Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 12:24:24

Jag har en mobil som jag köper kontantkort till varje månad (comviq poppis för 185 :-) ) och undrar hur det går till om jag vill byta till ett fast abonnemang hos Telia.
1. Måste man byta mobilnummer?

2. Måste jag ringt upp/slut på allt jag har på kontantkortet innan jag kan byta till ett fast abonnemang?

3. Vad kommer hända med min mobil rent konkret när jag ringer Telia och säger att jag vill teckna ett abonnemang för mobilen? Och behöver jag va rädd/uppmärksam på något? Finns det risk att kontakter raderas? Att jag blir onåbar i dagar?

Nyss va det 39 minuters väntetid i deras support..

Jättetacksam för vägledning :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Zirre » 2012-09-30 12:59:23

Byter man operatör kan man också flytta med sitt nummer.

Om telefonen är olåst kan du använda det nya simkottet i den.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 13:07:02

Zirre skrev:Om telefonen är olåst kan du använda det nya simkottet i den.


Tack Zirre.

Hur vet jag om den är olåst?

Jaha.. så jag får ett nytt simkort till min mobil om jag byter från kontantkort till abonnemang? Försvinner inte mina kontakter, meddelanden, bilder o dyl om jag byter till ett nytt simkort?

Jag kan ingenting om detta..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav kullan » 2012-09-30 13:17:28

Flinta skrev:
Zirre skrev:Om telefonen är olåst kan du använda det nya simkottet i den.


Tack Zirre.

Hur vet jag om den är olåst?

Jaha.. så jag får ett nytt simkort till min mobil om jag byter från kontantkort till abonnemang? Försvinner inte mina kontakter, meddelanden, bilder o dyl om jag byter till ett nytt simkort?

Jag kan ingenting om detta..


Det beror på om du byter operatör. Min mamma har haft både kontantkort och abonnemang och hon har aldrig bytt simkort. Men då har hon haft samma operatör hela tiden.

Nu under sommaren bytte jag från Telia mobitel till Haleboop kontantkort. Då fick jag byta simkort och nya koder.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Orogor » 2012-09-30 13:24:23

Flinta skrev:Jaha.. så jag får ett nytt simkort till min mobil om jag byter från kontantkort till abonnemang? Försvinner inte mina kontakter, meddelanden, bilder o dyl om jag byter till ett nytt simkort?

För säkerhets skull borde du kopiera över alla dina kontakter till telefonminnet innan du byter simkort. Det brukar vara en ganska enkel process, och det borde stå i användarmanualen hur du gör.
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 13:38:49

Hej Kullan

Jag e mer el mindre tvungen att byta operatör. Vill ha all IT hos samma operatör sedan mitt bostadshus.. valt att "få" fiber genom Telia installerat.

Alldra helst ngn paketlösning hos Telia för mobil +trådlöst Internet +TV. För en fast och billig månadsavgift.. Någon som vet om det finns/är möjligt och vad det kan kosta (obs. ej intresserad av fast telefoni eller fast bredband)?

F n 37 minuters väntetid hos Telia..
Senast redigerad av Flinta 2012-09-30 13:52:12, redigerad totalt 2 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 13:40:41

Orogor skrev:
Flinta skrev:Jaha.. så jag får ett nytt simkort till min mobil om jag byter från kontantkort till abonnemang? Försvinner inte mina kontakter, meddelanden, bilder o dyl om jag byter till ett nytt simkort?

För säkerhets skull borde du kopiera över alla dina kontakter till telefonminnet innan du byter simkort. Det brukar vara en ganska enkel process, och det borde stå i användarmanualen hur du gör.


Yes, jag fattar faktiskt :-)Happy Nu känner jag mig duktig. Verkar lätt, läste i användarmanualen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Kimmelie » 2012-09-30 15:39:58

När du tecknat abbonnemanget med Telia kommer du att få ett nytt simkort med ett tillfälligt telefonnummer på. Det tar ca en vecka innan ditt gamla nummer flyttas över till det nya simkortet. De säger i förväg vilken dag det ska ske. Kontrollera då att det verkligen har bytts, för jag var själv med om att det blev fel, dvs att de inte flyttade över numret. ("Tekninskt fel"...) I 2 veckor kunde ingen ringa till mig för jag hade inte gett ut det tillfälliga numret (jag hade haft 2 telefoner fram till det skulle flyttas över, så det gick att ringa på det gamla simkortet, men det stängdes ner när det skulle ha flyttats över), och jag kunde ju själv ringa ut på det tillfälliga numret. Jag missade ett par viktiga samtal under den tiden...

Om du vill komma fram till Telias support är det bäst att ringa på Söndag morgon, direkt när de öppnar. De är ökända för sina långa väntetider i telefon...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 16:06:42

Kimmelie skrev:När du tecknat abbonnemanget med Telia kommer du att få ett nytt simkort med ett tillfälligt telefonnummer på. Det tar ca en vecka innan ditt gamla nummer flyttas över till det nya simkortet.


Ok så när jag får mitt nya simkort byter jag ut mitt gamla till det. Under ca en vecka ringer jag med ett tillfälligt nummer som jag måste informera alla som vi nå mig om, eller?

Kimmelie skrev:De säger i förväg vilken dag det ska ske. Kontrollera då att det verkligen har bytts, för jag var själv med om att det blev fel, dvs att de inte flyttade över numret. ("Tekninskt fel"...) I 2 veckor kunde ingen ringa till mig för jag hade inte gett ut det tillfälliga numret (jag hade haft 2 telefoner fram till det skulle flyttas över, så det gick att ringa på det gamla simkortet, men det stängdes ner när det skulle ha flyttats över), och jag kunde ju själv ringa ut på det tillfälliga numret. Jag missade ett par viktiga samtal under den tiden...


Tur att du och alla andra här är så hjälpsamma.

Kimmelie skrev:Om du vill komma fram till Telias support är det bäst att ringa på Söndag morgon, direkt när de öppnar. De är ökända för sina långa väntetider i telefon...


Bra info.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Miche » 2012-09-30 17:34:31

@Flinta, du kan använda det gamla SIM-kortet så länge som möjligt, när det inte funkar längre så byter du till det nya, på så sätt slipper du strula med ett tillfälligt nummer.

Din telefon är troligen (men inte säkert) operatörslåst om du fick den tillsammans med kontantabonnemanget, enklast att kolla om du kan låna ett SIM-kort av någon bekant som har en annan operatör, funkar inte det kortet så är telefonen låst. Det går även bra att få gratis kontantkort av mobiltelefonnasare ute på stan, jag har några sådana för att ha i reserv när det blir strul...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Flinta » 2012-09-30 19:02:37

Tack Miche.

Kommer läsa den här tråden igen när jag sitter med mitt ev nya simkort i handen :-)Happy Synd att det inte gäller på badhuset också :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Tiblan » 2012-10-01 7:33:37

Om du orkar och kan och har nära kan du ju alltid gå in i en Teliabutik för att få hjälp på plats.

Jag har inte hört något om att det ska vara sådana problem som beskrivs tidigare i tråden om man vill flytta med ett nummer. Telia borde kunna fixa medflyttning på något sätt. Kan ju även vara att dom är intresserade av att du börjar ringa med dom direkt istället för att vänta den tid det tar att flytta över numret. Kolla även med den operatören du har idag hur långt tid det tar att "släppa" dig som kund.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Flinta » 2012-10-01 9:18:14

Tiblan skrev:Om du orkar och kan och har nära kan du ju alltid gå in i en Teliabutik för att få hjälp på plats.


Jo det var min första tanke men jag har ingen i närheten av där jag bor. Min andra tanke var att ringa dom (försökt och givit upp men ska försöka igen)och min tredje tanke var att skriva här och det ångrar jag inte.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Kimmelie » 2012-10-01 19:10:53

Flinta skrev:Min andra tanke var att ringa dom (försökt och givit upp men ska försöka igen)

Störst chans att komma fram är Söndag morgon, direkt de öppnar. Telia är ökända för sina långa telefonköer...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-02 12:02:38

Hej!

Tele2 är mycket billigare än Telia. Har du hittat ett billigt abbonemang hos Telia som är billigare än Tele2, så är det väl en sak. Men om du bara går på att Telia har bäst täckning, så är det fel. Tele2 har lika bra täckning som Telia, på ett ungefär. Det kan ju skilja lite på enstaka platser ute i skogen. Men på ett ställe ute på landet där personerna som bor där inte har täckning med Telia, har jag det med Tele2.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav kullan » 2012-10-02 12:05:25

Jag fattade som att TS ville samla allt inom samma operatör och då var det just Telia i hens hus.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-10-02 12:35:01

kullan skrev:Jag fattade som att TS ville samla allt inom samma operatör och då var det just Telia i hens hus.


Aha, det var så det var.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Flinta » 2012-10-02 18:23:12

kullan skrev:Jag fattade som att TS ville samla allt inom samma operatör och då var det just Telia i hens hus.


Det stämmer.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav Alien » 2022-09-02 14:47:26

Bump!

Det kom ett erbjudande från Comviq om att byta till abonnemang och få 50% rabatt i tre månader. Ja, det är väl lika bra, tänkte jag. Man får ju ändå inte vara anonym längre med kontantkort. Jag klickade på länken och började fylla i personnummer, mejladress etc.

Men så skulle jag fylla i sms-kod. Vilken jäkla sms-kod? Det gick ju förstås inte igenom iom att jag inte kunde fylla i den. Sen tittade jag på sms:et igen. Ingen sms-kod. Aaargh!

Någon som fått samma erbjudande och lyckats genomföra det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav sebastiann » 2022-09-02 15:18:08

finns annars chillimobil, där man kan köpa årsabonnemang i förskott. Typ 3000 kr i engångssumma så får du årsabonnemang i ett år.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav nescio » 2022-09-02 16:08:36

Alien skrev:Det kom ett erbjudande från Comviq om att byta till abonnemang och få 50% rabatt i tre månader.
Jag fick samma erbjudande idag. Men jag fyller bara på med 50 kr en gång om året. Något sådant billigt abonnemang finns inte.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Mobil: Skippa kontantkort o teckna abonnemang?

Inläggav slackern » 2022-09-02 16:27:54

Alien skrev:Bump!

Det kom ett erbjudande från Comviq om att byta till abonnemang och få 50% rabatt i tre månader. Ja, det är väl lika bra, tänkte jag. Man får ju ändå inte vara anonym längre med kontantkort. Jag klickade på länken och började fylla i personnummer, mejladress etc.

Men så skulle jag fylla i sms-kod. Vilken jäkla sms-kod? Det gick ju förstås inte igenom iom att jag inte kunde fylla i den. Sen tittade jag på sms:et igen. Ingen sms-kod. Aaargh!

Någon som fått samma erbjudande och lyckats genomföra det?


Skaffa Hallon jag betalar 99kr/månad och får fria samtal inom Sverige och fria obegränsade SMS över hela världen plus 4 GB datatrafik per månad.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in