Otydliga uttryck

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Otydliga uttryck

Inläggav Skogkatt » 2022-08-26 10:58:39

Jag har träffat några svenskar som säger "det är nåt å grönne på". Jag vill påstå att det är lite otydligt. Grön är en färg, grönne är.. tja, vem vet, det är nåt å grönne på.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Otydliga uttryck

Inläggav RapeRegs » 2022-08-26 11:12:53

Det är värt att begrunda, dvs dra upp på grund. Det kan också betyda att man sänker havsnivån, eftersom det är värt det.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Otydliga uttryck

Inläggav Mats » 2022-08-26 11:33:35

Skogkatt skrev:ag har träffat några svenskar som säger "det är nåt å grönne på". Jag vill påstå att det är lite otydligt. Grön är en färg, grönne är.. tja, vem vet, det är nåt å grönne på.

Det måste vara värmlänningar som säger så. I resten av Sverige heter det grunna. Men i Värmland uttalas de flesta vokaler som ö. Kyrka uttalas körka, byxor uttalas böxer, korv uttalas körv och Slottsbron (ort i Värmland) uttalas Schlöttsbro. :?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Otydliga uttryck

Inläggav Skogkatt » 2022-08-26 11:42:25

Mats skrev:Det måste vara värmlänningar

Ja, det är i det glada, vilda och vackra Värmland man hör det. :-)005
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Otydliga uttryck

Inläggav Heidi79 » 2022-08-26 13:05:09

Mats skrev:
Skogkatt skrev:ag har träffat några svenskar som säger "det är nåt å grönne på". Jag vill påstå att det är lite otydligt. Grön är en färg, grönne är.. tja, vem vet, det är nåt å grönne på.

Det måste vara värmlänningar som säger så. I resten av Sverige heter det grunna. Men i Värmland uttalas de flesta vokaler som ö. Kyrka uttalas körka, byxor uttalas böxer, korv uttalas körv och Slottsbron (ort i Värmland) uttalas Schlöttsbro. :?


E e att nått till glöne plå

Eller tror sagt ja

e e att nått till lule plå

*Heidi flån Välmlann*

R e svår till säga ju :-)018

Kan tala rätt ni?
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Otydliga uttryck

Inläggav Mats » 2022-08-26 13:26:45

Heidi79 skrev:Kan tala rätt ni?

Kan säga R men kan inte prata värmländska.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Otydliga uttryck

Inläggav Skogkatt » 2022-08-26 13:51:13

Heidi79 skrev:E e att nått till glöne plå

Eller tror sagt ja

e e att nått till lule plå

*Heidi flån Välmlann*

R e svår till säga ju

Kan tala rätt ni?


:)
Jag kan prata lite svenska och norska och dialekter, jag har alltid gillat språk. Få svenskar förstår dialekten folk pratar i området där jag bor, men de använder faktiskt flera svenska ord här. Det är så nära gränsen så norrmännen har påverkats av svenskar i lång tid. :shock: Det finns några små platsar vid gränsen där folk pratar en konstig norsk/svensk blandning.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Otydliga uttryck

Inläggav Jossie94 » 2022-08-28 23:56:32

Man ska helst förstå saker utan att förstå för att man ska bara ha det där att man vet hur det ligger till. För grejen är det att detta handlar då om att generalisera och att förstå hur andra känner och tänker utifrån andras situationer. Tex så kanske det är uttryck eller liknande som folk pratar om men man blir ju lite automatiskt utanför om man då inte vet vad dessa uttryck innebär/betyder.

Man har ju själv varit med om olika situationer där folk pratar om saker och man själv aldrig hört talats om dessa saker eller uttryck och man blir lite stämplad som att "hon fattar inte sociala koder eller skämt osv)
Jag kommer ihåg när jag gick i 4-5an och då var tydligen sidor som snuttis, playahead och lunarstorm och bilddagboken väldigt populära då, men gällande playahead så sa folk "pe-a" och jag som då aldrig hört talats om denna hemsidan så frågade man ju såklart vad det var för något. Men då fick man ju tillbaks som svar: Vet du inte vad pe-a är?

Så jag förstår om folk är rädda för att fråga om saker när man bara ska fatta saker utan att kunna fråga om det eller avslöja att man inte vet vad det innebär/betyder.

Tex häromdagen så var det en person som frågade folk om en typisk vattendelare (det kan va tex att hur skär du osten? eller hur dricker du oboy osv. Själva syftet är ju att locka följare eller få följarna att bli involverade i vad personen gör, speciellt om personen är känd/offentlig. Men om man inte förstår själva grejen eller trenden (kan vara någon annan trend också än den jag tog som exempel) så kommer folk att märka det om man nu frågar om det hela eller kanske avslöjar på något sätt att man inte vet.

Folk kan också vara väldigt bra på att snacka om olika saker och låta väldigt pålästa men egentligen så är det bara prat, de vet egentligen inte så mycket som de framställer sig att veta.

Men jag håller med att detta är otydligt och svårt, för har man svårigheter med just sådana här saker inom det sociala gällande diagnoser så är det inte konstigt. Man kan ju alltid lära sig och minska på sina svårigheter. Någon sa också att mycket handlar om att testa sig fram i olika situationer och det är väl så man får göra, för att då lär man sig sina misstag eller hur man ska säga. Då vet man till nästa gång hur man ska bete sig och hur man inte ska säga eller göra. Fast samtidigt måste man få fråga om någonting för att hur ska man annars lära sig? Man kan ju inte googla på allting, man måste ju kunna kommunicera med människor också,
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in