Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav nomemorytoday » 2022-08-11 1:38:14

Jossie94 skrev:Jag vill bara rätta till lite i det jag skrivit innan. Jag menar inte att jag är NT till 100 procent då jag har en diagnos men jag menar att jag utåt sätt ser ut som en NT då jag klarar av det mesta och det verkar vara att man är högfungerad om jag förstått rätt. (jag är inte så insatt på begreppen och diagnos termerna) Jag visste knappt att min diagnos eller den man fick tidigare hade bytt namn, man har väl den diagnosen man fick? Gör jag en utredning idag så hade jag kanske fått en ny diagnos eller någonting sånt. För jag menar, om jag har adhd tex så kommer det inte förändras bara för att adhd byter namn till något annat. Har man adhd så har man alltid adhd, livet ut. Sen kan man ju givetvis lära sig hantera olika svårigheter och dölja sin diagnos men man kommer alltid ha adhd oavsett.

Det är likaså med NT, för personer som är NT kan också vara konstiga men de passar lättare in i det sociala, tex så var det en tjej som jag skulle ha sagt är NT men hon har en diagnos. Hon var den där populära tjejen, så det är det jag menar att även NT personer kan ha svårigheter också. Jag antog att hon va NT eftersom hon betedde sig normalt , det var inte så att diagnosen syntes eller att hon var utstickande på något sätt. Hon var en vanlig tjej.

A precis.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-08-11 2:01:41

Saken är att när jag gjorde utredning, så minns inte jag att de sa saker som jag vet nu , utan de sa mest du är bra på detta och mindre bra på detta osv. Jag fick en broschyr där bra och mindre bra egenskaper stod. Sen minns jag att jag gjorde massa tester, jag fick rita och bilda en historia med bilder bland annat.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav nomemorytoday » 2022-08-11 2:07:42

Jossie94 skrev:Saken är att när jag gjorde utredning, så minns inte jag att de sa saker som jag vet nu , utan de sa mest du är bra på detta och mindre bra på detta osv. Jag fick en broschyr där bra och mindre bra egenskaper stod. Sen minns jag att jag gjorde massa tester, jag fick rita och bilda en historia med bilder bland annat.

Precis.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-08-11 3:50:10

Sa de samma sak till dig? För det är ju nu jag har hört talats om hög fungerande och allt sådant för man lär sig något nytt hela tiden.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav nomemorytoday » 2022-08-11 3:50:46

Jossie94 skrev:Sa de samma sak till dig? För det är ju nu jag har hört talats om hög fungerande och allt sådant för man lär sig något nytt hela tiden.

Mm
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav slackern » 2022-08-11 12:52:32

Jossie94 skrev:Sa de samma sak till dig? För det är ju nu jag har hört talats om hög fungerande och allt sådant för man lär sig något nytt hela tiden.


Högfungerade innebär bara att du har ett IQ över 70 så inte särskilt svårt att kvala in på det tror att det är runt 98% utav alla människor på jorden gör det.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav nomemorytoday » 2022-08-11 14:03:08

slackern skrev:
Jossie94 skrev:Sa de samma sak till dig? För det är ju nu jag har hört talats om hög fungerande och allt sådant för man lär sig något nytt hela tiden.


Högfungerade innebär bara att du har ett IQ över 70 så inte särskilt svårt att kvala in på det tror att det är runt 98% utav alla människor på jorden gör det.

Plus några extra av sakerna dem mäter - kan ge en insikt (ut).
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-08-12 22:56:15

Jo men det lät på folk som att de var något med hur grav diagnosen var, eftersom många här har skulle jag säga har mildare diagnoser eller ja standard diagnoser såsom asperger adhd mm. Jag menar att om man har mer avancerade diagnoser så är de mer grövre diagnoser. Det kanske låter konstigt men ni fattar nog vad jag menar. Detta är bara mitt sätt att förklara på, ungefär som att jämföra en pool med havet. Det är skillnad på diagnoser och diagnoser.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-08-12 23:18:07

Eller högfungerande är väl att man också klarar mer saker såsom saker en NT kan göra också? Så har jag uppfattat det när ni har förklarat. Sedan är det ju egentligen ord mot ord vad som är grav diagnos eller inte, någon kanske tycker att adhd och asperger är grava diagnoser medan någon annan tycker att det är mildare diagnoser eller allt är ju relativt.

Såklart att adhd är jobbigt också men att säga att adhd inte har svårigheter gällande det sociala tycker jag blir lite tokigt ( Det var någon som nämnde det, minns inte i vilket inlägg. För de med adhd ha svårigheter med det sociala, kanske inte gällande att vara just social men på andra områden inom det sociala och då menar jag mer att man kanske har svårt med typiska adhd egenskaper (för man har ju adhd) Tex koncentrationssvårigheter/ögonkontakt eller att man hörs och syns mest och är en person som behöver uppmärksamhet.

I gymnasiet så fanns det personer som hade dessa svårigheter med sin adhd, eller det är ju typiska adhd egenskaper som sagt men ALLA med adhd är ju inte likadana. Eller har samma svårigheter. Likaså med andra diagnoser.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav slackern » 2022-08-13 16:23:13

Jossie94 skrev:Eller högfungerande är väl att man också klarar mer saker såsom saker en NT kan göra också? Så


Du tänker på hög funktionsnivå, högfungerade betyder fortfarande bara att du har ett IQ över 70 vilket även resterande 98% utav befolkningen gör.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Kidzi » 2022-08-17 20:50:07

Högfungerande är ett jobigt ord. Det låter ju som hur bra man fungerar till vardags.

Är atypisk autism något som började skrivas diagnos på efter aspergers? För jag är rätt säker på att jag skulle fått diagnos atypisk autism om jag fått diagnos senare. Jag fick ju min diagnos trots att en av delarna i diagnosen nästan fattades menade de. Och det är väl det som är atypisk.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Marjatta » 2022-08-18 9:01:15

Kidzi skrev:Är atypisk autism något som började skrivas diagnos på efter aspergers?

För jag är rätt säker på att jag skulle fått diagnos atypisk autism om jag fått diagnos senare. Jag fick ju min diagnos trots att en av delarna i diagnosen nästan fattades menade de. Och det är väl det som är atypisk.


Det låter som en rimlig teori, att atypisk autism som diagnos kom i ett mellanskede, efter att det bara fanns asperger och Kanners syndrom, men innan de bestämde sig för att allt är ett stort spektrum. Nu är den diagnosen borta igen, verkar det.

https://www.autism.se/om-autism/autism/atypisk-autism/
Diagnosen atypisk autism användes tidigare när en person visade tydliga tecken på autism men inte helt uppfyllde kriterier för diagnos autism eller Aspergers syndrom. Den som tidigare skulle ha fått en diagnos atypisk autism får numera diagnos autism.

Atypisk autism har ibland också kallats autismliknande tillstånd eller genomgripande störning i utvecklingen UNS (utan närmare specifikation).

Den som har så tydliga tecken på autism att det leder till diagnos får nu istället diagnos autism.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Marjatta » 2022-08-18 9:25:35

slackern skrev:
Jossie94 skrev:Eller högfungerande är väl att man också klarar mer saker såsom saker en NT kan göra också? Så


Du tänker på hög funktionsnivå, högfungerade betyder fortfarande bara att du har ett IQ över 70 vilket även resterande 98% utav befolkningen gör.


Är övertygad om att Jossie hört ordet högfungerande använt så som hon beskriver. Det förekommer. Sen kan man säga att det är en felanvändning, att det inte är rätt.

Samma med att säga diagnos och mena tillstånd eller funktionshinder. En person som inte blivit utredd har ingen diagnos, men kan ha samma tillstånd/funktionshinder som andra som fått det diagnostiserat. Oftast spelar det liten roll, den man pratar med fattar ändå. Just i den här typen av diskussionen ger det mig dock hål i huvet eftersom båda betydelserna (diagnos = funktionshinder, diagnos = en diagnos som ställts i utredning) används huller om buller. Jag blir irriterad och slutar försöka förstå.

Vad gäller den nya klassningen av autismdiagnoser i ASD-1, ASD-2 och ASD-3, ska sifferklassningen stå för hjälpbehov (eller beskrivet omvänt: hurpass man klarar sig utan hjälp). (Så har det iaf sagts mig. Om det inte stämmer, rätta mig!) Jag tror vi kommer få höra ordet högfungerande använt i betydelsen "klarar sig utan, eller med ringa mängder hjälp" oftare framöver.

Exempelvis den stackars Dick som blev misshandlad på sitt LSS-boende av rövhålspersonal, helt utan möjlighet att försvara sig (om ni minns den dokumentären för nåt år sen) har rimligen ASD-3. Vill man säga att ASD-3 är en grövre, tyngre eller svårare diagnos än ASD-1 kan man förstås göra det. (Sen beror ju Dicks oförmåga att klara sig delvis på att han även är utvecklingsstörd. Men om diagnoserna ASD-1, -2 och -3 sätts efter personens funktionsnivå spelar det väl ingen roll vilket: han är autist och behöver massor av hjälp med det mesta, alltså ASD-3.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Marjatta » 2022-08-18 12:03:40

Marjatta skrev:Exempelvis den stackars Dick som blev misshandlad på sitt LSS-boende av rövhålspersonal, helt utan möjlighet att försvara sig (om ni minns den dokumentären för nåt år sen) har rimligen ASD-3.


Jag rättar mig själv. Bättre uttryckt: Om han hade fått sin diagnos idag, hade han klassats som ASD-3.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav slackern » 2022-08-18 16:55:49

Marjatta skrev:Vad gäller den nya klassningen av autismdiagnoser i ASD-1, ASD-2 och ASD-3, ska sifferklassningen stå för hjälpbehov (eller beskrivet omvänt: hurpass man klarar sig utan hjälp). (Så har det iaf sagts mig. Om det inte stämmer, rätta mig!) Jag tror vi kommer få höra ordet högfungerande använt i betydelsen "klarar sig utan, eller med ringa mängder hjälp" oftare framöver.


Det är också så jag har uppfattat det.

Jag själv blev diagnostiserad med ASD-1 enligt DSM-5 och Aspergers syndrom enligt ICD-10 så blev diagnostiserad enligt dom 2 vanligaste manualerna som används inom psykiatrin i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-08-21 2:23:08

Det är inte lätt med alla nya begrepp osv, speciellt om man inte jobbar med just diagnoser. Jag lär mig ju saker än idag om min diagnos och allt vad det innebär som jag fått information om och mycket i efterhand, så några saker som är viktiga kom fram till mig nyligen som jag hade velat veta redan från början.

Vissa saker är som sagt samma sak även om det heter olika namn. Självklart kan man ha missuppfattat saker också. Men tex om någon säger att en diagnos heter något annat idag så fattar jag absolut att det kan vara så, men för mig eller någon annan så kanske diagnosen hette något annat tidigare och det var den diagnosen personen/personerna fick då. Hur skulle de veta där och då att den skulle heta något annat senare? Jag fick reda på att diagnoserna bytt namn några år senare efter att jag fått min diagnos.

Jag visste knappt vad just min diagnos var, utan de jag kände till var ju asperger, add, adhd och down syndrom. Dem skulle jag säga var mer vanliga diagnoser eller sådana diagnoser som många känner till / vet om. Gällande Atypisk autism så hade jag aldrig hört talats om någon som hade/har just den diagnosen. Jag fick googla lite och tex så var de några som har aspergers som medicinerade sig och då trodde jag dem menade för just själva diagnosen, men då har det varit för tex depression eller liknande saker. Jag visste bara att de hade tabletter för att de hade berättat det. Så för mig var vissa saker väldigt nytt i början.

Innan så var jag van med den NT världen och dess sociala bit. Att sedan hamna i en helt annan miljö där det kryllar av personer med diagnoser, det var en förändring. Jag lärde mig såklart om olika diagnoser och hur de funkade men att ha trott att det man har levt innan var det rätta om man säger så, så kommer det fram att det finns fler sätt. Jag menar såklart inte att det är fel med diagnoser så, men man fick en chock över att det man trott var normalt kanske inte var normalt, att man helt enkelt var udda eller annorlunda/hade en diagnos.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in