger Jalakas
Från Aschberg till Aspergers (2007), Jonas Dahlgren
Barn med autism och Asperger syndrom (1999), Wanda Waclaw
Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom (2011), Christopher Gillberg
Autismhandboken (2018), Katarina A Sörngård
Du är inte ensam (2018), Joakim Lundell
Hon verkar vara mycket ensam (2017), Lena Petersson
Synlig fast osynlig - i svaghetens styrka (2017), Mona Frikraft
Julias superkrafter (2017), Malin Roca Ahlgren
Två världar möts (2017), Andreas Brunnström
Mitt liv med Asperger (2014), Jerker Johansson
Vill du ha hjälp? Nej tack gärna! (2014), Flera författare
I huvudet på Colin Fischer (2014), Ashley Edward Miller
Halvhalt (2013), Therése Birnstingl
Dömd att bli missbedömd (2013), Gunilla Brattberg
Extra allt (2013), Tina Wiman
Trollhare (2012), Immanuel Brändemo
Arbetsboken (2012), Gunilla Norrö
What men with Asperger syndrome want to know about women, dating and relationships (2012), Maxine C Aston
Utomjording på skolgården (2012), Clare Sainsbury
Superperfekta (2012), Tina Wiman
Familjevardag med autism och asperger (2011), Carolina Lindberg
Keeping the dream alive (2011), Raymond Thompson
Utanför vanligheten (2011), Kristina Bäckman
Hjälpmedelsboken (2011), Gunilla Gerland
Jacobs värld (2011), Jodi Picoult
House rules (2010), Jodi Picoult
Släpp in mig! (2010), Kärstin Nilsson Björk
Ut ur tunneln (2010), Amari Raphaelis
Flygfärdig (2009), Madde Ericsson
Kan ni förstå mig? (2008), Sofie Koborg Brøsen
Konflikter, missförstånd, ensamhet (2008), Karin Stadler
Född en blå dag (2008), Daniel Tammet
Två själar (2007), Linnéa Dahlgren
Mozart och valen (2007), Jerry Newport
Aspergern, det är jag (2007), Gunvor Larsson Abbad
Nördsyndromet (2007), Inger Jalakas
Varför stannar bussen när jag inte ska gå av? (2007), SvenOlof Dahlgren
Jag är ändå jag (2005), Flera författare
Ensam på krokig väg (2004), Lennart Lindqvist
Mysteriet med den blå flaskan (2004), Kathy Hoopmann
När tålamodsburken rinner över (2003), Gunnel Lundkvist
Fräknar på hjärnan (2003), Monica Eriksson
Familj med särskilda behov (2002), Ursula Schröder
Guide i helvetet (2000), Gunilla Brattberg
Bygga upp ett erfarenhetsbibliotek genom sociala berättelser och seriesamtal (2000), Birgitta Andersson
Jag avskyr ordet normal (2000), Malin Nordgren
Enastående (1999), Gunilla Brattberg
Inte som alla andra (1999), Per Nilsson
Att handskas med livet (1999), Åsa Gravander
Barn som märks (1998), Flera författare
Det är bra att fråga (1997), Gunilla Gerland
Projektet (1997), Vanna Beckman
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Söker lästips om NPF

Inläggav Marjatta » 2022-09-07 9:45:37

Lirazel skrev:Är särskild intresserad av hur AST och AD(H)D uttrycker sig i kombination. Böckerna brukar vara inriktade på ett av tillstånden och känns otillräckliga för mig som har båda.


Det tycker även jag vore intressant. Håller med om att det mesta man hittar handlar om endera. Men vi som är en blandning är nästan som en tredje sort. Om autism är blått och ADHD är gult är vi liksom på en del punkter gula, på andra blå, men även ibland rätt mycket gröna ...
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Söker lästips om NPF

Inläggav Sharpshooter » 2022-09-07 10:06:30

Marjatta skrev:
Lirazel skrev:Är särskild intresserad av hur AST och AD(H)D uttrycker sig i kombination. Böckerna brukar vara inriktade på ett av tillstånden och känns otillräckliga för mig som har båda.


Det tycker även jag vore intressant. Håller med om att det mesta man hittar handlar om endera. Men vi som är en blandning är nästan som en tredje sort. Om autism är blått och ADHD är gult är vi liksom på en del punkter gula, på andra blå, men även ibland rätt mycket gröna ...


Ja det där med färger och personligheter tjatar tjejen på mig om ganska ofta. Det jag har lärt mig är att blå är analytiska/fyrkantiga, gula kreativa, gröna positiva och bra lagspelare, röda dominana osv. Jag ska tydligen vara rätt blå...
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Söker lästips om NPF

Inläggav Någon » 2022-09-07 16:13:10

Sharpshooter skrev:
Marjatta skrev:
Lirazel skrev:Är särskild intresserad av hur AST och AD(H)D uttrycker sig i kombination. Böckerna brukar vara inriktade på ett av tillstånden och känns otillräckliga för mig som har båda.


Det tycker även jag vore intressant. Håller med om att det mesta man hittar handlar om endera. Men vi som är en blandning är nästan som en tredje sort. Om autism är blått och ADHD är gult är vi liksom på en del punkter gula, på andra blå, men även ibland rätt mycket gröna ...


Ja det där med färger och personligheter tjatar tjejen på mig om ganska ofta. Det jag har lärt mig är att blå är analytiska/fyrkantiga, gula kreativa, gröna positiva och bra lagspelare, röda dominana osv. Jag ska tydligen vara rätt blå...


Det där senare, om färger och personlighet, är ingen vetenskap utan bygger på pseudovetenskapliga böcker - - som Omgiven av idioter- av en kille som varit bra på att sälja in sig själv och sina böcker överallt.
Läs här vad en psykolog har att säga om den boken och dess författare: https://www.psykologifabriken.se/omgiven-av-idioter/
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Söker lästips om NPF

Inläggav Marjatta » 2022-09-07 17:34:35

Någon skrev:Det där senare, om färger och personlighet, är ingen vetenskap utan bygger på pseudovetenskapliga böcker - - som Omgiven av idioter- av en kille som varit bra på att sälja in sig själv och sina böcker överallt.
Läs här vad en psykolog har att säga om den boken och dess författare: https://www.psykologifabriken.se/omgiven-av-idioter/


Håller helt med. Verkligen. Det finns ett långt reportage om Thomas Erikson och hans böcker i magasinet Filter. Artikeln är låst, men du kan premma för en krona, ladda ner reportaget och fort avpremma så du inte glömmer bort det.
https://magasinetfilter.se/granskning/o ... av-idioti/

Här tre psykologer som kritiserar "Omgiven av"-grejen, utan betalvägg.
https://www.expressen.se/debatt/din-ska ... ig-smorja/
Erikson bemötte och fick in ett svar, som de tre psykologerna också besvarat.

Här Mattias Lundberg i Psykologtidningen.
http://psykologtidningen.se/2018/07/29/ ... bristerna/

När din tjej tycker att du är "blå", Sharpshooter, tycker jag du ska be henne uttrycka sig i andra ord, utan DISC-floskler. Alternativt kan du kontra med att analysera henne i termer av hennes stjärntecken.

Jag var ute efter något helt annat. Jag tyckte jag hade hittat en träffande bild, men eftersom den ledde tankarna fel får jag förklara vara lite mer invecklad istället.

Autism och ADHD är egenheter som ibland drar åt samma håll och liksom förstärker varandra. Ibland kan de däremot motverka varandra. Det är exv. inte ovanligt att en människa med både ADHD och autism, som medicinerar mot ADHD, upplever att medicinen gör hen mer aspig alltså tar fram hens autistiska drag.

Nu är det inte helt säkert om jag minns helt rätt men jag TROR det var såhär hon sa, en psykolog som jag gick hos ett tag: "Aspergare brukar antingen ha superordning hemma, eller så har de det jättestökigt. De som kämpar med att hålla ordning har ofta även ADHD."

Jag är övertygad om att det finns många många personer med NPF som inte känner igen sig i den beskrivningen. Så är det ju med allt. Den mänskliga varianten är stor. Dessutom kan jag ha kommit ihåg hennes beskrivning fel, så ta inte för hårt på den. Min poäng är att människor med både ADHD och autism blir liksom sin egen sort ... sinsemellan olika, förstås, men ändå en egen sort. De har både autistiska drag och ADHD-drag, och ibland kanske en tredje sorts drag.

Jag skulle också vilja läsa mer om just kombinationen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Söker lästips om NPF

Inläggav verbatim » 2022-09-07 18:10:04

Lirazel skrev:Jag söker lästips om AST som inte bara är grundläggande info för nydiagnosticerade och oroliga anhöriga utan går mer på djupet. Faktaböcker, självbiografier, bloggar, artiklar.

Ingen skönlitteratur.

Ska handla om vuxna och rikta sig till vuxna. Inget som är skrivet av föräldrar till NPF-barn eller handlar om hur man uppfostrar och handskas med NPF-barn.

Är särskild intresserad av hur AST och AD(H)D uttrycker sig i kombination. Böckerna brukar vara inriktade på ett av tillstånden och känns otillräckliga för mig som har båda.

Jag har haft stor behållning av Gunilla Brattbergs böcker, särskilt Guide i helvetet (om Aspergers syndrom och ADHD).
Och bloggen Anarkoautism. Av det jag kommer på direkt.

Jag är intresserad av ren fakta, självbiografier, bemötandet av NPF, forskning, allt. Även bra youtubekanaler och annat.


Jag vill rekommendera boken "Konsten att fejka arabiska". Självbiografi skriven av Lina Liman. Hon är duktig på att sätta ord på saker som jag känt men inte själv kunnat uttrycka i ord. Öerhört ögonöppnande för mig.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Söker lästips om NPF

Inläggav Ignatius » 2022-09-07 19:14:14

Sprillans ny bok (2022): "Ekvilibrium om sambandet mellan kreativitet och galenskap" av Simon Kyaga och Jonas Mattsson. Populärvetenskaplig presentation av statistisk forskning om samband mellan psykiatriska diagnoser och kreativietet. Boken är skriven av en psykiatriker och en journalist. Den är välskriven och lättläst. Mest utrymme ägnas åt bipolär sjukdom men det finns en hel del om autism och ADHD också. Boken har också en bra referenslista med tyngre vetenskaplig litteratur om man vill läsa mer. Författarna visar att det finns samband mellan psykiska sjukdomar och diagnoser och olika slags kreativitet. Sambanden är ännu starkare för nära släktingar. Dessa har "lagom mycket" av till exempel autism för att både kunna fungera och använda ett speciellt sätt att tänka.
Läsvärd!
Ignatius
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2019-05-05

Söker lästips om NPF

Inläggav Någon » 2022-09-10 13:24:35

Autism och ADHD är egenheter som ibland drar åt samma håll och liksom förstärker varandra. Ibland kan de däremot motverka varandra. Det är exv. inte ovanligt att en människa med både ADHD och autism, som medicinerar mot ADHD, upplever att medicinen gör hen mer aspig alltså tar fram hens autistiska drag.

Nu är det inte helt säkert om jag minns helt rätt men jag TROR det var såhär hon sa, en psykolog som jag gick hos ett tag: "Aspergare brukar antingen ha superordning hemma, eller så har de det jättestökigt. De som kämpar med att hålla ordning har ofta även ADHD."

Jag är övertygad om att det finns många många personer med NPF som inte känner igen sig i den beskrivningen. Så är det ju med allt.


Igenkänning, hos mig. Vill också gärna läsa/höra mer om kombinationen av autism & ADHD, kanske få tips som jag kan använda. Om du hittar något Marjatta så berätta gärna!

Sprillans ny bok (2022): "Ekvilibrium om sambandet mellan kreativitet och galenskap" av Simon Kyaga och Jonas Mattsson.

Tack för tips, Ignatius!
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Söker lästips om NPF

Inläggav Zima33 » 2022-09-12 14:25:59

Genom dörrar - Temple Grandin.
Thinking in pictures -samma författare
Har inte läst dem själv ännu men de är väl grunden till filmen om henne som kom 2010-2011.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Söker lästips om NPF

Inläggav Ignatius » 2022-09-14 10:45:58

En annan intressant bok som just kommit i svensk översättning är Simon Baron-Cohen: Mönstersökarna (The Pattern Seekers: How Autism drives Human Invention A 70,000-Year History. 2020). Den handlar mest om Asperger. Författaren undviker termer som Asperger, autism och diagnos. Han ser högfungerande autism som en extremvariant av en personlighetstyp. Han menar att denna personlighetstyp söker mönster, testar, experimenterar och tänker vetenskapligt. Det är sådana personer som fört mänskligheten framåt sedan sluter av den äldre stenåldern då vi blev psykologiskt moderna. Att ha Asperger är att ha för mycket av det goda...
Ignatius
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2019-05-05

Söker lästips om NPF

Inläggav Solblomma » 2022-09-17 22:32:15

ESSENCE, Christoffer Gillberg. En bok, https://www.adlibris.com/se/bok/essence ... 9127823280
men även ett begrepp https://www.gu.se/gnc/essence som handlar om det du efterlyser, om jag inte har missuppfattat dig.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Söker lästips om NPF

Inläggav Lirazel » 2022-09-18 17:49:28

Tack för alla tips!

Guide i helvetet av Gunilla Brattberg går även in en hel del på ADHD. Det är den bästa jag läst hittills, av många anledningar.

Här är några titlar som inte nämnts, som jag tänker läsa när de finns att låna:
Autism inifrån (2019)
https://www.gothiakompetens.se/bocker-n ... -p77412038

Navigera genom stormarna: Om känslor och npf. Nicole Wolpher (2021)
https://www.gothiakompetens.se/bocker-n ... -p77411970

Livsberättelser om adhd och autism (2022)
https://www.gothiakompetens.se/livsbera ... -p77413127

Marjatta skrev:Det är exv. inte ovanligt att en människa med både ADHD och autism, som medicinerar mot ADHD, upplever att medicinen gör hen mer aspig alltså tar fram hens autistiska drag.

Det där är nåt jag undrat över, har också hört det men förstår inte vad som menas. Någon som kan förklara?

Solblomma skrev:ESSENCE, Christoffer Gillberg. En bok, https://www.adlibris.com/se/bok/essence ... 9127823280
men även ett begrepp https://www.gu.se/gnc/essence som handlar om det du efterlyser, om jag inte har missuppfattat dig.

Jag känner till boken och begreppet. Jag läste lite i boken på biblioteket, men det är inte vad jag söker. Den går igenom varje syndrom som ryms under ESSENCE kortfattat och var för sig. Han tillägger att i verkligheten är det ovanligt med "rena" fall.
Se s. 16 här ("Bokens upplägg").
https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9 ... /smakprov/
Lirazel
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-08-08

Söker lästips om NPF

Inläggav Ignatius » 2022-09-27 15:12:18

Nu kommer jag kanske att reta upp somliga. Jag ledsnar ofta på böcker om livsberättelser av eller om personer med diagnos. Det finns ofta en offermentalitet jag inte tycker om. Detta kan ha att göra med att jag fick diagnos sent (50+). Jag har lyckats fantastiskt bra med mycket och uruselt med annat, men aldrig känt mig som ett offer förrän efter det att jag fick diagnos och psykvården dömde ut mig.

Om man behöver inspiration kan man läsa böcker om ”vanliga” människor som idag fått en diagnos och marginaliserats. Ett exempel är den franske arkeologen Jacques Boucher de Perthes (1788-1868). I en biografi står:

He would probably be diagnosed today as the possessor of some sort of hyperactive attention-deficit disorder. He seemingly never outgrew it, for as an adult he still found it difficult to mask his impatience when obliged to sit through a sermon or a prolonged discourse.

Förutom ADHD tror jag att han hade Asperger (han var socialt inkompetent, levde ensam etc). de Perthes upptäckte den äldre stenåldern. innan trodde alla att människan hade funnits i 6000 år, som det står i Bibeln. de Perthes sågs som galen och ingen trodde på honom, delvis på grund av att han var udda som person. Så småningom insåg alla att han hela tiden haft rätt. Tack vare att han var annorlunda kunde han tänka utanför ramen och grunda den förhistoriska arkeologin.

Ett annat exempel är kvantfysikern Paul Dirac (1902-1984). Hans kollegor var ense att han var den underligaste av dem. Ett sådant betyg av sådana människor gör att man säkert befinner sig långt ut på spektrat. Detta är uppenbart om man läser biografier om honom med ”Aspergerglasögon”.

Jag tycker den här typen av skildringar är mer uppbyggliga än sentida diagnosbeskrivningar. Om man läser mellan raderna inser man att många duktiga människor hade ADHD och Asperger innan det fanns diagnoser. Kanske finns det trots allt hopp om en själv?
Ignatius
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2019-05-05

Söker lästips om NPF

Inläggav Någon » 2022-10-05 16:18:45

Ignatius skrev:Nu kommer jag kanske att reta upp somliga. Jag ledsnar ofta på böcker om livsberättelser av eller om personer med diagnos. Det finns ofta en offermentalitet jag inte tycker om. Detta kan ha att göra med att jag fick diagnos sent (50+). Jag har lyckats fantastiskt bra med mycket och uruselt med annat, men aldrig känt mig som ett offer förrän efter det att jag fick diagnos och psykvården dömde ut mig.

Om man behöver inspiration kan man läsa böcker om ”vanliga” människor som idag fått en diagnos och marginaliserats. Ett exempel är den franske arkeologen Jacques Boucher de Perthes (1788-1868). I en biografi står:

He would probably be diagnosed today as the possessor of some sort of hyperactive attention-deficit disorder. He seemingly never outgrew it, for as an adult he still found it difficult to mask his impatience when obliged to sit through a sermon or a prolonged discourse.

Förutom ADHD tror jag att han hade Asperger (han var socialt inkompetent, levde ensam etc). de Perthes upptäckte den äldre stenåldern. innan trodde alla att människan hade funnits i 6000 år, som det står i Bibeln. de Perthes sågs som galen och ingen trodde på honom, delvis på grund av att han var udda som person. Så småningom insåg alla att han hela tiden haft rätt. Tack vare att han var annorlunda kunde han tänka utanför ramen och grunda den förhistoriska arkeologin.

Ett annat exempel är kvantfysikern Paul Dirac (1902-1984). Hans kollegor var ense att han var den underligaste av dem. Ett sådant betyg av sådana människor gör att man säkert befinner sig långt ut på spektrat. Detta är uppenbart om man läser biografier om honom med ”Aspergerglasögon”.

Jag tycker den här typen av skildringar är mer uppbyggliga än sentida diagnosbeskrivningar. Om man läser mellan raderna inser man att många duktiga människor hade ADHD och Asperger innan det fanns diagnoser. Kanske finns det trots allt hopp om en själv?


Oj, håller med om behovet av igenkänning i personer som kunnat använda sin ASD och ADHD till något kreativt.
Och håller på att läsa Simon Baron Cohens bok Mönstersökare.
Han använder Edison som exempel på en hypersystematisk person. Enligt Baron Cohen är autister hypersystematiska.

Boken är väldigt intressant med många referenser och många argument för teorin om hypersystematisering versus hyperempati. Men jag köper inte teorin rakt av. Framför allt inte delarna som handlar om den kognitiva revolutionen under förhistorisk tid. Och hans argument om skillnaden i beteende hos människor och djur. Jag blev arg medan jag läste och tänkte för mig själv att författaren är präglad av sin bakgrund som psykolog och sin beundran av Skinner. Det finns en massa ny forskning om djurs beteenden, inlärning och relationer som han bara inte kan ha hunnit sätta sig in i helt och hållet.

Dessutom avfärdar han alla forskare som menar att neandertalarna kan ha varit mer utvecklade än vad vi fick lära oss i skolan. Just den forskningen är ju väldigt pågående med olika vetenskapliga falanger som menar olika saker. Jag undrar om Simon Baron Cohen själv är autist och lite fast i vissa av sina egna tankegångar?
Vad tror du Ignatius?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Söker lästips om NPF

Inläggav Lirazel » 2022-10-07 22:27:13

Ignatius skrev:Om man läser mellan raderna inser man att många duktiga människor hade ADHD och Asperger innan det fanns diagnoser.

Jag har aldrig trott något annat.
Man kan ha ett tillstånd (det vi benämner som autism, ADHD osv, idag) utan att ha en diagnos.

Men det är svårt att leta efter information utan att använda några diagnostermer.
Lirazel
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-08-08

Söker lästips om NPF

Inläggav Någon » 2022-10-08 10:12:27

På den här sidan finns en hel del intressant att läsa. Bland annat ett validerat och standardiserat test av hur mycket en kamouflerar sina autistiska drag.
https://embrace-autism.com/
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Söker lästips om NPF

Inläggav Ignatius » 2022-10-17 0:01:15

Någon skrev:Oj, håller med om behovet av igenkänning i personer som kunnat använda sin ASD och ADHD till något kreativt.
Och håller på att läsa Simon Baron Cohens bok Mönstersökare.
Han använder Edison som exempel på en hypersystematisk person. Enligt Baron Cohen är autister hypersystematiska.

Boken är väldigt intressant med många referenser och många argument för teorin om hypersystematisering versus hyperempati. Men jag köper inte teorin rakt av. Framför allt inte delarna som handlar om den kognitiva revolutionen under förhistorisk tid. Och hans argument om skillnaden i beteende hos människor och djur. Jag blev arg medan jag läste och tänkte för mig själv att författaren är präglad av sin bakgrund som psykolog och sin beundran av Skinner. Det finns en massa ny forskning om djurs beteenden, inlärning och relationer som han bara inte kan ha hunnit sätta sig in i helt och hållet.

Dessutom avfärdar han alla forskare som menar att neandertalarna kan ha varit mer utvecklade än vad vi fick lära oss i skolan. Just den forskningen är ju väldigt pågående med olika vetenskapliga falanger som menar olika saker. Jag undrar om Simon Baron Cohen själv är autist och lite fast i vissa av sina egna tankegångar?
Vad tror du Ignatius?


Att det skedde en "kognitiv revolution" för runt 100.000 år sedan eller strax därefter är tämligen okontroversiellt bland arkeologer. De första anatomiskt moderna sapiens är drygt 200.000 år gamla men de var nog ganska korkade (för många neurotypiska?). De använde enkla handkilar och några få andra lika enkla redskap. Det finns ingen större skillnad mellan deras redskap och neanderthalarnas. Alla körde med samma skräp och umgicks nog ganska frekvent. De tidiga sapiens klängde sig fast i norra Afrika och Mellanöstern. För 100.000 år sedan började sapiens använda nya mer avancerade redskap medan neandertalarna höll fast vid sitt gamla skräp. Det skedde en världsomspännande utflyttning av sapiens. Det innebär att man gjorde båtar och ännu mer avancerade redskap anpassade till nya klimat, råvaror och bytesdjur. Sådant gjorde aldrig neandertalarna. De höll sig till Europa, Mellanöstern och Ryssland.

Förmodligen skulle vi ha svårt att förstå tidiga sapiens, även om de såg ut som vi. Efter den kognitiva revolutionen fungerade de mer eller mindre som vi. Man kan säga att sapiens blivit psykologiskt modern.

Cohen är inte ensam om att länka förändringen till högfungerande autism. Arkeologen Penny Spikins har skrivit om det: "Penny Spikins och Barry Wright (2013) The Prehistory of Autism". Jag rekommenderar boken om man vill veta hur sådana som vi överlevde på stenåldern. Den är bra. Hon har också skrivit flera skarpa artiklar. Cohen bygger mycket på hennes forskning.

Hur pass avancerade neandertalarna var får vi nog aldrig veta. De var en annan art som fungerade på annat sätt än vi. Helt klart gjorde de en del avancerade saker. De var också mer framgångsrika än vi eftersom de fanns under längre tid än vad vi har funnits. Samtidigt gjorde de inte saker som kräver viss intelligens (enligt oss) till exempel: avancerad grottkonst, musik, avancerade redskap med mera. Det finns en anledning till att de försvann. Sannolikt var de lite för specialiserade och klarade inte upptiningen efter senaste istiden. Våra förfäder var nog också elaka mot dem.

Ingen aning om Baron-Cohen har diagnos. Han har väl umgåtts med för många stollar och själv blivit småstollig. Personer med autism torde vara överrepresenterade i den akademiska världen.
Ignatius
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2019-05-05

Söker lästips om NPF

Inläggav Ignatius » 2022-10-17 16:42:40

Jag tycker också att Baron-Cohens jämförelser mellan människor och djurs förmågor är krystade. Det hade räckt att han bara konstaterat att inga djur, hur fantastiska de än är, rest till månen eller byggt atombomber för att etablera sin ståndpunkt. Istället trasslar han in sig.
Ignatius
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2019-05-05

Söker lästips om NPF

Inläggav Dampkanin » 2023-02-08 21:25:56

Jag tror jag fick tipset här i forumet, Terese Ekman - Jobbmonstret, Väl läsvärd.
Dampkanin
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2023-02-07
Ort: Sävast

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in