Någon som känner till Save Soil?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien


Någon som känner till Save Soil?

Inläggav Dagobert » 2022-06-19 20:33:56

Jag känner inte till det.
När jag googlade på #savesoil kom detta överst:

Why Save Soil?
Save Soil is a global movement launched by Sadhguru, to address the soil crisis by bringing together people from around the world to stand up for Soil Health, and supporting leaders of all nations to institute national policies and actions toward increasing the organic content in cultivable Soil.


Jag vet fortfarande ingenting och tänker inte titta på några 30-minutersklipp för att få veta.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Någon som känner till Save Soil?

Inläggav Vaniljflickan » 2022-06-27 13:44:43

Såg precis på dokumentären.

Dokumentären pratar om att vi vill ha en levande jord som kan ge oss näring och hålla co2.

Detta innebär att vi behöver ett ansvarigt jordbruk globalt som ser till att jordytorna hålls näringsrika och ger oss den näring som vi behöver i vårat livsmedel för att må bra. Vi bör reglera för att se till så att minst en andel av odlingsytorna sköts på ett sätt som gör att de hålls levande och näringsrika.

Jag uppfattar detta som viktigt. Det är en viktig del av det ekologiska kretsloppet som upprätthåller liv på planeten.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Någon som känner till Save Soil?

Inläggav slackern » 2022-06-27 14:30:11

Vaniljflickan skrev:Såg precis på dokumentären.

Dokumentären pratar om att vi vill ha en levande jord som kan ge oss näring och hålla co2.

Detta innebär att vi behöver ett ansvarigt jordbruk globalt som ser till att jordytorna hålls näringsrika och ger oss den näring som vi behöver i vårat livsmedel för att må bra. Vi bör reglera för att se till så att minst en andel av odlingsytorna sköts på ett sätt som gör att de hålls levande och näringsrika.

Jag uppfattar detta som viktigt. Det är en viktig del av det ekologiska kretsloppet som upprätthåller liv på planeten.


Har för mig att gräva ner träkol ska vara bra för jorden, kretsloppet och att binda upp koldioxid.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Någon som känner till Save Soil?

Inläggav Huggorm » 2022-06-27 14:34:52

I Sverige asfalterar vi varje år över tusentals hektar bra odlingsjord för att få plats med vår extrema folkökning, folk som vi inte kommer ha mat till om det blir krig eller andra katastrofer och matimporten stannar :-)051
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Någon som känner till Save Soil?

Inläggav slackern » 2022-06-27 14:55:56

Huggorm skrev:I Sverige asfalterar vi varje år över tusentals hektar bra odlingsjord för att få plats med vår extrema folkökning, folk som vi inte kommer ha mat till om det blir krig eller andra katastrofer och matimporten stannar :-)051


Säg inte det, har för mig att dom även har odlat skog på en massa gamla åkrar?

Så du förespråkar att det byggs mer på höjden då för att ta mindre jord i anspråk?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Någon som känner till Save Soil?

Inläggav Huggorm » 2022-06-27 22:06:42

slackern skrev:
Huggorm skrev:I Sverige asfalterar vi varje år över tusentals hektar bra odlingsjord för att få plats med vår extrema folkökning, folk som vi inte kommer ha mat till om det blir krig eller andra katastrofer och matimporten stannar :-)051


Säg inte det, har för mig att dom även har odlat skog på en massa gamla åkrar?

Så du förespråkar att det byggs mer på höjden då för att ta mindre jord i anspråk?
Det är i första hand magrare åkerjord eller snarare betesmarker man planterat skog på. Den marken var oftast relativt nyligen bruten till åker eller bete och det kan man göra igen om det skulle bli tvunget. Tyvärr är det oftast gran som planteras som utarmar jorden, men det är ändå mycket bättre än att asfaltera.

Jag tycker man skall totalfreda alla åkerjord från byggande, om man sedan bygger bostäder på höjden eller uppe på berg eller vad man nu väljer spelar mindre roll. Och det är inte bara bostäder, det är alla dessa industrier och köpcentran och sportarenor och all annan skit också.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in