Hur ska man göra i en sådan här situation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ska man göra i en sådan här situation?

Inläggav Jossie94 » 2022-08-31 1:23:14

Jag har lite frågor kring vett och etikett eller rättaresagt oskrivna regler. Vissa saker bara vet man eller det bara går till så, men det finns en situation där jag är lite kluven. Vi säger att man ska bjuda hem några på middag och då brukar ju folk ta med sig en blomma eller liknande.

Men vad gäller när de som är bjudna frågar om de ska köpa någonting? Tex det kan vara någon dricka eller fika bara för att hjälpa till. Ska man då ge pengar för att de köpte läsken eller fikat, eller blir det då istället för en blomma ? Eller hur funkar det?

Det jag har varit med om tidigare har varit sådana saker som varit "fel" dvs att man tror att folk ska veta att bjuder man någon på fika eller middag så turas man om att bjuda, eller blir man bjuden på middag hos någon så köper man en blomma eller att lånar någon 500 kr så vill man ju ha tillbaks dem. Men då har folk kanske inte förstått eller vetat dessa oskrivna regler eller tyckt att "Hon eller han har så mycket pengar ändå" Men så finns det också folk som kanske är lite mer man bjuder om man känner för det. Att det inte ska vara ett krav. Samtidigt är det ju ändå en oskriven regel. Så hur ska man tänka? :-)063
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur ska man göra i en sådan här situation?

Inläggav RSD555 » 2022-08-31 6:03:52

Om någon köper och kommer med läsk, fika eller något annat så kan man säga:
”Ååh, tack! Vad blir jag skyldig?”. Då får man veta vad dom förväntar sig.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Hur ska man göra i en sådan här situation?

Inläggav Teost » 2022-08-31 8:23:25

Olika beroende på vem/vilka
De flesta betalar nog inget till tex föräldrar, som köper med sig läsk, något tillbehör som missats och kanske, de har med sig blomma eller nåt mer också
Ja andra skulle kunna vara då om de frågat att köpa med nåt så är det istället för blomma, eller att de vill ha tillbaka pengar, det beror på
Nån kanske bara frågar för ”artigt”
Ja om någon har dåligt ekonomiskt vill ha tillbaka pengar om köpa med sig någon dyr sås eller vin eller ja vad det kan vara, men då kanske man inte borde fråga...och får ett svar som ”ja tack vad bra, köp med dig ett kg Roquefortost och 2 flaskor Champagne”
Eller ”ja tack, jag märkte idag att inte har hemma så mkt mjölk till kaffet, vore bra om du tog med det”, det är ju skillnad på de alternativen
Som sagt det beror på vem gästen är, tillfället, typ av bjudning, ekonomin, osv osv, finns inte ett rätt svar

Men oftast nej man ger inte pengar, tror jag, inte på de exempel du skrev, om gäster erbjuder sig, men säkert att ”värden” ska erbjuda sig tillbaka att betala eller Swisha dem utan att säga något som tack för hjälpen om de har med något som missats köpa, speciellt om de har med något förutom det
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Hur ska man göra i en sådan här situation?

Inläggav Karamell » 2022-08-31 8:26:00

Om dom erbjuder sig att köpa nåt har dom nog inte tänkt få pengar för det.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Hur ska man göra i en sådan här situation?

Inläggav Marjatta » 2022-08-31 9:34:58

Karamell skrev:Om dom erbjuder sig att köpa nåt har dom nog inte tänkt få pengar för det.


Tror jag med.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur ska man göra i en sådan här situation?

Inläggav Jossie94 » 2022-08-31 14:39:53

Jag frågade även en person jag känner och personen sa då att många brukar lämna kvar läsken eller fikat om det inte är att så att personen bakat någonting, för då vill väl personen ha med sig sin tallrik eller fatet kladdkakan eller tårtan står på. Men annars så har det varit några gånger då folk har plockat på sig sina grejer dvs om de köpt chips och läsk, så tar de med sig det hem istället för att lämna kvar dem som man gör 9/10 gånger.

Om man har kommit överens om att folk ska ta med sig fika /efterrätt som alla ska bjudas på så är det väl ändå logiskt att man lämnar kvar det eller man ska ju ändå äta upp fikat ändå under dagen/kvällen.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur ska man göra i en sådan här situation?

Inläggav Marjatta » 2022-08-31 17:21:08

RSD555 skrev:Om någon köper och kommer med läsk, fika eller något annat så kan man säga:
”Ååh, tack! Vad blir jag skyldig?”. Då får man veta vad dom förväntar sig.


Låter smart.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in