Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilket tycker du är det allra värsta med att ha AS?

Svårt att få/behålla ett arbete (el ett som motsvarar mina kvalifikationer)
24
8%
Svårt att få/behålla vänner
46
14%
Svårt att få/behålla partner
40
13%
Perceptionsproblem (t ex ljudkänslighet)
17
5%
Ångest och/el depression
77
24%
Dålig ekonomi
18
6%
Problem med ork och/el exekutiva funktioner
57
18%
Blivit överbeskyddad/nedvärderad/diskriminerad
13
4%
Blivit överbeskyddad/nedvärderad/diskriminerad
13
4%
Annat, ange vilket i tråden
14
4%
 
Antal röster : 319

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2015-06-07 21:41:40

triggerhappyD skrev:Det värsta är när folk säger "ha AS", jag kan inte minnas när jag fick det iaf.

Inte jag heller. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2015-06-07 22:06:01

Zima33 skrev:
triggerhappyD skrev:Det värsta är när folk säger "ha AS", jag kan inte minnas när jag fick det iaf.

Inte jag heller. :-)Happy


Vad är lämpligt att säga anser ni?

Jag är diagnosticerad med AS?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-07 23:36:40

Flinta skrev:
Vad är lämpligt att säga anser ni?

Jag är diagnosticerad med AS?


Jag vet faktiskt inte vad som är lämpligt, många verkar tycker olika.

Själv säger jag att jag är aspie, eller autistisk. Med det menar jag givetvis inte att det är allt jag är, men att det endå är endel av mig, som definierar min perception, kognition, mitt jag m.m.

Då jag inte ser det som någon sjukdom så är det iaf inget "jag har".

Diagnoser har jag aldrig lagt nån vikt vid, Att icke autister avgör och bestämmer
vad autism är, samt vilka diagnoskriterier som gäller finner jag skrämmande.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2015-06-08 0:06:30

Det är lite lustigt det där egentligen... Jag är människa, jag har aspergers. Som huvudvärk. Jag har huvudvärk men jag är jag ändå.
Det lustiga i det hela är att jag säger att jag är autistisk. Inte att jag har autism, det känns fel. På något vis tror jag det är en språklig fråga, vad som låter bäst snarare än att jag lägger någon bokstavlig mening i det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-08 0:15:23

tahlia skrev:Det är lite lustigt det där egentligen... Jag är människa, jag har aspergers. Som huvudvärk. Jag har huvudvärk men jag är jag ändå.
Det lustiga i det hela är att jag säger att jag är autistisk. Inte att jag har autism, det känns fel. På något vis tror jag det är en språklig fråga, vad som låter bäst snarare än att jag lägger någon bokstavlig mening i det.


Språkligt blir det svårt o säga "jag är aspergers", har kört på den några ggr på skämt iaf, men har mest fått snea blickar :D
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Borussia » 2015-06-08 4:43:42

Det är den fruktansvärt dåliga hjälpen man får av samhället! I skolan så har politikerna lovat att man ska få gå i en liten klass om man har svårt för stora grupper! Det är typ en skola av tio som håller vad man lovar! Fram till nyligen så fick Aspergare gå i särklass, men det har dom tack och lov tagit bort! Vansinnigt idiotiskt att Aspergare tidigare kunnat gå i särklass med såna med utvecklingsstörning!

LSS är den vidrigaste organisationen jag stött på i hela mitt liv! En handläggare på Arbetsförmedligen som hade hand om de med Aspergerdiagnos sa till mig efter att det inte funkade på en Folkhögskola att jag var den vidrigaste aspergaren hon någonsin stött på! Jag betedde mig jävligt mot såna som jäklades med mig och de hade också Aspergerdiagnos! Nu kanske hon aldrig hade träffat dom, men att jag skulle vara den vidrigaste personen med Asperger hon träffat måste då betyda att hon är extremt överintelligent som kan se vem som har Asperger eller inte!

Sedan hade jag några jävliga ledsagare som hånskrattade åt mig för att jag tyckte en viss skådespelare var bra! En ledsagare sa till mig sarkastiskt när vi tyckte olika om en sak så här: Så du menar att du som har Aspergers har rätt och jag som inte har Aspergers har fel? Samma ledsagare hade jag med till gymmet och när jag klagade på att han pratade med en massa andra när vi var i sällskap så säger han sarkastiskt: Så du menar att du är social?

På ett LSS boende i Karlstad som tack gode Gud inte finns kvar längre så provocerade en anställd mig och kallade mig handikappad, utvecklingsstörd och förståndshandikappad hela tiden, fast jag inte är något utav det! Till slut fick jag nog och drog ner den anställde på golvet! Då åkte jag dit för medelmåttig misshandel, trots att poliser jag pratade med efteråt var övertygade om att det rörde sig om en ringa misshandel! Hade jag inte blivit så provocerad hela tiden så hade jag inte gjort det! Jag tycker att brottsprovokatörer borde skylla sig själv! Skulle psykisk misshandel vara så mycket lindrigare än fysisk misshandel? Det tycker inte jag i alla fall!

Ett annat boende jag var på blev jag knivhuggen och var nära att dö! Några minuter senare efter knivattacken så säger en anställd som inte ens var med när det inträffade att jag fick skylla mig själv och att han som knivhögg mig inte gjort något fel! Som ytterligare salt på såren så vräker hon ur sig att jag själv har sagt att man får knivhugga folk! Det är det grövsta förtalet jag fått höra i hela mitt liv! ***Borttaget namn*** som hon heter jobbar fortfarande kvar på Solhagagruppens boende i Hagfors, trots att hon mobbade de boende konstant! Huvudsakligen jobbar hon på skolan i Hagfors och jag har kusiner och kusinbarn om har haft henne som lärare och alla säger att hon är den elakaste människan de har stött på!

Det är något fel på det svenska samhället när elaka anställda kan hålla på att trakassera de dom ska hjälpa år efter år efter år utan någon åtbörd!Jag blev också utsatt för åldersdiskrimineringar, flertalet förtal och lurad att åka tio mil i onödan av en anställd och jag fick trots det inte ens ett öre i bensinpengarna som kompensation!

När jag var på polishuset och blev förhörd om misshandeln på boendepersonalen som trakasserat mig så skulle det vara en polis som hade utbildning inom Aspergerdiagnosen! Min advokat fick kaffe och tjugo sekunder senare frågar han min mor om hon vill ha kaffe, men han frågar aldrig mig! Sedan när jag är klar med förhöret så säger polisen att han blir med ner, eftersom det är meningen att det ska vara svårt att hitta ut ifall jag går vilse! Menar han att de i häktet har cellerna öppna, så att det ska bli omöjligt för dom att hitta ut ur labyrinten istället, eller menar han att jag har tankar på att fly! I så fall hade jag knappast gått dit överhuvudtaget! Förmodligen en humor som inte gick hem! Vart var tydligheten där?

Inom utbildningen man går igenom för att bäst hjälpa de med Aspergerdiagnos så krävs det en tydlighet, men det brister nästan alla på inom LSS! Jag har haft en massa bostödjarna och de har ingen som helst utbildning! De använde orden handikapp och funktionshinder stup i kvarten, trots att det heter funktionsnedsättning! En anställd bostödjare säger irriterat åt mig att ha ögonkontakt ungefär som att jag inte hade det för att provocera! Det där att människor inte tillåter Aspergare att vara på ett visst sätt! Jag känner mig obekväm med ögonkontakt, då måste jag väl få ha mindre ögonkontakt! Det är ju ett fritt land!

På Folkhögskolan jag var på så gick jag i en Aspergerklass och det var ständigt mobbning mot varandra! Vi var lika jävliga allihop, men trots det så är det jag som får lämna klassen! Jag använde mig inte av våld en endaste gång, men när jag gav igen på en annan elev genom att slänga små suddgummibitar i håret på en annan elev så slår han mig allt vad man har med knytnäven i huvudet! Det är efter den incidenten jag får byta klass, men inte han! Snacka om att ha otur i livet! När jag tar i med hårdhandskarna, ja då åker jag dit och när en annan slår mig, ja då är det jag igen som får skit för det! Det spelar ingen roll hur man agerar så blir det fel! Jag går ut ur klassrummet med en lärare som bara tar den andre elevens parti! Det här är lärare som ska ha Aspergerutbildning, men det märks inte!

När jag drog ner en personal som var hemskt vidrig på boendet så tar de andra i personalen, den Andres parti! Hur jag än gör blir det fel och det sker även bland de som ska ha en så kallad utbildning! Den utbildningen måste ha kommit med i ett cornflakes paket! Jag har stött på fler människor som inte har någon utbildning utan att det uppstått någon konflikt, än jag upplevt med de som har en så kallad utbildning där det har blivit rena rama misären när det gäller LSS personalens bemötande! Lägg ner LSS genast!

När jag sökte på LSS på Google för något år sedan så var en av de första träffarna en huvudrubrik med texten: LSS som skulle bli så bra men som blev så fel! Och det faktum att de med ADHD, ADD, Tourettes syndrom, OCD, Bipolär, Borderline och många fler diagnoser inte får LSS hjälp, men de med Asperger får det är ju helt absurt! Det är en grov kränkning av de med Asperger diagnos! Det är ju detsamma som att indirekt tala om för det med Asperger diagnos att de är i större behov av hjälp än de med de andra diagnoserna jag nyss skrev om! Sedan tar samhället bort yrken som enbart är till för de med Asperger! Jag syftar på Left is fight som inte finns längre och så har de tagit bort IVAS på gymnasiet!


Moderator: Styckeindelade texten för att göra den mer lättläst och censurerade ett namn.
Borussia
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-06-06

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav annorlunda » 2015-06-08 8:58:37

Jag röstade på brist på ork eftersom det känns som att det ger resterande problem. Att jag så fort blir trött har ju gjort att jag ständigt faller ned i nya depressioner, får ångest, inte kan jobba, får problem med ekonomin och därmed inte kan göra så mycket då det mesta kostar pengar och det leder till mer nedstämdhet. Så rullar det på.. Bristen på ork leder ju också till att det blir svårt att behålla vänner då man aldrig eller sällan orkar höra av sig till dem och framförallt inte umgås. När jag blir sådär trött så får jag ökad känslighet för ljud och intryck och så beter man sig mer konstigt och blir stressad och på dåligt humör.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav sigterm » 2015-06-08 9:45:04

Jag röstade på "Problem med ork och/el exekutiva funktioner". Att komma igång med något och även att avsluta när man väl kommit igång.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2015-06-08 9:54:21

@Borussia, gör gärna mellanrum på dina inlägg, lite grann, så blir dom lite lättare att läsa och ta del av när det är längre berättelser... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2022-03-16 13:50:22

Jag tror att det är den sociala interaktionen. Jag har bott ihop med folk, arbetat med folk, varit i relationer, jag har tillbringat tid med folk. Och jag tycker att det är trevligt, jag gillar det men det är alltid något som gör det lite svårt. Jag missförstår folk och passar aldrig riktigt in. Så man har en känsla av ensamhet hela tiden, man kommer inte så nära som man vill. Jag känner folk som är väldigt sociala och utåtriktade, de är bra med människor. Och det ser så trevligt ut, det ser enkelt ut och de mår bra. Det skulle vara trevligt att vara mer som dem.

Jag tycker inte att jag är väldigt konstig eller onormal, det finns bara något i mig som kan göra saker lite svåra, den sociala interaktionen. Och jag gillar verkligen inte att vara ensam, många folk klarar sig bra på egen hand, men jag är inte en av dem. Jag har bott ensam ett tag nu, det är inte så bra. Så det påverkar allt annat, man blir ledsen och det påverkar allt. De bästa minnena jag har är från stunder då jag var med folk jag brydde mig om och saker fungerade ganska bra, åtminstone ett tag. Jag tycker att jag är en bättre person när jag är med folk.

Så jag tycker att det värsta är de saker som gör det svårt att bara vara en vanlig utåtriktade person. Lite mer impulsiv, mer utåtriktad och avslappnad. Och förstå människor lite bättre. Och inte besvära sig själv hela tiden med att tänka för mycket. Jag tror att problem med social interaktion är orsaken till många andra problem som folk med AS har. Det är där det börjar, roten till allt. I vårt samhälle är det viktigt att komma överens med människor och vara social och bra med människor. Och vi människor har något i oss som behöver social kontakt, utan det blir vi ledsna och dåliga, vi fungerar inte så bra då.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2022-03-16 15:04:18

Skogkatt skrev:Jag tror att det är den sociala interaktionen. Jag har bott ihop med folk, arbetat med folk, varit i relationer, jag har tillbringat tid med folk. Och jag tycker att det är trevligt, jag gillar det men det är alltid något som gör det lite svårt. Jag missförstår folk och passar aldrig riktigt in. Så man har en känsla av ensamhet hela tiden, man kommer inte så nära som man vill. Jag känner folk som är väldigt sociala och utåtriktade, de är bra med människor. Och det ser så trevligt ut, det ser enkelt ut och de mår bra. Det skulle vara trevligt att vara mer som dem.

Jag tycker inte att jag är väldigt konstig eller onormal, det finns bara något i mig som kan göra saker lite svåra, den sociala interaktionen. Och jag gillar verkligen inte att vara ensam, många folk klarar sig bra på egen hand, men jag är inte en av dem. Jag har bott ensam ett tag nu, det är inte så bra. Så det påverkar allt annat, man blir ledsen och det påverkar allt. De bästa minnena jag har är från stunder då jag var med folk jag brydde mig om och saker fungerade ganska bra, åtminstone ett tag. Jag tycker att jag är en bättre person när jag är med folk.

Så jag tycker att det värsta är de saker som gör det svårt att bara vara en vanlig utåtriktade person. Lite mer impulsiv, mer utåtriktad och avslappnad. Och förstå människor lite bättre. Och inte besvära sig själv hela tiden med att tänka för mycket. Jag tror att problem med social interaktion är orsaken till många andra problem som folk med AS har. Det är där det börjar, roten till allt. I vårt samhälle är det viktigt att komma överens med människor och vara social och bra med människor. Och vi människor har något i oss som behöver social kontakt, utan det blir vi ledsna och dåliga, vi fungerar inte så bra då.


Men du har ju kommit ganska långt när du märker och inser dina tillkortakommanden, då känner man till var man kan undvika de värsta fallgroparna.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2022-03-16 15:44:57

Att man är ful och dum i huvet.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Teost » 2022-03-16 15:53:45

Röstat på alternativet
"Problem med ork och/el exekutiva funktioner"

Trött, bla pga sömnbrist, mkt pga uppstressad, och pga störs av speciellt ljud mer än borde, så det är diverse av alternativen som kunde kryssat i, ofta ångest, osv, mesta hänger ihop med varandra, jobba deltid pga problemen
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2022-03-16 16:03:21

antonius skrev:Men du har ju kommit ganska långt när du märker och inser dina tillkortakommanden, då känner man till var man kan undvika de värsta fallgroparna


Jag vet inte om det är något man kan undvika, jag kan inte undvika att social interaktion är lite svårt. Det är nog bara så det är. För att undvika fallgroparna måste jag hålla mig borta från folk hela tiden. Jag tror att det kommer att bli lite svårt och tröttsamt i det långa loppet. Men jag vet inte, man måste bara göra så gott man kan. Jag tycker att det har blivit svårare de senaste två åren, det förstår jag inte riktigt. Det är inte rätt tror jag. Det borde inte bli svårare när man blir äldre.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav atoms » 2022-03-16 16:27:02

LordNelson skrev:Att man är ful och dum i huvet.


Det har nog inte så mycket med AS att göra, men var och en får ju bli salig på sin fason.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Chrilleb » 2022-03-16 18:36:26

"Problem med exekutiva funktioner och ork" valde jag.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2022-03-16 19:55:50

Chrilleb skrev:"Problem med exekutiva funktioner och ork" valde jag.


Jag håller också med om detta. Jag tycker att det finns flera saker som är värst.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2022-03-16 21:25:37

Omgivningens fördomar som ofta bottnar i okunskap
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2022-03-18 15:10:18

Flinta skrev:Omgivningens fördomar som ofta bottnar i okunskap


Har varit beroende av omgivningen för att förstå mig själv även som vuxen. Hamnat mycket i kläm p g a. detta minst sagt.
Men det är lite bättre nu. Tack vare att jag höll ut, länge, alla åren jag kände att jag inte orkade.

"När du tror du ska dö, jag då orkar du ofta lite till" kan jag numera tillstå att det även gällt mig i den situation jag haft. Men det är ju ingen bra uppmuntran när man är mitt uppe i det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Karamell » 2022-03-18 16:29:12

Tröttheten/svagheten tror jag.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2022-03-18 18:18:11

Att det verkar vara helt djävla omöjligt att få ett vettigt sexliv :twisted:
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2022-03-18 19:23:11

överdimensionerat utrustad
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav Ignatius » 2022-03-19 20:09:39

Jag har två!
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Vad är det värsta med att ha AS? (Omröstning)

Inläggav mondo beyondo » 2022-03-19 21:23:04

Ensamheten, tror jag. Men de senaste åren har gjorts till ett h-e av FK, så att ha ett dolt handikapp blir mitt svar nu.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in