Skrik från förr - autentiska kriminalfall i SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skrik från förr - autentiska kriminalfall i SVT

Inläggav atoms » 2022-06-14 2:07:14

Kvällen den 13 juni visades första avsnittet av den nya serien om historiska kriminalfall - https://www.svtplay.se/skrik-fran-forr - och min farhåga för att det skulle handla om kriminalhistorisk skåpmat kom genast på skam. I första avsnittet handlade det om en kvinna i Ljusdal som förgiftade sin svärmor med arsenik och tio år senare mördade maken med hjälp av glasbitar i frukostgröten.

Berättare är David Lagercrantz

Andra delen, som sänds den 20 juni, ska handla om ett par tyskar som begick våldsbrott i Stockholm sommaren 1907.

Spoiler: visa
De kom till Stockholm för att arbeta men väl här fick de inget jobb. Då skaffade de pengar på annat sätt, den ene hette Hermann Otto Ludvig Schalkemeyer och den andre hette Richard Schmidt. De begick på kort tid minst två rånmord.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Skrik från förr - autentiska kriminalfall i SVT

Inläggav Alien » 2022-06-14 2:32:24

Jag såg programmet men missade det första mordet, det på svärmodern.

Spoiler: visa
Jag tyckte det var konstigt att hon accepterades när hon kom ut från fängelset och att grannar/släktingar tog hand om henne. Hon hade sonat sitt brott ansåg man. Jag tycker att jag aldrig skulle kunna acceptera någon som mördat överlagt två gånger. Och en sådan plågsam död också, det tog två veckor av smärtor innan mannen dog. Glasbitar i magen, matstrupen och lungorna. Men hur hungrig är man om man äter sin gröt utan att reagera på att det knastrar?

Och man undrar ju hur mycket älskaren var inblandad, han kom iaf undan helt. Det var nog ännu lättare att komma undan med mord tidigare, det var bara att neka. Det fanns bara bevis mot henne.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skrik från förr - autentiska kriminalfall i SVT

Inläggav Karamell » 2022-06-14 13:56:37

Funderar på att se det, hoppas det inte är för otäckt bara. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

Skrik från förr - autentiska kriminalfall i SVT

Inläggav DIProgan » 2022-06-14 15:30:16

Hade en rätt långsam takt, till synes för att tillåta eftertanke men det kändes bara onödigt för mig.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Skrik från förr - autentiska kriminalfall i SVT

Inläggav atoms » 2022-06-14 15:44:38

Spoiler: visa
atoms skrev:Andra delen, som sänds den 20 juni, ska handla om ett par tyskar som begick våldsbrott i Stockholm sommaren 1907. De kom till Stockholm för att arbeta men väl här fick de inget jobb. Då skaffade de pengar på annat sätt, den ene hette Hermann Otto Ludvig Scholkemeyer och den andre hette Richard Schmidt. De begick på kort tid minst två rånmord.


Onödigt att spoila... :oops:


Spoiler: visa
Kan ha haft fel med att de begick två rånmord, de greps misstänkta för att ha slagit ihjäl en brevbärarförman och stulit hans penningar. Vi får se...

Richard Schmidt var ett alias, han hette egentligen Richard Winter. Den andre kallade sig för Theodore Prigge. Bilder från förr - Arkiv Digital: Polisunderrättelser (o) 1907 (1907) Bild: 2170

Bägge fyllde 20 år 1907, och i Tyskland var de efterlysta för förskingring av 12.000 mark.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in