Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-28 10:49:39

Paladinen skrev:Jag har blivit nekad lönebidragsanställning för att en arbetsplats inte hade resurser att anpassa anställningen utefter min funktionsnedsättning , det är inget konstigt alls . Anpassningar kostar pengar och resurser något som arbetsgivare inte vill bekosta.


I fallet Maria var det inte tal om lönebidragsanställning eller anpassningar. Hon går en helt vanlig YH-utbildning. I den ingår praktik som heter LIA.

Dessutom diskuterades sommarjobb. Inte heller där diskuterades anpassningar. Arbetsgivaren, eller de tilltänkta arbetskamraterna, kan dock ha antagit att sådana behövs.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Karamell » 2022-05-28 10:53:43

NPF-diagnoser skapar fördomar, det är det jag alltid har sagt.

Men hon kanske hade några små önskemål om viss anpassning.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Furienna » 2022-05-28 10:57:36

Marjatta skrev:Det allra konstigaste i den historia som startade den här tråden, Maria som var lovad LIA-plats samt sommarjobb som medicinsk sekreterare, är att de tackade nej till henne som praktikant efter att ha träffat henne. Alltså jag har aldrig hört talas om att arbetsplatserna där vi gör LIA får välja och vraka! Skolan tilldelar en LIA-plats. Sen får man antingen ett mejl därifrån, eller så får man mejla själv för att fråga om arbetstider osv. Och så dyker man upp på första dagen.

Om någon elev tycker att praktikplatsen är alltför dålig hör man av sig till skolan, som då brukar kunna ordna nåt annat. Vanligaste klagomålet jag hört är att "där fanns inget att göra". Tror det eg. betyder att ingen tyckte sig ha tid att ta hand om praktikanten. Då har skolan som sagt ordnat nåt annat.

Nu kan ju jag inte påstå att jag vet något om reglerna i sådana fall, men...
Om det är sant som du säger, så är det helt klart att den här arbetsgivaren gjorde bort sig totalt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Paladinen » 2022-05-28 11:50:39

Marjatta skrev:
Paladinen skrev:Jag har blivit nekad lönebidragsanställning för att en arbetsplats inte hade resurser att anpassa anställningen utefter min funktionsnedsättning , det är inget konstigt alls . Anpassningar kostar pengar och resurser något som arbetsgivare inte vill bekosta.


I fallet Maria var det inte tal om lönebidragsanställning eller anpassningar. Hon går en helt vanlig YH-utbildning. I den ingår praktik som heter LIA.

Dessutom diskuterades sommarjobb. Inte heller där diskuterades anpassningar. Arbetsgivaren, eller de tilltänkta arbetskamraterna, kan dock ha antagit att sådana behövs.


Arbetsgivaren har troligtvis gjort en bedömning att Maria inte är lämplig på arbetsplatsen utifrån sitt handikapp/funktionsnedsättning vilket jag inte tycker är konstigt .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-28 13:16:45

Furienna skrev:
Marjatta skrev:Det allra konstigaste i den historia som startade den här tråden, Maria som var lovad LIA-plats samt sommarjobb som medicinsk sekreterare, är att de tackade nej till henne som praktikant efter att ha träffat henne. Alltså jag har aldrig hört talas om att arbetsplatserna där vi gör LIA får välja och vraka! Skolan tilldelar en LIA-plats. Sen får man antingen ett mejl därifrån, eller så får man mejla själv för att fråga om arbetstider osv. Och så dyker man upp på första dagen.

Om någon elev tycker att praktikplatsen är alltför dålig hör man av sig till skolan, som då brukar kunna ordna nåt annat. Vanligaste klagomålet jag hört är att "där fanns inget att göra". Tror det eg. betyder att ingen tyckte sig ha tid att ta hand om praktikanten. Då har skolan som sagt ordnat nåt annat.

Nu kan ju jag inte påstå att jag vet något om reglerna i sådana fall, men...
Om det är sant som du säger, så är det helt klart att den här arbetsgivaren gjorde bort sig totalt.


Enligt min mening är det oklart om vårdcentralen har gjort något konstigt såsom tilltänkt arbetsgivare. Att ett muntligt avtal om sommarjobb innan man ens träffat varandra inte visar sig hålla, är nog inte så ovanligt.

Däremot har vårdcentralen betett sig udda som praktikplats. Det rör sig ju om en praktik som ingår i en utbildning, inte en praktikplats via Arbetsförmedlingen e.dyl.

Kan ju vara så att det är något specialfall. Att Maria själv kontaktat vårdcentralen ifråga. Det händer att någon ordnar praktikplats själv, exv. när någon bor långt ifrån skolan och vill ha en praktikplats i närheten av där de bor. Så funkar det iaf på skolan jag går. Förstås kan det tänkas funka lite olika på olika skolor och olika utbildningar. Kanske Maria svarade på en annons om sommarjobb, och sen tänkte både vårdcentralen och hon att det vore praktiskt om hon först fick göra sin LIA hos dem. Det är svårt att riktigt bedöma vad som hänt, vi saknar detaljerna.

Hur som helst lär skolan ordna någon annan LIA-plats åt henne. Och enligt henne själv har hon ett gammalt jobb att gå tillbaka till. Hon lär nog klara sig.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Liljan » 2022-05-28 14:17:12

Paladinen skrev:
Marjatta skrev:
Paladinen skrev:Jag har blivit nekad lönebidragsanställning för att en arbetsplats inte hade resurser att anpassa anställningen utefter min funktionsnedsättning , det är inget konstigt alls . Anpassningar kostar pengar och resurser något som arbetsgivare inte vill bekosta.


I fallet Maria var det inte tal om lönebidragsanställning eller anpassningar. Hon går en helt vanlig YH-utbildning. I den ingår praktik som heter LIA.

Dessutom diskuterades sommarjobb. Inte heller där diskuterades anpassningar. Arbetsgivaren, eller de tilltänkta arbetskamraterna, kan dock ha antagit att sådana behövs.


Arbetsgivaren har troligtvis gjort en bedömning att Maria inte är lämplig på arbetsplatsen utifrån sitt handikapp/funktionsnedsättning vilket jag inte tycker är konstigt .

Det är olagligt att diskriminera pga funktionsnedsättning, jag hoppas att hon får ett ordentligt skadestånd. Hon har inte ens testat att praktisera så de kan omöjligt veta hur hon fungerar på arbetsplatsen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Vildsvin » 2022-05-28 22:51:01

Praktikanter behöver handledare så det är vanligt att praktikplatser tar ut en avgift från (hög)skolan för att studenter ska få komma dit.

Eftersom Maria anordnat praktiken själv så har denna vårdcentral förmodligen inte avtal med yrkeshögskolan. Chefen har istället tänkt tjäna in handledningskostnaden på att slippa rekrytera och skola in en sommarjobbare. När hon så kommer och berättar om sin diagnos så blev chefen snopen över att det inte verkade bli en "gratislunch".
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Paladinen » 2022-05-29 6:38:59

Liljan skrev:
Paladinen skrev:
Marjatta skrev:
I fallet Maria var det inte tal om lönebidragsanställning eller anpassningar. Hon går en helt vanlig YH-utbildning. I den ingår praktik som heter LIA.

Dessutom diskuterades sommarjobb. Inte heller där diskuterades anpassningar. Arbetsgivaren, eller de tilltänkta arbetskamraterna, kan dock ha antagit att sådana behövs.


Arbetsgivaren har troligtvis gjort en bedömning att Maria inte är lämplig på arbetsplatsen utifrån sitt handikapp/funktionsnedsättning vilket jag inte tycker är konstigt .

Det är olagligt att diskriminera pga funktionsnedsättning, jag hoppas att hon får ett ordentligt skadestånd. Hon har inte ens testat att praktisera så de kan omöjligt veta hur hon fungerar på arbetsplatsen.


Nu får man ju också försöka leva i den verkliga världen.

Har jag en målarfirma så kan jag ju inte anställa någon som inte har händer eller ben . Personen kan inte ta upp en pensel eller klättra på stegar.

Det hade ju inte varit särdeles konstigt om jag utifrån dom förutsättningarna sa att tyvärr så kan du inte praktisera här , det hade varit fysiskt omöjligt.

Vissa handikapp lämpar sig inte för vissa arbetsplatser.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-29 9:43:36

Vildsvin skrev:Praktikanter behöver handledare så det är vanligt att praktikplatser tar ut en avgift från (hög)skolan för att studenter ska få komma dit.

Eftersom Maria anordnat praktiken själv så har denna vårdcentral förmodligen inte avtal med yrkeshögskolan. Chefen har istället tänkt tjäna in handledningskostnaden på att slippa rekrytera och skola in en sommarjobbare. När hon så kommer och berättar om sin diagnos så blev chefen snopen över att det inte verkade bli en "gratislunch".


Det är även min gissning, att det gick till så.

Vad jag sett får praktikplatser en viss ersättning från YH-skolan. Dock inte särskilt mycket. Vinsten för arbetsplatserna med att ta elever är troligen att det är ett bra sätt att rekrytera vikarier samt ev. för kommande anställning. YH-skolor utbildar ju enbart inom branscher där det är brist på folk.

Det är dock väldigt konstigt att börja diskutera sommarjobb innan eleven ens börjat på praktiken. Misstänker att det är större risk för såna här konstigheter när eleven själv "raggat upp" sin LIA-plats. På den punkten gissar vi ju dock.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Furienna » 2022-05-29 9:48:30

Paladinen skrev:
Liljan skrev:
Paladinen skrev:
Arbetsgivaren har troligtvis gjort en bedömning att Maria inte är lämplig på arbetsplatsen utifrån sitt handikapp/funktionsnedsättning vilket jag inte tycker är konstigt .

Det är olagligt att diskriminera pga funktionsnedsättning, jag hoppas att hon får ett ordentligt skadestånd. Hon har inte ens testat att praktisera så de kan omöjligt veta hur hon fungerar på arbetsplatsen.


Nu får man ju också försöka leva i den verkliga världen.

Har jag en målarfirma så kan jag ju inte anställa någon som inte har händer eller ben . Personen kan inte ta upp en pensel eller klättra på stegar.

Det hade ju inte varit särdeles konstigt om jag utifrån dom förutsättningarna sa att tyvärr så kan du inte praktisera här , det hade varit fysiskt omöjligt.

Vissa handikapp lämpar sig inte för vissa arbetsplatser.

Fast nu har ju Maria tydligen både armar och ben i behåll och har dessutom rätt utbildning.
Så då finns det ingen anledning att tro att hon inte skulle klara av arbetsuppgifterna.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-29 9:55:21

Furienna skrev:
Paladinen skrev:
Liljan skrev:Det är olagligt att diskriminera pga funktionsnedsättning, jag hoppas att hon får ett ordentligt skadestånd. Hon har inte ens testat att praktisera så de kan omöjligt veta hur hon fungerar på arbetsplatsen.


Nu får man ju också försöka leva i den verkliga världen.

Har jag en målarfirma så kan jag ju inte anställa någon som inte har händer eller ben . Personen kan inte ta upp en pensel eller klättra på stegar.

Det hade ju inte varit särdeles konstigt om jag utifrån dom förutsättningarna sa att tyvärr så kan du inte praktisera här , det hade varit fysiskt omöjligt.

Vissa handikapp lämpar sig inte för vissa arbetsplatser.

Fast nu har ju Maria tydligen både armar och ben i behåll och har dessutom rätt utbildning.
Så då finns det ingen anledning att tro att hon inte skulle klara av arbetsuppgifterna.


Maria är under utbildning, inte färdig. Det förekommer definitivt att personer går igenom utbildningar till yrken som de absolut inte passar för. Sen kan man ju funka väl på en arbetsplats, men inte på en annan.

Huruvida hon skulle klara av jobbet med glans eller ha svårt för det kan ingen av oss bedöma. Förstår inte varför en del här har stark åsikt i den frågan. Har man det, är den åsikten troligen baserad på fördomar och känslor snarare än fakta.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Paladinen » 2022-05-29 11:11:25

Furienna skrev:
Paladinen skrev:
Liljan skrev:Det är olagligt att diskriminera pga funktionsnedsättning, jag hoppas att hon får ett ordentligt skadestånd. Hon har inte ens testat att praktisera så de kan omöjligt veta hur hon fungerar på arbetsplatsen.


Nu får man ju också försöka leva i den verkliga världen.

Har jag en målarfirma så kan jag ju inte anställa någon som inte har händer eller ben . Personen kan inte ta upp en pensel eller klättra på stegar.

Det hade ju inte varit särdeles konstigt om jag utifrån dom förutsättningarna sa att tyvärr så kan du inte praktisera här , det hade varit fysiskt omöjligt.

Vissa handikapp lämpar sig inte för vissa arbetsplatser.

Fast nu har ju Maria tydligen både armar och ben i behåll och har dessutom rätt utbildning.
Så då finns det ingen anledning att tro att hon inte skulle klara av arbetsuppgifterna.


Jag är fullt medveten om att Maria har armar och ben mitt exempel var för att illustrera min poäng att alla personer lämpar sig inte för alla jobb och det handlar inte alltid om diskriminering så fort man inte får ett jobb om man har ett handikapp eller funktionsnedsättning.

Maria har ju uppenbarligen en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som troligtvis arbetsgivaren bedömt gör Maria olämplig för arbetsplatsen.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Paladinen » 2022-05-29 11:15:19

Marjatta skrev:
Furienna skrev:
Paladinen skrev:
Nu får man ju också försöka leva i den verkliga världen.

Har jag en målarfirma så kan jag ju inte anställa någon som inte har händer eller ben . Personen kan inte ta upp en pensel eller klättra på stegar.

Det hade ju inte varit särdeles konstigt om jag utifrån dom förutsättningarna sa att tyvärr så kan du inte praktisera här , det hade varit fysiskt omöjligt.

Vissa handikapp lämpar sig inte för vissa arbetsplatser.

Fast nu har ju Maria tydligen både armar och ben i behåll och har dessutom rätt utbildning.
Så då finns det ingen anledning att tro att hon inte skulle klara av arbetsuppgifterna.


Maria är under utbildning, inte färdig. Det förekommer definitivt att personer går igenom utbildningar till yrken som de absolut inte passar för. Sen kan man ju funka väl på en arbetsplats, men inte på en annan.

Huruvida hon skulle klara av jobbet med glans eller ha svårt för det kan ingen av oss bedöma. Förstår inte varför en del här har stark åsikt i den frågan. Har man det, är den åsikten troligen baserad på fördomar och känslor snarare än fakta.


Om jag som arbetsgivare skall anställa en aspie eller ha en aspie på praktik och jag får höra att aspisen inte hanterar stress bra , inte hanterar snabba omställningar bra , kräver fasta rutiner osv och arbetsplatsen inte är strukturerat på det viset eller arbetet upplagt på det sättet så skulle jag också säga nej .

Jag skulle tex inte sätta en stresskänslig aspie i kassan på Ica , jag skulle inte sätta en introvert aspie som servitör på min restaurang om jag var resturangägare osv .

Det är bara sunt förnuft
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-29 12:20:28

Paladinen skrev:
Marjatta skrev:
Furienna skrev:Fast nu har ju Maria tydligen både armar och ben i behåll och har dessutom rätt utbildning.
Så då finns det ingen anledning att tro att hon inte skulle klara av arbetsuppgifterna.


Maria är under utbildning, inte färdig. Det förekommer definitivt att personer går igenom utbildningar till yrken som de absolut inte passar för. Sen kan man ju funka väl på en arbetsplats, men inte på en annan.

Huruvida hon skulle klara av jobbet med glans eller ha svårt för det kan ingen av oss bedöma. Förstår inte varför en del här har stark åsikt i den frågan. Har man det, är den åsikten troligen baserad på fördomar och känslor snarare än fakta.


Om jag som arbetsgivare skall anställa en aspie eller ha en aspie på praktik och jag får höra att aspisen inte hanterar stress bra , inte hanterar snabba omställningar bra , kräver fasta rutiner osv och arbetsplatsen inte är strukturerat på det viset eller arbetet upplagt på det sättet så skulle jag också säga nej .

Jag skulle tex inte sätta en stresskänslig aspie i kassan på Ica , jag skulle inte sätta en introvert aspie som servitör på min restaurang om jag var resturangägare osv .

Det är bara sunt förnuft


Den kombinerade tilltänkta arbetsgivaren och praktikplatsen har inte hört någonting om aspisen ifråga (alltså Maria). Inte kollat hennes referenser. Chefen har inte ens träffat henne. Hon har träffat de tilltänkta arbetskamraterna, och efter det mötet fick hon ett avvisande meddelande av den chef hon inte träffat.

Beslutet är fattat utifrån antingen
- en uppfattning om hur aspiga personer är i största allmänhet, eller
- de tilltänkta arbetskamraternas uppfattning om Maria efter det här mötet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Wintermute » 2022-05-29 12:40:22

Det finns aspies som klarar vanliga jobb. Vissa klarar sig bra, vissa håller sig samman på jobbet men privatlivet funkar inte istället, vissa blir utbrända eller klarar sig inte alls.

Jag har förståelse för att det inte funkar att anställa någon som t ex kräver massa extra handledning och instruktioner för allt, det tar tid och blir extra besvär för andra anställda som kanske själva är överarbetade.

Av det vi får veta av artikeln så ska aspergern inte påverka Marias arbete. Hon bad inte om anpassningar eller extra hänsyn vad vi vet, men de kanske tolkade det så när hon nämnde diagnosen. I hennes fall var det en dålig idé att göra det. En del verkar känna att de har skyldighet att "komma ut" med sin diagnos oavsett, ärlighet i alla lägen, avsaknad av filter, hjärntvätt om allas lika värde, det är inget att skämmas för etc. Och bristande erfarenhet om hur det funkar i arbetslivet.

Grejen är att man kan bli utdömd på förhand som totalt inkapabel och farlig så fort de får nys om diagnosen öht. Att Torolf Jansson hade arbetat prickfritt som lokförare i 20 år spelade ingen roll, han skulle bort. (Jag känner till hela historien och att han slutligen vann.)
Wintermute
Inaktiv
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-10-23

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Alien » 2022-05-29 13:22:04

Maria utbildade sig inte till sjuksköterska utan till medicinsk sekreterare (förr läkarsekreterare). Alltså ett administrativt arbete. Om hon skulle klarat av det el om hon skulle varit för stresskänslig är det ingen som vet.

Jag kan förstå att de tog tillbaka löftet om sommarvikariatet men inte praktikplatsen. Det vore ju rimligt att se hur det gick på praktiken innan de lovade henne sommarvikariat (borde gällt även om hon inte haft AS). Men det är förstås bekvämast för dem att ha samma person, då vet de att sommarvikariatet är ordnat.

Jag undrar vad de framtida arbetskamraterna egentligen sa om Maria. Sa de typ "hon verkar ok men hon berättade att hon har AS"? Eller sa de att hon verkade konstig? I det senare fallet kan arbetsgivaren komma undan med att hon bedömdes som personligen mindre lämplig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-29 13:45:00

Alien skrev:Maria utbildade sig inte till sjuksköterska utan till medicinsk sekreterare (förr läkarsekreterare). Alltså ett administrativt arbete. Om hon skulle klarat av det el om hon skulle varit för stresskänslig är det ingen som vet.


Medicinska sekreterare gör olika saker på olika arbetsplatser. På en del ställen skriver de mest journaler, dvs läkarna dikterar och sekreterarna skriver journalen. På andra håll kan de ha mer eller mindre kontakt med patienterna. Det kan vara medicinska sekreterare som du möter i receptionen på din vårdcentral, till exempel. På en del håll förväntas sekreterare hoppa mellan olika arbetsuppgifter och prioritera vad som för stunden är viktigast eller mest brådskande. Det kan förmodligen en del aspiga människor - men inte alla - ha problem med. Individuellt olika.

Alien skrev:Jag kan förstå att de tog tillbaka löftet om sommarvikariatet men inte praktikplatsen. Det vore ju rimligt att se hur det gick på praktiken innan de lovade henne sommarvikariat (borde gällt även om hon inte haft AS).


Håller med. Det var ogint. Men om de tar tillbaka löftet om sommarjobb blir det väl jobbigt sen, att ha att göra med Maria, oavsett om hon är supersmidig eller har just de egenskaper som gör jobbet svårt. Enklare att slippa möta henne sen.

Alien skrev:Jag undrar vad de framtida arbetskamraterna egentligen sa om Maria. Sa de typ "hon verkar ok men hon berättade att hon har AS"? Eller sa de att hon verkade konstig? I det senare fallet kan arbetsgivaren komma undan med att hon bedömdes som personligen mindre lämplig.


Ja man kan undra. Men de kommer komma undan med det oavsett. Om DO tar upp fallet (vilket jag personligen är skeptisk till) kommer de på vårdcentralen förstås framställa saken så att de själva framstår som så bra som möjligt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-29 14:03:48

Wintermute skrev:Det finns aspies som klarar vanliga jobb. Vissa klarar sig bra, vissa håller sig samman på jobbet men privatlivet funkar inte istället, vissa blir utbrända eller klarar sig inte alls.


Troligen finns det ganska många som klarar vanliga jobb, beroende på. Exempelvis kanske de funkat jättebra på sitt kontor i många år, men klarar inte alls av när arbetsplatsen går över till öppet kontorslandskap.

Det kanske är ett läge där det är smart att förklara för chefen varför man bara inte skulle palla, säga att man har särskilda skäl att behöva eget kontorsrum alt. ett rum som delas med bara en person, och berätta om diagnosen. Då har ju chefen sett i många år vad man går för. Om det inte går hem, bör man kanske söka annat jobb ... jag har alldeles för ofta bara stannat kvar, när det blev jobbigt, för då hade jag ingen energi över till att ta mig därifrån. För min personliga del gäller alltså att om saker inte funkar tillräckligt bra, ska jag flytta på mig i tid.

Jag har jobbat i nästan hela mitt liv. Ofta inte heltid, iofs, men mer beroende på omständigheter (yrken där man gärna pressar ner tjänsterna till deltider) än av egen önskan. Uppfattar att det är helt andra saker än antalet arbetstimmar som avgör hur jag mår av ett jobb.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Alien » 2022-05-29 14:24:00

Jag tror om hon haft huvudduk och sedan fått nej till både praktik och sommarvikariat, då hade hon fått rätt av DO. Men för en med NPF är det tydligen svårt. Jag tycker ändå det är rätt tydligt att de dömer henne utefter allmänna föreställningar om AS:

”Mina medicinska sekreterare tyckte att du verkade rar och trevlig men att de uppgifter som ska utföras på en hälsocentral kommer att vara för svåra, bl.a så krävs stor flexibilitet. Ledsen att behöva göra dig besviken men vi måste tyvärr tacka nej till LIA hos oss”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... n-asperger

Men där är formulerat som om det är de andra medicinska sekreterarna som bedömt att uppgifterna är för svåra för henne.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-29 14:35:12

Alien skrev:Jag tror om hon haft huvudduk och sedan fått nej till både praktik och sommarvikariat, då hade hon fått rätt av DO.


Jag tror att om hon haft ett invandrarnamn, hade hon inte blivit lovad sommarjobb utan att de ens träffat henne först. Detta oavsett om hon själv invandrat hit eller om det var hennes farföräldrar som gjorde det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Chrilleb » 2022-05-29 15:03:53

Hej, jag kom att tänka på de företag som anställer personer med Asperger, finns de kvar?

För min del så har jag varit öppen med min diagnos. Har sökt rätt mycket jobb, stundvis, suttit på AF ett par timmar, skickat mina Epost / ansökningar. Hade en väldig tur att senare få bli deltagare o gå via kommunen. Nu har jag haft min DV i typ 4 år, och trivs rätt bra. Ville berätta lite.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Riksamiralen » 2022-05-29 15:10:09

Chrilleb skrev:företag som anställer personer med Asperger

Verkar ändå bara vara några IT-nördar de letar efter, som de tror alla med Aspergers är bra på IT, varför skulle man vara extra bra på IT för det? Jag är inte IT kunnig och matematik, algoritmer, uträkningar och programmering är jättetråkigt och svårt skulle jag tycka. :-)014
Humaniora är kul däremot och samhällskunskapsämnen.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Liljan » 2022-05-29 17:28:54

Paladinen skrev:
Liljan skrev:
Paladinen skrev:
Arbetsgivaren har troligtvis gjort en bedömning att Maria inte är lämplig på arbetsplatsen utifrån sitt handikapp/funktionsnedsättning vilket jag inte tycker är konstigt .

Det är olagligt att diskriminera pga funktionsnedsättning, jag hoppas att hon får ett ordentligt skadestånd. Hon har inte ens testat att praktisera så de kan omöjligt veta hur hon fungerar på arbetsplatsen.


Nu får man ju också försöka leva i den verkliga världen.

Har jag en målarfirma så kan jag ju inte anställa någon som inte har händer eller ben . Personen kan inte ta upp en pensel eller klättra på stegar.

Det hade ju inte varit särdeles konstigt om jag utifrån dom förutsättningarna sa att tyvärr så kan du inte praktisera här , det hade varit fysiskt omöjligt.

Vissa handikapp lämpar sig inte för vissa arbetsplatser.

Jag förstår inte hur du kan tycka att diskriminering av en grupp du själv tillhör är okej. Tycker du rasism är okej också? Skolskjutningar i USA är också den verkliga världen. Ska vi då bara rycka på axlarna och tycka att det är okej eller ska vi göra något åt det? Bara för att du inte skulle klara av ett sådant jobb behöver det inte gälla alla med Asperger, vi är individer.

Ordet handikapp är ett gammalt nedsättande ord som inte används idag, det heter funktionsnedsättning, funktionshinder eller funktionsvariation.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Fick inte praktisera efter att ha berättat om sin diagnos

Inläggav Marjatta » 2022-05-29 17:45:06

Jag minns när en grupp funktionshindrade på ett forum som kretsade kring personlig assistans, på fullt allvar diskuterade huruvida de hade rätt att få vilka typer av jobb som helst. Det i de jobben som de inte klarade skulle ju deras personliga assistenter kunna göra åt dem. Att de inte fick jobben var enbart diskriminering.

För övrigt är jag funktionsvarierad i golf.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in