Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 18:31:13

så någon som vet om det bara förekommer tortyr i fascist stater eller förekommer det i demokratier också som i USA.?

jag har sätt denna filmen och vet att de har haft tortyr i burma och i olika länder under militär juntor i Sydamerika mm.

Men det förekommer väl inte i demokratier?
jag vet att både sovjet och nazityskland hade tortyr.? :o :-)063 :?:

såg denna där filmen i dag och den handlar bland anat om polis brutalitet i Västtyskland .



Har tex kina så förekom det tortyr av oliktänkande.?
I vilka länder så förekommer det tortyr i dags läget är det bara i diktaturer eller är det endast i de länder styrda av militär juntor.?
I alla demokratier så är väl tortyr olagligt.?



I den där spel filmen så får man lite insikt hur en fascist stat kan se ut.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav atoms » 2022-07-23 19:01:48

manne skrev:så någon som vet om det bara förekommer tortyr i fascist stater eller förekommer det i demokratier också som i USA.?

jag har sätt denna filmen och vet att de har haft tortyr i burma och i olika länder under militär juntor i Sydamerika mm.

Men det förekommer väl inte i demokratier?
jag vet att både sovjet och nazityskland hade tortyr.? :o :-)063 :?:

såg denna där filmen i dag och den handlar bland anat om polis brutalitet i Västtyskland.


Västtyskland hade inte tortyr som metod, men medlemmarna av RAF som satt på Stammheim hävdade att statens behandling av dem var tortyr - isolationstortyr, i det att de hölls helt avskilda från andra fångar och inte fick ha kontakt med någon annan.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 19:06:38

jag vet att under juntorna så torterade de folk i Sydamerika och I Burma också.? :o :-)063 :?:

Men hur är det i demokrater då förkommer det fortfarande i dag torterar de folk i diktaturer ännu i dag? torterar de folk i kina ?folk i kina där som är motståndare till regimen ännu även i dag.? :o :-)063 :?:

i Spanien under general Franco så förekom det tortyr och avrättningar väldigt vanligt där då under den tiden? :o :-)063 :?:
Samma sak under olika juntor i Sydamerika tex i Argentina eller Chile mm.? :o :-)063 :?:

dessa personer torterade folk på löpande band :o :-)063 :?:
General Franco och Augusto Pinochet
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 19:09:11

atoms skrev:
manne skrev:så någon som vet om det bara förekommer tortyr i fascist stater eller förekommer det i demokratier också som i USA.?

jag har sätt denna filmen och vet att de har haft tortyr i burma och i olika länder under militär juntor i Sydamerika mm.

Men det förekommer väl inte i demokratier?
jag vet att både sovjet och nazityskland hade tortyr.? :o :-)063 :?:

såg denna där filmen i dag och den handlar bland anat om polis brutalitet i Västtyskland.


Västtyskland hade inte tortyr som metod, men medlemmarna av RAF som satt på Stammheim hävdade att statens behandling av dem var tortyr - isolationstortyr, i det att de hölls helt avskilda från andra fångar och inte fick ha kontakt med någon annan.


Ok tack för svaret :-)049 :-)Happy :D
men i sovjetunionen så torterade väl folk där Stalin och KGB torterade väl folk.? :o :-)063 :?:
eller varför inte ta landet Nordkorea.? :o :-)063 :?: eller tar jag fel där.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav antonius » 2022-07-23 19:10:57

CIA gillar ju "vattenlekar".
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 19:17:32

atoms skrev:
manne skrev:så någon som vet om det bara förekommer tortyr i fascist stater eller förekommer det i demokratier också som i USA.?

jag har sätt denna filmen och vet att de har haft tortyr i burma och i olika länder under militär juntor i Sydamerika mm.

Men det förekommer väl inte i demokratier?
jag vet att både sovjet och nazityskland hade tortyr.? :o :-)063 :?:

såg denna där filmen i dag och den handlar bland anat om polis brutalitet i Västtyskland.


Västtyskland hade inte tortyr som metod, men medlemmarna av RAF som satt på Stammheim hävdade att statens behandling av dem var tortyr - isolationstortyr, i det att de hölls helt avskilda från andra fångar och inte fick ha kontakt med någon annan.


När det kommer till polis brutalitet så är väl USA värre än Sverige är det därför som de har nästan Judge Dredd poliser där i det landet.?
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 19:21:51

atoms skrev:
manne skrev:så någon som vet om det bara förekommer tortyr i fascist stater eller förekommer det i demokratier också som i USA.?

jag har sätt denna filmen och vet att de har haft tortyr i burma och i olika länder under militär juntor i Sydamerika mm.

Men det förekommer väl inte i demokratier?
jag vet att både sovjet och nazityskland hade tortyr.? :o :-)063 :?:

såg denna där filmen i dag och den handlar bland anat om polis brutalitet i Västtyskland.


Västtyskland hade inte tortyr som metod, men medlemmarna av RAF som satt på Stammheim hävdade att statens behandling av dem var tortyr - isolationstortyr, i det att de hölls helt avskilda från andra fångar och inte fick ha kontakt med någon annan.


tack för svaret jag såg den filmen i dag den filmen var en väldigt bra film.
det var därför som jag undrade med tanken på filmen.
BaaderMeinhofComplex

såg den från denna site.
https://www.cineasterna.com/sv/library/69/selected
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 19:36:09

antonius skrev:CIA gillar ju "vattenlekar".


Jag kan tänka mig i krig så är det vanligt även i demokratier .? :o :-)063 :?:
Tex i Irak eller i Vietnam under Vietnamkriget.? eller tar jag fel.? :o :-)063 :?:

Execution of Nguyễn Văn Lém - WikipediaExecution of Nguyễn Văn Lém

https://www.google.se/search?q=vietnam+ ... FrhSzbWpsM

https://www.google.se/search?q=vietnam+ ... UkC3Hv20eM
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 19:39:42

kan du något om denna personen vilka var de som mördade honom och varför.? :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 19:59:02

antonius skrev:CIA gillar ju "vattenlekar".


Men hur är det med forna KGB då? och under Stalin jag har för mig att KGB misshandlade folk för att få bekännelse på papper att man var typ en utländsk spion.?

eller I Kina under Mao Tse Tung.? :o :-)063 :?:

Stalin och Mao lät väl tortera folk också i de länderna?
hur är det i Kina i dag tex gällande Falungongrörelsen?

https://www.amnestypress.se/notiser/134 ... r-publicer
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 20:07:41

antonius skrev:CIA gillar ju "vattenlekar".


Eller NKVD eller KGB.? :o :-)063 :?:

Mr. Jones

https://www.google.se/search?q=mr+jones ... thAqVXlRtM

manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 20:31:15

antonius skrev:CIA gillar ju "vattenlekar".


Kan tänka mig att i Nordkorea och kina så förekommer de tortyr också eller tar jag fel.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav Alien » 2022-07-23 20:53:06

Man kan lugnt utgå från att det i alla diktaturer förekommer misshandel och tortyr i fängelset. Vi vet redan att Kina utsatt uigurerna för det.

Vi vet också att USA utsatt fångar utomlands för det. I Irak och på Guantamo. Där gällde inte amerikanska lagar och inga andra lagar heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 20:57:14

Alien skrev:Man kan lugnt utgå från att det i alla diktaturer förekommer misshandel och tortyr i fängelset. Vi vet redan att Kina utsatt uigurerna för det.

Vi vet också att USA utsatt fångar utomlands för det. I Irak och på Guantamo. Där gällde inte amerikanska lagar och inga andra lagar heller.


Ja tex länder som Burma och eller Saudiarabien mmfl.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 21:08:54

Alien skrev:Man kan lugnt utgå från att det i alla diktaturer förekommer misshandel och tortyr i fängelset. Vi vet redan att Kina utsatt uigurerna för det.

Vi vet också att USA utsatt fångar utomlands för det. I Irak och på Guantamo. Där gällde inte amerikanska lagar och inga andra lagar heller.


Rambo i Burma.


Moderator: Fixade Youtube-länken.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav Alien » 2022-07-23 21:52:33

Vill du se spelfilmer om diktatorer finns det hur många som helst. T ex The Last King of Scotland om Idi Amin där Forest Whitaker spelar Amin. Det är förstås en påhittad historia men Idi Amin var lika brutal i verkligheten. Han tog makten genom en statskupp.



Här står om hur filmen avviker från verkligheten:
https://www.cbsnews.com/news/katie-the- ... last-king/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 22:16:06

Alien skrev:Vill du se spelfilmer om diktatorer finns det hur många som helst. T ex The Last King of Scotland om Idi Amin där Forest Whitaker spelar Amin. Det är förstås en påhittad historia men Idi Amin var lika brutal i verkligheten. Han tog makten genom en statskupp.



Här står om hur filmen avviker från verkligheten:
https://www.cbsnews.com/news/katie-the- ... last-king/


tack. :-)049 :-)Happy :D skall kolla om jag hittar den.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-23 22:45:21

Alien skrev:Man kan lugnt utgå från att det i alla diktaturer förekommer misshandel och tortyr i fängelset. Vi vet redan att Kina utsatt uigurerna för det.

Vi vet också att USA utsatt fångar utomlands för det. I Irak och på Guantamo. Där gällde inte amerikanska lagar och inga andra lagar heller.


JA diktatur är aldrig bra det slutar alltid i förtryck och terror mot befolkningen. :o :-)063 :?:
Fruktansvärt.



lyssnar på denna nu så jag vet hur fascismen slutar och på ett ungefär hur det är att leva i en fascist stat.

Här är hela scenen fast en längre version och bättre kvalité. :o :-)063 :?:

Moderator: Gjorde den andra videon synlig i tråden.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-24 9:24:08

Alien skrev:Man kan lugnt utgå från att det i alla diktaturer förekommer misshandel och tortyr i fängelset. Vi vet redan att Kina utsatt uigurerna för det.


JA så är det.

https://www.hrw.org/news/2021/10/28/new ... re-myanmar

gjorde en sökning nu.

Nya rapporter om tortyr i Myanmar
Starkare internationellt tryck behövs för att få slut på övergreppen

Manny Maung
Manny Maung
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-24 10:55:38

Alien skrev:Vill du se spelfilmer om diktatorer finns det hur många som helst. T ex The Last King of Scotland om Idi Amin där Forest Whitaker spelar Amin. Det är förstås en påhittad historia men Idi Amin var lika brutal i verkligheten. Han tog makten genom en statskupp.



Här står om hur filmen avviker från verkligheten:
https://www.cbsnews.com/news/katie-the- ... last-king/


visst så är det så att diktaturer och i militär juntor länder så förekommer det tortyr av staten men i demokratier så är förbjudet.?

Är det så på det sättet eller tar jag fel där. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav manne » 2022-07-24 11:24:58

Alien skrev:Man kan lugnt utgå från att det i alla diktaturer förekommer misshandel och tortyr i fängelset. Vi vet redan att Kina utsatt uigurerna för det.

Vi vet också att USA utsatt fångar utomlands för det. I Irak och på Guantamo. Där gällde inte amerikanska lagar och inga andra lagar heller.


här så har du en till film där fascismen en central roll i filmen och där torterar de folk där. :o :-)063 :?:



den filmen är jävligt bra den. :wink:

Moderator: Fixade taggarna till länken.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav Alien » 2022-07-24 15:40:43

manne skrev:visst så är det så att diktaturer och i militär juntor länder så förekommer det tortyr av staten men i demokratier så är förbjudet.?

Är det så på det sättet eller tar jag fel där. :o :-)063 :?:

Ja, det är klart.

Men det går att kringgå reglerna som USA gjort.

På Guantánamo Bay på Kuba gällde varken reglerna för amerikanska medborgare el andra bosatta i USA el reglerna för krigsfångar:

Svenska Yle 11.01.2022 skrev:Bush-administrationen, med Cheney och försvarsminister Donald Rumsfeld i spetsen, ansåg att då kriget mot terrorismen inte var något konventionellt krig så skulle det inte heller behöva bekämpas enligt krigets normala konventioner.

Administrationen lät justitieministeriet producera dokument som förklarade hur fångar kunde hållas frihetsberövade på obestämd tid utan åtal eller möjlighet att överklaga.

För att komma runt de regler som gäller för krigsfångar lät USA döpa om fångarna i kriget mot terrorismen till "enemy combatants", vilket betyder ungefär fiendens stridande.

Andra dokument försvarade fråntagandet av fångarnas rättigheter med att Guantánamo Bay strikt sett inte var på amerikansk mark och att det amerikanska rättsystemets normer därför inte gällde fångarna där.
https://svenska.yle.fi/a/7-10011322

Så fast USA skrivit på FN-konventionener för mänskliga rättigheter och mot tortyr så gällde de inte på Guantamo:

Administrationen lät producera ett dokument som försvarade användningen av så kallad "enhanced interrogation", vilket betyder ungefär utökade förhörsmetoder.

De som skapade metoderna tog helt enkelt de metoder som användes för att träna amerikanska elitsoldater i att motstå tortyr och vände ut och in på dem.

Metoderna man kom fram till var bland annat isolering, att hålla fångarna vakna i extremt långa tider, att skrämma dem med attackhundar, att utsätta dem för ömsom sensorisk deprivation och ömsom extrem sensorisk överbelastning, skendränkningar, misshandel och att binda fast fångarna i smärtsamma ställningar.
---
Tortyren pågick inte bara i Guantánamo, utan i en rad fängelser i Afghanistan, Irak och i så kallade "Black Sites", hemliga fångläger i flera länder runt om i världen.

Enhanced interrogation betydde alltså i praktiken förhör under tortyr
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav Alien » 2022-07-24 15:44:37

Det finns filmer om det också.

Boys of Abu Ghraib Official Trailer #1 (2014)



The Road To Guantanamo en dramadokumntär Full Movie (2006)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spelfilm, polisbrutalitet och diktatur?

Inläggav Skogkatt » 2022-07-24 15:50:59

Jag såg en film, en man hade gömt tre atombomber i tre städer. Polisen fick tag på honom men han vägrade säga var de var gömda och de skulle sprängas om tre dagar. Så de torterade honom grundligt, om och om igen, för att tvinga honom att prata. Och de var tvungna att göra det, eller hur? Antingen tvinga honom att prata, eller så utrotades tre städer och alla som bor där. :shock:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in