Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav slackern » 2022-03-28 12:32:46

Skogkatt skrev:De slutade faktiskt använda termen Asperger Syndrom mitt i min utredning. Jag läste något om det och frågade psykologen om det betydde att jag var helt normal och mådde bra nu. Hon skrattade. :) Det står att jag har AS på pappersarbetet jag fick, men jag vet inte vad det heter nu eller vad jag har. De ändrar namn på saker och gör om saker. Men det är inte så viktigt egentligen, vad de kallar det förändrar ingenting.


Det där tycker jag är en sund inställning. :)
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Riksamiralen » 2022-03-28 13:01:56

Jag har även upplevt att Autism och Autistisk används i stor utsträckning när NT vill håna någon som beter sig annorlunda, speciellt i USA och på internet, som att alla med Autism var på det sättet.
Aspergers har inte i lika stor utsträckning använts på det sättet.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Gunshoot » 2022-03-28 22:16:42

Zima33 skrev:Autism är ju indelat i tre grader, grad 1, grad 2 och grad 3.
Grad 1 motsvarar Aspergers så vill man inte bli sedd som gravt autistisk/ intellektuellt funktionsnedsatt kan man ju säga att man har autism grad 1.
Jag fick diagnosen Aspergers men använder nog hellre ordet autism eftersom att många verkar tro att personer med Aspergers inte har så stora svårigheter.
Å andra sidan säger jag typ aldrig åt folk att jag har npf, vill inte bli sedd som diagnoser, vill bli sedd som en individ. Plus att jag sällan träffar folk. :roll:

Ordet autism kommer från ordet auto = själv.



Jag har diagnosen AS, men har grav autism enligt en läkare. Så är Aspergers syndrom grav autism då?
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Gunshoot » 2022-03-28 22:17:33

Tillägger: Jag har gått i vanlig skola, EJ särskola, började prata normalt, hade vänner i barndomen etc.
Senast redigerad av Gunshoot 2022-03-28 22:22:38, redigerad totalt 1 gång.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Gunshoot » 2022-03-28 22:20:13

Kidzi skrev:Jag tycker så här. Det var svårt att skilja aspergers från HFA. Enda egentliga diagnospunkten som fanns var att HFA hade sen språkutveckling. Men jag och andra har känt att det finns andra skillnader med. Många med HFA har bättre ögonkontakt och bättre motorik.

Men den viktigaste skillnaden är inte där tycker jag, utan att numera kan man ha autism och gå till jobbet och funka hyfsat med ökad risk för utbrändhet, och man kan också vara utan språk, inte klara sig själv alls, med eller utan nedsatt intelligens.

Så redan där tycker jag det finns fyra grupper, aspergers, HFA, grav autism, och grav LFA. Det är ett för brett begrepp.

Men lite tursamt är det, för hade man vetat om att aspergers kunde vara så "lindrigt" så skulle det aldrig fått vara med i LSS. De med ADHD är ju på ungefär samma funktionsnivå och får inte LSS.

Att jag inte gillar begreppet autism är för att det är för brett. Sedan så blir man förväxlad, troligen åt båda hållen vilket är lika illa. De som funkar hyfsat får en stämpel att de är lågt fungerande, och de som är lågt fungerande kan få fel krav på sig. Iallafall om man tänker sig till vardags, när man pratar. Någon som har en gravt autistisk unge och sedan säger en vän till mamman att Jag har en kusin med autism, han går i vanlig skola, det kan din unge också göra.

Det stämmer inte med historiken, men jag skulle vilja att man kallade autister med "våra" problem asperger syndrom, och sedan dra en gräns och resten har kanner syndrom. Nu är det ju många saker som man ska ta hänsyn till vid den gränsdragningen och folk är ju inte på samma nivå på allt, t ex finns det de med språk men grav autism och utvecklingsstörning, och de utan språk men utan utvecklingsstörning.

Men jag skulle vilja säga så här, att de med ganska lite språk och låg funktion oberoende av intelligens har kanner. Sedan får man dela upp kanner i undergrupper som kanner utan och med utvecklingsstörning.

Sedan en sak till. Jag hatar hur ordet autism låter. Jag tycker det låter så äckligt på något sätt. Särskilt när folk himlar lite med ögonen på ett sätt som de anser utstrålar värme och säger "autisssssm". Jag verkligen hatar det. JAG RYSER.

Aspergers känns som något stadigt. Autism känns som något vekt. Nu vet jag att alla inte upplever synestetiskt hur ord känns men så är det för mig.

Annars är betydelsen bra. Att man är i sin egen värld. För som autistisk har man ju en annan uppfattning av världen. Men det är bara de som lyckats skapa en skyddande autismbubbla. Resten har en värld som hela tiden är större och mer högludd och detaljerad än NT:s värld. Då är man motsatt i en bubbla.

Andra tillstånd har ju bytt namn. Aspergers till det sämre. Men andra till det bättre. Manodepression är bipolär. Multipel personlighetsstörning är dissociativ identitetsstörning. Schizofreni borde heta något annat. Psykopati med. Men just de är så inpräntade. Sedan borde depression heta något annat med som visar att det är en sjukdom och inte bara deppighet.


Kidzi, du skriver att det finns fyra olika grupper, men enligt en överläkare är det fel. Aspergers är grav autism. Ialla fall ''min'' Aspergers.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Gunshoot » 2022-03-28 22:21:09

Och ja, jag är JÄVLIGT KRÄNKT, över att en läkare sa att jag har grav autism. Frågor på det?
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Kidzi » 2022-03-29 0:21:03

Jag har aspergers eftersom de inte byter namn på redan diagnostiserade.

Ingen fattar vad autism grupp 1 är.

Folk förstår inte vad spektrum betyder, folk tror nu att ordet spektrum betyder autism.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Alien » 2022-03-29 0:29:34

Gunshoot skrev:Och ja, jag är JÄVLIGT KRÄNKT, över att en läkare sa att jag har grav autism. Frågor på det?

Alltså förklarade han vad han menade med det?

För min del så skulle jag aldrig säga "autism grad 1". Vem vet vad det betyder? Skulle jag säga något alls (det gör jag oftast inte) så är det Aspergers.

Sen handlar AS och HFA om normal (el över normal) IQ. Man kan ju vara normalintelligent men ändå väldigt aspig, dvs ha svårt med kommunikationen, inte kunna jobba och behöva bostadsstöd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Flinta » 2022-03-29 0:32:55

"Autism med normal begåvning" då? Eller hög sådan om man har det? Det fattar väl folk. Även om jag gillar kalla mig autist själv så vill jag undvika det när jag har kontakt med folk i allmänhet.
Då är det nog bra att använda ett enkelt språk och undvika begrepp som "autism nivå 1-2"," autism utan IF, autism intellektuell funktionsnedsättning", "autismspektra" etc.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Flinta » 2022-03-29 0:41:31

Gunshoot skrev:Och ja, jag är JÄVLIGT KRÄNKT, över att en läkare sa att jag har grav autism. Frågor på det?


I vilket sammanhang undrar jag?
Vad var anledning till läkarkontakten?
Hur såg ditt liv ut då?
Försökte läkaren förklara något du inte förstod eller reagerade adekvat på?

Erfarenheterna säger mig att okunskapen om autism är utbredd även bland många läkare inklusive psykiatriker.
Kan det vara att det var någon-några symptom på din Aspergers som plötsligt blev väldigt uppenbara, d v s dina brister fick allvarliga konsekvenser för ditt liv på något sätt? Vilket år var det?


Ja många frågor får jag.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Liljan » 2022-03-29 0:57:08

Zima33 skrev:Autism är ju indelat i tre grader, grad 1, grad 2 och grad 3.
Grad 1 motsvarar Aspergers så vill man inte bli sedd som gravt autistisk/ intellektuellt funktionsnedsatt kan man ju säga att man har autism grad 1.
Jag fick diagnosen Aspergers men använder nog hellre ordet autism eftersom att många verkar tro att personer med Aspergers inte har så stora svårigheter.
Å andra sidan säger jag typ aldrig åt folk att jag har npf, vill inte bli sedd som diagnoser, vill bli sedd som en individ. Plus att jag sällan träffar folk. :roll:

Ordet autism kommer från ordet auto = själv.

Asperger kan motsvara Autism steg 2 eller 3 också. Det finns de med Asperger som bor på gruppboende och inte ens klarar av daglig verksamhet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav ShakeItOut » 2022-03-29 15:47:10

Gunshoot skrev:Och ja, jag är JÄVLIGT KRÄNKT, över att en läkare sa att jag har grav autism. Frågor på det?


Ja, klart du kan vara det och det är tydligt. Att haka upp sig så extremt på vad en person säger när vi alla vet att läkare ibland säger strunt ger bränsle till att din autism är mer försvårande än du tror. Jag har sett dig posta om saken såå många och ofta aggressivt i andra trådar(+forum). Inte helt socialt kompetent att dra upp det hela tiden trots folks försök att hjälpa dig förstå, det blir negativt i trådar där du inte har huvudrollen. Det spelar ingen roll vad andra säger om saken heller. Här i denna tråd lär det inte spela någon roll men på flera andra ställen är det ett jättetrist sätt att förstöra en tråd när inget någon säger spelar roll ändå :-)Happy
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Heidi79 » 2022-03-29 16:19:51

Gunshoot skrev:Och ja, jag är JÄVLIGT KRÄNKT, över att en läkare sa att jag har grav autism. Frågor på det?


Min diagnos i Norge e F84.0 barneautisme.. fast ja inte e barn :-)063

Konstigt inte man bara säger autism då. Som i Sverige.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Furienna » 2022-03-29 16:57:50

Heidi79 skrev:
Gunshoot skrev:Och ja, jag är JÄVLIGT KRÄNKT, över att en läkare sa att jag har grav autism. Frågor på det?


Min diagnos i Norge e F84.0 barneautisme.. fast ja inte e barn :-)063

Konstigt inte man bara säger autism då. Som i Sverige.

Jo, men du fick kanske diagnosen medan du fortfarande var ett barn?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Marjatta » 2022-03-29 17:43:29

Den första psykolog jag hade kontakt med ang. neuropsykiatriska funktionshinder. Hon som jag brukar kalla "min konstiga psykolog", och som menade att jag inte hade ADD/ADHD utan autism, var väldigt noga med att inskärpa att asperger = ASD-1 inte i sig betyder "lättare grad av autism". Den som är rimligt intelligent kan lära sig kompensera ganska mycket och därmed hantera sitt liv, medan en utvecklingsstörd med autism kanske inte alls klarar av verkligheten utan vid liten påfrestning rullar ihop sig till en boll på golvet och skriker. Dessa två kan s.a.s. vara "lika autistiska".

Vad jag förstår går denna "grundautism", eller "egentlig grad av autism", eller vad du nu vill kalla det, inte att mäta. Det enda man kan mäta är funktion, vilket då blir summan av ens grundpersonlighet + erfarenheter man gjort i livet + val man gjort. Jag bestämde mig redan i sena tonåren för att många sociala regler är så dumma att jag lika väl kan skita i dem. Om jag istället bestämt mig för att klura ut hur de där reglerna faktiskt funkar kanske jag hade klarat mig bättre, och alls inte blivit i behov av diagnos. Bara som en spekulation. Det är sånt man aldrig kan veta.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Zima33 » 2022-03-29 21:51:54

Gunshoot skrev:
Zima33 skrev:Autism är ju indelat i tre grader, grad 1, grad 2 och grad 3.
Grad 1 motsvarar Aspergers så vill man inte bli sedd som gravt autistisk/ intellektuellt funktionsnedsatt kan man ju säga att man har autism grad 1.
Jag fick diagnosen Aspergers men använder nog hellre ordet autism eftersom att många verkar tro att personer med Aspergers inte har så stora svårigheter.
Å andra sidan säger jag typ aldrig åt folk att jag har npf, vill inte bli sedd som diagnoser, vill bli sedd som en individ. Plus att jag sällan träffar folk. :roll:

Ordet autism kommer från ordet auto = själv.



Jag har diagnosen AS, men har grav autism enligt en läkare. Så är Aspergers syndrom grav autism då?

Nej, Aspergers är samma som autism men har man aspergerdiagnos har man haft normal eller tidig språkutveckling som liten.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Zima33 » 2022-03-29 21:53:50

Liljan skrev:
Zima33 skrev:Autism är ju indelat i tre grader, grad 1, grad 2 och grad 3.
Grad 1 motsvarar Aspergers så vill man inte bli sedd som gravt autistisk/ intellektuellt funktionsnedsatt kan man ju säga att man har autism grad 1.
Jag fick diagnosen Aspergers men använder nog hellre ordet autism eftersom att många verkar tro att personer med Aspergers inte har så stora svårigheter.
Å andra sidan säger jag typ aldrig åt folk att jag har npf, vill inte bli sedd som diagnoser, vill bli sedd som en individ. Plus att jag sällan träffar folk. :roll:

Ordet autism kommer från ordet auto = själv.

Asperger kan motsvara Autism steg 2 eller 3 också. Det finns de med Asperger som bor på gruppboende och inte ens klarar av daglig verksamhet.

Ok, jag trodde det var grad 1.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Zima33 » 2022-03-29 22:07:21

Heidi79 skrev:
Gunshoot skrev:Och ja, jag är JÄVLIGT KRÄNKT, över att en läkare sa att jag har grav autism. Frågor på det?


Min diagnos i Norge e F84.0 barneautisme.. fast ja inte e barn :-)063

Konstigt inte man bara säger autism då. Som i Sverige.

Det är samma diagnosmanual i hela Europa/världen: ICD-10. (Fast i USA används en som heter DSM-5, den används en del i Sverige också).
”F84.0 autism i barndomen” heter den diagnosen på svenska i ICD-10. Man föds ju med autism, så även om man får diagnos som vuxen har man haft den som barn också.

Den nya manualen som är på väg att införas heter ICD-11 och där kommer alla autismdiagnoserna heta autism (eller autismspektrumtillstånd).
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Kidzi » 2022-03-29 23:22:12

Ingen annan som tycker att själva ordet autism är hemskt?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Furienna » 2022-03-29 23:36:01

Kidzi skrev:Ingen annan som tycker att själva ordet autism är hemskt?

Men det är väl inget hemskt med det?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Skogkatt » 2022-03-29 23:39:22

Kidzi skrev:Ingen annan som tycker att själva ordet autism är hemskt?


Jag gillar inte det där tism-ljudet. Au-tism. Det låter lite fel, ordet rullar inte av tungan, det är lite ansträngt på ett sätt. Ord borde inte sluta med bokstäverna s m. "Autise" till exempel hade varit bättre.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Furienna » 2022-03-29 23:57:23

Skogkatt skrev:
Kidzi skrev:Ingen annan som tycker att själva ordet autism är hemskt?


Jag gillar inte det där tism-ljudet. Au-tism. Det låter lite fel, ordet rullar inte av tungan, det är lite ansträngt på ett sätt. Ord borde inte sluta med bokstäverna s m. "Autise" till exempel hade varit bättre.

Men det är tydligen ett vanligt ljud i grekiskan, som vi har tagit upp i många moderna ord.
Det är nog svårt att komma från det.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Riksamiralen » 2022-03-30 0:23:24

Kidzi skrev:Ingen annan som tycker att själva ordet autism är hemskt?

Jodå, det låter gräsligt fult faktiskt.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Jag tycker att ordet ”autism” är så fult

Inläggav Skogkatt » 2022-03-30 0:34:29

Furienna skrev:Men det är tydligen ett vanligt ljud i grekiskan, som vi har tagit upp i många moderna ord. Det är nog svårt att komma från det.


Ja, du har rätt. Det är bara något med det sm-ljudet som stör min tunga och gnager mig i örat. Bokstäverna passar inte så bra ihop.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in