Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Arkadisk » 2022-04-14 21:01:40

Det drogtestas regelbundet trots att JO kom fram till att det inte fanns anlending att fortsätta att under pågående behandling tvinga patienter utan missbruksbakgrund till regelbundna drogtester.

Vissa kommuner har följt JO. Andra fortsätter. Deras anledning är oklar

Det är inte farligare att kombinera adhd-medicin med illegala droger än vad det är att kombinera smärtstillande eller antidepressiva med illegala droger. Men smärtparienter eller de som får antidepp drogtestas inte.
Det gör att man kan anta att själva testningen bygger på en ej uttalad attityd mot dessa läkemedel.
Det sitter kvar en känsla i vården att detta är knark, och då ska vi kontrollera knarkarna.

Jag har inget mot om en polis som har orsak till det vill kolla mitt blod efter om jag rökt gräs.
Men det är inte min psykiatrikersköterskas roll att utan förekommen anledning agera polis.
Arkadisk
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2018-09-13

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Zima33 » 2022-04-15 17:08:09

Arkadisk skrev:Det drogtestas regelbundet trots att JO kom fram till att det inte fanns anlending att fortsätta att under pågående behandling tvinga patienter utan missbruksbakgrund till regelbundna drogtester.

Vissa kommuner har följt JO. Andra fortsätter. Deras anledning är oklar

Det är inte farligare att kombinera adhd-medicin med illegala droger än vad det är att kombinera smärtstillande eller antidepressiva med illegala droger. Men smärtparienter eller de som får antidepp drogtestas inte.
Det gör att man kan anta att själva testningen bygger på en ej uttalad attityd mot dessa läkemedel.
Det sitter kvar en känsla i vården att detta är knark, och då ska vi kontrollera knarkarna.

Jag har inget mot om en polis som har orsak till det vill kolla mitt blod efter om jag rökt gräs.
Men det är inte min psykiatrikersköterskas roll att utan förekommen anledning agera polis.

Det fetade: Du menar regioner, väl. Sjukvården ligger på regionerna.
Man kan ju skriva ut JO-beslutet och lämna till sin mottagning alternativt kontakta JO för hjälp/råd.

Jag har fått lite diskreta påtryckningar från min mottagning men de har hittills accepterat att jag avstått drogtest.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav slackern » 2022-04-15 17:41:25

Har ni problem med att pissa inför publik kan ni ju alltid be att få ta ett salivprov det gör jag och får göra.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav antonius » 2022-04-15 18:24:23

slackern skrev:Har ni problem med att pissa inför publik kan ni ju alltid be att få ta ett salivprov det gör jag och får göra.


Jag fick göra det sist de hade knarkrazzia på jobbet, och det var skitsvårta att få fram saliv, då man är både förbannad, irriterad och äter tre mediciner som är uttorkande för slemhinnor. Man skulle sitta med huvet mellan benen med en filtbit som satt fast på en pinne typ godisklubba, under tungan, tog 45 minuter, enormt plågsamt, samt de trodde jag försökte fejka för att slippa, tänkte be dom dra åt helvete, men då hade man losat skitjobbet och blivit åtalad för trots eller vad de var de gormade om, och förmodligen blivit av med SSG kortet och inte kommit in på en enda industri i hela sverige. Hade hundra gånger hellre tagit pissprov.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Richard » 2022-05-05 11:22:42

Jag har aldrig lämnat ett drogtest i mitt liv. Jag har smugglat in knark i landet, testat alla droger, missbrukat så jag fått läggas in. Nu får jag massvis med narkotika lagligt utskrivet, men har aldrig fått göra nått test!?

Men jag har alltid varit ärlig mot psykiatrin. Kanske om man börjar ljuga om missbruk o sånt kollar de en?
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2022-05-05 12:13:16

AlexRG8 skrev:Jag remitterades till Unilab för att lämna urinprov och blodprov första gången.
Nu måste jag lämna de proven en gång om året när jag träffar läkaren vid årskontroll på neuropsykiatriska mottagningen.
Jag måste urinera i en plastbehållare och provtagaren tittar på, hon kanske gör det för att se att man inte fuskar?
Det bör väl poängteras att jag INTE behandlas farmakologiskt för ADHD men får Quetiapin vid sömnsvårigheter.
Alkohol och droger har aldrig intresserat mig.

Kanske jag måste göra sådana övervakade urinprov för att jag har regelbunden smärtlindring med Oxycontin och Lyrica?
Samt att 7-8 gånger om året behandlas jag akut med morfin och Rapifen av ambulanspersonal samt Diazepam, Ketogan på akuten.
Kanske det är anledningen till att jag måste lämna prov en gång om året eller varje gång jag får en ny husläkare?
Jag har haft 59 olika husläkare sedan 1996.
Det bekommer inte mig att lämna prov.

Du måste inte, de får inte tvinga dig eller neka vård på grund av att du inte vill.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Kidzi » 2022-05-05 14:27:33

Psykiatrin är väl ungefär som polisen iallafall. Man är alltid anklagad för något. Man ska alltid känna att man gjort fel.

Vi ska inte i Sverige ta över den bisarra iden om att man ska drogtesta alla. Jag ville drogtesta min läkare för han tar speed, men det får man inte.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in