Hatar typiska hälsningsfaser!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2008-11-23 18:29:10

:lol:

Givetvis ett något vinklat/skruvat påstående, som all liknande humor, men kul.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:41:41, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-23 21:10:59

Inger skrev:Telefonsamtal:

Jag: "Hej, jag ville bara höra när du kan komma med traktorn och fixa min uppfart."

Han: "Hej, hur mår du?" säger man först.

Jag: "Jasså, 'gör man'? Jaha... eh... hur mår du?"

Han: "Bra tack. Hur är det själv?"

Jag: "Jo, eh.. bra. När kan du komma med traktorn?"

Om jag ringer till en vän så vill jag förstås veta hur personen mår och då lär jag fråga också. Men nu var detta bara en bekant och det var främst traktorn jag var intresserad av. Insåg inte att man ändå behöver skapa kontakt först innan man får fråga det man ville veta (om det inte är en helt opersonlig myndighet el dyl, då ska man bara säga sitt namn och sitt ärende). Knepigt det där.


Hur mår du? i den här situationen fyller faktiskt en funktion. Man försöker kolla upp om det är läge att ställa frågan innan den ställer det, för att först också plocka fram lämpliga ursäkter eller reservationer för att man ändå ställer frågan om man tycker så verkar vara lämpligt

Det handlar dels om att man inte vill framstå som alltför krävande när man behöver hjälp med något - dels om att bespara den andre det eventuellt pinsamma i att behöva ursäkta sig om han känner sig skyldig att hjälpa.

Kan även i vissa fall gälla även om det handlar om att man betalar för tjänsten.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav HellviHumle » 2008-11-24 0:36:06

Alien skrev:
DIProgan skrev:Tycker det här NT-hatet börjar bli lite väl dumt.


Vilket NT-hat? Om man har svårt för/hatar vissa tomma fraser, är det inte samma sak som att man hatar NT.

Om man skriver om på vilket man skiljer sig från NT, kan det bero på att man vill känna sig själv och sin AS. Det är väl därför de flesta av oss är här?

Håller med dig i det. Speciellt intressant tycker jag att det är när man nyligen fattat hurdan man är.
Jag har en stor igenkänningsfaktor i mångt och mycket här på sajten. Det är så mycket jag tidigare har påpekat för andra om mig själv, men som jag aldrig förstått något av förrän nu. Det innebär knappast något hat mot andra människor, oavsett vilken bokstavskombination de går under.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:41:41, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav milve » 2008-11-24 0:55:11

"Hanterbart" är mitt svar.
Senast redigerad av milve 2011-05-04 16:41:41, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav DIProgan » 2008-11-24 0:56:36

Alien skrev:
DIProgan skrev:Tycker det här NT-hatet börjar bli lite väl dumt.


Vilket NT-hat? Om man har svårt för/hatar vissa tomma fraser, är det inte samma sak som att man hatar NT.

Om man skriver om på vilket man skiljer sig från NT, kan det bero på att man vill känna sig själv och sin AS. Det är väl därför de flesta av oss är här?


Får va som det vill om varför man gör det. NT kommer i alla fall i väldigt dålig dager på den här siten och det vet vi alla som är här.

Förövrigt gav jag en förklaring tidigare i tråden om varför det inte är en tom fras. All kommunikation har ett syfte men det är lätt att glömma när ytan ser trist ut.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:41:41, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav milve » 2008-11-24 0:57:17

Innan jag blev "väluppfostrad" kunde jag svara "Skit i det du, så lever du längre". Men det har jag tränat bort.
Senast redigerad av milve 2011-05-04 16:41:41, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Glimma » 2008-11-24 8:29:52

Alien skrev:
DIProgan skrev:Tycker det här NT-hatet börjar bli lite väl dumt.


Vilket NT-hat? Om man har svårt för/hatar vissa tomma fraser, är det inte samma sak som att man hatar NT.

Om man skriver om på vilket man skiljer sig från NT, kan det bero på att man vill känna sig själv och sin AS. Det är väl därför de flesta av oss är här?



Jag instämmer Alien. Det handlar inte om NT-hat. Det är bara ett sätt att hålla isär NT och AS så att man kan peka på skillnader etc. Det är de sociala koderna vi diskuterar, uppfattar jag det som iaf, och inte NT. Tror folk här på forumet förstorar upp och blandar ihop lite......
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:41:41, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-24 12:33:34

milve skrev:Innan jag blev "väluppfostrad" kunde jag svara "Skit i det du, så lever du längre". Men det har jag tränat bort.

Kul svar dock. ^_^
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:41:45, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-24 12:43:05

DIProgan skrev:
Alien skrev:
DIProgan skrev:Tycker det här NT-hatet börjar bli lite väl dumt.


Vilket NT-hat? Om man har svårt för/hatar vissa tomma fraser, är det inte samma sak som att man hatar NT.

Om man skriver om på vilket man skiljer sig från NT, kan det bero på att man vill känna sig själv och sin AS. Det är väl därför de flesta av oss är här?


Får va som det vill om varför man gör det. NT kommer i alla fall i väldigt dålig dager på den här siten och det vet vi alla som är här.

Förövrigt gav jag en förklaring tidigare i tråden om varför det inte är en tom fras. All kommunikation har ett syfte men det är lätt att glömma när ytan ser trist ut.


Fast om folk med AS ofta känner det som att de kommer i "dålig dager" på andra ställen så är det ju inte så konstigt om det lätt blir lite polariserat och överdrivet åt andra hållet nånstans som är som en fristad? Det är ju högst mänskligt om inte annat.

Och Hur mår du? som fras må ha ett syfte, men det är ett syfte som inte är det man kunde tro när man har bekymmer med bokstavlig tolkning eller saker som bara uppfyller en funktion men är renons på egentlig mening, om du hänger med i hur jag menar.

Att ha problem med att göra saker som "alltid varit så", "bara är så" eller är en tradition som man själv inte varit med om att skapa eller inte begriper vitsen med förrän man får det förklarat är ju ändå ett vanligt bekymmer, i olika omfattning och grad hos folk med autismspektrumstörningar, på gott och ont, så varför inte kring det här?

Att tycka att det är konstigt att ifrågasätta det, i ett sällskap av aspisar, är ungefär lika konstruktivt som att säga "Ryck upp dig, klart det inte är farligt att gå på julmiddag, det är ju bara folk du gillar och det blir roligt, alla gillar ju julbord" till nån som har social fobi och får panik av större sällskap. Typ.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:41:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav apkonstapel » 2008-11-24 13:23:56

Låg vaken och funderade på det här inatt, en stund. Insåg att jag alltid känt att jag missar något i utbytet av TjenaLäget, och att jag flera gånger tänkt tanken att det är tonfallet som är avgörande. Man svarar alltid samma JotackBraSjälv men pejlar på tonfall och annat mindre verbalt hur det egentliga läget är samtidigt. Hur man mår får man ju inte alltid prata högt om. Om någon i sällskapet mår mindre bra har jag märkt att det till och med kan ses som elakt att säga att man mår toppen. Kom i vilket fall fram till att den där känslan av att missa innebörden i TjenaLäget ligger bakom mycket av min osäkerhet i de situationerna.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:41:45, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-24 13:30:59

apkonstapel skrev:Låg vaken och funderade på det här inatt, en stund. Insåg att jag alltid känt att jag missar något i utbytet av TjenaLäget, och att jag flera gånger tänkt tanken att det är tonfallet som är avgörande. Man svarar alltid samma JotackBraSjälv men pejlar på tonfall och annat mindre verbalt hur det egentliga läget är samtidigt. Hur man mår får man ju inte alltid prata högt om. Om någon i sällskapet mår mindre bra har jag märkt att det till och med kan ses som elakt att säga att man mår toppen. Kom i vilket fall fram till att den där känslan av att missa innebörden i TjenaLäget ligger bakom mycket av min osäkerhet i de situationerna.


Mmm, precis som du säger är det inte bara hur sanningsenlig man kan/ska vara som spelar in och hur explicit och utförlig man ska vara i sitt svar, utan det hänger också på vem som frågar, när den frågar, var den frågar, vem som är med också, vilken relation man har till den tredje (bekant till en själv, till den andra, till båda, obekant, kollega eller privat bekant, vän eller "fiend" osv).

Helt enkelt en jädra massa parametrar att dribbla med och kunna snubbla på, även om man gärna vill "göra rätt". Inte konstigt man blir förvirrad, när man gillar enkelhet och helst vill gå efter allenarådande principer. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:41:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2008-11-24 14:15:10

... och dessutom skiftar det mellan olika kulturer vilka omständigheter man ska ta hur mycket hänsyn till på vilket sätt, när vissa andra omständigheter samtidigt råder.

M.a.o. gör alla ofelbart bort sig om de bara hamnar i fel kultur vid fel tillfälle. Fördelenmed att vara aspie kan således vara att man kan ha lättare att acceptera kulturmönster som är väldigt främmande från dem därhemma (som man aldrig riktigt lärt sig). Nackdelen är ju att kulturmönstrena är ett slags språk; om man inte lär sig dem så blir det svårare att kommunicera. Även logiska saker behöver man liksom språk för att beskriva, man kommer fan anamma aldrig runt det. :(

Men man kan ju alltid bli bättre! :)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:41:45, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav DIProgan » 2008-11-24 19:54:36

alfapetsmamma skrev:
DIProgan skrev:
Alien skrev:[quote="DIProgan"]Tycker det här NT-hatet börjar bli lite väl dumt.


Vilket NT-hat? Om man har svårt för/hatar vissa tomma fraser, är det inte samma sak som att man hatar NT.

Om man skriver om på vilket man skiljer sig från NT, kan det bero på att man vill känna sig själv och sin AS. Det är väl därför de flesta av oss är här?


Får va som det vill om varför man gör det. NT kommer i alla fall i väldigt dålig dager på den här siten och det vet vi alla som är här.

Förövrigt gav jag en förklaring tidigare i tråden om varför det inte är en tom fras. All kommunikation har ett syfte men det är lätt att glömma när ytan ser trist ut.


Fast om folk med AS ofta känner det som att de kommer i "dålig dager" på andra ställen så är det ju inte så konstigt om det lätt blir lite polariserat och överdrivet åt andra hållet nånstans som är som en fristad? Det är ju högst mänskligt om inte annat.

Och Hur mår du? som fras må ha ett syfte, men det är ett syfte som inte är det man kunde tro när man har bekymmer med bokstavlig tolkning eller saker som bara uppfyller en funktion men är renons på egentlig mening, om du hänger med i hur jag menar.

Att ha problem med att göra saker som "alltid varit så", "bara är så" eller är en tradition som man själv inte varit med om att skapa eller inte begriper vitsen med förrän man får det förklarat är ju ändå ett vanligt bekymmer, i olika omfattning och grad hos folk med autismspektrumstörningar, på gott och ont, så varför inte kring det här?

Att tycka att det är konstigt att ifrågasätta det, i ett sällskap av aspisar, är ungefär lika konstruktivt som att säga "Ryck upp dig, klart det inte är farligt att gå på julmiddag, det är ju bara folk du gillar och det blir roligt, alla gillar ju julbord" till nån som har social fobi och får panik av större sällskap. Typ.[/quote]

Som vanligt gäller det att antingen ta plats eller inviga sig själv i andras beteenden för den som har ett annorlunda sätt att göra saker. Det är ju bara så det är när något är norm och/eller majoritet. Jag skrev den konstruktiva och mer utförliga varianten tidigare i vad det här betyder så att alla AS och övriga osäkra kan få en bild av vad det hela handlar om. Kan även tillägga att fraserna kan fungera som en termometer för att känna av läget. S.k tomma fraser handlar ofta om att personen själv är osäker på hur den ska fortsätta diskussionen. Inte vet vad den vill osv. Klart det går att ifrågasätta dessa beteenden men bättre att förstå dem än rata dem när de inte är menade att skada några AS. Jag tror att mycket av det här går att förstå bättre om man anstränger sig i att lyssna på kommunikationen men tar det för mycket kraft får man som sagt ta plats och förklara varför det inte fungerar för en själv. Ta ansvar för sig själv och sin framtoning så att säga.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:41:45, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-24 21:41:59

DIProgan skrev:
alfapetsmamma skrev:
DIProgan skrev:[quote="Alien"][quote="DIProgan"]Tycker det här NT-hatet börjar bli lite väl dumt.


Vilket NT-hat? Om man har svårt för/hatar vissa tomma fraser, är det inte samma sak som att man hatar NT.

Om man skriver om på vilket man skiljer sig från NT, kan det bero på att man vill känna sig själv och sin AS. Det är väl därför de flesta av oss är här?


Får va som det vill om varför man gör det. NT kommer i alla fall i väldigt dålig dager på den här siten och det vet vi alla som är här.

Förövrigt gav jag en förklaring tidigare i tråden om varför det inte är en tom fras. All kommunikation har ett syfte men det är lätt att glömma när ytan ser trist ut.


Fast om folk med AS ofta känner det som att de kommer i "dålig dager" på andra ställen så är det ju inte så konstigt om det lätt blir lite polariserat och överdrivet åt andra hållet nånstans som är som en fristad? Det är ju högst mänskligt om inte annat.

Och Hur mår du? som fras må ha ett syfte, men det är ett syfte som inte är det man kunde tro när man har bekymmer med bokstavlig tolkning eller saker som bara uppfyller en funktion men är renons på egentlig mening, om du hänger med i hur jag menar.

Att ha problem med att göra saker som "alltid varit så", "bara är så" eller är en tradition som man själv inte varit med om att skapa eller inte begriper vitsen med förrän man får det förklarat är ju ändå ett vanligt bekymmer, i olika omfattning och grad hos folk med autismspektrumstörningar, på gott och ont, så varför inte kring det här?

Att tycka att det är konstigt att ifrågasätta det, i ett sällskap av aspisar, är ungefär lika konstruktivt som att säga "Ryck upp dig, klart det inte är farligt att gå på julmiddag, det är ju bara folk du gillar och det blir roligt, alla gillar ju julbord" till nån som har social fobi och får panik av större sällskap. Typ.[/quote]

Som vanligt gäller det att antingen ta plats eller inviga sig själv i andras beteenden för den som har ett annorlunda sätt att göra saker. Det är ju bara så det är när något är norm och/eller majoritet. Jag skrev den konstruktiva och mer utförliga varianten tidigare i vad det här betyder så att alla AS och övriga osäkra kan få en bild av vad det hela handlar om. Kan även tillägga att fraserna kan fungera som en termometer för att känna av läget. S.k tomma fraser handlar ofta om att personen själv är osäker på hur den ska fortsätta diskussionen. Inte vet vad den vill osv. Klart det går att ifrågasätta dessa beteenden men bättre att förstå dem än rata dem när de inte är menade att skada några AS. Jag tror att mycket av det här går att förstå bättre om man anstränger sig i att lyssna på kommunikationen men tar det för mycket kraft får man som sagt ta plats och förklara varför det inte fungerar för en själv. Ta ansvar för sig själv och sin framtoning så att säga.[/quote]

Jag får uppfattningen att vi inte talar om samma sak riktigt, eller kör på monolog i varsitt spår eller pratar förbi varann. Det jag säger motsägs inte av det du säger och tvärsom. Nu lägger jag ner mina försök att få fram vad jag ville, det torde vara tydligt nog i mitt inlägg.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:41:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DIProgan » 2008-11-25 0:11:12

*skaka på axlarna*
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:41:45, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-25 13:32:57

DIProgan skrev:*skaka på axlarna*


Fast jag menade inget ovänligt, bara att vi pratade om olika saker och jag ju då inte orkade försöka reda ut trådarna och komma tillbaks on track.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in