Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 12:25:16

Richard skrev:Ja, just det!

New Age har jag ju hört om men är inte så insatt i det. Förr tyckte jag i.a.f. det var nått larvigt flummande, men ska läsa på lite mer. Kanske det t.o.m. kan vara nått för mig?


https://www.so-rummet.se/kategorier/rel ... er/new-age

:wink:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 12:31:03

Richard skrev:Ja, just det!

New Age har jag ju hört om men är inte så insatt i det. Förr tyckte jag i.a.f. det var nått larvigt flummande, men ska läsa på lite mer. Kanske det t.o.m. kan vara nått för mig?


Central roll i New age tror jag är astrologi och kosmos och tron på universum.

och tron på stjärntecken och så.? :o :-)063 :?:

Många inom new age håller på med stjärntecken och tror på kosmos de är oftatas vegetarianer också.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 12:34:27

Richard skrev:Ja, just det!

New Age har jag ju hört om men är inte så insatt i det. Förr tyckte jag i.a.f. det var nått larvigt flummande, men ska läsa på lite mer. Kanske det t.o.m. kan vara nått för mig?


hittade mera här. :wink:

tror att många inom den rörelsen åker till Indien eller praktiserar yoga.? :o :-)063 :?:

https://aspekt.nu/2019/11/27/new-age-va ... andlighet/

Alla religioner har samma sanningsvärde och härstammar ur samma ”urkälla”.
Allt är ett. Människan är en del av en större helhet, precis som djuren och naturen.
Gud finns inom oss. Målet är att känna samhörighet med helheten.
Vi har trätt in i en ny tidsålder, vattumannens tidsålder, som utmärker sig genom att människor blir mer andliga och söker upplysning inom sig själva.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 12:42:42

Richard skrev:Ja, just det!

New Age har jag ju hört om men är inte så insatt i det. Förr tyckte jag i.a.f. det var nått larvigt flummande, men ska läsa på lite mer. Kanske det t.o.m. kan vara nått för mig?


det har funnits new age förut i historien också. :o :-)063 :?:

tex Druiderna eller kelterna. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Druid
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 12:49:01

New age är inget nytt. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Druid

Det historiska materialet
Det påstås att:

Druiderna var intensivt involverade i politik.
De ledde offerritualer.
De spådde i framtiden.
De hämtade sin energi från det övernaturliga. Genom nyttjandet av samtliga örter, växter och studerade deras "övernaturliga" krafter, i sitt utövande och i sökandet efter bot för sjukdomar.
Druider var rådgivare åt kungar.
De var ibland själva kungar.
Liksom gamla testamentets profeter var de fruktade och hölls i ära, eftersom de hade gudarnas öra.
Klassiska romerska författare framställer druiderna som prominenta medlemmar av det keltiska samhället. Flera av dem, däribland Julius Caesar (det galliska kriget), Strabon, och Plinius berättar utförligt om druider, andra mer flyktigt.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Richard » 2022-09-10 12:49:39

manne skrev:
Richard skrev:Ja, just det!

New Age har jag ju hört om men är inte så insatt i det. Förr tyckte jag i.a.f. det var nått larvigt flummande, men ska läsa på lite mer. Kanske det t.o.m. kan vara nått för mig?


Central roll i New age tror jag är astrologi och kosmos och tron på universum.

och tron på stjärntecken och så.? :o :-)063 :?:

Många inom new age håller på med stjärntecken och tror på kosmos de är oftatas vegetarianer också.? :o :-)063 :?:


Intressant! :-)Happy

Astrologi tycker jag ju är rent trams, man kan inte förutse nåt beroende på var planeterna står. Däremot astronomi, kosmologi och universum är mycket intressant. Meditation o yoga tycker jag också om. Att försöka läka sig med det, t.ex. bli lugn utan att behöva ta medicin.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Någon » 2022-09-10 13:14:03

Många ursprungsbefolkningar som levt som nomader och jägare dödar visserligen djur, men lever väldigt nära dem. Traditionellt dödade de inte mer än de kunde äta. Och de skulle aldrig få idéer om att skapa jättestora anläggningar där djur trängs och uppföds så snabbt som möjligt för att slaktas och hanteras på löpande band.
Deras religioner vördar både djur, växter och även berg och floder.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 13:19:25

Richard skrev:
manne skrev:
Richard skrev:Ja, just det!

New Age har jag ju hört om men är inte så insatt i det. Förr tyckte jag i.a.f. det var nått larvigt flummande, men ska läsa på lite mer. Kanske det t.o.m. kan vara nått för mig?


Central roll i New age tror jag är astrologi och kosmos och tron på universum.

och tron på stjärntecken och så.? :o :-)063 :?:

Många inom new age håller på med stjärntecken och tror på kosmos de är oftatas vegetarianer också.? :o :-)063 :?:


Intressant! :-)Happy

Astrologi tycker jag ju är rent trams, man kan inte förutse nåt beroende på var planeterna står. Däremot astronomi, kosmologi och universum är mycket intressant. Meditation o yoga tycker jag också om. Att försöka läka sig med det, t.ex. bli lugn utan att behöva ta medicin.

:-)049 :D :-)Happy :wink:

jag hade fel om angående Druiderna.sorry. :o :?:

https://www.historiskabrott.se/artiklar ... itt-grepp/

de verkar inte ha varit så trevliga. :-)063 :shock: :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Druid
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Alien » 2022-09-10 13:27:56

manne skrev:
Richard skrev:Ja, just det!

New Age har jag ju hört om men är inte så insatt i det. Förr tyckte jag i.a.f. det var nått larvigt flummande, men ska läsa på lite mer. Kanske det t.o.m. kan vara nått för mig?


det har funnits new age förut i historien också. :o :-)063 :?:

tex Druiderna eller kelterna. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Druid


Nej, det hörs ju på namnet att New Age är något nytt. Däremot kan den keltiska kulturen varit en av många inspirationskällor.

New Age är en nutida religiös strömning, med anknytning till västerländsk kultur, men termen används även som samlingsbegrepp för flera nyandliga inriktningar. Ordet New Age syftar på den astrologiska Vattumannens tidsålder, som varar åren 2000–4000, på engelska Age of Aquarius.
---
Begreppet myntades år 1932 av Alice Bailey, en utbrytare ur Teosofiska Samfundet, vars teorier kring teosofin ledde henne in i konflikt med teosofiska samfundets ordförande Annie Besant. Många, både anhängare och motståndare till New Age, har ofta beskrivit New Age som ett smörgåsbord, med tanke på hur mycket som ryms inom fenomenet.

Liksom Blavatskys teosofi inspirerades av flera österländska religioner och filosofier inspireras även New Age av bland annat hinduism, zoroastrianism, buddhism, traditionell kinesisk medicin, daoism[3], yoga, ayurveda och meditation. Även västerländska inspirationskällor existerar, då främst i form av astrologi (inklusive den österländska), samt förkristna europeiska religioner - särskilt, med tanke på New Age:ens (och Blavatskys teosofis anglosaxiska) rötter kelticismen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/New_Age
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 13:30:23

Alien skrev:
manne skrev:det har funnits new age förut i historien också. :o :-)063 :?:

tex Druiderna eller kelterna. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Druid


Nej, det hörs ju på namnet är New Age är något nytt. Däremot kan den keltiska kulturen varit en av många inspirationskällor.

New Age är en nutida religiös strömning, med anknytning till västerländsk kultur, men termen används även som samlingsbegrepp för flera nyandliga inriktningar. Ordet New Age syftar på den astrologiska Vattumannens tidsålder, som varar åren 2000–4000, på engelska Age of Aquarius.
---
Begreppet myntades år 1932 av Alice Bailey, en utbrytare ur Teosofiska Samfundet, vars teorier kring teosofin ledde henne in i konflikt med teosofiska samfundets ordförande Annie Besant. Många, både anhängare och motståndare till New Age, har ofta beskrivit New Age som ett smörgåsbord, med tanke på hur mycket som ryms inom fenomenet.

Liksom Blavatskys teosofi inspirerades av flera österländska religioner och filosofier inspireras även New Age av bland annat hinduism, zoroastrianism, buddhism, traditionell kinesisk medicin, daoism[3], yoga, ayurveda och meditation. Även västerländska inspirationskällor existerar, då främst i form av astrologi (inklusive den österländska), samt förkristna europeiska religioner - särskilt, med tanke på New Age:ens (och Blavatskys teosofis anglosaxiska) rötter kelticismen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/New_Age


Meditation eller mindfulness eller yoga är väl typiskt new age.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-10 19:25:30

Alien skrev:
manne skrev:det har funnits new age förut i historien också. :o :-)063 :?:

tex Druiderna eller kelterna. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Druid


Nej, det hörs ju på namnet att New Age är något nytt. Däremot kan den keltiska kulturen varit en av många inspirationskällor.

New Age är en nutida religiös strömning, med anknytning till västerländsk kultur, men termen används även som samlingsbegrepp för flera nyandliga inriktningar. Ordet New Age syftar på den astrologiska Vattumannens tidsålder, som varar åren 2000–4000, på engelska Age of Aquarius.
---
Begreppet myntades år 1932 av Alice Bailey, en utbrytare ur Teosofiska Samfundet, vars teorier kring teosofin ledde henne in i konflikt med teosofiska samfundets ordförande Annie Besant. Många, både anhängare och motståndare till New Age, har ofta beskrivit New Age som ett smörgåsbord, med tanke på hur mycket som ryms inom fenomenet.

Liksom Blavatskys teosofi inspirerades av flera österländska religioner och filosofier inspireras även New Age av bland annat hinduism, zoroastrianism, buddhism, traditionell kinesisk medicin, daoism[3], yoga, ayurveda och meditation. Även västerländska inspirationskällor existerar, då främst i form av astrologi (inklusive den österländska), samt förkristna europeiska religioner - särskilt, med tanke på New Age:ens (och Blavatskys teosofis anglosaxiska) rötter kelticismen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/New_Age


dessa är ena jävla monster tur att den religionen inte finns kvar.? :o :-)063 :?:

https://www.historiskabrott.se/artiklar ... itt-grepp/

Druiderna höll Europa i sitt grepp
Till och med det mäktiga Rom fruktade deras trollkonster. I hundratals år var de gåtfulla druiderna Europas hemliga maktelit – dessutom så likgiltiga inför döden att de vågade slåss mot vem som helst. Sina fiender eldade de i sin tur upp levande i gigantiska träburar.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2022-09-13 22:10:06

Richard skrev:Jag har avsagt mitt medlemskap i Svenska Kyrkan, det gjorde jag så fort jag fyllde 18 år.

Jag tillhör ingen religion numera

Jag får dagligen artiklar från bl.a. https://www.thespaceacademy.org/ Jag funderar på hur allt funkar? Slumpen? Strängteori? Multiversum? 11 dimensioner? Vad är medvetandet? Är medvetandet en avancerad kvantdator? Mörk materia?

Men vad ligger bakom allt? Jag tror inte jag kommer få svaret inom min livstid!

Det kan finnas någon form av "gud" bakom? Universum kan ha t.ex. skapats av annat liv långt bort? Jag var ateist tidigare, men inte numera. Kommer antagligen att få filosofera på det livet ut? O vad händer när man dör? Kommer jag att få ett nytt medvetande någon annanstans i detta, eller ett annat parallellt universum?

Men jag äter helst inte djur numera, ägg, ost och mjölk är helt ok, men jag köper t.ex. ekologiska ägg o kollar att hönsen har haft det bra. Jag är väl en "flexitarian", då det kan hända att om jag blir bjuden på en finmiddag, så tar jag en bit oxfilé ändå. Men har slutat med t.ex. 5-kronors-korvar på Biltema o IKEA.

Going to the beach.jpg





Ok, Thomas Di Leva sägs ju inte vara så snäll mot sina flickvänner, men budskapet är bra!


jag skall sluta att äta gris och ko och däggdjur kan äta kyckling och fågel men inte gris eller ko det skall jag sluta med. :-)063 :?: :o
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2023-09-06 20:57:37

någon som kan något om Hare Krishna .?

jag vet att de är strikta vegetarianer och äter inte kött alls.
och sedan så mediterar dessa också och sjunger och dansar på gatorna.
men vad står de för någon som vet.?
både männen och kvinnorna i dessa rörelser bär lakan som de gjorde i antiken under romarriket.? :o :-)063 :?:



någon som kan något om denna rörelsen då. :o :-)063 :?:
allt jag vet är att de värderar livet högt och äter inte kött utan är vegetarianer.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Huggorm » 2023-09-07 20:14:25

Jainisterna är de som mest värnar om djur. De tomtarna går omkring med munskydd för att inte råka svälja en fluga, de får nämligen inte heller skadas. De är som hinduer eller buddhister, men ett steg till. "Ahimsa", principen om att man inte får skada någon annan levande varelse är en av deras fem grundpelare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ahimsa
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2023-09-07 20:26:13

Huggorm skrev:Jainisterna är de som mest värnar om djur. De tomtarna går omkring med munskydd för att inte råka svälja en fluga, de får nämligen inte heller skadas. De är som hinduer eller buddhister, men ett steg till. "Ahimsa", principen om att man inte får skada någon annan levande varelse är en av deras fem grundpelare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ahimsa


tack skall läsa på tack. :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Ignatius » 2023-09-07 21:25:32

Jag läste nyligen en intressant bok om detta: "Sacred Nature: Restoring our Ancient Bond with the Natural World" av religionshistorikern Karen Armstrong. Hennes tes är att de Abrahamitiska religionerna har placerat Gud i en avlägsen himmel som gjort att vi inte längre ser naturen som helig. Andra religioner har sin gud/gudar närmare och ser naturen som helig. Intressant läsning!
Ignatius
 
Inlägg: 425
Anslöt: 2019-05-05

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav RSD555 » 2023-09-07 22:42:42

Bibelns(Moses) Gud sa att man ska äta fröbärande trädfrukt och nyttja fröbärande örter.

Man ska alltså inte ens äta gräs, det tillhör djuren. Moses(eller gud) går alltså ett steg längre än veganismen.

Man ska varken äta djur eller deras föda enligt första kapitlet i Moses första bok.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2023-09-09 9:18:03

Huggorm skrev:Jainisterna är de som mest värnar om djur. De tomtarna går omkring med munskydd för att inte råka svälja en fluga, de får nämligen inte heller skadas. De är som hinduer eller buddhister, men ett steg till. "Ahimsa", principen om att man inte får skada någon annan levande varelse är en av deras fem grundpelare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ahimsa


det verkar som om det bara är inom buddismen och hinduismen och olika grenar ur dessa religioner som de bryr sig om djuren och ser allt liv som heligt.? :o :-)063 :?:

I de andra religionerna så struntar de och ger blanka fan i djuren. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Huggorm » 2023-09-09 21:02:15

Hinduismen skapades en gång som en blandning mellan två religioner.

Det var när ett främmande folkslag vandrade in i Indien och deras religion blandades med den som redan fanns i där. Detta främmande folkslag var från området runt Ukraina och södra Ryssland, och det var grupper av män, krigare, som gav sig iväg till andra länder. Förutom Indien var det även många som begav sig till Europa och Sverige, där de slog ihjäl de flesta män och gifte sig med kvinnorna. Resultatet är vi, det var hur vårt folk blev till. Men religionen de haft med sig till Indien tog de även med hit, och den utvecklades så småningom till asatron. Och den var som sagt tätt knuten till naturen, vi har sedan stenåldern varit ett riktigt naturfolk. Det är alltså i grunden samma religion som gjort oss till djurvänner som hinduerna, och i förlängningen buddhisterna.

De abrahamitiska religionerna däremot, hittades på av semiter i mellanöstern. De har ingen koppling till de indoeuropeiska religionerna och saknar kopplingen till djur och natur. Och det är bara en av alla dåliga sidor hos de abrahamitiska religionerna.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-09-09 21:09:35

Religion is a thousand different ways to be wrong!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2023-09-09 21:19:15

Huggorm skrev:Hinduismen


Hare Krishna är väl en gren ur hinduismen. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2023-09-09 21:21:47

Huggorm skrev:Hinduismen skapades en gång som en blandning mellan två religioner.

Det var när ett främmande folkslag vandrade in i Indien och deras religion blandades med den som redan fanns i där. Detta främmande folkslag var från området runt Ukraina och södra Ryssland, och det var grupper av män, krigare, som gav sig iväg till andra länder. Förutom Indien var det även många som begav sig till Europa och Sverige, där de slog ihjäl de flesta män och gifte sig med kvinnorna. Resultatet är vi, det var hur vårt folk blev till. Men religionen de haft med sig till Indien tog de även med hit, och den utvecklades så småningom till asatron. Och den var som sagt tätt knuten till naturen, vi har sedan stenåldern varit ett riktigt naturfolk. Det är alltså i grunden samma religion som gjort oss till djurvänner som hinduerna, och i förlängningen buddhisterna.

De abrahamitiska religionerna däremot, hittades på av semiter i mellanöstern. De har ingen koppling till de indoeuropeiska religionerna och saknar kopplingen till djur och natur. Och det är bara en av alla dåliga sidor hos de abrahamitiska religionerna.


Tack för inlägget det går väl att kolla sådant med DNA test och genetik test. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2023-09-09 21:31:59

Fanns en film som handlar om elefanter och hinduismen och elefantguden Ganesha.

https://www.netflix.com/title/81312835



I indien så dyrkar de olika gudar som djur och Ganesha är en gud i Indien. :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Vilken religion skall man välja om man värnar om djuren?

Inläggav manne » 2023-09-21 11:01:02

Huggorm skrev:Hinduismen skapades en gång som en blandning mellan två religioner.

Det var när ett främmande folkslag vandrade in i Indien och deras religion blandades med den som redan fanns i där. Detta främmande folkslag var från området runt Ukraina och södra Ryssland, och det var grupper av män, krigare, som gav sig iväg till andra länder. Förutom Indien var det även många som begav sig till Europa och Sverige, där de slog ihjäl de flesta män och gifte sig med kvinnorna. Resultatet är vi, det var hur vårt folk blev till. Men religionen de haft med sig till Indien tog de även med hit, och den utvecklades så småningom till asatron. Och den var som sagt tätt knuten till naturen, vi har sedan stenåldern varit ett riktigt naturfolk. Det är alltså i grunden samma religion som gjort oss till djurvänner som hinduerna, och i förlängningen buddhisterna.

De abrahamitiska religionerna däremot, hittades på av semiter i mellanöstern. De har ingen koppling till de indoeuropeiska religionerna och saknar kopplingen till djur och natur. Och det är bara en av alla dåliga sidor hos de abrahamitiska religionerna.


Men de flesta hinduer käkar väl kyckling ändå.?

indisk mat innehåller ofta kyckling ju. :o :-)063 :?:

jag vet i alla fall att hinduerna käkar inte gris eller ko i alla fall. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in