Att planera och organisera

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att planera och organisera

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-30 10:29:12

Är alla personer med AST-problematik dåliga på att planera och organisera? Jag hör ganska ofta att man skall ha problem med detta för att ens få en diagnos. Eller kan man faktiskt vara bra på just planering och ändå få en diagnos?
Man kanske egentligen borde tala om olika typer av planering och att man kan vara bra på vissa men sämre på andra?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att planera och organisera

Inläggav Chrilleb » 2022-04-30 13:38:42

Jag organiserar lite, i jakt efter jobb så hade jag bra ordning på Ansökningar och så. Är väl en liten kontorskille i mig.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att planera och organisera

Inläggav Flinta » 2022-04-30 14:01:40

Det går att vara en fena på att planera också!

Ordning och reda, rutiner, skapar kontroll i en kaosartad värld, och är troligen ofta extra viktigt för oss med autism. Dessa kan minska mycket stress och oro. En förutsättning för att något ska fungera :-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att planera och organisera

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-30 15:25:37

Flinta skrev:Det går att vara en fena på att planera också!

Ordning och reda, rutiner, skapar kontroll i en kaosartad värld, och är troligen ofta extra viktigt för oss med autism. Dessa kan minska mycket stress och oro. En förutsättning för att något ska fungera :-)063

Så personer med AST kan ibland vara bra på att följa rutiner? Jag har fött höra att jag är en person skulle ha svårt med ett arbete eller DV där man kommer in en viss tid och går en annan på rutin. Viss rutin behöver jag men för mycket rutin gör det svårt för mig. Kan rutin vara jo bigy för oss? Kanske är der svårt att följa ruriner då man har svårt med planering?

Jag tänker att man måste planera väldigt mycket för att ha rutiner men samtidigt göra samma sak om man inte har rutiner
Hur skall man hitta egentligen kunnahitta det som varken är för mycket eller för lite rutin?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att planera och organisera

Inläggav Harrytulipan » 2022-04-30 16:27:59

Chrilleb skrev:Jag organiserar lite, i jakt efter jobb så hade jag bra ordning på Ansökningar och så. Är väl en liten kontorskille i mig.

Som Magnus Härenstam i Kamrer Gunnarsson i skärgården?
Det är i alla fall en stereotyp. Sen har vi ju the Office vilket mwr driver med andra stereotyper.
Vad är en kontorskille?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att planera och organisera

Inläggav Zima33 » 2022-04-30 17:07:34

Har AST, ADD och PTSD. Diagnosticerad som vuxen.
När jag var yngre var jag jättenoga med att organisera och sortera in papper i pärmar med register men de senaste 20 åren ungefär, så har sånt bara rasat och jag lägger fakturor och andra papper i en pappershög nånstans. Fast jag kommer alltid ihåg att betala fakturor, det är när de är betalda som de hamnar ”nånstans”. Jag har en kasse med bl.a. papper, som är 4-5 år gammal, har gått igenom den några gånger och varje gång slängt några papper men jag orkar inte sitta och sortera in resten i pärmar så det får vara ”tills vidare”.

Angående att planera så har jag svårt för att planera in flera saker. T.ex om jag behöver gå till tandläkaren så funkar jag bäst om jag gör det och sen planerar in nåt annat jag behöver göra. Det är alltså svårt att boka in flera tider samtidigt, även om det är nån vecka eller tre mellan dem.

”Att göra-listor” är big no-no för mig, blir jättestressad av att se allt jag måste göra. :-| Kan inte prioritera, fastän uppgifterna står i ordning.

Planera och genomföra hushållsuppgifter är också svårt, måste dela upp det i mindre delar för annars blir det kortslutning i hjärnan.
T.ex diska. Är det mycket disk så fungerar jag bäst om jag bestämmer att jag diskar fem saker idag och sen är det bra. Ofta blir det så att när jag diskat fem saker så tänker jag att jag kan väl ta den här saken också … och sen den här.

Kort sagt: Jag kan inte tänka att jag ska göra det här och sen det här och sen det här, för då blir det för stort.
När en NT tänker ”städa” så kan den göra alla moment automatiskt men om jag tänker ”städa” så ser jag bara en stökig lägenhet och ger upp direkt för jag kan inte planera automatiskt. Behöver dela upp det i delmoment:
Släng allt som ska slängas från köksbordet.
Paus (denna paus kan vara en vecka eller mer) tänk vad som känns viktigast.
Lägg alla pantflaskor/burkar i en kasse.
Paus igen. Tänk efter, vad känns viktigast.
Handfatet är grisigt, vill att det ska vara rent.
Plocka bort allt från handfatet. (Här måste jag också tänka ett föremål i taget).
Spraya, torka rent.
Ställ tillbaks grejerna. Obs! På rätt platser! :-)Happy
Klart!

När det gäller rutiner så funkar de bara om jag valt dem själv.
Att inte ha rutiner kan ju också vara att ha rutiner. Om ni förstår hur jag menar. Mina rutiner är att vakna, se tv, äta något, se tv, äta något, se tv, gå och handla, packa upp, se tv, äta något, se tv, borsta tänderna, sova.
För en del är detta inte rutiner men det är mina rutiner som passar mig just nu.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Att planera och organisera

Inläggav Sharpshooter » 2022-04-30 17:26:54

Känns som att planering hör till AST. Har hört att exekutiva funktioner är nersatt vid aspberger men vet inte mera ingående vad det beytder.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Att planera och organisera

Inläggav nescio » 2022-04-30 18:11:28

Gör ni som jag:

Sätter mig vid matbordet.
– Oj jag har ingen sked i koppen.
Reser mig, går och hämtar en sked, sätter mig ner igen.
– Oj jag har inte tagit fram smöret.
Reser mig, går och hämtar smöret, sätter mig ner igen.

och så vidare.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att planera och organisera

Inläggav Paradox77 » 2022-05-01 6:51:54

Jag kan se hur arbete och daglig verksamhet kan bli ett problem för vissa då det är någon annan som skapar rutiner åt dig och som inte tar hänsyn till dina förutsättningar (Det finns visserligen en lag mot diskriminering i arbetslivet som skall se till att arbetsplatser skall göras tillgängliga för alla framförallt de med funktionsvariationer, men det finns också praktiska aspekter man tar hänsyn till då verksamheten i sig inte får ta skada i processen).

Personligen är jag rutinstyrd och rätt organiserad (människor i min närhet skulle nog säga att jag är blygsam i det påståendet). Jag blir mer stressad av oordning än att ha många bollar i luften och jag finner arbete med att skapa ordning väldigt rogivande. Som att kasta mig över någon annans osorterade räkningshög för att kategorisera upp dessa och lägga de i kronologisk ordning. Jag blir också väldigt stressad av att bryta överenskommelser osv, så att passa tider är något jag klarar utan problem.

Jag tror också att det är en fråga att hitta ett arbete med rätt innehåll som matchar ens beteende. För en del med ADHD, fungerar enkla eller rutinmässiga arbeten med högt tempo, för en del på AS fungerar det med isolerat arbete som gärna tillåter fördjupning av något slag. Alla människor, med diagnos eller inte, är dock olika så man ska inte generalisera. En del klarar inte av det alls, medan andra löser ett arbete exceptionellt bra.

Viktig detalj. Ordning och reda, struktur och organisera är, för mig, inte alls likställt med att städa. Detta är något jag har mycket svårt med. Kontrasten blir komisk när saker som saknar betydelse skräpar ner mitt skrivbord, medan alla betydelsefulla dokument är fint ordnade i ett kartotek av pärmar. Detta skulle betyda att jag inte alls klarar av ett jobb som hushållerska, men alldeles utmärkt ett jobb som apotekare (förutsatt att jag hade studerat till detta såklart).

Som nämnts ovan, så är en bra tanke att skapa dina egna rutiner och scheman kring världen omkring dig. Om du skapar rutiner som underlättar för dig att sköta en daglig verksamhet eller jobb, istället för att bli intvingad i någon annans rutiner för att uppnå samma sak, kan det hjälpa. Många AS är rutinstyrda, men har ett behov av att själva få diktera villkoren i dessa rutiner. Försök skapa en kompromiss.
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Att planera och organisera

Inläggav Chrilleb » 2022-05-01 7:11:51

@Harrytulipan


Ja kanske det. En kontorskille, som jobbar på kontor typ. Har sökt tjänster hos "Svanströms" för jag tycker om att organisera och jobba med kontorsmaterial. Fick dock inte jobbet.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att planera och organisera

Inläggav Harrytulipan » 2022-05-01 11:45:41

Paradox77 skrev:Viktig detalj. Ordning och reda, struktur och organisera är, för mig, inte alls likställt med att städa. Detta är något jag har mycket svårt med. Kontrasten blir komisk när saker som saknar betydelse skräpar ner mitt skrivbord, medan alla betydelsefulla dokument är fint ordnade i ett kartotek av pärmar. Detta skulle betyda att jag inte alls klarar av ett jobb som hushållerska, men alldeles utmärkt ett jobb som apotekare (förutsatt att jag hade studerat till detta såklart).

Vad är skillnaden?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in