Finns hjälp att få? (Igångsättningssvårigheter m m)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-21 23:43:43

Mindfullness.....ja, man har ju plockat upp, tagit bort den rituella religösa delen, gjort den västerländsk och hottat till den för att passa "alla" tror man. Vi pratar om den metod som man bl a i tibetansk buddism använder för att vara helt i nuet det DOM kallar vara i nuet, en metod att lugna själen.

Saken är att man helt har tappat bort att alla behöver lite olika väg till just detta stadie där man kan landa i mindfullness. En lama som testar igenom en för att se vilken väg just jag ska ta till MIN midfullness. En sorts tibetansk buddistisk terapeut som hjälper en på traven och detta är långt ifrån dagens snabbkurser för pyskologer och hobbyutförare i väst.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-21 23:50:18

alfapetsmamma skrev:Jag är faktiskt befogat orolig, inte paranoid


Just så kan det vara och en av grundstenarna för att uppnå Mindfullness är att eliminera sakliga problem rent praktiskt för att sen gå vidare i dess väg till lugnt tillstånd.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav linek » 2008-11-21 23:55:20

Zombie skrev:Nog för att många och mycket i svängen behöver ryckas upp (med rötterna och planteras om) - men något såhär okunnigt!... Tio år eller mera sedan?

Sistlidna sommar.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-21 23:55:35

Aspkvinna skrev: ... och detta är långt ifrån dagens snabbkurser för pyskologer och hobbyutförare i väst.


Eller hur? Smörgåsbordsterapi.

Vi tar en dutt hinduism, men inte kosten, för köttbullar och sprit går ju inte att vara utan, det fattar väl alla, och inte så där knäppt som Hare Krishna, lagom ska det vara. Konstigt att inte äta kor va? Inte äta grisar är konstigt, men inte äta kor?!

Så tar vi en skvätt buddhism, men inte det där jobbiga med meditationen, jag blir så uttråkad när jag bara sitter ner. Eller, lite meditation då, okejrå, det är ju lite ballt att säga att man gör, eller nej, det var yoga i år va? Men inget fjantigt åååååm då, man kan väl säga.. Baaaaajen för sig själv?

Vad mer, jo, vi måste ta lite från The Secret, den ska ju vara så inne, och så kan ju mixa det med lite från hon den där häftiga som knarkat, hon har ju så bra snabba enkla lösningar på saker, det är bra att inte allt ska va så komplicerat och krångligt!

.......

Jag kunde hålla på hur länge som helst, om jag inte fick kväljningar när jag tänker på att folk är så på riktigt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-21 23:58:35

alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev: ... och detta är långt ifrån dagens snabbkurser för pyskologer och hobbyutförare i väst.


Eller hur? Smörgåsbordsterapi.

Vi tar en dutt hinduism, men inte kosten, för köttbullar och sprit går ju inte att vara utan, det fattar väl alla, och inte så där knäppt som Hare Krishna, lagom ska det vara. Konstigt att inte äta kor va? Inte äta grisar är konstigt, men inte äta kor?!

Så tar vi en skvätt buddhism, men inte det där jobbiga med meditationen, jag blir så uttråkad när jag bara sitter ner. Eller, lite meditation då, okejrå, det är ju lite ballt att säga att man gör, eller nej, det var yoga i år va? Men inget fjantigt åååååm då, man kan väl säga.. Baaaaajen för sig själv?

Vad mer, jo, vi måste ta lite från The Secret, den ska ju vara så inne, och så kan ju mixa det med lite från hon den där häftiga som knarkat, hon har ju så bra snabba enkla lösningar på saker, det är bra att inte allt ska va så komplicerat och krångligt!

.......

Jag kunde hålla på hur länge som helst, om jag inte fick kväljningar när jag tänker på att folk är så på riktigt.


:lol:

Du glömde "Det senaste i LA och NY är....."
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-22 0:02:03

linek skrev:
alfapetsmamma skrev:Ska bli spännande att se vad som går att få i verkligheten och inte bara i teorin, med en ADHD-diagnosen i handen alltså. (Jag fick det för några veckor sen.)

Har du funderat på BOSSE och Cogmed? Folket bakom Minneslek har jag också hört gott om.



Så, nu har jag läst på lite. Cogmed hade jag hört om, och tänkt fråga om för min lilla, och kanske nu även för mig. Via HABen tänkte jag mig det. Minnesleken var för barn. Bosse har jag hört om när jag korrläste en skrift om invandrare med funktionshinder.

På deras sida står dock: "Om du har en neuropsykiatriskt funktionsnedsättning eller bor i ett annat län än Stockholm, och vill ha kontakt med oss på BOSSE, kan vi tillsammans hjälpas åt att hitta finanisering." Undrar just vad det innebär, mer än att även de skulle behöva lite korrning av hemsidan...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Lakrits » 2008-11-22 0:09:37

BOSSE var en väldigt sympatisk förkortning. Nu ler jag lite :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav linek » 2008-11-22 2:05:42

alfapetsmamma skrev:
linek skrev:Har du funderat på BOSSE och Cogmed? Folket bakom Minneslek har jag också hört gott om.

Så, nu har jag läst på lite. Cogmed hade jag hört om, och tänkt fråga om för min lilla, och kanske nu även för mig. Via HABen tänkte jag mig det. Minnesleken var för barn.

Agatha har de bästa erfarenheterna av Cogmeds arbetsminnesträning. ADHD Self-Management har ett cogmeddemo. Och Eddie har kodat två övningar, se tråden Minnesträning.

Minneslek är för barn, men terapeuterna bakom är inte bara för barn.

alfapetsmamma skrev:På deras sida står dock: "Om du har en neuropsykiatriskt funktionsnedsättning eller bor i ett annat län än Stockholm, och vill ha kontakt med oss på BOSSE, kan vi tillsammans hjälpas åt att hitta finanisering." Undrar just vad det innebär, mer än att även de skulle behöva lite korrning av hemsidan...

Svaret jag fick:

»För att få detta stöd genom oss krävs att finansieringen först är löst. I första hand vill vi att det ska betalas med allmänna medel, dvs via kommun eller landsting. Om du har kontakt med socialtjänsten kan du ta upp frågan där. Om du har någon läkarkontakt, inom t ex öppenpsykiatrin, kan du även med fördel ta upp frågan med denne.«
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav linek » 2008-11-22 2:48:08

Peter skrev:För mig var det aldrig frågan om separata utredningar, utan jag gjorde alla de tester som skulle kunna leda till såväl den ena som den andra (och möjligtvis bägge) diagnosen. Det var framförallt att jag inte hade påvisbart nedsatt arbetsminne (bland annat) som gjorde att jag inte uppfyllde diagnoskriterierna för ADHD.

Var ditt arbetsminne i paritet med din begåvning? Säg, en elva, fjorton positioner om jag rätt uppskattar den.

Jag befanns ha åtta, blott normalt, som journalen överraskat utropade.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-22 11:42:01

linek skrev:
Peter skrev:För mig var det aldrig frågan om separata utredningar, utan jag gjorde alla de tester som skulle kunna leda till såväl den ena som den andra (och möjligtvis bägge) diagnosen. Det var framförallt att jag inte hade påvisbart nedsatt arbetsminne (bland annat) som gjorde att jag inte uppfyllde diagnoskriterierna för ADHD.

Var ditt arbetsminne i paritet med din begåvning? Säg, en elva, fjorton positioner om jag rätt uppskattar den.

Jag befanns ha åtta, blott normalt, som journalen överraskat utropade.


Jag hade inte påtagligt lågt arbetsminne, bara rejält sämre än resten, förutom snabbheten, som var låg också (jag missuppfattade instruktionerna tror jag). Det utgjorde inget hinder för ADHD-diagnos. Dels utgick de från anamnes, alltså min och andras berättelse om mina svårigheter i vardagen, dels visste de det jag skrev häromdagen i en annan tråd, nämligen:

"Samtidigt botas en del av ADHDn av testsituationen, eftersom man sitter med nån som kan puffa och pusha (ställföreträdande frontallob), det är en strukturerad situation, det är nytt och antagligen lite spännande och man kanske har lite tävlingstendenser osv osv. I verkliga livet däremot, så kan det se helt annorlunda ut..."


Om det gick skulle jag ifrågasätta diagnosen, på de grunderna. Om jag var säker på att ADHD stämmer på mig. Ovanstående är välkänt. Man vet också att de datatester som görs kring ADHD inte är tillförlitliga, av samma anledning som ovanstående inpass. Det har BUP-läkare berättat för mig, något förtvivlad, eftersom de var så glada åt vad de trodde var ett säkert instrument.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Agatha » 2008-11-22 22:14:46

alfapetsmamma skrev:Man vet också att de datatester som görs kring ADHD inte är tillförlitliga, av samma anledning som ovanstående inpass.


Inkluderas <a href="http://www.tovatest.com/">T.O.V.A.</a> i påståendet?

Jag hävdade bestämt, efter tjugofem minuters tortyr, att jag skulle klarat testet galant om jag bara kunnat se mina resultat under tiden. Utan möjlighet att nå high score somnar motivationen.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-22 22:16:14

Agatha skrev:
alfapetsmamma skrev:Man vet också att de datatester som görs kring ADHD inte är tillförlitliga, av samma anledning som ovanstående inpass.


Inkluderas <a href="http://www.tovatest.com/">T.O.V.A.</a> i påståendet?

Jag hävdade bestämt, efter tjugofem minuters tortyr, att jag skulle klarat testet galant om jag bara kunnat se mina resultat under tiden. Utan möjlighet att nå high score somnar motivationen.


Jag skulle varit mer specifik. Jag tänkte på ett test de gör på BUP, men just nu minns jag inte ens vad det heter, nån bokstavskombination (nähä) med Q om jag inte missminner mig. Sorry för luddigheten.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Agatha » 2008-11-22 22:24:10

<a href="http://www.qbtech.se/">QB</a>?
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-22 22:25:21

Agatha skrev:<a href="http://www.qbtech.se/">QB</a>?


Just det! Spanx!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Peter » 2008-11-24 15:15:40

linek skrev:
Peter skrev:För mig var det aldrig frågan om separata utredningar, utan jag gjorde alla de tester som skulle kunna leda till såväl den ena som den andra (och möjligtvis bägge) diagnosen. Det var framförallt att jag inte hade påvisbart nedsatt arbetsminne (bland annat) som gjorde att jag inte uppfyllde diagnoskriterierna för ADHD.

Var ditt arbetsminne i paritet med din begåvning? Säg, en elva, fjorton positioner om jag rätt uppskattar den.

Jag befanns ha åtta, blott normalt, som journalen överraskat utropade.


Tror inte ens jag sett de exakta siffrorna, men såvitt jag förstod hade jag bättre arbetsminne än medel. Även om jag skulle ha för lågt i förhållande till min begåvning gör det det nog svårt att koppla till eventuella funktionshinder. Jag måste dock säga att jag är tveksam till sådana arbetsminnestester som använder sifferserier, eftersom många, speciellt de som arbetat mycket med siffror, redan har scheman för att spara sådana sifferserier utan att utarma arbetsminnet. Jag hade mycket svårare med bokstäver.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Peter » 2008-11-24 15:21:59

Jag skall passa på att tacka alla som svarat i den här tråden. Den var mest ett resultat av ett mycket dåligt habiliteringsmöte och en allt växande frustration. Även om det känns som att det går upp för mig flera gånger i veckan är det ändå frustrerande när man inser att det inte går framåt, vad man än gör, samt att det inte finns någon anledning att tro att något som händer plötsligt kommer innebära en radikal förändring. Jag är som jag är och det fungerar inte. Jag vet att många är i samma situation, men tyvärr är det inte mycket till tröst, som alla ni andra också vet.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Sam » 2008-11-24 17:02:40

Peter skrev:
det ändå frustrerande när man inser att det inte går framåt, vad man än gör, samt att det inte finns någon anledning att tro att något som händer plötsligt kommer innebära en radikal förändring


Vad är det mer exakt som du vill ska gå framåt?
Vad är det för förändring som du skulle vilja/önska uppstod?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav jonsch » 2008-11-24 17:07:56

Jag tyckte att jag eller rättare sagt Zombie, i tråden jag här länkar till, kom på en minst lika god infallsvinkel på igångsättningssvårigheter som några vi har kommit på här.

post169839.html#169839
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Peter » 2008-11-24 17:18:47

Sam skrev:
Peter skrev:
det ändå frustrerande när man inser att det inte går framåt, vad man än gör, samt att det inte finns någon anledning att tro att något som händer plötsligt kommer innebära en radikal förändring


Vad är det mer exakt som du vill ska gå framåt?
Vad är det för förändring som du skulle vilja/önska uppstod?


Det enda jag har "talang" för är sådant som är kopplat till intellektuella förmågor. På grund av mina igångsättningsproblem finns det för närvarande inga möjligheter att använda sig av denna talang eller kunna arbeta inom ett område där jag har nytta av den

Att gå framåt är för mig att jag lättare kan göra/påbörja/genomföra saker som använder sig av mina intellektuella förmågor. Under de 20 år jag har haft dessa problem har varken problemen minskat eller strategierna för att gå runt problemen blivit nämnvärt bättre. Om problemen minskar eller strategierna förbättras så att jag kan genomföra mer, enklare, så ser jag det som en positiv förändring. Detta har inte hänt ännu och jag har inga ideer om hur det skulle kunna gå till.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 2 gånger.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Peter » 2008-11-24 17:23:20

jonsch skrev:Jag tyckte att jag eller rättare sagt Zombie, i tråden jag här länkar till, kom på en minst lika god infallsvinkel på igångsättningssvårigheter som några vi har kommit på här.

post169839.html#169839


Jag kan möjligtvis förstå infallsvinkeln (även om jag inte är säker på det), men jag förstår inte hur den skulle kunna utvecklas till en lösning. Att förstå hur saker fungerar är inte samma sak om att denna förståelse ger någon automatisk insikt i hur man skall kunna få till en förändring.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav jonsch » 2008-11-24 17:27:07

Sant, vi får göra vad vi kan och se vad vi kan göra.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Sam » 2008-11-25 0:08:39

Jag tror inte att det finns någon, som kan fixa dina igångsättnings problem, bara så där, med en fardig lösning. Den hjälp som finns att få är nog att söka en separat AD/HD utrednig.
Om jag har fattat dig rätt så saknas inte viljan utan förmågan att komma igång. Tycker faktiskt att det låter som något åt ADD.
Här ingen egen personlig erfarenhet av ADD denna del av problematiken och dess svårigheter.
När det gäller AD/HD finns det i alla fall en del medicinska lösningar att pröva. Trots allt så finns det en chans, att det skulle vara till en fördel för dig.
Att ställa en helt korrekt diagnos inom NPF är nog nästan omöjligt, eftersom det till en viss del handlar om utredarens tolkningar av olika testresultat.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Peter » 2008-11-25 2:15:10

Sam skrev:Jag tror inte att det finns någon, som kan fixa dina igångsättnings problem, bara så där, med en fardig lösning. Den hjälp som finns att få är nog att söka en separat AD/HD utrednig.
Om jag har fattat dig rätt så saknas inte viljan utan förmågan att komma igång. Tycker faktiskt att det låter som något åt ADD.
Här ingen egen personlig erfarenhet av ADD denna del av problematiken och dess svårigheter.
När det gäller AD/HD finns det i alla fall en del medicinska lösningar att pröva. Trots allt så finns det en chans, att det skulle vara till en fördel för dig.
Att ställa en helt korrekt diagnos inom NPF är nog nästan omöjligt, eftersom det till en viss del handlar om utredarens tolkningar av olika testresultat.


Jag skulle tro att jag betraktas som färdigutredd eftersom den utredning jag gjorde utredde både AD(H)D och Asperger. Även om jag gjorde en utredning till är det osannolikt att jag skulle få en ADD-diagnos även om det vore det riktiga. Av det skälet så lär jag inte få tillgång till ADHD-medicin på något enkelt sätt, så några återstående lösningar är svåra att se.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-25 6:43:18

Peter skrev:
Sam skrev:Jag tror inte att det finns någon, som kan fixa dina igångsättnings problem, bara så där, med en fardig lösning. Den hjälp som finns att få är nog att söka en separat AD/HD utrednig.
Om jag har fattat dig rätt så saknas inte viljan utan förmågan att komma igång. Tycker faktiskt att det låter som något åt ADD.
Här ingen egen personlig erfarenhet av ADD denna del av problematiken och dess svårigheter.
När det gäller AD/HD finns det i alla fall en del medicinska lösningar att pröva. Trots allt så finns det en chans, att det skulle vara till en fördel för dig.
Att ställa en helt korrekt diagnos inom NPF är nog nästan omöjligt, eftersom det till en viss del handlar om utredarens tolkningar av olika testresultat.


Jag skulle tro att jag betraktas som färdigutredd eftersom den utredning jag gjorde utredde både AD(H)D och Asperger. Även om jag gjorde en utredning till är det osannolikt att jag skulle få en ADD-diagnos även om det vore det riktiga. Av det skälet så lär jag inte få tillgång till ADHD-medicin på något enkelt sätt, så några återstående lösningar är svåra att se.


Hur många år sedan fick du diagnos och har du ADD så har du rätt att få den diagnosen oavsett om dom innan inte klarat av att utreda detta förut. Personligen skulle jag ta ett samtal med Patientnämnen i mitt Landsting för om jag vore dig skulle inte jag ge mig själv det negativa svaret att dom inte vill ge mig mer utredning. Mår du dåligt behöver du vård och vård fås efter diagnos.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in