Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav verbatim » 2022-04-15 0:23:36

FuzzyFluffy skrev:Skulle vara skönt om någon gjorde allt detta extra tydligt för mig.

Jag vill veta om jag kommer få mindre pengar när jag slutar att vara berättigad aktivitetsersättning och i så fall hur mycket mindre? Jag har haft försörjningsstöd tidigare och det kan jag inte leva på. Det var runt 2500 kr mindre än aktivitet.

Idag får jag ut 13992. FK hemsida bråkar så jag kan inte säga hur mycket av det som är bidrag tillägg för hyra. Kommer dock ihåg den enorma huvudvärken i att räkna ut skillnaden på bostadsbidrag och bostadstillägg. Hur fantastiskt jävla idiotiskt är det inte att kalla två saker för nästan exakt samma sak?! bostadsbidrag bostadstillägg bara jag tänker på de nu får mig att bli så otroligt irriterad att jag vill spy.

Väldigt viktigt att jag får reda på om jag kommer få avsevärt mycket mindre för då blir det nog att hoppa i ån. Då helst innan min aktivitet går ut. Jag blir 28 i juni så behöver veta vad jag ska göra.


Det korta svaret är att det bland annat beror på vilken nuvarande boendekostnad du har, ditt civilstånd, antal hemmaboende barn under 18 år, om du arbetat tidigare och har någon sjukpenninggrundande inkomst (SGI).
____________________________________________

Sjukpenning i särskilda fall är ersättning som du kan få om du haft aktivitetsersättning till och med månaden innan du fyllde 30 år och har låg eller ingen sjukpenninggrundande inkomst (SGI).

Hel (100%) sjukpenning i särskilda fall är som tidigare nämnts 160 kr/dag (brutto). "Boendetillägg" är ett tillägg till detta. Som ogift kan du som mest få 7 000 kr/mån, gift 3 500 kr/mån. Barn?:
Spoiler: visa
Har du 1 barn får du ytterligare 1 000 kr/mån, 2 barn ger ytterligare 500 kr/mån, 3 (eller fler) barn ger ytterligare 500 kr/mån. Som ogift med 3 eller fler barn kan du som mest få 9 000 kr/mån


Eftersom boendetillägget inte grundas på boendekostnad, så valde jag att flytta till ett billigare boende när jag själv övergick till boendetillägg (7 000 kr) istället för bostadstillägg (96% av hyran till 5 000 kr).

Boendetillägg betalas ut månadsvis i efterskott. Därför blir det ett "glapp" när man övergår från aktivitetsersättning och bostadstillägg till sjukpenning och boendetillägg. På min födelsemånad när jag fyllde 30 år fick jag endast sjukpenning-delen från FK, bostadstillägget var jag inte längre berättigad till och boendetillägget betalas ut i efterskott och betalas dessutom INTE ut retroaktivt(!) :shock:
Således tvingades jag att ansöka om försörjningsstöd för att överleva efterföljande månad.

Får du istället sjukersättning, erhåller du samma ersättning som du får idag, med rätt till bostadstillägg.
Jag önskar själv att jag talade med min läkare om sjukersättning i ett tidigare skede. Handläggningstiden är lång (5 månader) och ofta leder första ansökan till ett avslag, men med förslag på vilka åtgärder man bör prova (t.ex rehab) för att FK ska bli nöjda med bedömningen att du aldrig kommer att kunna arbeta, varken nu eller i framtiden.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav verbatim » 2022-04-15 1:00:03

Jag har hel sjukpenning i särskilda fall och är ensamstående, ogift utan barn. Därför får jag ut 160 kr/dag brutto (ca 123,2 kr/dag netto) + boendetillägg 7 000 kr, utbetalt den 23:e-26:e dagen varje månad:

10 820 kr månaderna: januari, februari, april, juni, augusti, september, november
10 696 kr månaderna: maj, juli, oktober, december
10 450 kr månaden: mars (28 dagar i februari)
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-15 8:33:36

verbatim skrev:Jag har hel sjukpenning i särskilda fall och är ensamstående, ogift utan barn. Därför får jag ut 160 kr/dag brutto (ca 123,2 kr/dag netto) + boendetillägg 7 000 kr, utbetalt den 23:e-26:e dagen varje månad:

10 820 kr månaderna: januari, februari, april, juni, augusti, september, november
10 696 kr månaderna: maj, juli, oktober, december
10 450 kr månaden: mars (28 dagar i februari)



Ok så för att summera. Särskilda fall får du boendetillägg. Men om du får sjukersättning får du bostadstillägg. Vilket jag utgår från att jag har idag eftersom att jag har aktivitetsersättning.

Några funderingar. Vad behöver jag göra innan jag blir 30 för att öka mina chanser att få sjukersättning? Idag har jag kontakt med den dagliga verksamheten vuxenpsyk önskade jag skulle träffa en arbetsterapeut och då kom han fram till att det inte var aktuellt med ett arbete i dagsläget. Jag har ingen kontakt med vuxenhabilitering just nu men har haft en samtalskontakt där tidigare.

Rent konkret när ska jag ansöka om sjukersättning jag blir 28 den 23 juni. Kan vi komma fram till ett datum på ett ungefär. Hur långt innan 30 kan jag ansöka om sjukersättning?

Låt mig bara förtydliga för alla som inte riktigt kan följa denna circus från helvetet. Där finns två olika ersättningar du kan få för bostad. Vi har bostadstillägg och boendetillägg. Spontant så kan jag förstå den enorma frustrationen som infinner sig i en vanlig svensson när man blir presenterad dessa två alternativ. De låter ju exakt likadant! Ok ok... så varför är boendetillägget lägre än bostadstillägget? Jag vet inte vad din hyra är på verbatism. Men min hyra är på 5100 och jag får som sagt ut ungefär 14000 kronor i månaden. Om du har liknande hyra som jag har så får du alltså ut ganska rejält mycket mindre pengar per månad än vad jag får.

Sjukpenning särskilda fall. 160 kr per dag. Det blir 4800 på 30 dagar. Om man lägger min hyra på detta så blir det 10000 ungefär. Men då är jag 4000 kronor under vad jag får idag. Titta på Maj 31 dagar. 13992 minus 5100 90000 300 kronor per dag. Det är en procentuell höjning med 81 procent!
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-15 8:47:00

https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

30 år får du 11 190 kronor före skatt i månaden


Ok jag är nyfiken. Hur ska jag räkna ut hur mycket pengar det är efter skatt? Genuint nyfiken. Hur ska jag som privatperson veta hur jag ska göra?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-15 9:06:45

FuzzyFluffy skrev:
verbatim skrev:Jag har hel sjukpenning i särskilda fall och är ensamstående, ogift utan barn. Därför får jag ut 160 kr/dag brutto (ca 123,2 kr/dag netto) + boendetillägg 7 000 kr, utbetalt den 23:e-26:e dagen varje månad:

10 820 kr månaderna: januari, februari, april, juni, augusti, september, november
10 696 kr månaderna: maj, juli, oktober, december
10 450 kr månaden: mars (28 dagar i februari)



Ok så för att summera. Särskilda fall får du boendetillägg. Men om du får sjukersättning får du bostadstillägg. Vilket jag utgår från att jag har idag eftersom att jag har aktivitetsersättning.

Några funderingar. Vad behöver jag göra innan jag blir 30 för att öka mina chanser att få sjukersättning? Idag har jag kontakt med den dagliga verksamheten vuxenpsyk önskade jag skulle träffa en arbetsterapeut och då kom han fram till att det inte var aktuellt med ett arbete i dagsläget. Jag har ingen kontakt med vuxenhabilitering just nu men har haft en samtalskontakt där tidigare.

Rent konkret när ska jag ansöka om sjukersättning jag blir 28 den 23 juni. Kan vi komma fram till ett datum på ett ungefär. Hur långt innan 30 kan jag ansöka om sjukersättning?

Låt mig bara förtydliga för alla som inte riktigt kan följa denna circus från helvetet. Där finns två olika ersättningar du kan få för bostad. Vi har bostadstillägg och boendetillägg. Spontant så kan jag förstå den enorma frustrationen som infinner sig i en vanlig svensson när man blir presenterad dessa två alternativ. De låter ju exakt likadant! Ok ok... så varför är boendetillägget lägre än bostadstillägget? Jag vet inte vad din hyra är på verbatism. Men min hyra är på 5100 och jag får som sagt ut ungefär 14000 kronor i månaden. Om du har liknande hyra som jag har så får du alltså ut ganska rejält mycket mindre pengar per månad än vad jag får.

Sjukpenning särskilda fall. 160 kr per dag. Det blir 4800 på 30 dagar. Om man lägger min hyra på detta så blir det 10000 ungefär. Men då är jag 4000 kronor under vad jag får idag. Titta på Maj 31 dagar. 13992 minus 5100 90000 300 kronor per dag. Det är en procentuell höjning med 81 procent!


Jag ser framför mig 2019. Förlorade aktivitet överklagan nekades det var hemskt jobbigt att försöka att få min aktivtet tillbaka och trodde jag skulle förlora min bostad. Totalt mörker. Har aldrig mått så fantastiskt dåligt som jag gjorde då. Varje dag var ett ångestfyllt helvete. Om det är ett 2019 i repris jag har att se fram emot 2024 så är det god natt för mig. Jag klarar inte av det. I cant do it. Hey jag är ingen förlorare... jag kämpade jag kämpade som ett djur för att bevisa att FK hade fel och jag fick rätt. Men facit blev att jag aldrig riktigt litade på någon igen. Jag fick enorma trust issues efter det där. Inte då enbart till myndighetspersoner utan även privat. jag har blivit defensiv och osäker i kontakten med människor i allmänhet. Där finns ingen knapp man kan trycka på för att få allt det där ogjort att få tillbaka den där säkerheten. Jag har blivit våldtagen. Finns inget bättre sätt att beskriva det på. För det är just vad det är. En våldtäkt. Finns säkert många där ute som känner igen sig som fortfarande bär på samma osäkerhet.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav Liljan » 2022-04-15 13:27:12

Du ansöker om både sjukpenning i särskilda fall och boendetillägg (inte bostadstillägg det är två helt olika bidrag och min erfarenhet är att FK bara säger att du inte har rätt till det om du säger fel istället för att rättar) Trots sitt namn baseras boendetillägget på dina inkomster och har inget med hyran att göra. Sammantaget efter skatt på sjukpenningen blir det ungefär samma som Aktivitetsersättningen (10500-11 000 efter skatt per månad) Min bror har haft sjukpenning i särskilda fall tre år, jag hjälpte honom att ansöka.

Här ansöker du om boendetillägg: https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav verbatim » 2022-04-15 17:42:46

FuzzyFluffy skrev:
verbatim skrev:Jag har hel sjukpenning i särskilda fall och är ensamstående, ogift utan barn. Därför får jag ut 160 kr/dag brutto (ca 123,2 kr/dag netto) + boendetillägg 7 000 kr, utbetalt den 23:e-26:e dagen varje månad:

10 820 kr månaderna: januari, februari, april, juni, augusti, september, november
10 696 kr månaderna: maj, juli, oktober, december
10 450 kr månaden: mars (28 dagar i februari)



Ok så för att summera. Särskilda fall får du boendetillägg. Men om du får sjukersättning får du bostadstillägg. Vilket jag utgår från att jag har idag eftersom att jag har aktivitetsersättning.

Några funderingar. Vad behöver jag göra innan jag blir 30 för att öka mina chanser att få sjukersättning? Idag har jag kontakt med den dagliga verksamheten vuxenpsyk önskade jag skulle träffa en arbetsterapeut och då kom han fram till att det inte var aktuellt med ett arbete i dagsläget. Jag har ingen kontakt med vuxenhabilitering just nu men har haft en samtalskontakt där tidigare.

Rent konkret när ska jag ansöka om sjukersättning jag blir 28 den 23 juni. Kan vi komma fram till ett datum på ett ungefär. Hur långt innan 30 kan jag ansöka om sjukersättning?

Låt mig bara förtydliga för alla som inte riktigt kan följa denna circus från helvetet. Där finns två olika ersättningar du kan få för bostad. Vi har bostadstillägg och boendetillägg. Spontant så kan jag förstå den enorma frustrationen som infinner sig i en vanlig svensson när man blir presenterad dessa två alternativ. De låter ju exakt likadant! Ok ok... så varför är boendetillägget lägre än bostadstillägget? Jag vet inte vad din hyra är på verbatism. Men min hyra är på 5100 och jag får som sagt ut ungefär 14000 kronor i månaden. Om du har liknande hyra som jag har så får du alltså ut ganska rejält mycket mindre pengar per månad än vad jag får.

Sjukpenning särskilda fall. 160 kr per dag. Det blir 4800 på 30 dagar. Om man lägger min hyra på detta så blir det 10000 ungefär. Men då är jag 4000 kronor under vad jag får idag. Titta på Maj 31 dagar. 13992 minus 5100 90000 300 kronor per dag. Det är en procentuell höjning med 81 procent!


Jag får medge att jag var lite konfunderad. Dina nära 14 000 kr i månaden lät som ganska mycket för åldersgruppen 27 år. Sedan upptäckte jag att Ängelholm (din ort enligt din profil) har en mycket lägre skatt än min egen kommun, över 2.5%-enheter(!).

När jag var 29 år och hade aktivitetsersättning med en ensamstående hyra4 830 kr. Då fick jag ut 11 627 kr efter skatt (netto).

Detta var år 2018: 9 100 kr i aktivitetsersättning (garantinivå) före skatt + 4 637 kr i bostadsbidrag. Skatten på min aktivitetsersättning blev 2 110 kr /mån.

9 100 kr (aktivitetsersättning) - 2 110 kr (avdrag för skatt) + 4 637 kr (bostadsbidrag)= 11 627 kr /mån (netto)

Jag har alltså fortfarande lägre ersättning idag med sjukpenning i särskilda fall + boendetillägg än vad för 4 år sedan då jag hade aktivitetsersättning + bostadsbidrag.

År 2022 har man dessutom höjt aktivitet- och sjukersättningen till 10 988 kr för någon som är 29 år. Den har alltså höjts med 1 888 kr /mån (före skatt) på 4 år. Så nu är skillnaden ännu större. :-)004

Ända sedan jag övergick till sjukpenning i särskilda fall har jag från juli 2018 till idag 2022 fått 160 kr /dag + boendetillägget på 7 000kr. Inte ett öre i ökad ersättning på 4 år.

Liljan skrev:Du ansöker om både sjukpenning i särskilda fall och boendetillägg (inte bostadstillägg det är två helt olika bidrag och min erfarenhet är att FK bara säger att du inte har rätt till det om du säger fel istället för att rättar) Trots sitt namn baseras boendetillägget på dina inkomster och har inget med hyran att göra. Sammantaget efter skatt på sjukpenningen blir det ungefär samma som Aktivitetsersättningen (10500-11 000 efter skatt per månad) Min bror har haft sjukpenning i särskilda fall tre år, jag hjälpte honom att ansöka.

Här ansöker du om boendetillägg: https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES


Skulle jag få sjukersättning beviljat, med min nuvarande hyra på 5 000 kr, skulle jag få: 11 190 kr (före skatt) + 4800 kr (bostadsbidrag). Vilket blir ca 9 324 (netto) + 4 800 = 14 124 kr

Jag skulle alltså få en ökning med 3 300 kr i månaden utbetalt belopp(!) :shock:

Så det beror helt på flera olika faktorer. Har din bror en billig hyra eller bor hemma, så blir skillnaden mindre. Är hyran något dyr, då blir det en enorm skillnad.
_______________________________________________________________

FuzzyFluffy skrev:https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/sjukersattning

30 år får du 11 190 kronor före skatt i månaden


Ok jag är nyfiken. Hur ska jag räkna ut hur mycket pengar det är efter skatt? Genuint nyfiken. Hur ska jag som privatperson veta hur jag ska göra?


Räkna ut din skatt här: https://app.skatteverket.se/rakna-skatt ... -uppgifter

Att räkna ut vad du får ut år 2024 blir svårt, eftersom både sjukersättningen och hyran kan hinna att öka en del fram till dess. Kanske också en reformation av sjukpenningen hinner ske, klyftan kan ju inte få öka i oändlighet. Dessutom försvåras uträkningen eftersom det år du fyller 30 år kan du få tre olika ersättningar i olika perioder. Jan-Maj: Aktivitetsersättning, Juni: Försörjningsstöd, Juli-Dec: Sjukpenning i särskilda fall.

Försökte räkna lite på detta, men min energi hann börja ta slut. Dock har jag fått fram preliminära siffror som ska kunna ge en fingervisning på ett ungefär hur det ligger till. Allt är också beroende på som jag sagt tidigare, civilstånd, barn m.m.
Men jag har räknat med en 31-årig person bosatt i Ängelholms kommun, som är medlem i svenska kyrkan, är ensamstående, ogift och lever utan barn.

Sjukpenning i särskilda fall (Ängelholm):
58 400 kr/år (sjukpenning sf) - 12 089 kr (skatt) = 46 311 kr/år = 3 859,25 kr/mån (genomsnittligt)
Boendetillägg = 84 000 kr/år = 7 000 kr/mån
Utbetalt belopp netto (genomsnittligt) = 10 859,25 kr/mån

Sjukersättning 31 år (Ängelholm):
134 280 kr/år (sjukersättning) - 20 525 kr (skatt) = 113 755 kr/år = ca 9 480 kr/mån
Bostadsbidrag (Hyra 5 100 kr) = 4 800 kr/mån
Utbetalt belopp netto: 14 280 kr/mån
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav verbatim » 2022-04-15 18:37:34

FuzzyFluffy skrev:
Några funderingar. Vad behöver jag göra innan jag blir 30 för att öka mina chanser att få sjukersättning? Idag har jag kontakt med den dagliga verksamheten vuxenpsyk önskade jag skulle träffa en arbetsterapeut och då kom han fram till att det inte var aktuellt med ett arbete i dagsläget. Jag har ingen kontakt med vuxenhabilitering just nu men har haft en samtalskontakt där tidigare.

Rent konkret när ska jag ansöka om sjukersättning jag blir 28 den 23 juni. Kan vi komma fram till ett datum på ett ungefär. Hur långt innan 30 kan jag ansöka om sjukersättning?


Jag vet inte riktigt vad man kan göra. Meningen är alla möjligheter till rehabilitering ska anses vara uttömda. Rent teoretiskt ska man alltså ha provat allt för att kunna komma ut i arbete (ex. kompetenshöjande studier, arbetsanpassningar, arbetsträning, KBT, mediciner). I praktiken är det FK som gör bedömningen vad dom anser saknas för att bevilja sjukersättning, något dom också måste motivera. Om du t.ex har social fobi och inte provat KBT mot detta, kan det absolut vara ett kriterium att göra detta innan FK kan bevilja sjukersättning.

Mitt bästa förslag är att du talar med din överläkare om han/hon skulle kunna bistå med ett läkarutlåtande till en ansökan om sjukersättning och skicka in snarast. Risken är dock att överläkaren inte tycker att det är aktuellt med sjukersättning, men där tror jag att man kan stå på sig. Räkna dock med att första ansökan leder till avslag, den ansökan kommer fungera mera som ett facit på vad mer du behöver göra för att uppfylla kraven. När du gjort allt som FK grundat sitt första avslag på, är det dags för nästa ansökan. Då är det desto viktigare att överläkaren är med noterna och skriver ett utförligt läkarutlåtande.

Det går att ansöka om sjukersättning när du vill, ju tidigare desto bättre. Man behöver inte vara 30 år för att kunna få sjukersättning, även om FK är lite mer ovilliga att bevilja detta desto yngre man är.

FuzzyFluffy skrev:Jag ser framför mig 2019. Förlorade aktivitet överklagan nekades det var hemskt jobbigt att försöka att få min aktivtet tillbaka och trodde jag skulle förlora min bostad. Totalt mörker. Har aldrig mått så fantastiskt dåligt som jag gjorde då. Varje dag var ett ångestfyllt helvete. Om det är ett 2019 i repris jag har att se fram emot 2024 så är det god natt för mig. Jag klarar inte av det. I cant do it. Hey jag är ingen förlorare... jag kämpade jag kämpade som ett djur för att bevisa att FK hade fel och jag fick rätt. Men facit blev att jag aldrig riktigt litade på någon igen. Jag fick enorma trust issues efter det där. Inte då enbart till myndighetspersoner utan även privat. jag har blivit defensiv och osäker i kontakten med människor i allmänhet. Där finns ingen knapp man kan trycka på för att få allt det där ogjort att få tillbaka den där säkerheten. Jag har blivit våldtagen. Finns inget bättre sätt att beskriva det på. För det är just vad det är. En våldtäkt. Finns säkert många där ute som känner igen sig som fortfarande bär på samma osäkerhet.


Japp, under alla år inom vården och ute på sysselsättningar genom socialtjänstlagen (SoL) har man blivit bränd fler gånger än vad själen tål. Jag har svårt att lita på att folk vet och menar vad dom säger. Stora saker som små. Förutom välmenande oduglingar har man också råkat på emotionellt manipulativa handläggare.

Jag har ganska nyligen fått diagnosen "fobisk personlighetsstörning". Jag har tidigare haft lite svårt för folk, men det har bara blivit värre genom åren med alla negativa upplevelser, främst från myndighetspersoner och min egen mor.

Själv skulle jag hellre benämna det som ett "övergrepp" då jag personligen relaterar våldtäkt till något sexuellt. Men jag vill inte för det förminska allvaret i det du, jag själv eller andra upplevt. I mina ögon är allvarsgraden jämbördig.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 7:39:30

Ok så där är alltså en stor diskrepans emellan sjukpenning och aktivitet emedan sjukersättning är ungefär samma som aktivitet. Jag tänker kontakta vuxenpsykiatri och fråga om vi kan träffas och diskutera ett läkarintyg för sjukersättning. Tycker ni också att jag borde ta kontakt med vuxenhabilitering?

Något jag upptäckte nu när sitter här och googlar är att man har en mycket större chans att få sjukersättning om man har en insats igenom den daglig verksamheten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... n/_H902808

Om man har aktivitetsersättning och deltar i aktiviteter där ens förmågor tas tillvara med hjälp av personal, kan de som egentligen inte har någon egen arbetsförmåga ändå få en meningsfull sysselsättning. Då har man även rätt till att få sjukersättning när man fyller 30 år.

Om man har varit så pass sjuk eller haft en neuropsykiatrisk diagnos som inneburit att man inte har kunnat delta i sysselsättning med hjälp av personal, eller inte tidigare arbetat tidigare och har haft aktivitetsersättning till och med månaden innan man fyllde 30 år, så har man rätt till sjukpenning i särskilda fall.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 10:48:56

Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.

Det här är då bara min åsikt och inget annat.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav verbatim » 2022-04-16 14:31:46

slackern skrev:Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.

Det här är då bara min åsikt och inget annat.


Vet inte riktigt vad det är för "skitjobb" du menar att man skulle "ta". Det är väldigt förenklat tänkt. Skulle jag försöka jobba som telefonförsäljare skulle jag tvingas sluta redan första dagen i ren panikångest.
I min erfarenhet så är kommunen/vården mycket angelägna om att man åtminstone har en regelbunden aktivitet oavsett omfattning (t.ex arbetsträning).

Men mår man så dåligt, eller är såpass funktionsnedsatt att man inte klarar av ett arbete, så bäddar man för misslyckande efter misslyckande efter misslyckande om man ändå tvingar ut människor till "arbete". Det är i så fall mer skadligt för självförtroendet/självkänslan och den psykiska hälsan än att sitta hemma och "rulla tummarna".

Det mesta jag klarat av som liknat arbete har varit "Lärande i arbete" (LIA) i en månad av stort lidande på den ena arbetsplatsen, två veckor på en annan. I övrigt har det varit diverse sysselsättningsplatser genom SoL och DV som enbart fungerat i låg kapacitet (2-4 timmar i veckan) och i korta perioder (2 veckor - 3 månader).
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav TheWonderer92 » 2022-04-16 14:46:05

slackern skrev:Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.

Det här är då bara min åsikt och inget annat.


"Sitta hemma på kammaren och rulla tummarna". Ja, det är ju exakt vad jag sysslat med genom åren. Ditt resonemang lyser fördomar och ignorans. Du bygger dina åsikter på förenklade föreställningar, ungefär som man kan förvänta sig att den neurotypiske medelsvensson tänker i samma fråga.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 14:57:22

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.

Det här är då bara min åsikt och inget annat.


"Sitta hemma på kammaren och rulla tummarna". Ja, det är ju exakt vad jag sysslat med genom åren. Ditt resonemang lyser fördomar och ignorans. Du bygger dina åsikter på förenklade föreställningar, ungefär som man kan förvänta sig att den neurotypiske medelsvensson tänker i samma fråga.


Som jag skrev verkar och senare att det var min åsikt och ingen annans och att det inte gäller för alla. Jag syftar heller inte på folk som åtminstone har försökt någon sysselsättning eller rehablitering. Har man aktivitetsersättning och inte har några gymnasiebetyg så har jag förstått att personen i fråga kan plugga upp gymnasiebetygen och få aktivitetsersättning, har folk gymnasiebetyg kan dom ju ha någon annan sysselsättning för att känna efter vad dom vill bli när dom blir "stora". Dock inte det lättaste jag har själv inte klurat ut det. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav Flinta » 2022-04-16 15:17:49

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.

Det här är då bara min åsikt och inget annat.


"Sitta hemma på kammaren och rulla tummarna". Ja, det är ju exakt vad jag sysslat med genom åren. Ditt resonemang lyser fördomar och ignorans. Du bygger dina åsikter på förenklade föreställningar, ungefär som man kan förvänta sig att den neurotypiske medelsvensson tänker i samma fråga.


+1 Skulle inte kunnat ha uttryckt det bättre.
Senast redigerad av Flinta 2022-04-16 15:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav melly » 2022-04-16 15:19:17

Det här är nog ofta en generationsfråga.

Har man fått väldigt sen diagnos som vuxen har man varit tvungen att hantera livet (inklusive studier och jobb) i alla fall, med mer eller mindre lidande, och med mer eller mindre framgång. Utan att förstå varför det var så tungt, utan att ha något val.

Då är det lätt att tänka att de med tidiga diagnoser, som bl.a. har fått aktivitetsersättnng, aldrig har varit tvungna att verkligen försöka.

Sen är det självklart svårt/omöjligt för en utomstående att bedöma individuella fall...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav Flinta » 2022-04-16 15:33:54

melly har en bra poäng ovan.
Men ibland kan det nog räcka för vissa att de, oavsett ålder, har en jobbig vardagssituation själva som de inte kunnat kontrollera eller som de mer eller mindre är hänvisade till, för att de ska döma likt slackern. Vissa kan vara besvikna på samhället för att de inte fått rätt stöd och hjälp när de behövde det som mest och tycker det är orättvist när till syntes (obs till syntes) "friska" unga individer får pengar utan att behöva yrkesarbeta. Vilka utmaningar och begränsningar individerna har och hur deras helhetssituation ter sig vet de oftast inget om.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav TheWonderer92 » 2022-04-16 15:38:33

Flinta skrev:melly har en bra poäng ovan.
Men ibland kan det nog räcka för vissa att de, oavsett ålder, har en jobbig vardagssituation själva som de inte kunnat kontrollera eller som de mer eller mindre är hänvisade till, för att de ska döma likt slackern. Vissa kan vara besvikna på samhället för att de inte fått rätt stöd och hjälp när de behövde det som mest och tycker det är orättvist när till syntes (obs till syntes) friska unga individer får pengar när de ändå bara är hemma. Vilka utmaningar och begränsningar individerna har och hur deras helhetssituation ter sig vet de oftast inget om.


Precis, det är ju viktigt att se helheten och ta reda på så mycket fakta som möjligt innan man egentligen kan ha en åsikt.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 15:39:07

Flinta skrev:melly har en bra poäng ovan.
Men ibland kan det nog räcka för vissa att de, oavsett ålder, har en jobbig vardagssituation själva som de inte kunnat kontrollera eller som de mer eller mindre är hänvisade till, för att de ska döma likt slackern. Vissa kan vara besvikna på samhället för att de inte fått rätt stöd och hjälp när de behövde det som mest och tycker det är orättvist när till syntes (obs till syntes) "friska" unga individer får pengar utan att behöva yrkesarbeta. Vilka utmaningar och begränsningar individerna har och hur deras helhetssituation ter sig vet de oftast inget om.


Men herregud läs vad jag skriver, förstår du vad ordet verkar betyder? Jag hävdar inte att det är så att det är ett faktum en stor jävla skillnad håller du inte med?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 17:24:31

https://www.riksrevisionen.se/download/ ... passad.pdf

Riksrevisionen har granskat om systemet med aktivitetsersättning är effektivt för att
hjälpa unga med nedsatt arbetsförmåga att börja studera eller arbeta. Granskningen
visar att aktivitetsersättningen inte lever upp till riksdagens och regeringens mål om att
unga med nedsatt arbetsförmåga ska kunna leva ett aktivt liv.

Många unga med aktivitetsersättning går utan sysselsättning i långa perioder.
Det beror bland annat på att det saknas insatser, i synnerhet för dem som står längst från
arbetsmarknaden. Det beror också på att Försäkringskassan har svårt att samordna
insatser med övriga aktörer på området. Passiviteten kan leda till inlåsning i
aktivitetsersättning samt till att individerna hamnar utanför arbetsmarknaden.

Det innebär också en samhällsekonomisk kostnad i de fall det försenar arbetslivsetablering.
Riksrevisionen rekommenderar regeringen att se över ansvariga aktörers uppdrag när
det gäller att samordna insatser till unga med aktivitetsersättning. Regeringen bör även
se över möjligheten att öka de ekonomiska incitamenten för personer som vill lämna
ersättningen för arbete eller studier.

Riksrevisionen rekommenderar Försäkringskassan att prioritera sitt uppföljningsuppdrag för att se till att unga med aktivitetsersättning får det stöd som de behöver. Försäkringskassan bör även utveckla statistik över vilka insatser som gruppen med aktivitetsersättning tar del av och säkerställa kunskap om den grupp
som saknar insatser


https://www.socialstyrelsen.se/om-socia ... till-jobb/

Få funktionshindrade går vidare från daglig verksamhet till arbete eller studier, trots att ett övergripande mål med verksamheten bör vara att utveckla den enskildes möjlighet till arbete. Det visar en rapport från Socialstyrelsen. Siffror visar också att allt fler barn som tidigare haft personlig assistans istället får insatsen boende för barn.

Socialstyrelsens lägesrapport över insatser och stöd till personer med funktionsnedsättning visar att antalet personer med insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, fortsätter att öka. Samtidigt har insatserna enligt socialtjänstlagen, SoL, minskat mellan 2016 och 2017.

Socialstyrelsens kan konstatera att förutsättningarna för att gå vidare till arbete eller studier tycks vara begränsade för personer med daglig verksamhet. Få kommuner, knappt 15 procent, har överenskommelser om samverkan mellan LSS-verksamheter och Försäkringskassan samt Arbetsförmedlingen. Och endast 14 procent av kommunerna har skriftliga, aktuella rutiner för att årligen pröva den enskildes möjligheter till arbete eller praktikplats.

– Det är viktigt att personer med daglig verksamhet som både vill och kan ha ett lönearbete också ges förutsättningar till det. Den dagliga verksamheten riskerar annars att få en inlåsningseffekt istället för att bidra till målet om full delaktighet i samhällslivet för personer med funktionsnedsättning, säger Karin Flyckt
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 17:30:01

slackern skrev:Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.

Det här är då bara min åsikt och inget annat.


Du vet inte vad du pratar om. Svårare än så är det inte :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 17:35:00

FuzzyFluffy skrev:
slackern skrev:Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.

Det här är då bara min åsikt och inget annat.


Du vet inte vad du pratar om. Svårare än så är det inte :-)Happy


Du har ju faktiskt citerat det så fint i ditt tidigare inlägg och länkat så fint. :)

post1682150.html#p1682150
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 17:36:50

slackern skrev:
FuzzyFluffy skrev:
slackern skrev:Ja många som har aktivitetsersättning verkar ju bara vara hemma och rullatummarna och inte ens har försökt att ta ett skitjobb ens engång, känns som ren lättja rent ut sagt hade dom åtminstone försökt till någon form utav sysselsättning och rehablitering istället för att sitta hemma på kammaren så finns det ju betydligt mycket större underlag att bygga en bedömning på.

Det här är då bara min åsikt och inget annat.


Du vet inte vad du pratar om. Svårare än så är det inte :-)Happy


Du har ju faktiskt citerat det så fint i ditt tidigare inlägg.

post1682150.html#p1682150


Jag kan citera de igen om du vill :-)Happy Hur många gånger ska man behöva citera något tills du slutar göra grova generaliseringar om saker som du inte förstår? :-)
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav slackern » 2022-04-16 17:39:28

FuzzyFluffy skrev:
slackern skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Du vet inte vad du pratar om. Svårare än så är det inte :-)Happy


Du har ju faktiskt citerat det så fint i ditt tidigare inlägg.

post1682150.html#p1682150


Jag kan citera de igen om du vill :-)Happy


Det du citerade och länkade till skrev det på ett mycket mer diplomatiskt sätt än det lite plumpa sättet jag skrev men trotts allt är det samma andemening.

Passiviteten kan leda till inlåsning i
aktivitetsersättning samt till att individerna hamnar utanför arbetsmarknaden.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om "Sjukpenning för särskilda fall"

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-16 17:44:00

slackern skrev:
FuzzyFluffy skrev:
slackern skrev:
Du har ju faktiskt citerat det så fint i ditt tidigare inlägg.

post1682150.html#p1682150


Jag kan citera de igen om du vill :-)Happy


Det du citerade och länkade till skrev det på ett mycket mer diplomatiskt sätt än det lite plumpa sättet jag skrev men trotts allt är det samma andemening.


Nej det jag länkar till säger något helt annat än det du skriver här. Att cherry pick något enstaka citat i en lång rapport för att styrka dina fördomar är idiotiskt.

Precis efter det du citerar.

Många unga med aktivitetsersättning går utan sysselsättning i långa perioder.
Det beror bland annat på att det saknas insatser, i synnerhet för dem som står längst från
arbetsmarknaden. Det beror också på att Försäkringskassan har svårt att samordna
insatser med övriga aktörer på området.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in