När man möter farliga djur

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

När man möter farliga djur

Inläggav Alien » 2022-10-04 16:09:18

Vilka farliga djur har vi i Sverige (jag bortser nu från bakterier och virus - räknas de som djur)?

Älgen kan vara farlig.

Spoiler: visa
Kommer ni ihåg kvinnan som gick ut med hunden men bara hunden kom tillbaka. Kvinna hade dödats. Till en början misstänkte polisen mannen men de måste släppa honom pga bristande bevis. Men grannarna i byn msisstänkte fortfarande mannen, vem kunde det annars vara?

Men så upptäckte någon hårstrån från ett djur. Det var en älg som dödat kvinnan.


Särskilt farligt är det om man går ut med hunden. Hunden springer lös, träffar på älgen och älgen (som väl ser huden som ett farligt rovdjur) försöker döda hunden. Hunden springer till matte/husse som då blir mål för älgens vrede.

När man möter en älg ska man kolla hur den ser ut. Sänker den huvudet och lägger öronen bakåt är det fara å färde. Då ska man inte försöka passera/runda älgen.

– Då får man faktiskt gå en annan väg eller vänta tills älgen passerar. Står den kvar är det troligtvis för att den inte känner lukten, säger han och ger råden:

– Gör ljud, prata högt, backa därifrån och håll koll på älgen. Se till att hunden är kopplad och låt den inte springa lös.
https://unt.se/nyheter/inrikes/djur/art ... g/r2v0d8xj

Det här är senaste fallet:
Hon var ute och gick med sin hund när älgen anföll henne på onsdagsförmiddagen. Kvinnan skadades bland annat i en arm.
Hon var ute och gick med sin hund när älgen anföll henne på onsdagsförmiddagen. Kvinnan skadades bland annat i en arm.

Skogens konung är väldigt stor.

Man vill inte gärna krocka med en älg.

Tre personer fick föras till sjukhus efter att bilen de färdades i frontalkrockade med en älg under natten till lördagen.
https://unt.se/nyheter/inrikes/olycka/a ... s/lq1d10dr

När älgen förirrar sig in staden går det illa för älgen.
En älg tog sig i natt in på Lisebergsområdet i Göteborg, skriver polisen på sin hemsida.
---
Under ett par timmar försökte man jaga ut älgen ur parken, men när det inte lyckades fattade polisen till slut beslut om att avliva den.
https://unt.se/nyheter/inrikes/djur/art ... t/l65x5gzr
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När man möter farliga djur

Inläggav LordNelson » 2022-10-04 17:49:33

Jag tycker man borde stannat all trafik, all människor måste vara inne eller lämna staden för att ge älgen fri lejd. Djuren var här före oss. Nästa gång är det dig dom skjuter.

Älgen är farlig pga sin vikt, björn och varg är jobbigare att möta, lon är skygg. Varg har jag iofs inte stått öga mot öga med.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

När man möter farliga djur

Inläggav Dagobert » 2022-10-04 18:25:10

När jag var ute och gick i skogen härintill hörde jag ett flåsande. Vände mig om och såg 3 meter bort en ko som smugit upp bakom mig och nu glodde på mig. Jag blev livrädd och sprang så fort jag kunde över stock och sten, men den följde inte efter.

Kor (eller köttdjur eller vad de kallas) blir halvvilda, snabba och starka när de gått ute i en skogshage i flera månader och knappt träffat människor. Vem vet vad den kunnat få för sig att göra med inkräktaren? Risken är nog liten, men 3 meter var för nära för min smak.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

När man möter farliga djur

Inläggav Skogkatt » 2022-10-04 18:50:33

En norsk varg från området här. Ganska stor. :shock: Och den tittar rakt inn i kameran, den ser lite irriterat ut. Det är en djurlivskamera, den hörde säkert ett klick när den utlöste rörelsesensorn. Man borde nog inte göra den arg. En arg varg är inte bra.

varg.jpg


Vargungar :-)005 De är så fina.

varg2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När man möter farliga djur

Inläggav Alien » 2022-10-04 18:58:54

Jag läste om en kvinna som fått besök av en älgko med kalvar i sin trädgård. De äter gärna nedfallna äpplen. Hon fotograferade och kontaktade tidningen. Resultat: Kon och kalvarna sköts för att de var för "tama", dvs oskygga. Det hade inte kvinnan önskat el räknat med. Hittar inte just den artikeln nu men en annan.

Mitt i Stockholm 27 sep 2021 skrev:På kort tid har polisen fattat beslut om att avliva flera älgar i Stockholm. Anledning är att de irrat sig in i olika villaområden, bland annat i Nacka och i Enskede.

Men enligt polisen hade de inte behövts skjutas om de bara hade blivit lämnade ifred.

– En älg som kommit vilse brukar kunna hitta tillbaka igen om den är lugn. Men när folk springer fram och ska ta bilder blir den stressad och aggressiv. Det är bottenlöst världsfrånvänt och synnerligen upprörande att folk inte förstår.
---
Jag har sett bilder där folk som står med sina barn eller sina hundar och försöker klappa älgen. De fattar inte att en älg kan krossa en liten hund hur lätt som helst.
https://www.mitti.se/nyheter/polisen-ra ... c3IBqc8ow/

Jäkla 08-or som tror att stora djur är som i Disneyfilmer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När man möter farliga djur

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-04 19:09:11

Vissa av oss e ok
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

När man möter farliga djur

Inläggav Vildsvin » 2022-10-04 19:09:46

Dagobert skrev:När jag var ute och gick i skogen härintill hörde jag ett flåsande. Vände mig om och såg 3 meter bort en ko som smugit upp bakom mig och nu glodde på mig. Jag blev livrädd och sprang så fort jag kunde över stock och sten, men den följde inte efter.

Kor (eller köttdjur eller vad de kallas) blir halvvilda, snabba och starka när de gått ute i en skogshage i flera månader och knappt träffat människor. Vem vet vad den kunnat få för sig att göra med inkräktaren? Risken är nog liten, men 3 meter var för nära för min smak.

Förra året var jag ute med Hittaut-appen på en smal stig, ena sidan var stängsel och den andra en ganska brant backe. Plötsligt dök det upp en ko på stigen. Den glodde lite och sprang sedan uppför backen. Jag hade inte trott att den skulle vara så spänstig.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

När man möter farliga djur

Inläggav Dagobert » 2022-10-04 20:40:25

På tal om vildsvin - hur gör man om man möter ett sånt?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

När man möter farliga djur

Inläggav Skogkatt » 2022-10-04 20:43:38

Dagobert skrev:På tal om vildsvin - hur gör man om man möter ett sånt?


Man springer upp i ett träd och väntar där tills de lämnar. Vildsvin dyker upp här ibland, de har så kort stubin och ingen humor.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När man möter farliga djur

Inläggav antonius » 2022-10-04 21:15:22

Dagobert skrev:På tal om vildsvin - hur gör man om man möter ett sånt?


helst har man en hagelbrakare laddad med Brenneke plugg ammunition, annars, klättra upp i ett träd, de kan springa 50 km/h och det klarar inte ens Usain Bolt
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

När man möter farliga djur

Inläggav Skogkatt » 2022-10-04 21:28:51

Grävlingar kan också vara lite farliga. Det är inte vanligt att de attackerar människor men om de känner sig instängda i ett hörn så biter de. Och de biter allvarligt hårt och vägrar släppa taget. :shock: Jag har några stora grävlingar på min tomt.

grevling.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När man möter farliga djur

Inläggav melly » 2022-10-04 21:53:07

Dagobert skrev:På tal om vildsvin - hur gör man om man möter ett sånt?

Jag var tvungen att kolla upp. Jag har sett dem på lite håll, det har väl bara varit tur att jag inte har kommit närmare.

Men kommer man inte mellan en sugga och hennes ungar verkar det vara lugnt. Och till och med då är det bara en fråga om att hålla sig ur vägen när hon rusar till ungarna. Sägs det.

I övrigt lär de ge sig iväg om man klappar i händerna och hojtar lite.

Se t.ex. SVT Uppsala
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

När man möter farliga djur

Inläggav Vildsvin » 2022-10-04 23:27:59

antonius skrev:
Dagobert skrev:På tal om vildsvin - hur gör man om man möter ett sånt?


helst har man en hagelbrakare laddad med Brenneke plugg ammunition

Ganska dålig ammunition, det är overkill på en liten träffyta. Så om du missar är det kört. Det är bättre med ammunition som är tillräckligt dödlig på en större träffyta, eller med ett flerskottsvapen.

Jag tror att ett spjut är ett bättre försvar mot vilda djur. Det finns ingen risk för att skjuta någon av misstag och det gör ett större hål genom djuret än kulan från ett enhandsvapen.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

När man möter farliga djur

Inläggav slackern » 2022-10-05 14:53:41

Vildsvin skrev:
antonius skrev:
Dagobert skrev:På tal om vildsvin - hur gör man om man möter ett sånt?


helst har man en hagelbrakare laddad med Brenneke plugg ammunition

Ganska dålig ammunition, det är overkill på en liten träffyta. Så om du missar är det kört. Det är bättre med ammunition som är tillräckligt dödlig på en större träffyta, eller med ett flerskottsvapen.

Jag tror att ett spjut är ett bättre försvar mot vilda djur. Det finns ingen risk för att skjuta någon av misstag och det gör ett större hål genom djuret än kulan från ett enhandsvapen.


Nu ska vi tänka till lite en Benneke kula är en sjuihelsikes stor kula och när du jagar vildsvin och använder dig utav hagelbrakare får du bara använda dig utav enpipes hagelgevär så då är det pumphagel eller halvautomatisk hagel som gäller i regel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shotgun_s ... neke_slugs
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När man möter farliga djur

Inläggav Vildsvin » 2022-10-05 22:15:31

Jag syftade inte på jakt utan på självförsvar. Då skjuter man så fort som möjligt med risk att man missar med en enda stor kula.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

När man möter farliga djur

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-05 22:26:07

Vildsvin skrev:Jag syftade inte på jakt utan på självförsvar. Då skjuter man så fort som möjligt med risk att man missar med en enda stor kula.

Jo, men lite förutsatt kan jag tycka, att man då skall kryssa runt någonstans med ett vapen på sig? Dvs ej vara på jakt.

Skulle aldrig vilja lunka på ett vildsvin, som är skrämt, vaktigt eller tjurigt.

Inte utan mirakelbryggd iaf.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

När man möter farliga djur

Inläggav Skogkatt » 2022-10-06 10:58:16

Man bör också se upp lite för dessa. Arga ekorrar. :) De blir så irriterade! Jag var ute i trädgården i somras och plötsligt fick jag mossa och små kvistar i huvudet. Det satt en ekorre i trädet ovanför mig och skrek och gjorde arga ljud och kastade saker på mig. :-)005 De är små men tuffa. Och de biter väldigt hårt. Så man bör hålla ett öga på dem. När de börjar kasta saker på dig är det bäst att skapa lite avstånd och lämna dem i fred.

ekorn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När man möter farliga djur

Inläggav slackern » 2022-10-06 11:29:19

Vildsvin skrev:Jag syftade inte på jakt utan på självförsvar. Då skjuter man så fort som möjligt med risk att man missar med en enda stor kula.


Det är lika stor risk att du missar med en 6.5*55mm som jag tror att den vanligaste kalibern för fritidsskyttar/jägare i Sverige och då är ju betydligt större chans att du fäller den med en Benneke slug från en hagelbrakere. Du vet viltvårdarna i Alaska förespråkar en hagelbrakare med slug om du stöter på en irriterad Grizzly björn i skogen. Om du ska döda ett vildsvin gäller samma princip desto grövre kula desto bättre.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När man möter farliga djur

Inläggav sebastiann » 2022-10-06 12:42:53

sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

När man möter farliga djur

Inläggav NormBrytaren » 2022-10-06 14:29:49

Räknas människan som ett djur?
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

När man möter farliga djur

Inläggav sebastiann » 2022-10-06 14:30:55

NormBrytaren skrev:Räknas människan som ett djur?


Nej inte i denna tråd.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

När man möter farliga djur

Inläggav Skogkatt » 2022-10-06 14:40:30

sebastiann skrev:Sådana där människoätande djur som folk har i ett snöre och går ute med, de borde förbjudas. De är farliga djur som borde förbjudas.


Den här hunden håller inte med. :-)005 Den vill inte förbjudas, den tycker att människor är mycket farligare än hundar och jag håller med hunden.

chihuahua.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

När man möter farliga djur

Inläggav Huggorm » 2022-10-06 21:00:07

Vildsvin skrev:Jag tror att ett spjut är ett bättre försvar mot vilda djur. Det finns ingen risk för att skjuta någon av misstag och det gör ett större hål genom djuret än kulan från ett enhandsvapen.
Gör som Belgarion när vildsvinet kommer dundrande mot dig, sätt bakänden av spjutet mot marken och rikta spetsen mot bringan
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

När man möter farliga djur

Inläggav Richard » 2022-10-07 8:31:36

Jag oroar mig ibland för vildsvin när jag är ute o tältar. Tänk om det kommer ett 200-kilos vildsvin o springer rakt in o genom tältet när man ligger o sover...?

Fast första natten när jag tältade så var klockan ca 23:00, då jag hör ett skällande utanför tältet o tänkte att här går väl ingen med hund nu? Det var mitt ute i skogen. Men sedan fick jag reda på att rådjur kan låta som hundar.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in