Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav opteron » 2022-09-17 10:16:30

Ni som har Aspergers av olika skäl, och har sjukpension får ni lov att jobba och tjäna pengar? Hur ser det ut för er? Hur mycket får man tjäna varje år?

Vi kan inte rå för att vi föddes med Aspergers, och det skall vara roligt att tjäna pengar, så därför undrar jag hur mycket man kan tjäna?

En länk jag hittade om ämnet:

https://www.pensionsmyndigheten.se/oran ... -samtidigt

Vad anser ni andra? :-)063
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Chrilleb » 2022-09-17 10:19:06

@opteron


Oj, intressant fråga. Jag har oxå tänkt på hur mycket man kan jobba vid sidan av att man studerar eller så. Jag har t.ex arbetat vid behov vid några tillfällen - demat i butik.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav opteron » 2022-09-17 10:25:54

Chrilleb skrev:@opteron


Oj, intressant fråga. Jag har oxå tänkt på hur mycket man kan jobba vid sidan av att man studerar eller så. Jag har t.ex arbetat vid behov vid några tillfällen - demat i butik.


Väldigt intressant ja, jobbar man kan man köpa villor och hus sedan. :D Någon som vet hur mycket man får tjäna?
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Marjatta » 2022-09-17 10:59:33

Sjukpension är väl till för de som inte kan jobba? Att som förtidspensionerad jobba extra låter spontant väldigt fel. Jag kan ha missförstått systemet men misstänker att den som testar riskerar få sin förtidspensionering ifrågasatt. "Hm du verkar klara att jobba åtm. halvtid, vi ändrar beslutet."

Men jag bara tror, vet inte.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Marjatta » 2022-09-17 11:02:32

Om många som är förtidspensionerade faktiskt kan jobba är systemet nog rätt fel. Hittade den här sidan.

https://funktionsratt.se/sidor-utanfor- ... dspension/
Förtidspensioneringen i Sverige är ett stort problem. Det är allt för många som har förtidspension. Störst är problemet för de unga människorna. Den här passiva ersättningen som förtidspensioneringen innebär är ett lamslående utanförskap där ungdomarna inte får en chans till ett liv där de får betyda eller uträtta något för samhället. De ges inte heller någon chans till arbetsmarknaden, utan istället går de ofta från särskola direkt till pension utan att ens passera arbetsförmedlingen. Ersättningsnivåerna är så låga, framför allt för alla de som enbart får garantiersättningen, att systemet skapar en lamslagen låglönegrupp i samhället. De blir utanför, utspelade och utblottade. Ett system som skapar de förutsättningarna kan inte anses vara fungerande.

Handikappförbunden är övertygade om att med rätt åtgärder skulle en stor del av gruppen kunna arbeta istället för att gå på bidrag. Med rätt åtgärder kan vi istället skapa en grupp som kan göra skillnad i samhället.


Hajar att man gärna vill ha lite extrapengar.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav opteron » 2022-09-17 11:11:54

Marjatta skrev:Om många som är förtidspensionerade faktiskt kan jobba är systemet nog rätt fel. Hittade den här sidan.

https://funktionsratt.se/sidor-utanfor- ... dspension/
Förtidspensioneringen i Sverige är ett stort problem. Det är allt för många som har förtidspension. Störst är problemet för de unga människorna. Den här passiva ersättningen som förtidspensioneringen innebär är ett lamslående utanförskap där ungdomarna inte får en chans till ett liv där de får betyda eller uträtta något för samhället. De ges inte heller någon chans till arbetsmarknaden, utan istället går de ofta från särskola direkt till pension utan att ens passera arbetsförmedlingen. Ersättningsnivåerna är så låga, framför allt för alla de som enbart får garantiersättningen, att systemet skapar en lamslagen låglönegrupp i samhället. De blir utanför, utspelade och utblottade. Ett system som skapar de förutsättningarna kan inte anses vara fungerande.

Handikappförbunden är övertygade om att med rätt åtgärder skulle en stor del av gruppen kunna arbeta istället för att gå på bidrag. Med rätt åtgärder kan vi istället skapa en grupp som kan göra skillnad i samhället.


Håller med dig.

Men jag tänkte har man Aspergers syndrom kanske man inte kan komma ut i alla slags jobb, istället få ett anpassat jobb, att man får pengar för sin aspergers ser jag dock inget fel på.

Sverige har bra försäkringar i vårt land, och det är tryggt att det är så. :-)Happy
Men jag bara tror, vet inte.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Alien » 2022-09-17 11:23:48

Vad jag läst tidigare är att man får jobba max 5 tim/vecka utan att sjukersättningen påverkas.

Ålderspension är något annat, den har man tjänat in till så den minskas inte för att man jobbar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Marjatta » 2022-09-17 11:33:05

Visst heter det inte förtidspension längre, utan sjukersättning? Hittade detta

https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

Steglös avräkning innebär att du kan ha inkomster upp till ett visst fribelopp utan att storleken på din sjukersättning påverkas. Även när du tjänar mer än fribeloppet kan du få behålla en del av sjukersättningen. Eftersom ett arbete i regel ger större inkomst än sjukersättning, tjänar många på att arbeta mer än fribeloppet.

Tänk bara på att ansöka om steglös avräkning innan du börjar arbeta annars kan du förlora rätten till sjukersättning.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav melly » 2022-09-17 16:14:33

Har man sjukersättning (f.d. förtidspension, sjukpension) på heltid får man jobba max de fem timmar som nämnts, en åttondedel av normal heltid. OBS att det inte bara är lönearbete som räknas utan även ideella uppdrag, m.m. Därför är det alltid bäst att kolla med FK först, det kan bli ifrågasättanden och återbetalning annars!

Har man sjukersättning på lägre nivå (25, 50, 75%) får man inte jobba mer än den tid man inte har ersättning för.

Det är ju helt rimligt. Man ska inte ha sjukersättning om man kan jobba. Däremot tycker jag inte att man ska behöva vara orolig för helt frivilliga fritidsersättningar, som det är en del oklarheter kring. Sådana som man kan delta i om man har ork och låta bli när orken tryter. Så länge det inte är så myclet att det motsvarar ett jobb, förstås.

Formellt: fick man sjukersättning beviljad före 2008 kan man arbeta så mycket man orkar och få s.k. steglös avräkning där sjukersättningsbeloppet räknas av mot arbetstiden. Det tycker jag verkar vara en klok lösning, som gör det möjligt för folk att ta till vara den arbetsförmåga de har.

Ålderspension, det som pensionsmyndigheten skriver om och som för tillfället kan tas ut från 62 års ålder, är något helt annat.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Richard » 2022-09-19 8:32:08

Det är väl det som är grejen med sjukersättning, att man är oförmögen att arbeta? Annars är man ju bara lat...

Men visst, du får jobba 12,5% (5 timmar i veckan), men måste anmäla det till Försäkringskassan. Jag påbörjade studier på de tillåtna 12,5%-en men det funkade inte... :( Men du får nog inte tjäna hur mycket som helst innan sjukersättningen påverkas.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-19 11:32:15

Ingen här behöver väl den informationen, men jag hittade de siffror som gäller i Nårje. Så kan man jämföra Nårje och Sverige om man vill. När man har förtidspension kan man jobba och tjäna 111 477 kroner per år. Tjänar du mer än det får du mindre pension. En vanlig förtidspension utbetalning är 246 000 per år efter skatt. Om de inte har ändrat något på sistone.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Richard » 2022-09-19 15:34:17

Skogkatt skrev:Ingen här behöver väl den informationen, men jag hittade de siffror som gäller i Nårje. Så kan man jämföra Nårje och Sverige om man vill. När man har förtidspension kan man jobba och tjäna 111 477 kroner per år. Tjänar du mer än det får du mindre pension. En vanlig förtidspension utbetalning är 246 000 per år efter skatt. Om de inte har ändrat något på sistone.

Det var ju generöst! Att man får tjäna så mycket som halva pensionen på extra arbete. Tror knappast man får det i Sverige.

Men jag vet att lönerna ligger högre i Norge, men samtidigt är livsmedel o annat dyrare. Pappa jobbade i Norge o tjänade väldigt bra, så nu får han norsk pension också, trots att han flyttat tillbaka till Sverige. Men eftersom han jobbade mer än jag tror det är 3 år, så får han norsk pension.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-19 18:22:52

Richard skrev:Men jag vet att lönerna ligger högre i Norge, men samtidigt är livsmedel o annat dyrare.

Ja, det börjar bli så dyrt här nu att jag tror att vi norrmän snart måste fly till Sverige och bo där. :shock: Vi behöver deras billiga kött och öl och godis och annat.

Jag minns första gången jag var i Sverige och köpte godis när jag var barn. 2 kronor och 90 öre för ett hekto godis! I Norge kostade det minst 14 kronor och 90 öre. Jag trodde inte det var sant, jag fyllde upp påsar med flera kilo godis, jag plundrade godisavdelningen. :D
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Aspergers syndrom, förtidspension och ändå jobba?

Inläggav slackern » 2022-09-20 16:56:08

Skogkatt skrev:
Richard skrev:Men jag vet att lönerna ligger högre i Norge, men samtidigt är livsmedel o annat dyrare.

Ja, det börjar bli så dyrt här nu att jag tror att vi norrmän snart måste fly till Sverige och bo där. :shock: Vi behöver deras billiga kött och öl och godis och annat.

Jag minns första gången jag var i Sverige och köpte godis när jag var barn. 2 kronor och 90 öre för ett hekto godis! I Norge kostade det minst 14 kronor och 90 öre. Jag trodde inte det var sant, jag fyllde upp påsar med flera kilo godis, jag plundrade godisavdelningen. :D


Haha vilket härligt minne tack för att du delade det.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in