Sen diagnos och kaos i tillvaron

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Kisse » 2022-04-08 19:31:05

Någon skrev:
Kisse skrev:
Någon skrev:Om du har Facebook tycker jag att många (inte alla och inte alltid, obs!) av grupperna där är bra att skriva i.
Vissa är helt privata och det går att skriva anonyma inlägg.
Tycker också att jag själv har haft hjälp av Attentions digitala träffar för nydiagnosticerade.
Kolla Attentions hemsida!


Tack för tips! Facebook hade jag märkligt nog inte tänkt på. Attention försökte jag navigera i men hittade inga digitala plattformar för samtal. Kanske man måste gå med i någon lokal grupp först? Är medlem men har inte anslutit till någon geografisk grupp.

Om Attention, se ovan. Plus rekommenderar att du kollar din lokala grupp!
Om Facebook: Är du kvinna eller identifierar dig som det (plus någon längre ännu mer nyans av det som jag inte kommer ihåg, ursäkta min ADHD-hjärna) så finns en otroligt bra och hjälpsam Facebookgrupp där det också går att posta anonymt. Kudos till de som administrerar den gruppen. De är fantastiska!


Vet du vad gruppen heter?
Kisse
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2021-09-08

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 7:18:24

Attention är bra
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Flinta » 2022-04-09 8:51:18

nomemorytoday skrev:Attention är bra


På vilka sätt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 8:56:57

Flinta skrev:
nomemorytoday skrev:Attention är bra


På vilka sätt?


För mig - att jag glida dit och vara helt mig själv. Dvs ibland sitta i en hörna och vara tyst, utan att någon tycker det är konstigt. Det är för mig värt mycket. Vidare är "personalen" väldigt kloka och snälla, på riktigt liksom. Alla som kommer på träffarna är också genuint fina människor.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Flinta » 2022-04-09 9:08:42

nomemorytoday skrev:
Flinta skrev:
nomemorytoday skrev:Attention är bra


På vilka sätt?


För mig - att jag glida dit och vara helt mig själv. Dvs ibland sitta i en hörna och vara tyst, utan att någon tycker det är konstigt. Det är för mig värt mycket. Vidare är "personalen" väldigt kloka och snälla, på riktigt liksom. Alla som kommer på träffarna är också genuint fina människor.


Låter bra. Har också hamnat i trevliga sammanhang tack vare intresseföreningarna. De senaste åren har jag dock börjat intressera mig mer för vad förbunden och föreningarna, även de mindre och okända mer anonyma, står för och där tycker jag det är lite svårt att hitta någon bra sammanslutning.
Bäst att starta sin egen förening, kanske. Det finns det ju de autister som gjort.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 9:32:18

Flinta skrev:
nomemorytoday skrev:
Flinta skrev:
På vilka sätt?


För mig - att jag glida dit och vara helt mig själv. Dvs ibland sitta i en hörna och vara tyst, utan att någon tycker det är konstigt. Det är för mig värt mycket. Vidare är "personalen" väldigt kloka och snälla, på riktigt liksom. Alla som kommer på träffarna är också genuint fina människor.


Låter bra. Har också hamnat i trevliga sammanhang tack vare intresseföreningarna. De senaste åren har jag dock börjat intressera mig mer för vad förbunden och föreningarna, även de mindre och okända mer anonyma, står för och där tycker jag det är lite svårt att hitta någon bra sammanslutning.
Bäst att starta sin egen förening, kanske. Det finns det ju de autister som gjort.

Jag tror att jag förstår hur du tänker. Går man så långt, kanske man får en annan uppfattning av den organisationen. Dock blir den analysen något helt annat, än varför jag går dit och hänger ibland.

Kan kanske behövas en förening där grundarna själva har variationer.

Hm, stor fråga Flinta, skulle kunna utveckla mer men jag försöker hålla mig som lite livegen där.

Tjänster för oss som har det trixigt, med olika saker som "vanliga"ej uppfattar samt ofta ej kan förstå - behövs deluxe. Verkligen. Vinsten för oss skulle vara guld, men även rent samhällsekonomiskt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Någon » 2022-04-09 10:10:08

nomemorytoday skrev:
Flinta skrev:
nomemorytoday skrev:
För mig - att jag glida dit och vara helt mig själv. Dvs ibland sitta i en hörna och vara tyst, utan att någon tycker det är konstigt. Det är för mig värt mycket. Vidare är "personalen" väldigt kloka och snälla, på riktigt liksom. Alla som kommer på träffarna är också genuint fina människor.


Låter bra. Har också hamnat i trevliga sammanhang tack vare intresseföreningarna. De senaste åren har jag dock börjat intressera mig mer för vad förbunden och föreningarna, även de mindre och okända mer anonyma, står för och där tycker jag det är lite svårt att hitta någon bra sammanslutning.
Bäst att starta sin egen förening, kanske. Det finns det ju de autister som gjort.

Jag tror att jag förstår hur du tänker. Går man så långt, kanske man får en annan uppfattning av den organisationen. Dock blir den analysen något helt annat, än varför jag går dit och hänger ibland.

Kan kanske behövas en förening där grundarna själva har variationer.

Hm, stor fråga Flinta, skulle kunna utveckla mer men jag försöker hålla mig som lite livegen där.

Tjänster för oss som har det trixigt, med olika saker som "vanliga"ej uppfattar samt ofta ej kan förstå - behövs deluxe. Verkligen. Vinsten för oss skulle vara guld, men även rent samhällsekonomiskt.

Det finns ju Organiserade Aspergare och Föreningen autisterna, m fl är inte med i någon av dem (än) orkar inte vara med i så mycket
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Någon » 2022-04-09 10:16:54

Plus rekommenderar att du kollar din lokala grupp!
Om Facebook: Är du kvinna eller identifierar dig som det (plus någon längre ännu mer nyans av det som jag inte kommer ihåg, ursäkta min ADHD-hjärna) så finns en otroligt bra och hjälpsam Facebookgrupp där det också går att posta anonymt. Kudos till de som administrerar den gruppen. De är fantastiska!

Vet du vad gruppen heter?


Autism och Aspergers Syndrom: För kvinnor, tjejer och icke-binära.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav slackern » 2022-04-09 12:47:44

nomemorytoday skrev:
Flinta skrev:
nomemorytoday skrev:Attention är bra


På vilka sätt?


För mig - att jag glida dit och vara helt mig själv. Dvs ibland sitta i en hörna och vara tyst, utan att någon tycker det är konstigt. Det är för mig värt mycket. Vidare är "personalen" väldigt kloka och snälla, på riktigt liksom. Alla som kommer på träffarna är också genuint fina människor.


Ligger det i Mariberg på Kungsholmen?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 13:23:27

slackern skrev:
nomemorytoday skrev:
Flinta skrev:
På vilka sätt?


För mig - att jag glida dit och vara helt mig själv. Dvs ibland sitta i en hörna och vara tyst, utan att någon tycker det är konstigt. Det är för mig värt mycket. Vidare är "personalen" väldigt kloka och snälla, på riktigt liksom. Alla som kommer på träffarna är också genuint fina människor.


Ligger det i Mariberg på Kungsholmen?


Låg där, bakom DN huset förut. Ja.

Sedan flyttade dem till längds ner nästan - mot finlandsbåtarna - på folkungagatan.

Nu, innan Henriksdalsberget, men över bron, upp till vänster.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 13:25:00

Men tror / hoppas att det blir i rålis nu på sommarn igen.

(Växte upp fre -sön, varje helg på lillan, så jag är van och kan mina ställen i smedis o rålis)
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Marjatta » 2022-04-10 14:14:13

Någon skrev:
Plus rekommenderar att du kollar din lokala grupp!
Om Facebook: Är du kvinna eller identifierar dig som det (plus någon längre ännu mer nyans av det som jag inte kommer ihåg, ursäkta min ADHD-hjärna) så finns en otroligt bra och hjälpsam Facebookgrupp där det också går att posta anonymt. Kudos till de som administrerar den gruppen. De är fantastiska!

Vet du vad gruppen heter?


Autism och Aspergers Syndrom: För kvinnor, tjejer och icke-binära.


Hur funkar det att posta anonymt? I princip är väl anonyma konton förbjudna på Facebook. Sen att det finns en och annan som gått runt det, är en annan sak.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav slackern » 2022-04-10 14:55:50

nomemorytoday skrev:Men tror / hoppas att det blir i rålis nu på sommarn igen.

(Växte upp fre -sön, varje helg på lillan, så jag är van och kan mina ställen i smedis o rålis)


Peta till mig då så kan jag henka och så får jag se något nytt och vågar ta mig dit. :)

Om du känner för det inget tvång. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Någon » 2022-04-10 20:02:22

Marjatta skrev:
Någon skrev:
Plus rekommenderar att du kollar din lokala grupp!
Om Facebook: Är du kvinna eller identifierar dig som det (plus någon längre ännu mer nyans av det som jag inte kommer ihåg, ursäkta min ADHD-hjärna) så finns en otroligt bra och hjälpsam Facebookgrupp där det också går att posta anonymt. Kudos till de som administrerar den gruppen. De är fantastiska!

Vet du vad gruppen heter?


Autism och Aspergers Syndrom: För kvinnor, tjejer och icke-binära.


Hur funkar det att posta anonymt? I princip är väl anonyma konton förbjudna på Facebook. Sen att det finns en och annan som gått runt det, är en annan sak.

I vissa grupper tillåts anonyma inlägg. Du går med i gruppen med din riktiga profil, så
andra medlemmar i gruppen kan se att du är medlem.
Men om du vill göra ett anonymt inlägg väljer du en knapp för det. Administratörerna för gruppen kollar inlägget innan det läggs upp. När du väl har valt att vara anonym kommer all din aktivitet - kommentarer etc - i det inlägget att vara anonymt.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Marjatta » 2022-04-11 15:09:44

Tack för info, Någon!
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Någon » 2022-04-11 20:47:40

Marjatta skrev:Tack för info, Någon!

Varsågod!
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Sen diagnos och kaos i tillvaron

Inläggav Jossie94 » 2023-02-18 23:57:55

Jag är 28 och fick min diagnos sent eller jag hade ju levt några år i tron att jag inte hade någon diagnos och i gymnasiet så blev det väldigt tydligt att folk tyckte jag var annorlunda så när jag va 17-18 år så fick jag min diagnos och det var som sagt en omställning. Jag hade ett vanligt liv och hade inte ens en tanke på att jag skulle ha en diagnos. Man hade ju lite koll på diagnoser allmänt för man pratade om sådana ämnen i skolan men mer än så var det inte.

En diagnos är på gott och ont tyvärr och man kommer bli missförstådd men mycket är ju också svårigheter man kan ha utan diagnos också, så neurotypiska dvs personer utan diagnoser har ju också problem/svårigheter för misstolka kan man ju göra oavsett. Eller ja vad som helst egentligen , skillnaden är bara att de utan diagnos kan lättare välja väg eller avgöra i olika sammanhang.

Tex så väljer den neurotypiska om hon eller han vill bli vän med någon medan den med diagnos struntar den vägen och lär känna personen istället för att direkt bara nej jag gillar inte den här personen. Eller att de lättare kan avgöra hur de ska reagera i det sociala, om någon tex skämtar och förstår sociala koder mm. Annars så gör ju både parterna ”rätt” sätt när det gäller om folk fikar eller lunchar eller så. Sedan likaså när det är fel sätt men då är det ju majoriteten som avgör det rätta sättet.


Det finns spelregler men neurotypiska följer Inte alltid dom trots att de ska föreställa vara de som kan spelreglerna dvs sociala koder mm. Alla gör fel ibland och har brister. Ingen är helt felfri.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in