känner ni er normala online?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 19:12:03

Bror Duktig skrev:Vad menar ni med "normal" och "inte konstig"?
Att folk verkar bra att umgås med, eller att de är NT:aktiga?
Normal kan betyda "vanligt" (enligt normalkurvor och statistik) men också "rätt/riktigt".

När jag tänker normal/"NT-aktig" (av urtyp), så tänker jag på en person som inte är särskilt rolig/trevlig och som är svår att förstå sig på och jobbig att umgås med.

Naturligtvis vet jag att alla NT:ar inte är jobbiga, precis som att alla aspergare inte är så trevliga och enkla, jag menade generellt.

Jag brukar inte få höra att jag är trevlig, så jag vet inte riktigt hur jag ska reagera. Lite :oops: kanske.

På ett diskussionsforum jag var på, tyckte många att jag var jobbig och tjafsig/ältande, att jag hakade upp mig på oväsentliga detaljer, och att jag hade ett argt sätt att skriva på. Detta skrev de rakt ut på det stället.
Många svarade mig förstås inte alls.
Kanske de inte var så intresserade av ämnet, eller inte så djupt insatta. Ju mer detaljerat och kunnigt någon skrev, desto färre verkade svara - med undantag för bråk som uppstod när någon samtidigt lade in förolämpningar i sina inlägg. Då blev det ett herrans tjafs om det.


Jag tycker du verkar klok, sund, intelligent, påläst, kunnig, rolig, skarp och inte särskilt konstig alls. Sen om jag tycker du inte verkar konstig för att jag är konstig på samma sätt, det kan jag inte säga nåt om, för vem är jag att bedöma det?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 19:13:49

Aspkvinna skrev:
alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev:Normal, vad är normal? Har aldrig varit som andra utan alltid haft något som är lite annorlunda men jag har nog köpt det och inte fokuserat så mycket på att jag är olik.

Jag är nog mig ganska lik i dag både här och i real life men det kan i och för sig bara andra bedömma!

Lite konstigt var ju känslan först att rakt ut i luften skriva saker och se om någon svarade men efter att ha träffat en del av er så har jag en person i real life att koppla svaret till och det känns bra, ni är levande för mig även här!


Fast lajv får man ju se dig också, och du är så snygg, så det blir en extra poäng. Tycker inte du är ett dugg konstig då heller. (Shit vilka mystiska skalor man alltså måste ha och alltid haft, utan att veta om det...)

Alfapetsmamma - duckar för stekpannan KS kastade åt mitt håll..


Du är rolig du! :?

Jag gillar dig det vet du och det sägs ju att vi är lika så då är du också snygg då! :wink:

KS - ja han får definiera sig lite med vilka aktiviteter han vill ha på träffarna så får vi se om vi kan matcha hans önskningar. 8) Jag har i och för sig klurat lite på vart han sitter och läser alla sina böcker för det kan ju inte vara i någon mysig hörna i alla fall :lol:


Fast de som tog fel på oss gjorde det utifrån hur vi skrev tror jag, inte utifrån irlet, så där föll den likheten... ;)

Och det med KS sa jag för att du fick blommor och han så ofta gnäller om gulligull då.

Han kunde förresten hänga med på fäktning med min kompis (som älskar krogen).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-09 19:15:12

Jaaa, fäktning kanske vore något för en träff!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2008-11-09 19:35:08

Ja, krogfäktning på fyllan måste vara något, det kan döda den bäste poet (Lasse Lucidor). Tyvärr kan jag dock inte bekräfta någon släktskap mellan "fäkta(s)" och "fakta" 8)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-11-09 19:42:15

Låter tryggare med pennfäktning... :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-09 19:48:41

Inger skrev:Låter tryggare med pennfäktning... :wink:


Ja visserligen men fäktning är faktistk skitkul! Visserligen har jag bara fäktats med florett och så hade vi mc-skinnkläder och hjämar med visir så lite klumpt kanske det var men riktigt kul!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav annorlunda » 2008-11-09 20:26:14

Personligen känner jag mig udda även online. Har många gånger tänkt att jag inte passar in någonstans...
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav KrigarSjäl » 2008-11-09 21:36:13

Zombie skrev:Ja, krogfäktning på fyllan måste vara något, det kan döda den bäste poet (Lasse Lucidor). Tyvärr kan jag dock inte bekräfta någon släktskap mellan "fäkta(s)" och "fakta" 8)

:-)199
Nu bad du om det. Filifjonka.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2008-11-10 22:04:58

Moderator:

KrigarSjäl skrev:
Zombie skrev:Ja, krogfäktning på fyllan måste vara något, det kan döda den bäste poet (Lasse Lucidor). Tyvärr kan jag dock inte bekräfta någon släktskap mellan "fäkta(s)" och "fakta" 8)

:-)199
Nu bad du om det. Filifjonka.


Håll din spindelskräck i NFD, om du nu måste ägna dej åt sådant.

Detta är en tillsägelse. Du får ett PM med denna information.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav imperativ » 2008-11-22 23:18:34

Normal?
Är normal den genomsnittlige internetanvändaren eller den mediana internetanvändaren? Är det kanske om man är lik sitt verkliga sociala jag?

Men rent spontant utgår jag från nummer tre i min frågeföljd:
Nej, jag är absolut inte "normal" på internet. Jag finner det miljoner gånger lättare att kommunicera genom text. Det blir så lätt att få fram det jag vill ha sagt så den stora mängden kanske förstår ett litet dyft av det.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 16:34:13, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav sommar » 2008-11-23 18:16:02

Jag känner mig hyfsat normal på nätet men lite annorlunda än IRL. Jag är något vassare på nätet än IRL men sällan mesig. Jag trivs bäst att umgås med folk IRL. Då ser jag mer av deras personlighet, ansiktsuttryck och kroppsspråk.

Jag mailar (och brevväxlar) inte längre med folk jag vet att jag aldrig kommer träffa. Det känns konstlat och jag kan aldrig riktigt lära känna personen, så även om vi mailat under lång tid och jag får se ett foto.
Jag mailar med några av mina kompisar men det är inte så ofta och då mest för att höra hur läget är och/eller bestämma tex. något vi ska hitta på. Jag föreslår hellre träffar IRL. då vi kan fika, gå på bio, etc. (Är ovanligt social för att ha As).

Det blir lätt missförstånd på mail om man mailar mycket och/eller om något invecklat eller om något som ska redas ut. Då brukar jag lyfta telefonluren istället.

Jag tycker om att skriva på forum och maila men till en viss gräns. Det känns det bra att logga in på forum och kunna skriva i sin åsikt i måttlig mängd men inte för mycket. Då känns det konstlat och avskärmat.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in