Mind, Apotea m fl delade användarnas uppgifter med Facebook.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mind, Apotea m fl delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav Zima33 » 2022-04-09 14:30:14

https://sverigesradio.se/artikel/stodor ... l-facebook


Men samtidigt som vi registrerar oss skickas vårt telefonnummer och vår mejladress till Facebook. Varje gång vi sedan loggar in på forumet, så skickas mejladressen till Facebook igen.

Facebook får inte se vad personen som är inloggad skriver på forumet. Men däremot får Facebook se rubrikerna på de diskussionstrådar vi går in på, till exempel "Jag är rädd" eller "Ensam".

Till och med de anonyma alias som Mind ger sina användare finns bland de uppgifter som organisationen skickar till Facebook.


Moderator: Kompletterade rubriken enligt TS önskan.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav melly » 2022-04-09 16:44:14

Två saker i artikeln:
”Vi beklagar att vi inte haft kunskap om vad den här typen av funktioner innebär” säger Minds generalsekreterare Karin Schulz.
(...)
Enligt Facebook raderas de personuppgifter som företaget tar emot, men först efter att Facebook försökt knyta dem till sina befintliga användare.

Det värsta är att det här knappast är unikt. Men tar man upp det här med spårning och kartläggning på nätet med folk vill de inte lyssna, inte veta. Inte alla, förstås, men de flesta.

Och tar man upp det med företag/webbplatser så är det uppenbart att de ofta inte vet vad som händer (som beklagandet ovan, dvs. att de inte brytt sig om att ta reda på vad funktionen innebär när de lade till den), och bryr sig inte om man påpekar det.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav Alien » 2022-04-09 20:04:16

Vad ska Facebook med dessa uppgifter till? För att sälja till de som vill rikta reklam om t ex mediciner till deprimerade?

– När vi pratar om anonymiteten på Mind Forum så handlar det om att man ska kunna prata om hur man har det i sitt liv. Det är det som är viktigt. Och så är det ju fortfarande. Den anonymiteten finns ju, säger Karin Schulz.
https://sverigesradio.se/artikel/stodor ... l-facebook

Men användarna vill säkert vara anonyma även för andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav Vildsvin » 2022-04-09 20:35:06

Jag gissar att Mind har gjort så att man ska kunna logga in sig hos dem med hjälp av Facebook för att "underlätta för personer utan datorvana". Det gör att varje inloggning registreras hos Facebook.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav melly » 2022-04-28 16:30:01

Så var det dags igen. Det handlar alltså om uppgifter som kan bakas in i cookies, inte om inloggning med Facebook.

Aftonbladet har uppgifterna från Sveriges Radio Ekot:
Apoteket har skickat information om vad webbkunden lägger i sin korg samt mejladress och telefonnummer.

Uppgifterna har bara skickats till Facebook om kunderna har godkänt så kallade cookies för marknadsföring på sajten. För att slippa detta måste kunden antingen välja bort marknadsföringskakor, eller låta cookierutan ligga kvar.

Märkligt nog säger både Apoteket och en läkemedelsinspektör på Läkemedelsverket att det är oklart om detta är rätt eller fel, trots att inspektören nämner att det i den fysiska världen t.o.m. är otillåtet att ens berätta om någon har varit inne på ett apotek.

Läkemedelsuppgifter ger ju ledtrådar till hälsotillstånd, som räknas som känsliga personuppgifter.

Som sidonot är det lite komiskt att det är just Apoteket som gjort detta. De är, vad jag vet, det enda nätapoteket som inte använder Klarna. Klarna, som skaffar sig uppgifter om exakt vad kunden handlar (receptbelagt kan dock vara maskat) genom att roffa åt sig fakturorna även för kunder som betalar direkt, dvs. utan att egentligen vara kunder hos Klarna.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav Marjatta » 2022-04-28 16:38:35

melly skrev:Märkligt nog säger både Apoteket och en läkemedelsinspektör på Läkemedelsverket att det är oklart om detta är rätt eller fel, trots att inspektören nämner att det i den fysiska världen t.o.m. är otillåtet att ens berätta om någon har varit inne på ett apotek.

Läkemedelsuppgifter ger ju ledtrådar till hälsotillstånd, som räknas som känsliga personuppgifter.


Vilka receptbelagda läkemedel man köpt ska inte finnas med bland de som rapporterats. Men bara att man köper en massa mediciner på apotek är inte en uppgift man vill ha spridd till folk man inte valt att berätta det för.

Har hittills nästan bara köpt mina läkemedel över disk. Känns väl som att jag fortsätter med det ett tag till.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav melly » 2022-04-28 16:59:35

Sant - jag vet ju att receptbelagt brukar vara maskat på fakturakopior. Och bra att det är så.

Jag har alltså näthandlat på Apoteket (därav kunskap om fakturakopiorna), och brukar bara tillåta nödvändiga cookies, men kan inte vara 100 på att jag aldrig har slarvat och därmed oavsiktligt kanske gett Facebook, där jag inte har konto, personuppgifter.

Hur som helst, även receptfria inköp kan ju ge mycket information. Själv orkar jag inte bry mig om att tjata om recept för de tillskott jag enligt sjukvården behöver (järn och B12), det är inte heller stora pengar att spara på att få dem på recept. Sen finns ju receptfritt för diverse åkommor, som eksem och analklåda, och diverse tester för olika sjukdomstillstånd samt graviditet, och hjälpmedel av olika slag. Med mera, etc...

Så det finns mycket där som jag uppfattar som ledtrådar till känsliga personuppgifter.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav smulgubbe » 2022-04-28 17:10:10

Helt ofattbart att sådant här förekommer. Jag har vid ett fåtal tillfällen beställt receptfria läkemedel på nätapotek, det har nog varit både Apoteket AB och andra, och jag vill inte att kreti och pleti ska få reda på det. Om det så bara är ett paket plåster är det sak mellan mig och leverantören, ingen annan har med det att göra.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav Zima33 » 2022-04-30 15:21:56

Förut accepterade jag alltid alla cookies, orkade inte bry mig, men på sistone har jag börjat klicka upp alternativ och bara godkänna nödvändiga och för inställningar.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Mind delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav Zima33 » 2022-05-19 12:06:51

Så var det dags igen, måste vara samma analysverktyg som mind använde.

Det är viktigt för oss på Apotea att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi vill därför informera dig om att vi har uppdaterat vår integritetspolicy. Vi har uppdaterat policyn efter att vi uppmärksammat en potentiell personuppgiftsincident som har drabbat en del av våra kunder. Vi har i samband med detta själva anmält händelsen till Integritetsskyddsmyndigheten.

Den 9 maj 2022 uppdagades det genom en intern utredning att Apotea oavsiktligt har överfört mer personuppgifter till Facebook än vad som avsetts och mer än du informerats om. Detta handhavandefel kan ha resulterat i ett obehörigt röjande. Apotea upphörde omedelbart med användningen av analysverktyget och den eventuella behandlingen av dina personuppgifter. Apotea har även upprättat en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.

Personuppgifterna kan bestå i krypterade/hashade uppgifter om namn, adress, kontaktinformation samt kundkorgsinformation, sidvisningar och köp men omfattar inte uppgifter om ditt hälsotillstånd, dina recept eller köp av receptbelagda läkemedel. Personuppgifterna har använts för analys och annonsering. Information om denna behandling har funnits att läsa i vår integritetspolicy och cookiepolicy. Behandlingen har endast skett med stöd av ditt samtycke och alla uppgifter som skickats har varit krypterade/hashade.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Mind, Apotea m fl delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav Zima33 » 2022-05-27 8:02:31

En till … :-)Raging

Mötestjänsten Kry Connect, som kopplar ihop patienter och vårdpersonal, har vid flera tillfällen skickat patienters mejl och telefonnummer till Facebook trots att användaren sagt nej till detta. Det avslöjar Sveriges Radio Ekot. Kry har nu anmält sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten.


https://svt.se/nyheter/inrikes/vardtjan ... l-facebook
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Mind, Apotea m fl delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav antonius » 2022-05-27 8:16:31

Använd inte FB för det är inget annat än en stor spioncentral som illvilliga kan använda, och naiva lägger upp uppgifter som kan användas mot dem, inget annat än en trojan egentligen, men vill ni baxa in trähästen so go ahead. För ingenting i hela världen skulle få mig att tro att Zuckerberg inte fått direktiv av CIA att ska du ha ett nätverk som täcker hela världen, då vill vi ha full insyn, annars kan du stänga ner. Och har CIA den möjligheten, och som läker som ett såll, då kan man lika gärna hänga ut hela sitt liv till fullt beskådande på anslagstavlor i hela världen.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mind, Apotea m fl delade användarnas uppgifter med Facebook.

Inläggav Zima33 » 2022-06-16 16:56:54

En till … Kry Connect.
Deras vanliga vårdapp ska inte omfattas. Säger de.

https://sverigesradio.se/artikel/kry-la ... l-facebook
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in