Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2021-01-14 16:08:33

Jag har ju bara sagt att folk märker efter ett tag på mig. Man märker inte direkt. Om man är utstickande eller har downs så är det ju klart att man märker. Men jag var ju väldigt neutral. Jag ville ju passa in så jag hade ju mycket som alla andra hade när de gällde kläder osv. För mig var ju det jag gjorde normalt tills några personer med adhd märkte att jag inte var de. Dem var ju inte heller normala. De kan ju inte bota sin adhd utan bara dämpa om man nu har ångest eller liknande. Jag kan ju inte heller bota min diagnos men däremot kan jag lära mig att inte skylta min diagnos så ytligt så att det inte syns så mycket. Om ni sett filmen divergent så lär ju sig trish av four hur de tappra gör saker eftersom både hon och han är divergent så de kan lära sig att passa in till viss del.

Och jag vet att det är en film men på det sättet kan man också dölja sin diagnos och inte skylta med den så mycket i sociala sammanhang. Det handlar inte om att man inte står för vem man är utan man kanske som i mitt fall mår bra av att känna sig normal. Jag är både normal och har en diagnos. Jag har ju båda delarna eftersom min diagnos inte är 100 procent därför är ena halvan normal och den andra är diagnos.

Om man har downs eller en väldigt synlig och grav diagnos så kommer ju folk märka oavsett men det är ju svårt att märka på någon som är ett frågetecken. Det är ju då man bara tycker personen är konstig men vet inte varför. Ingen visste ju att jag hade diagnos förutom de som hade adhd och löste gåtan. Enbart för de själva hade adhd/diagnoser. Det är ju lättare att se på någon om man själv har samma egenskaper. Det gäller ju inte bara diagnoser utan tex mobbning osv. Om någon här haft problem med något så är man ju inte ensam om det utan det finns ju folk som då kommer att känna igen sig. Sedan tycker jag att det är fel att man får adhd låta som ett undantag bara för att de inte har sociala svårigheter. ADHD kommer alltid vara en diagnos precis som de med add eller asperger mm. Man kan ju inte bara utesluta en diagnos bara för att den inte har samma svårigheter för svårigheter har man om man har adhd. En är ju koncentrationssvårighet, man är rastlös, jobbig och pratar för mycket och kräver attention. Det är inget fel men jo folk kommer att störa på dig.


Sedan har ju alla drag av något. Jag har säkert drag av adhd till viss del men jag har inte adhd diagnosen 100 procent. Man säger ju också att alla är ju lite egoistiska ibland.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2021-02-09 2:06:52

Kortfattat med detta ville jag mest bara säga att jag märker att många inte är så normala för man kan faktiskt se att många skulle kunna ha en diagnos en sjukdom mm pga att de visar det enligt mig tydligt pga sin klädstil. Man säger ju att en stil också ger ett intryck av hur en person är. Dvs klär du dig i kostym så kanske du visar utåt att du är framgångsrik men sedan vet man ju inte om personen kör en undercover grej. Nu kanske kostym exemplet var dåligt men när jag kollade runt om hur folk betedde sig och hur de klär sig så faller ju poletten ner. Jag menar att de här personerna som utåt sett ska föreställa NT inte i själva verket är det. De har också diagnoser eller sjukdomar bara det att de kanske inte vet om de själva. Själv kan jag tänka för mig själv vilken diagnos personen har för jag kan ibland se det pga olika saker dvs erfarenhet klädstil beteende osv men om man kollar på personen lite snabbt så kanske man bara tänker hon ska gå och handla. Jag är ju intresserad av beteenden och psykologi då kanske därför jag tänker utifrån sådana inställningar.

Sedan kanske har detta och göra lite med att jag själv har upptäckt detta nu (men tänker väl mycket mer nu under situationen ) jag har väl haft en illusion om att de här är normalt detta är inte det men då kommer ju frågan vad är normalt om NT inte är normala som de ska föreställa sig vara?

Ska man bara fatta att ingen är normal? Lärde man det sig i skolan eller finns det någon tid när detta måste ske osv? Djupa tankar men det är intressant eftersom jag kanske inte kan tänka 100 som en NT men då är ju frågan om NT är riktiga NT också eller om allting bara är illusioner. Läste att kärlek också är en illusion. Kanske är de samma sak här att allt sitter i huvudet... vi är lite som robotar. Man kan ju inte förneka att man tänker en viss bild om någon har tex en kostym på sig eller någonting. Man ser ju den bilden man får /ett första intryck.

Ett annat exempel är ju alla dokusåpor att man får se en sida på tv men då ska man ju förstå att det inte är sådär och barn kanske inte kan tänka så när det är små. De ser ju upp till sådana här beteenden.


Det är inte dåligt att vara Nt eller ha en diagnos jag säger bara att jag har märkt att alla är bara människor och NT är inte sådär jätte perfekta som folk tror, tro mig de har också sjukdomar och diagnoser. Så ingen är egentligen normal. De som har adhd och inte har en synlig diagnos kommer ju inte undan med att de inte har en diagnos för vad jag vet så är adhd en diagnos! Så bara för de inte har svårigheter med sociala biten så har de fortfarande en diagnos. De kommer fortfarande vara adhd personen. Jag menar jag blev ju personen med min diagnos och då sket folk fullkomligt i de som hade adhd eller var betydligt mer benägna (?) att ha en diagnos jämfört med mig.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Kidzi » 2021-02-09 16:32:36

Alla är såklart individer. Men som det är nu har de också press på sig att vara normala. Eller supermänniskor. På jobbet ska de kunna jobba efter fasta regler samt ta egna initiativ, ska vara sociala men kunna jobba ensamma. Dvs robotar som man ställer in på olika lägen efter arbetsuppgifterna. Det måste vara helt förvirrande för NT-folket.

Och NPF-folket lider mer för att ramen för normal är så liten att de inte kan passa i den hur de än försöker. Då måste de ha hjälp fast i ett annat samhälle skulle de klara sig själva.

Vi har byggt ett hemskt samhälle.

Ett samhälle för robotar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Flinta » 2021-02-09 18:06:16

Kidzi skrev:Alla är såklart individer. Men som det är nu har de också press på sig att vara normala. Eller supermänniskor. På jobbet ska de kunna jobba efter fasta regler samt ta egna initiativ, ska vara sociala men kunna jobba ensamma. Dvs robotar som man ställer in på olika lägen efter arbetsuppgifterna. Det måste vara helt förvirrande för NT-folket.

Och NPF-folket lider mer för att ramen för normal är så liten att de inte kan passa i den hur de än försöker. Då måste de ha hjälp fast i ett annat samhälle skulle de klara sig själva.

Vi har byggt ett hemskt samhälle.

Ett samhälle för robotar.


Usch tycker så synd om barn och unga som tvingas växa upp just nu. De ser ju sina NT-föräldrar förställa sig till dessa supermänniskor varje dag. En hel del föräldrar gör det tills de inte kan det längre och väggen sätter stopp :( verkar det som. Inte konstigt att barn och unga mår dåligt idag när de har sådana förebilder.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Eea__ » 2021-02-09 18:33:15

Paladinen skrev:Folk med autism kan också säga väldigt plumpa och rent ut sagt konstiga saker i diskusioner , jag och två kompisar var på café och en av kompisarna kände tjejen i kassan så vi började prata om att vi vart och badat och skulle grilla och ta en öl och plötsligt så börjar min aspiekompis prata om tjejer och sex , det hade inget med diskusionen att göra över huvud taget och det blev en väldigt konstigt stämning efter det .


Mycket bra beskrivet.

Paladinen skrev:Dom flesta personer med autism som jag känner är också betydligt känsligare än NT-personer , aspisar tenderar att ta saker som sägs på ett personligt plan och kan inte förstå humor och sarkasm . En aspiekompis samlar på Pokémonkort och en gång på fest så skojade en annan kompis att Pokémon det är ju för barn och min aspiekompis blev så arg så hen började gråta och tog en taxi hem och pratade inte med den personen På ett halvår efter det .


Ja, aspergare har ingen humor. Psykopater sägs också sakna humor.

Paladinen skrev:Aspisar är också väldigt dåliga på att förstå gråskalor och nyanser och subtila budskap , tex när någon gäspar och tittar på klockan och säger åhhh gud vad klockan är mycket jag ska upp tidigt i morgon så är det en uppmaning att personen vill att man ska gå hem men det är inte alltid det kopplar hos apsisar utan NT måste tala klarspråk och säga att jag ska gå upp klockan 8 i morgon och jobba så nu får du gå hem .


Helt klart är vi svartvita människor.
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Flinta » 2021-02-09 18:53:20

Eea__ skrev:
Paladinen skrev:Folk med autism kan också säga väldigt plumpa och rent ut sagt konstiga saker i diskusioner , jag och två kompisar var på café och en av kompisarna kände tjejen i kassan så vi började prata om att vi vart och badat och skulle grilla och ta en öl och plötsligt så börjar min aspiekompis prata om tjejer och sex , det hade inget med diskusionen att göra över huvud taget och det blev en väldigt konstigt stämning efter det .


Mycket bra beskrivet.

Paladinen skrev:Dom flesta personer med autism som jag känner är också betydligt känsligare än NT-personer , aspisar tenderar att ta saker som sägs på ett personligt plan och kan inte förstå humor och sarkasm . En aspiekompis samlar på Pokémonkort och en gång på fest så skojade en annan kompis att Pokémon det är ju för barn och min aspiekompis blev så arg så hen började gråta och tog en taxi hem och pratade inte med den personen På ett halvår efter det .


Ja, aspergare har ingen humor. Psykopater sägs också sakna humor.

Paladinen skrev:Aspisar är också väldigt dåliga på att förstå gråskalor och nyanser och subtila budskap , tex när någon gäspar och tittar på klockan och säger åhhh gud vad klockan är mycket jag ska upp tidigt i morgon så är det en uppmaning att personen vill att man ska gå hem men det är inte alltid det kopplar hos apsisar utan NT måste tala klarspråk och säga att jag ska gå upp klockan 8 i morgon och jobba så nu får du gå hem .


Helt klart är vi svartvita människor.


Botet är ödmjukhet inför varandras brister, ödmjukhet inför det operfekta 8)
Glöm inte att andas också :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Dalaberger » 2021-02-22 14:02:53

Kan rätt så lätt misstänka Asperger eller ADHD hos människor efter beteende, om de bara pratar på, svårt att sitta still, tystlåtna, skygga eller pratar väldigt tekniskt. Blev själv misstänkt efter en tids dejtande, jag kan inte rå för att jag är som jag är. Hur är man normal då egentligen? Det är svårt att vara liksom "naturlig", då det är inget jag varit, jag har liksom ingen bra naturlig social förmåga. Det ironiska är väl att dejten visade autistiska drag själv sen, värre än mina egna på vissa sätt.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2021-08-23 1:52:47

Ja alltså vet man vad man ska kolla efter så kan man ju lätt se massor utav saker hos en person. Men det är ju inte så att man går fram och säger det till personen, utan detta är ju saker man tänker för sig själv i huvudet att personen kanske har adhd för den pratar högt, kan inte sitta still och håller på med en fidge spinner eller pillar på något osv. Det är ju inget fel eller så, utan bara att man kan märka sådana saker. Och detta jag tog upp är typiska adhd egenskaper. Men sen är det ju också så att vissa med diagnoser blir hyllade och ingen bryr sig om att de har diagnoser medan andra med diagnoser blir mobbade. Det är lite tråkigt att det ska vara så när allihopa har diagnoser. Det är lite som att du och du duger men du där du duger inte..

Det handlar ju mycket om status när det gäller skolan och ja detta kan hända på arbetsplatsen också, men tror ändå man har lite mer förståelse som vuxen än som tonåring. Jag menar, jag kommer ihåg folk som retade en man med down syndrom och visst så gjorde väl han inte saker som var normala men de här barnen hade ju inte koll på diagnoser eller någon förståelse kring ämnet, de tänkte bara "han är annorlunda, vilken rolig och konstig typ" genom att peka och gå efter osv. Jag gick i typ 6an 7an och jag förstod här att man behöver inte va elak för att någon är annorlunda. Eller jag har väl alltid tänkt så.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-09-05 17:24:56

Jag är 100 på att min Asperger diagnos är felaktig men jag hade inte kunnat försörja mig utan den så jag har låtit den få vara kvar.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Sheyen » 2021-09-05 18:59:33

Vafan, aspergare har visst humor.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Paladinen » 2021-09-08 17:14:19

Sheyen skrev:Vafan, aspergare har visst humor.


Ja aspergare har humor det är jag ett levande bevis på men aspisar har ofta en mer direkt humor än en subtil och lågmäld humor .för att förenkla det hela aspisar förstår och skrattar åt ramla på arschlet och pajer i ansiktet humor men har desto svårare att förstå ironi och humor som antyder på saker .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav AlexRG8 » 2021-11-16 18:41:34

Jossie94 skrev:Mitt svar är ju att jag tänker på hur jag har lärt mig genom egna erfarenheter om hur personer med diagnoser beter sig ser ut både utseendemässigt och på klädstilar osv. Och likaså på folk utan diagnoser men även de kan ha diagnoser, bara det att jag tänker inte på att de har diagnoser eller sjukdomar osv för det är ju osynligt. Men på vissa kan man misstänka någon diagnos utifrån beteende handlingar klädstil och sådant.


Bedöma skillnaden mellan ASD och NT baserad på beteendemönster, utseendemässiga drag och hur fashionabelt eller inte de klär sig?
Måste säga att detta var lika konstigt som intressant att någon med ASD har ett behov att kategorisera detta.
Är detta viktigt för dig?

Idag ska jag till affären med min fru.
Hon går in och handlar jag väntar utanför.
Som dagens utmaning ska jag göra en analytisk observation, när jag står utanför Coop, om jag själv ser denna distinkta skillnad på slumpmässigt passerande människor.
För att göra denna analytiska jämförelsen kommer jag att googla om ämnet så jag får preferenser.
Återkommer när min rapport är klar.

Mycket intressant topic.

PS jag har ord dyslexi så om ord saknas eller är på fel plats så är det inte medvetet gjort.
Om Ni vill varsågoda att fyll i ord som saknas eller omformulera texten som ni vill läsa den.
Jag tycker att det är kul när någon lär mig något nytt.

Tack!
AlexRG8
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-11-16
Ort: Stockholm

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Någon » 2021-11-16 19:35:44

Den här diskussionen påminner om diskussionen om det alltid direkt går att se om en person är homosexuell. Vilket inte stämmer.
En massa egenskaper hos oss människor visar sig bara i särskilda situationer.

Många av oss med NPF-diagnos/er kämpar väldigt hårt för att inte andra ska märka våra svårigheter.
De av oss som har en någorlunda socialt stabil uppväxt och är begåvade inom områden som vi kan använda i studier och arbete, har lättare att dölja svårigheterna.

I min åldersgrupp (60+) finns flera som vuxit upp och blivit medelålders utan diagnos.
Och så upptäcks det i samband med utmattningssyndrom, sjukskrivning eller någon annan form av kris.
Eller att yngre anhöriga blir utredda och får diagnos.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Kidzi » 2021-11-17 1:13:21

Det var en youtubare som är autist som sa att det tar någon sekund, sedan kan man avgöra om någon är annorlunda. Man går snabbt igenom allt undermedvetet och ser direkt om något är udda. Man kanske inte vet vilket sätt den personen är udda på, man kanske inte förstår att det är autism om man inte har kunskaper.

Men jag tror mycket på det. Folk kan bedöma en direkt. Sedan tror jag de flestas autismradar är dålig för de vet inte vad autism är.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2021-11-18 1:24:50

Det är det jag menar, att jag märker att personer är annorlunda, men det är såklart att man märker mer på någon som har en mer synlig diagnos tex down syndrom, jag menar inte att det är fel att ha den diagnosen men man märker såklart att något är annorlunda med personen. Man märker också på personer som inte har synliga diagnoser för de kan ha adhd eller andra svårigheter som är mer inombords, man kan ju inte märka om någon har ibs tex såvida man inte känner personen och vet om att den har ibs. Men man märker ju såklart om personen klär sig udda eller något ytligt.


Det är det där första intrycket som jag tror youtubern syftar på. Jag själv kanske inte märker direkt men när man kollar på olika faktorer så kan jag absolut misstänka att personen har en diagnos när jag har sett helheten. Det är ju inte så att jag bara tänker på det, absolut inte men ser jag något som är udda så kan man ju inte undvika att tänka att det kan handla om en diagnos.

Det kan vara vad som helst egentligen, men det kan vara att personen har rosa hår och udda klädstil jämfört med andra och att personen kanske göt någon handling som inte anses som normalt. De är ju dessa ytliga saker som man kan märka inom det sociala, Jag kan länka ett klipp med personer som har diagnoser som jag även om jag inte skulle vetat om deras diagnoser skulle kunna misstänka att de var diagnosen som låg bakom deras beteeden och så.


Detta är inte för att hänga ut dem på något sätt utan enbart förklara hur jag ser att personer har diagnoser.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Kidzi » 2021-11-18 1:37:49

Youtubaren nämnde inte hårfärg och kläder utan talade om saker som stimming och ögonkontakt. Och som han sa som jag tror är sant, det behöver bara vara en grej som man gör annorlunda så ser folk att man är udda.

Jag såg en kille gå över gatan. Sa till min kompis att det där är en aspergare. Hon frågade hur jag visste det. Men jag kunde inte förklara. Jag bara visste.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2021-11-18 1:42:18

https://youtu.be/f03qoXieJ6Y
Jag märker på vissa personer här att de har diagnoser och vissa märks det inte alls på men nu har de ju diagnoser eftersom de framgår i videon men jag skulle inte märka det lika tydligt som på vissa andra. De jag syftar på är ju lite beteenden som personer med diagnoser har, dvs som Kidzi sa om ögon kontakt osv, jag kanske inte ser på just det men jag ser andra saker som känns som att de kan vara diagnoser som ligger bakom beteedent.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-07 0:36:35

För att tydliggöra så är det en person som jag skulle anse är mer NT och nu har personen en diagnos men jag skulle då säga att personen har adhd då personen enligt mig är social och pratar en massa och har typiska adhd egenskaper. Medan de andra har mer diagnos egenskaper, man fattar att personerna har diagnoser pga att de är utstickande med sin stil eller är nördig/kan mycket om ett ämne, eller att man äter samma maträtt och för mig är det många som har asperger som äter på det sättet. Eller att man märker på personer att de pratar på ett gammaldags sätt eller artikulerar, kanske verkar vara off, då kan det där off vara att man är introvert/har add. Jämför man en add och en adhd så är ju skillnaden ytligt att den ena är mer social och den med add är mer lugn och verkar off och tänker en massa. Tex så tror jag mycket på att stjärntecken också spelar en stor roll här, tex så skulle jag säga att vissa känns ha fiskarna som stjärntecken och andra typ kanske något stjärntecken som har det sociala som är det centrala, typ lejon eller skorpion.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Fleece » 2022-02-07 0:57:42

Om du har autism känner du ofta igen dig i flera av dessa egenskaper:

.Du kan ha svårt att förstå vad andra känner.
.Du kan ha svårt att förstå vad andra menar när de pratar.
.Du kan ha svårt att kommunicera med andra, du blir lätt missförstånd och det kan kännas meningslöst att kommunicera.
.Du undviker gärna ögonkontakt.
.Vissa av dina intressen tar upp nästan all din tid.
.Du har mycket svårt för att bryta beteenden och rutiner.
.Du kan känna stor stress om du måste göra nya och ovana saker. Du vill helst slippa det.
.Du kan reagera starkt på olika sinnesintryck som till exempel ljud, ljus och lukter.
.Du har beteenden som skadar dig, så kallade självskadebeteenden.

https://capio.se/halsa-och-vard/hjarna- ... ne/autism/

Känns som en ganska bra beskrivning.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-14 0:34:38

Skulle jag förstå det där eller vadå?

Men det förstod jag, det var ju därför jag skrev hur jag kunde se på de personerna i videon jag länkade, vilka diagnoser de hade eller som jag misstänkte, jag skulle ha fattat att det låg en diagnos bakom beteendet men nu är det uppenbart att de har diagnoser då det framkommer i videon och dess budskap/syfte. Videon görs ju i syfte med att uppmärksamma olika djupa viktiga ämnen.

Nu har den personen asperger men jag skulle pga att hon är social och babblar så skulle jag tro att det var adhd personen har men för mig är adhd personer mer Nt för de kan passa in lättare och då om personen har adhd så kommer folk inte enligt min erfarenhet att tycka att du är annorlunda. Sedan finns det ju absolut de som blir sedda som annorlunda och det där är så sjukt, att vissa blir hyllade för sin diagnos och vissa blir mobbade.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-03-17 13:14:07

Kidzi skrev:Youtubaren nämnde inte hårfärg och kläder utan talade om saker som stimming och ögonkontakt. Och som han sa som jag tror är sant, det behöver bara vara en grej som man gör annorlunda så ser folk att man är udda.

Jag såg en kille gå över gatan. Sa till min kompis att det där är en aspergare. Hon frågade hur jag visste det. Men jag kunde inte förklara. Jag bara visste.


Vissa fattade på mig att det var något men visste inte vad, men dessa personer hade själva adhd bland annat. Eller nu i efterhand så hade nog de flesta någonting, för jag har fått reda på att en har social fobi och andra var det mer tydligt redan då att de var adhd för de dels öppna om sin diagnos och att man fattade att de låg en diagnos bakom. Då kunde personen se ut som en vanlig kille/tjej (alltså att man inte märker ytligt tex att personen har downs) Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta orden så det inte blir missuppfattningar.

Men om man jämför en person som är blond/brunett, har skinnjacka, tröja och jeans från gina, plattat hår, sminkar sig (beskriver bara hur en helt vanlig tjej ser ut i min generation) då kommer man ju märka att en person med rosa hår, gröna byxor, lila tröja (utstickande stil) är annorlunda på något sätt.

Ingen är ju egentligen normal men tydligen finns det rätt och fel när det gäller vad som är normalt eller inte, för jättemånga youtuber och incluencer har diagnoser social fobi mm. Sen kan de där ju gå in i varandra också, men vissa är mer tydliga att de har diagnoser medan andra är mer osynliga och då kan de dölja väldigt mycket om de ser ut som vem som helst men ändå inte för udda.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Skogkatt » 2022-03-17 14:21:11

Jossie94 skrev:När man pratar om olika stereotyper, hur skulle ni då förklara skillnaden på en person med en diagnos och på en person utan diagnos


Det kan väl vara så att en person med en diagnos ofta lämnas lite utanför. Du har en grupp människor som kan göra allt utan några större problem också har du en person som inte riktigt passar in i den gruppen och lämnas utanför, som har lite svårt. Anderledes beteende, som tänker lite annorlunda kanske. Många människor har en diagnos som man inte kan se, du märker bara att något är annorlunda.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-03-20 23:58:30

Ja det finns ingen logik i det där heller, för om man vill kan man ju hitta fel för vad som helst. Jag menar, folk tyckte jag var annorlunda för att de misstänkte att jag hade någon diagnos, men visste inte vilken, då var detta bara några fåtal tjejer som märkte det för man fick ju höra det på sätt och vis från dem.

De kunde vara allt ifrån att de var mammiga, till att de skulle gå till läraren för att jag möjligtvis hade en diagnos och sådana saker. Jag själv kände bara vad är det här för personer? :? Ska jag skratta eller gråta? För om de var några som hade problem så var det ju snarare dem.


Nu i efterhand kan jag se att de flesta har mer eller mindre svårigheter. Inte för att vara sån men det fanns ju fler mobboffer så att jag eller någon annan skulle lätt kunna hitta fel på dem också. Nu hade jag inte det behovet eftersom många i min ålder då hade det behovet att påpeka att någon var konstig....Jag märkte ju att de var konstiga men jag brydde mig inte om någon hade adhd, men nu i efterhand har jag hört att många ogillade denna tjejen med adhd. För mig var det ju inte på det sättet, för mig var det mer ingen bryr sig om hon har adhd , men tydligen brydde sig många om att jag kanske möjligtvis hade en diagnos.... :? WTF??? Logiken haha :lol:
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Så här tänker jag, hur tänker ni gällande detta?

Inläggav Jossie94 » 2022-08-11 1:35:47

Jag vill bara rätta till lite i det jag skrivit innan. Jag menar inte att jag är NT till 100 procent då jag har en diagnos men jag menar att jag utåt sätt ser ut som en NT då jag klarar av det mesta och det verkar vara att man är högfungerad om jag förstått rätt. (jag är inte så insatt på begreppen och diagnos termerna) Jag visste knappt att min diagnos eller den man fick tidigare hade bytt namn, man har väl den diagnosen man fick? Gör jag en utredning idag så hade jag kanske fått en ny diagnos eller någonting sånt. För jag menar, om jag har adhd tex så kommer det inte förändras bara för att adhd byter namn till något annat. Har man adhd så har man alltid adhd, livet ut. Sen kan man ju givetvis lära sig hantera olika svårigheter och dölja sin diagnos men man kommer alltid ha adhd oavsett.

Det är likaså med NT, för personer som är NT kan också vara konstiga men de passar lättare in i det sociala, tex så var det en tjej som jag skulle ha sagt är NT men hon har en diagnos. Hon var den där populära tjejen, så det är det jag menar att även NT personer kan ha svårigheter också. Jag antog att hon va NT eftersom hon betedde sig normalt , det var inte så att diagnosen syntes eller att hon var utstickande på något sätt. Hon var en vanlig tjej.

Hade hon någon diagnos som jag skulle misstänka så skulle jag nog säga mer add. Hon va inte den där som va högljudd osv, så adhd hade hon nog inte. (Jag vet inte vilken diagnos hon hade/har)
Senast redigerad av Jossie94 2022-08-11 1:40:17, redigerad totalt 1 gång.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in