Brittiska kriminalserier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-15 15:02:48

Förr var brittiska serier det bästa. Vardagliga serier, historiska serier, kriminalserier. Mer realistiska än amerikanska serier och bättre än svenska serier.

Svenska kriminalserier kändes töntiga i jämförelse. Men inte längre. Nu gör britterna egna varianter av svenska/nordiska kriminalserier/filmer. Som Bron och Wallanderfilmerna.

Men jag gillar fortfarande brittiska serier. Problemet är att nu med alla TV-kanaler så är de så många, man hinner inte se alla. Så jag prioriterar de som visas på SVT.

Kommissarie Morse har fått spinoffs som Unge kommissarie Morse och Kommissare Lewis. Men ännu bättre tycker jag om serien Broadchurch (med David Tennant och Olvia Colman i huvudrollerna). Och Saknad, aldrig glömd (Unforgotten) som handlar om två poliser (spelade av Nicola Walker och Sanjeev Bhaskar) som utreder kalla fall. Och Line of Duty om en antikorruptionsenhet som utreder poliser misstänkta för korruption. Martin Compston spelar en av huvudrollerna.

Vilka är era favoriter bland brittiska kriminalserier?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav nescio » 2022-03-15 15:51:24

Line of Duty är bra. Men de flesta engelska serierna är tråkiga. Igår började en ny som hette Annika. Den var dålig. Den tittar jag inte på något mera.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Brittiska kriminalserier

Inläggav alixha » 2022-03-15 17:14:16

Morden i Midsomer har jag alltid gillat.
Kommisarie Morse och kommisarie Lewis har jag också tittat mycket på.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Brittiska kriminalserier

Inläggav slackern » 2022-03-15 17:27:20

alixha skrev:Morden i Midsomer har jag alltid gillat.
Kommisarie Morse och kommisarie Lewis har jag också tittat mycket på.


Jo jag gillar dom du rabblar upp förutom Lewis tror jag aldrig har sett den, men jag kommer också ihåg Ett fall för Frost den serien gillade jag.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Brittiska kriminalserier

Inläggav Karamell » 2022-03-15 18:01:39

Fattar inte hur folk kan kolla på Brittiska serier och filmer, dom är alltid otroligt tråkiga och försöker manipulera och chocka publiken. Helt döda är dom också. Nej, det där köper jag inte. Men dom har ju ofta bra kostym och sceografi. Önskar SVT slutade sända massa sån här skit, nej tacka vet jag danskt!
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-15 18:15:58

Vaddå "manipulera och chocka"? Det är väl alla kriminalfilmers och -seriers mål att väcka känslor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-15 18:35:13

Alien skrev:Vaddå "manipulera och chocka"? Det är väl alla kriminalfilmers och -seriers mål att väcka känslor.


Man kan väcka känslor utan att manipulera eller chocka någon. :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-15 18:40:15

Det finns också kriminalserier som skildrar verkliga fall.

Som Manhunt som skildrar hur polisen fångar en seriemördare. Martin Clunes (känd från Doctor Who) spelar huvudrollen DCI Colin Sutton.

Det fanns en annan sådan serie också som utspelar sig i Skottland. Men vad hette den?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-15 18:41:02

Alien skrev:Det finns också kriminalserier som skildrar verkliga fall.

Som Manhunt som skildrar hur polisen fångar en seriemördare. Martin Clunes (känd från Doctor Who) spelar huvudrollen DCI Colin Sutton.

Det fanns en annan sådan serie också som utspelar sig i Skottland. Men vad hette den?


In Plain Sight
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-15 18:41:49

FuzzyFluffy skrev:
Alien skrev:Vaddå "manipulera och chocka"? Det är väl alla kriminalfilmers och -seriers mål att väcka känslor.


Man kan väcka känslor utan att manipulera eller chocka någon. :-)Happy

Nej, inte utan att manipulera, dvs försöka att påverka tittarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-15 18:43:12

Alien skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Alien skrev:Vaddå "manipulera och chocka"? Det är väl alla kriminalfilmers och -seriers mål att väcka känslor.


Man kan väcka känslor utan att manipulera eller chocka någon. :-)Happy

Nej, inte utan att manipulera, dvs försöka att påverka tittarna.


Man kan påverka tittare utan att manipulera.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-15 18:46:20

FuzzyFluffy skrev:
Alien skrev:Det finns också kriminalserier som skildrar verkliga fall.

Som Manhunt som skildrar hur polisen fångar en seriemördare. Martin Clunes (känd från Doctor Who) spelar huvudrollen DCI Colin Sutton.

Det fanns en annan sådan serie också som utspelar sig i Skottland. Men vad hette den?


In Plain Sight

Ja, just det. En mördares leende heter den på svenska. Martin Compston (som spelar polis i Line of Cuty) spelar mördaren. Han är ju född skotte, det är därför han låter så trevlig, tycker jag. Fast i den här serien var han förstås inte trevlig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-15 18:48:00

Har sett så många serier att jag börjar känna igen vissa brittiska skådespelare. Vilket kan vara irriterande. "Jaha här är hon den struliga kvinnan." Nej, det var i en annan serie.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-16 3:10:49

nescio skrev:Line of Duty är bra. Men de flesta engelska serierna är tråkiga. Igår började en ny som hette Annika. Den var dålig. Den tittar jag inte på något mera.

Den verkade ju så lovande Annika - mord till havs. Utspelade sig vid och på havet i Skottland. Men jag blev så besviken. Är det detta som kallas "kriminalkomedi"? Nej, en riktig kriminalserie ska vara allvarlig, det handlar ju om mord. Eftersom hjältinnan heter Annika Strandhed (Annika stranded?) och ska ha norskt ursprung, trodde jag att den skulle vara inspirerad av "Nordic Noir".

Det första är att hon vänder sig mot oss, publiken, och talar direkt till oss. När gör man det, möjligen i farser. Vi tittare ska inte få glömma att allt är på låtsas, vi ska inte leva oss in för mycket.

Det andra är att Annika inte verkar ta sitt jobb på allvar. Hon skulle gå en ledarskapskurs innan hon tillträdde tjänsten som chef för en marin mordenhet i Skottland. Men i stället tog hon en minisemester utomlands! När hon kom dit och träffade gruppen så hade hon tänkt ta med muffins men tydligen glömt det och tog fram en näve laktris direkt ur fickan. Ingen ville förstås äta dem. Inte heller lät hon gruppen presentera sig med namn, som om hon var totalt ointresserad.

Det tredje är att hon verkade vara en kass mor också. När tonårsdottern gnällde för att hon inte velat flytta och börja på en ny skola och hade svårt med nya kamrater så säger Annika typ att det är hennes eget fel för att hon är så gnällig.

Det fjärde är att hon inte har någon respekt för lagen i privatlivet. Hon kom för sent till teaterpjäsen dottern skulle spela i. Den sura struliga dottern skämde ut sig genom att dissa pjäsen på scenen. Då hjälpte Annika henne genom att sättta igång brandlarmet så att alla skulle glömma det och komma ihåg brandlarmet i stället. Verkligen ett lysande exempel för dottern!

Nej, jag tycker inte alls att serien är rolig. Jag irriterade mig så på den självbelåtna och självsvåldiga Annika (spelad av Nicola Walker) att jag tappade intresset för själva kriminalgåtan.

Men Aftonbladets kritiker uppskattade den tydligen:
Men någon melankolisk historia om en plågad, grubblande supersnut under tunga, gråblå himlar handlar det inte om. Tvärtom är det här en kriminalare med ett lätt handlag och en komisk touch, och en skojfrisk huvudperson som ofta och gärna bryter den fjärde väggen och talar direkt till publiken. Ibland för att dela med sig av sin syn på livet, föräldraskapet eller mordfallet i fråga. Ibland mest för att demonstrera hur allmänbildad och beläst hon är. Ibland bara för att dra en ordvits.

Vänta er alltså ingenting i stil med Walkers förra polis-gig i eleganta och sofistikerade ”Saknad, aldrig glömd”.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... minaldrama

Nej, gudbevare mig för skojfriska poliser!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav Kahlokatt » 2022-03-16 13:40:36

Åh vad skönt att veta att nån håller med mig om att Annika - mord till havs är uselt! Att bryta den fjärde väggen (alltså att tala direkt till publiken) tycker jag är något som hör hemma i barnteater ("vad ska pojken göra nu? Kan ni komma på något bra?"), där det kan vara ett roligt grepp, men inte i kriminalserier! Jag förstår inte hur en så begåvad skådis som Nicola Walker har hamnat i en sådan soppa. Dessutom, varför låter man en brittisk skådis spela en norska? Varför inte ha en skådis som faktiskt kan prata norska? En norsk person skulle aldrig uttala sitt namn ÄN-i-ka STRÄND-ed.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-16 13:50:45

Antagligen för att ingen känd brittisk skådespelerska kan norska. En norsk skådespelerska skulle inte ha dugt, för hon vore inte känd av britterna som Nicola Walker är.

Ytterligare en orsak att hata Annika är att hon berättar att hon sa till sina föräldrar att hon skulle gå en utbildning för att bli polis i Storbritannien. På så sätt slapp hon följa med sina föräldrar tillbaka till Norge - tydligen ett hemskt öde. Alltså det var inte för utbildningens skull hon inte kunde resa tillbaka, det finns ju polisutbildning i Norge också. Underförstått att ingen vill väl bo i lilla Norge om man kan få bo i Storbritannien.

Jag fattar inte varför hon ska ha norskt ursprung öht. Serien hade fungerat lika bra/dåligt med en vanlig engelsk huvudperson. Kanske skaparna av serien gillade nordiska kriminalserier. Kanske de tänkte att Annikas konstigheter kan förklaras med det norska ursprunget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav slackern » 2022-03-16 13:56:52

Alien skrev:Antagligen för att ingen känd brittisk skådespelerska kan norska. En norsk skådespelerska skulle inte ha dugt, för hon vore inte känd av britterna som Nicola Walker är.


Du vet väl att Beck serierna är ett samarbete mellan svenska och tyska filmbolag så det är jättemycket tyska skådespelare i dom filmerna som dom har dubbat rösterna på. Så det går säkert att även göra så på brittisk norska filmer/tvserier att dom dubbar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-16 14:28:46

Det vore ju ingen poäng med en okänd norsk skådespelerska som blev dubbad till brittisk engelska. Den här serien utspelas inte i Norge utan i Skottland. Det mest realistiska vore någon som både talade perfekt brittisk engelska (eftersom Annika bott i England sedan barndomen) men kunde tala norska ord perfekt också. Nicola Walker klarar inte det. Även den annars positiva kritikern i Aftonbladet påpekar det:

Även om det måste tilläggas, att Walkers norska uttal [är] så fruktansvärt att inte ens världens i särklass sämsta Fleksnes-imitatör skulle ha velat kännas vid det.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... minaldrama
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brittiska kriminalserier

Inläggav slackern » 2022-03-16 14:31:47

Alien skrev:Det vore ju ingen poäng med en okänd norsk skådespelerska som blev dubbad till brittisk engelska. Den här serien utspelas inte i Norge utan i Skottland. Det mest realistiska vore någon som både talade perfekt brittisk engelska (eftersom Annika bott i England sedan barndomen) men kunde tala norska ord perfekt också. Nicola Walker klarar inte det. Även den annars positiva kritikern i Aftonbladet påpekar det:

Även om det måste tilläggas, att Walkers norska uttal så fruktansvärt att inte ens världens i särklass sämsta Fleksnes-imitatör skulle ha velat kännas vid det.


Du kan ha en norska så dubbar dom ditt en brittisk röst det är så dom gör med dom tyska skådisarna i Beck dom dubbas till svenska här i Sverige och i Tyskland dubbas dom svenska till tyska svårare än så är det inte.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Brittiska kriminalserier

Inläggav Skogkatt » 2022-03-16 15:45:26

Heartbeat är en trevlig serie. :) Polisen löser brottsfall i en liten landsby i Yorkshire på 1960-talet. Och man får se hur England var när det fortfarande var normalt, det är trevligt.

heartbeat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Brittiska kriminalserier

Inläggav Skogkatt » 2022-03-16 15:52:30

slackern skrev:Du kan ha en norska så dubbar dom ditt en brittisk röst det är så dom gör med dom tyska skådisarna i Beck dom dubbas till svenska här i Sverige och i Tyskland dubbas dom svenska till tyska svårare än så är det inte.


Man kan ju inte titta på tv som är dubbad, det är så dåligt. Jag minns fortfarande tysk TV på 1980-talet, de dubbade allt. Hopplöst att titta på. Jag förstod aldrig varför de gjorde det, man kan ju bara använda lite text längst ned på skärmen. Den dubbingen var hemsk.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Brittiska kriminalserier

Inläggav slackern » 2022-03-16 15:54:20

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Du kan ha en norska så dubbar dom ditt en brittisk


Man kan ju inte titta på tv som är dubbad, det är så dåligt. Jag minns fortfarande tysk TV på 1980-talet, de dubbade allt. Hopplöst att titta på. Jag förstod aldrig varför de gjorde det, man kan ju bara använda lite text längst ned på skärmen.


Jag håller givetvis med dig att dubbat oftast är skit. :lol:

Men det är vanligare än vad man tror framförallt när det gäller saker som är samproducerat mellan olika länder. Skräckexempel är nog Mio min Mio från fd Jugoslavien.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Brittiska kriminalserier

Inläggav alixha » 2022-03-16 23:04:08

Sherlock (2010-2017)

Sherlock är kanske inte vad man tänker på i första hand när man tänker på brittiskt kriminaldrama men det är ju faktiskt just det som serien kategoriseras som.

Tycker att både Benedict Cumberbatch och Martin Freeman är väldigt bra i rollerna.
Synd att det tog slut efter bara 4 säsonger.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Brittiska kriminalserier

Inläggav Alien » 2022-03-22 1:23:25

Jag klarade inte av att se Sherlock. Dels blev det alldeles fel att den utspelar sig i nutiden. Det blir ju inte den riktige Sherlock då!

Dels stod jag inte ut med den osympatiske Sherlock. Hjälten måste vara sympatisk, annars får det vara för min del. Sherlock var väl inte så sympatisk i böckerna heller (odrägligt självbelåten och dessutom missbrukare). Men där fokuserade man mer på själva gåtorna. På film/TV blr personligheten mer påträngande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in