Uppföljning efter 3 år när man äntligen fått sjukersättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Uppföljning efter 3 år när man äntligen fått sjukersättning?

Inläggav alpacka » 2022-06-25 20:09:48

Jag fick äntligen sjukersättning efter många års kämpande på arbetsmarknaden som aldrig fungerade väl. Alla försök, nederlag och krav från allmänheten gjorde mig bara sjukare till nu när detta sjukersättningsärende äntligen gått igenom till hundra procent. Idag läste jag att FK tydligen gör uppföljning efter 3 år vilket nu börjar stressa mig igen. Vad innebär detta? Ska man återigen visa hur sjuk man är genom att göra fler arbetsförmågeutredningar osv? Blir riktigt trött om det är så. Tacksam för svar.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Uppföljning efter 3 år när man äntligen fått sjukersättning?

Inläggav Dalaberger » 2022-06-27 14:10:18

Kan inte säga säkert men de går nog inte lika utförligt som tidigare gång utan ett nytt läkarintyg, en intervju kanske. Om du inte är ett gränsfall, så borde det förnyas kan jag tycka.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Uppföljning efter 3 år när man äntligen fått sjukersättning?

Inläggav Mats » 2022-06-27 14:18:43

Det som händer mig är att jag vart tredje år får ett brev från FK där det står:
Hej!

När du får sjukersättning ska Försäkringskassan göra en uppföljning med några års mellanrum. Nu har vi följt upp ditt ärende och det har inte framkommit något nytt som påverkar din sjukersättning. Den kommer därför att betas ut som tidigare.

...

Jag vet inte vad det är de kollar när de gör uppföljningarna, men de har aldrig kontaktat mig i samband med dem.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Uppföljning efter 3 år när man äntligen fått sjukersättning?

Inläggav slackern » 2022-06-27 14:26:27

Mats skrev:Det som händer mig är att jag vart tredje år får ett brev från FK där det står:
Hej!

När du får sjukersättning ska Försäkringskassan göra en uppföljning med några års mellanrum. Nu har vi följt upp ditt ärende och det har inte framkommit något nytt som påverkar din sjukersättning. Den kommer därför att betas ut som tidigare.

...

Jag vet inte vad det är de kollar när de gör uppföljningarna, men de har aldrig kontaktat mig i samband med dem.


Mig kontaktade de via telefon dom 2 första gångerna sedan har jag fått brev precis som du.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Uppföljning efter 3 år när man äntligen fått sjukersättning?

Inläggav alpacka » 2022-06-27 14:39:44

Tack för svar. Känner mig lite lugnare men samtidigt hade det varit fint att veta när dom faktiskt tar kontakt direkt med en. Vad frågade dom under dessa telefonsamtal? Trodde sånt här var över nu
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in