Fungerande manuellt system för vardagsplanering?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fungerande manuellt system för vardagsplanering?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-22 16:17:56

Utrustning:

Papperslappar i 4-5 olika färger.
Olikfärgat lappblock. Alternativt olikfärgade postitlappar eller annat färgat papper klippt i lagom stora bitar

- 25-30 magneter. Alternativt; 1 ask nålar eller häftstift el möjligen en tejprulle

- 1 st kylskåp/magnetisk anslagstavla. Alternativt anslagstavla med väv eller en stor bit kartong.

- Sax om så erfordras. Eventuell fästanordning för tavla.

System:

Varje färg representerar en viss typ av handling. Exempelvis

Grönt = saker man behöver eller brukar göra varje dag
Blått = saker som ska utföras en eller flera gånger i veckan
Lila=Projekt. Efter behov.
Rosa= Ej projektbundna roliga gärna (utåtriktade) saker.
Orange= Viktiga saker med deadline.

Tanken är att alla de gröna och blå sakerna ska genomföras under en dag/vecka samt även någon/några saker ur de andra kategorierna.

Exemplifiering:

Gröna saker: Äta frukost, jobba, duscha/tvätta sig, dricka te, sova

Blå saker: Plocka in disk, städa toaletten, handla

Lila saker: Läsa boken si och så, sortera foton, träna...eller ägna sig åt större projekt och intressen.

Rosa saker: Fika med grannen, gå på bio, gå på möte

Orange saker: Skicka in viktigt papper till myndigheten, skriva rent mötesanteckningar, beställa tid hos doktorn/tandläkaren

Utförande:
Dela upp det man brukar göra i olika kategorier genom att skriva det på de olikfägade lapparna.
Fäst dessa lappar på lämpligt sätt och sortera om så snart det behövs.


Syfte:
Att bli bättre på att skifta fokus och få balans mellan sina olika handlingar.
Att bli bättre på att disponera tiden och att på att omprioritera när man fastnar. Att få bättre balans genom att undvika att drunkna antingen i meningslösa vardagssysslor alternativt i projekt så att vardagen faller sönder och hemmet förfaller.

Påpekande:
Innan någon eventuellt finner anledning att känna sig kränkt så vill jag påpeka att jag just nu försöker tillämpa det här på mig själv.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-22 16:28:44

PS

Jämför även min datoriserade tråd:

http://www.aspergerforum.se/fungerande-datoriserat-system-for-vardagsplanering-t7736.html

Hur länge ska jag vänta innan jag postar utvärderingen???? 8)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-23 21:30:44

Resultat/utvärdering:

Har kört en variant på detta system i några veckor nu.

Fungerar för minska fastnandet, eller att föra fastnandet i något mera kontruktiva banor. Jag får en bättre uppfattning om att det tar tid att administrera mig själv och jag blir lite bättre på att städa undan och hålla ordning, även om det händer att jag faller igenom som förra veckan.

Funkar däremot inte alls för viktiga saker med deadline och där verkar det som jag har blivit ändå värre på att skjuta upp saker. Vissa av mina projekt funkar det för eftersom jag har en separat planering för detta.

Jag tror att det var så att förut gjorde jag det som jag tyckte var viktigt eller roligt tills lägenheten kläggade igen så att jag var tvungen att ta tag i det, och hade jag då inte kraft för det kändes oöverskådligt så fastnade jag i något meningslöst.

Nu ger jag mig i stället mer tid till att metodiskt göra en del av det där tråkiga och inte krävande (typ papperssortering) samtidigt som jag lyssnar på musik i stället för att ta tag i viktiga obehagliga mer krävande saker. Dessutom tycker jag att jag förlorar överblick och ser saker mer från dag till dag.

Jag förstår inte riktigt hur man ska lära sig själv att ofta skifta fokus mellan kortsiktigt och långsiktigt. Jag hamnar endera i det ena och andra....och för närvarande fastnar jag dessutom då och då i nostalgi vilket är ett bakåtvänt perspektiv som inte alls är likt mig och också är energikrävande.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:41:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav HellviHumle » 2008-11-24 1:04:34

Spontant så tror jag att det manuella funkar bättre än det datoriserade. Bl a just för att det datoriserade lätt "försvinner", dvs inte syns. Man måste göra nå't aktivt för att titta på det. Det manuella finns framför ögonen så fort man närmar sig kylen eller var lapparna sitter.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:41:49, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav DodeN » 2008-11-26 1:22:18

JAg kör med något liknande på min whiteboardtavla. Använder olika färger för olika aktiviteter och sen skriver upp saker jag ska göra och stryker vart efter jag gjort de.

Funkar ganska bra för att komma igång med saker under dagen men större grejer som ska ske längre fram i tiden är svårare att få igång.

Tex. papper som ska iväg kommer inte iväg förrens det är jätteakut, trots att jag har haft flera veckor på mig att få iväg dem, men nu kommer det oftast iväg i alla fall.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 16:41:49, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav HellviHumle » 2008-11-27 22:39:29

DodeN skrev:JAg kör med något liknande på min whiteboardtavla. Använder olika färger för olika aktiviteter och sen skriver upp saker jag ska göra och stryker vart efter jag gjort de.

Funkar ganska bra för att komma igång med saker under dagen men större grejer som ska ske längre fram i tiden är svårare att få igång.

Tex. papper som ska iväg kommer inte iväg förrens det är jätteakut, trots att jag har haft flera veckor på mig att få iväg dem, men nu kommer det oftast iväg i alla fall.

Så gör jag alltid! Jag fattar fortfarande inte varför. "Jag tar det se'n", men inte fan gör jag det. Jag tror det är igångsättningströskeln som är för hög!
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:41:49, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-03 14:47:00

Har tagit ner "kylskåpssystemet" nu sedan några dagar och börjat med ett nytt enligt följande:

Utrustning:
En skrivbok med randigt eller rutat papper
En penna med neutral färg
4-5 olikfärgade överstrykningspennor.

Utförande:
Varje sida i skrivboken tänks bestå av två spalter.

I höga spalten skriver jag en "Att-göra-lista" i början av dagen. Det görs med den neutralt färgade pennan.

I den vänstra spalten skriver jag de saker jag gör alltefter att jag gör dem. Dessa färgläggs sedan med färger enligt en variant på ovanstående system enligt ovan:

Grönt = Saker som måste göras varje dag.
Rosa= Saker som inte måste göras varje dag vare sig de görs varje dag eller inte
Gult= Avkoppling, fritid. Ej tvingande eller projektorienterat.
Orange= Projektorienterat eller speciella saker som måste göras.

Detta har fördelarna:
Mer flexibelt och lätt att ta med sig
Mindre iögonfallande

men framförallt:
En större möjlighet att gå fram och tillbaka i tid mellan olika dagar, se balansen mellan vilka typer av saker man har gjort och inte.
Jag bedömer att detta kan fungera rätt bra med ca 3 dagars översikt.

Nackdelen är att jag inte kan flytta om planeringen så många gånger framför mig visuellt utan åter måste göra det i huvudet. Så börjat jag fastna alltför mycket lär jag vara tvungen att plocka fram lapparna igen. Det är heller inte lika lätt att få en visuell bild av hur lång tid saker tar och hur mycket man kan tänkas hinna med.

Slutligen fastnade jag ordentligt i något första dagen jag prövade det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Fungerande manuellt system för vardagsplanering?

Inläggav monkan » 2013-10-25 15:10:33

Har provat det flesta varianter av manuell planering för min familj. Beställde precis en Familjealmanacka med fasta tider från www.familjealmanackan.se få se om det hjälper :-) / Monkan
monkan
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-10-25

Fungerande manuellt system för vardagsplanering?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-11-03 22:19:49

Familjealmanacka eller home planner är just det som fick min planering att börja funka också. Det finns en sort som dessutom inte är att hänga på väggen utan mer som en liten bok och jag har haft den i år men i år har de ändrat om designen så att en stor del av bakgrunden är grå vilket är en stor nackdel om man vill skriva med blyerts. Jag har därför tvingats köpa en annan kalender inför nästa år och det känns inte ett dugg kul.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in