Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-11 1:19:38

Kidzi skrev:
manne skrev:
Kidzi skrev:
Har bara hittat få blåbär och svamp. Däremot finns lingon. Sedan kan man hitta övergivna fruktträd i stan. För mig blir det dock bara plocka för att äta direkt, har ingen frys att frysa bärmos. Lingonsylt klarar sig ju i burkar och konserverar sig själva. Eller ja, jag har en frys med min kompis som är hos henne. Man funderar på att lassa in massa mat så mycket som går, eller också stänga av den.


Äggröra

https://www.google.se/search?q=%C3%A4gg ... ptesWuoUjM

https://matinspo.se/recipe/kramig-aggrora/


Brukade köpa mycket ägg förr. Men nu är de jättedyra. Men det beror tydligen på fågelinfluensan så priset kan gå ner.

Ruva där du vet det kommer ägg, fick även tomater, fina, 21 kr kg. Mina vanliga nötter utan salt då da 13 pix för 200g. Gröna duvor 18 kr upprundat i plast/500g. Ägg ja, 48 kr för brandad inlindad kartong.
Hm. Blir ju reklam nu - antar att alla förstår att det är endast min åsikt. Fast det blir ju samma sak. Willys - bra skit!
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav LordNelson » 2022-09-11 11:33:57

Dagobert skrev:De ska sättas, kupas och grävas upp. Jäkla massa jobb.
Det låter så enkelt: Allt som behövs är... Ska man inte leva i misär behöver man vara kunnig och ha en kunnig kvinna/man att samarbeta med. Markköp/arrende, arrendera fiskevatten... Köpa ved eller tillåtelse att plocka hyggesavfall... såga, hugga... Man är tillbaks på Raskens tid.

Ja, som rasken.

I Sovjetunionen hade man ju/tilläts man ha egna odlingar trots/pga kommunism och planekonomi. De funkade lika bra/fyllde sitt syfte under demokratin och kapitalismen.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-09-11 12:18:05

LordNelson skrev:
Dagobert skrev:De ska sättas, kupas och grävas upp. Jäkla massa jobb.
Det låter så enkelt: Allt som behövs är... Ska man inte leva i misär behöver man vara kunnig och ha en kunnig kvinna/man att samarbeta med. Markköp/arrende, arrendera fiskevatten... Köpa ved eller tillåtelse att plocka hyggesavfall... såga, hugga... Man är tillbaks på Raskens tid.

Ja, som rasken.

I Sovjetunionen hade man ju/tilläts man ha egna odlingar trots/pga kommunism och planekonomi. De funkade lika bra/fyllde sitt syfte under demokratin och kapitalismen.


Du tänker kanske på en "datja", eller kolonilott som vi säger i Sverige

https://sv.wikipedia.org/wiki/Datja
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Solblomma » 2022-09-12 22:29:51

Basilika är jättegott i tomatsås. Enkelt att odla i köksfönstret, men kanske lite sent nu om man inte har extrabelysning.
Bär kan man torka i rumstemperatur på gamla tidningar. Äpplen också, men dem måste man skiva först.
Sen finns det ju alltid ogräs: nässlor, kirskål, mm. Nypon är också gott och gratis :)
Torrvaror brukar jag handla på matsmart.se, det mesta har kort datum, men jag har aldrig fått hem dålig mat
Många affärer har 50% på mat med kort datum, om man är där på morgonen kan man fynda :)
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Karamell » 2022-09-13 10:08:34

Jag brukar äta lunch på en träffpunkt för psykisk funktionshindrade. 45 kr för jättegod husmanskost.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Chrilleb » 2022-09-13 14:18:40

@Karamell


Ah, vad bra detta med billiga luncher. Vilken premie.
Jag lagar mycket mat hemma, och går ut o äter ibland. Brukar försöka välja bra och nyttig mat.

Vet att en kinarestaurang har lunchkuponger som man kan köpa, typ 10 luncher för 660 kr (eller hur d var). I lunchen ingår kaffe och efterätt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav nescio » 2022-09-13 14:24:24

Müsli, 20 kr/kg.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Chrilleb » 2022-09-13 16:47:36

@nescio


Det har du rätt i, musli ja. Det kan man köpa billigt. Brukar köpa Cornflakes , så gott med mjölk och flingor , eller fil och flingor...


Har funderat lite hur jag ska lägga upp den nya hushållsbudgeten, hah. Har handlat rätt så mycket förut, nu vill jag tänka mer ekonomiskt. Köpa lågpriser, och storhandla 1-2 dagar / v .


Knäckebröd , ägg , mjölk , fil ( yoghurt ) , juice / saft , musli , gryn , nudlar, pasta , blodpudding , korv... ( Exempel på saker som kan vara bra att ha hemma ).


Just d, sen ska jag börja göra matsedel (tror jag). :-)005
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Solblomma » 2022-09-13 18:38:14

Ersätt kött med bönor eller linser. Billigast om man köper torkade, men det tar lång tid att tillaga bönor. Konserverade är inte lika billigt men ändå billigare än kött, och behöver inte tillagas.

Jag köper potatis och morötter jättebilligt hos bonden här i närheten.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-13 20:07:50

Solblomma skrev:Ersätt kött med bönor eller linser. Billigast om man köper torkade, men det tar lång tid att tillaga bönor. Konserverade är inte lika billigt men ändå billigare än kött, och behöver inte tillagas.

Jag köper potatis och morötter jättebilligt hos bonden här i närheten.

Bra kokta, gröna linser blir riktigt gott. Mystiskt bra smak. Tiden bara...
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Dagobert » 2022-09-13 21:30:05

Pressure_Cooker_2.jpg

Med en tryckkokare tar kokningen bara halva tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-09-13 22:43:40

Solblomma skrev:Ersätt kött med bönor eller linser. Billigast om man köper torkade, men det tar lång tid att tillaga bönor. Konserverade är inte lika billigt men ändå billigare än kött, och behöver inte tillagas.

Jag köper potatis och morötter jättebilligt hos bonden här i närheten.


Vad är kött? Har något vagt minne av det.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav slackern » 2022-09-13 22:58:39

Kidzi skrev:
Solblomma skrev:Ersätt kött med bönor eller linser. Billigast om man köper torkade, men det tar lång tid att tillaga bönor. Konserverade är inte lika billigt men ändå billigare än kött, och behöver inte tillagas.

Jag köper potatis och morötter jättebilligt hos bonden här i närheten.


Vad är kött? Har något vagt minne av det.


För vissa är det överkörda djur vid vägkanten, för andra är det från köttdisken och för andra är det egen jagat vilt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Marjatta » 2022-09-14 17:03:52

Kidzi skrev:Storkok i all ära men det går en massa el.


Ugnen använder mycket energi. Däremot kräver det rimligen mindre energi att koka en stor sats av något på spisen och sen värma upp i mikro, än att koka en portion i taget. Micron tar väldigt lite energi. Mest energisnålt förmodligen att koka en lagom stor sats för att räcka i fem dagar, så man slipper langa in i frysen. Hur många kronors skillnad det gör vet jag dock inte.

Vet att många inte tycker det funkar så bra att mikra potatis. Jag tycker det funkar bra bara man inte överkokar den. Brukar koka flera portioner så jag kan mikra sen (inte för att spara el, bara för att det är praktiskt & sparar tid).
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Marjatta » 2022-09-14 17:06:48

Chrilleb skrev:blodpudding


Definitivt billig mat. Rätt stor prisskillnad mellan billiga och dyrare butiker dock. 11 spänn på typ Willys, 14 på mitt närmaste Ica.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-15 0:00:09

Marjatta skrev:
Chrilleb skrev:blodpudding


Definitivt billig mat. Rätt stor prisskillnad mellan billiga och dyrare butiker dock. 11 spänn på typ Willys, 14 på mitt närmaste Ica.

Pölsa (potatis o rödbetor) - och pudding var gott => med lingongong, innan man förstod ursprunget.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-09-15 8:39:47

pölsa = söndersmoladoxbolla
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Kidzi » 2022-09-15 12:29:03

Svårt att göra pölsa när ingen säljer inälvor och de som finns anses delikatessmat och kostar därefter.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav slackern » 2022-09-15 15:38:32

antonius skrev:pölsa = söndersmoladoxbolla


Lungmos har jag hört att det hette förr om åren.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav NormBrytaren » 2022-09-15 15:50:47

Jag kom fram till att voffelmix var billigt på hemköp för 14,95 kr/420g. Det inehåller ägg till skillnad från den mesta spaggeti som oftast bara består av vetemjöl och durumvete.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav slackern » 2022-09-15 15:53:54

NormBrytaren skrev:Jag kom fram till att voffelmix var billigt på hemköp för 14,95 kr/420g. Det inehåller ägg till skillnad från den mesta spaggeti som oftast bara består av vetemjöl och durumvete.


Jag har för mig att sådana där mixer innehåller något ämne som inte är allt för nyttigt om man äter det allt för ofta, skulle tro att det är någon form utav konserveringsämne finns även rikligt i nyponsoppa på pulver och säkert ockse potatismos på påse.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav antonius » 2022-09-15 18:09:28

slackern skrev:
antonius skrev:pölsa = söndersmoladoxbolla


Lungmos har jag hört att det hette förr om åren.


Ja, men det är roligare att säga söndersmoladoxbolla
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav slackern » 2022-09-15 18:14:49

antonius skrev:
slackern skrev:
antonius skrev:pölsa = söndersmoladoxbolla


Lungmos har jag hört att det hette förr om åren.


Ja, men det är roligare att säga söndersmoladoxbolla


Jag kan säga att lungmos var före min tid, för mig har det alltid hetat pölsa.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur äter man billigt nu när mat och el är dyrt?

Inläggav Skogkatt » 2022-09-15 18:48:22

slackern skrev:Jag kan säga att lungmos var före min tid, för mig har det alltid hetat pölsa.


Jag minns lungmos från när jag var liten. Varje gång någon frågade om jag ville ha det, såg jag ut så här: :shock: Tyckte det såg lite äckligt ut.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in