Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav slackern » 2022-04-07 17:15:34

Här Alien läs igenom det här om du känner dig osäker, det är nog det absolut bäst tippset jag kan ge dig.

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... rslokaler/
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2022-04-07 18:29:11

nescio skrev:Är det inte bättre att säga "Jag ska inte ha något. Hejdå!" och lägga på.

Jamen vi behöver ju en ny operatör när samfälligheten har slutat med avtalet med ComHem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav nescio » 2022-04-07 18:50:49

Alien skrev:
nescio skrev:Är det inte bättre att säga "Jag ska inte ha något. Hejdå!" och lägga på.

Jamen vi behöver ju en ny operatör när samfälligheten har slutat med avtalet med ComHem.
Svt och tv4 är ju gratis. Behöver man några fler kanaler?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav slackern » 2022-04-07 18:53:06

Alien skrev:
nescio skrev:Är det inte bättre att säga "Jag ska inte ha något. Hejdå!" och lägga på.

Jamen vi behöver ju en ny operatör när samfälligheten har slutat med avtalet med ComHem.


Comhem finns väl inte lägre det är Tele2 som dom har slagits ihop med.

https://www.tele2.se/tv/tele2-play
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2022-04-08 0:28:47

nescio skrev:
Alien skrev:
nescio skrev:Är det inte bättre att säga "Jag ska inte ha något. Hejdå!" och lägga på.

Jamen vi behöver ju en ny operatör när samfälligheten har slutat med avtalet med ComHem.
Svt och tv4 är ju gratis. Behöver man några fler kanaler?

Klart "man", iaf jag, gör. Även om de är de viktigaste.

Brukar kolla t ex The good doctor, Efterlyst, Svenska fall, I huvudet på en mördare på TV3. Det som göms i snö på kanal 5, Sjuksystrarna på Fredenslund, Hundar utan hyfs på Sjuan, Mr Selfridge på TV8 (men det är slut med det nu, bilden är för pixlig) m m. Framför allt är det irriterande att se teve-programmen och tänka "det vill jag se" för att sen komma på "nej, det kan jag inte se". Men jag skulle kanske funnit mig i det om jag varit säker på att inte förlora kanal 5 och Sjuan också.

Sen vill jag gärna kunna se Kunskapskanalen också, det kan jag inte nu. Kanalerna är förinställda, lovade försäljaren, och det var ljuv musik i mina öron.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav slackern » 2022-04-08 10:57:54

Alien jag har goda nyheter för dig, jag såg att du har samma operatör på din mobil som företaget som numera har tagit över för Comhem du får värsta TV-paketet helt gratis.

https://www.tele2play.se/produkt/tele2-play-plus

Eller du jag hade nog fel inte gratis dom hade det förut eller du får klicka runt på sidan och kolla upp mer nogrant själv.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Zima33 » 2022-04-08 19:37:02

Alien skrev:
nescio skrev:
Alien skrev:Jamen vi behöver ju en ny operatör när samfälligheten har slutat med avtalet med ComHem.
Svt och tv4 är ju gratis. Behöver man några fler kanaler?

Klart "man", iaf jag, gör. Även om de är de viktigaste.

Brukar kolla t ex The good doctor, Efterlyst, Svenska fall, I huvudet på en mördare på TV3. Det som göms i snö på kanal 5, Sjuksystrarna på Fredenslund, Hundar utan hyfs på Sjuan, Mr Selfridge på TV8 (men det är slut med det nu, bilden är för pixlig) m m. Framför allt är det irriterande att se teve-programmen och tänka "det vill jag se" för att sen komma på "nej, det kan jag inte se". Men jag skulle kanske funnit mig i det om jag varit säker på att inte förlora kanal 5 och Sjuan också.

Sen vill jag gärna kunna se Kunskapskanalen också, det kan jag inte nu. Kanalerna är förinställda, lovade försäljaren, och det var ljuv musik i mina öron.

Har du gjort kanalsökning? Tvn gör det automatiskt när man startat sökningen. Då kan det dyka upp kanaler du inte visste att du hade.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2022-04-09 0:48:34

Jag vet inte hur man gör en kanalsökning. Fjärrkontrollen är full av symboler som jag inte har en aning om vad de betyder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav slackern » 2022-04-09 12:56:48

Alien skrev:Jag vet inte hur man gör en kanalsökning. Fjärrkontrollen är full av symboler som jag inte har en aning om vad de betyder.


Ett tipps kolla i bruksanvisningen hittar du den inte sök på nätet så bör du hitta en bruksanvisning på tillverkarens hemsida.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav antonius » 2022-04-09 13:02:11

Alien skrev:Jag vet inte hur man gör en kanalsökning. Fjärrkontrollen är full av symboler som jag inte har en aning om vad de betyder.


Bjud in en grannunge och ge honom mjölk och nybakade bullar så ställer han in kanalerna åt er.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2022-04-09 13:24:58

Någon bruksanvisning får man inte nuförtiden. På nätet måste man veta exakt modell. Siffrorna finns på tevens baksida, det är trångt att komma åt dit, vi har det väldigt trångt och jag är inte så vig.

Mtp att den där "robotrösten" då och då kommer för att man tydligen råkat komma åt något så törs jag knappt röra något annat än siffrorna. Har försökt med att gå vidare på nr 13, 14, etc, men det dyker aldrig upp någon Kunskapskanal.

Jag får vänta på Allente.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav nescio » 2022-04-09 13:33:11

Alien skrev:Jag vet inte hur man gör en kanalsökning. Fjärrkontrollen är full av symboler som jag inte har en aning om vad de betyder.
Det brukar finnas en knapp som det står "menu" på. Sen går man upp, ner, vänster, höger i menyerna med knapparna med pilar på. Man får leta igenom alla undermenyer tills man hittar det man vill göra.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav nomemorytoday » 2022-04-09 13:50:50

slackern, antonius och nescio har givit bra råd. Försök. Och bli inte rädd för någon röst. Vad är det värsta som kan hända? Prova hela dagen, till slut kommer du va grym på fjärrkontroller.

Vi är dömda att leva med fjärrkontroller, SL samt politik, LSS osv, och en förundran över varför de inte fungerar.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Zima33 » 2022-04-09 14:33:50

Alien skrev:Någon bruksanvisning får man inte nuförtiden. På nätet måste man veta exakt modell. Siffrorna finns på tevens baksida, det är trångt att komma åt dit, vi har det väldigt trångt och jag är inte så vig.

Mtp att den där "robotrösten" då och då kommer för att man tydligen råkat komma åt något så törs jag knappt röra något annat än siffrorna. Har försökt med att gå vidare på nr 13, 14, etc, men det dyker aldrig upp någon Kunskapskanal.

Jag får vänta på Allente.


Jag tror Kunskapskanalen är på kanalplats 125 och SVT24/barnkanalen kanalplats 149. Så är det iallafall här.

Om du lägger upp en tydlig bild på fjärrkontrollen så kanske vi kan hjälpa dig hitta rätt knappar för kanalsökning.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2022-07-10 17:32:04

Ja, nu är jag kund hos Allente och betalar. Men några fler kanaler får jag inte. När vi försökte installera så hände först ingenting. Efter en tid började en del kanaler att bli pixliga. Sedan blev de svarta. Till slut var hela teven svart och det stod bara "no signal". Då drog vi bort sladdarna och allt blev som förut.

Jag fick bita i det sura äpplet och ringa Allente. Lång väntetid. Till slut fick jag tala med en tekniker. Det skulle finnas HDMI på baksidan av teven. Men det stod inget om HDMI. Maken som är slankare än jag kröp bakom teven och försökte få in sladden i något hål. Till slut lyckades vi få alla kablar rätt, men nu ligger det en lång krullig kabel genom hela huset som man snubblar på. Sedan skulle jag klicka på den blå knappen på lådans fjärrkontroll. Däremellen försökte jag hitta något om HDMI på den vanliga fjärrkontrollen. Den tålmodige mannen i andra ändan började bli desperat.

"Har ni inget barn eller granne som kan hjälpa er?" Nej, vi har inte det. Barnet är långt borta.

Men plötsligt kom vi in och det stod Welcome. Men nu kom det oöverstigliga hindret. Vi skulle ange ett lösenord. Det var det som fanns på routern, sa han. Men routern ligger i andra ändan av huset. Ta ett foto med mobilen, sa han. Mobilen sa att det var för lite plats. Just nu, för ett par dar sen gick det utmärkt.

Sprang tillbaka till telefonen. Samtalet hade brutitis. Han hade väl tappat tålamodet. Nå, jag försökte med ett långt nummer som stod på routern. Man fick knappa sig fram på fjärrkontrollen, det tog lång tid. När det äntligen var klart kom ett felmeddelande. Då försökte jag med det andra, ännu längre numret, på routern. Samma resultat. :-)Raging :cry:

Nu väntar vi på att dottern ska komma. Jag minns när jag försökte få in det numret på datorn. Det gick inte! Inte förrän dottern kom. Då kollade och dubbelkollade jag ändå flera gånger att numret var rätt. Men jag tror att det var att man inte såg siffrorna man skrev in, det var bara stjärnor. Den här gången kunde jag se numret på TV-skärmen, det gick ändå inte.

Tekniska idioter som jag borde aldrig försöka skaffa något nytt. :-)Crying
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2022-07-11 1:40:12

Zima33 skrev:Jag tror Kunskapskanalen är på kanalplats 125 och SVT24/barnkanalen kanalplats 149. Så är det iallafall här.

Tack, det stämmer. Har ju aldrig tryckt fram så långt, brukar aldrig vara något efter kanal 14.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2022-07-11 14:01:59

Nu har jag samlat ihop mig och försökt igen. Först med det kortare numret. Sedan med det längre, där kollade jag först ifall maken skrivit fel på något och det hade han. Äntligen godkänt.

Med sedan fick man vänta lång tid medan det laddades ner, svara på frågor etc. Och så fick vi meddelande att det var fel "tjänstefördelare". Dvs vi skulle ändra kabeln i routern till "vanligen LAN2". Den var på LAN1. Det var jättesvårt att ta ut den men till sist lyckades vi och flyttade den till LAN2.

Sedan fick vi samma felmeddelande igen. :x icon
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in