Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-14 1:31:51

Jossie94 skrev:Tex så har vi en dörr som när man stänger så öppnas en annan dörr bredvid och jag vet inte vad det kallas men det blir någons slags kraft att den gör så att den andra dörren öppnas litegrann


Kan det vara lufttrycket? När du stänger en dörr rör sig luften i rummet, det kan öppna fönster eller dörrar.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-14 3:37:12

Någonting sådant är det. Det jag menar är att jag vill kunna se spöken utan att det går att säga att det är en logisk /naturlig förklaring. Det med dörren kan bero på lufttrycket så att säga. Det är inget spöke som öppnar dörren.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-14 23:30:43

Jossie94 skrev:Det jag menar är att jag vill kunna se spöken utan att det går att säga att det är en logisk /naturlig förklaring.



Ja, det skulle vara intressant att se något sådant. Se något man inte kan hitta en förklaring till. Något omöjligt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Dalaberger » 2022-02-14 23:38:05

Att taklampan alltid börjar röra sig när jag sätter mig vid bordet, jadu, minst sagt skumt. Vid det här laget har jag erkänt att det är morfars ande, sant eller ej, vem vet egentligen. Vi får se i efterlivet.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-17 2:13:33

Det är ju därför jag är skeptisk till spöken osv för att jag aldrig upplevt något som man inte kan förklara, samtidigt säger folk att de har upplevt saker, men man vill ju inte vara den som säger det har du inte alls gjort, men för mig blir det ju svårt att tro på att om tvn stängs av så beror det på ett spöke, för mig är det ju ngt tekniskt fel, någon kortslutning eller något sådant som är normalt. Hur ofta har man kunnat säga att det beror på ett spöke ? Typ att Samara från The ring skulle hoppa ut ur tvn? Samara finns ju inte, det är en påhittad karaktär där en skådespelare spelar en roll. Man får ju tänka lite logiskt också vad som är rimligt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav slackern » 2022-02-17 16:20:25

Jossie94 skrev:Det ät ju därför jag är skeptisk till spöken osv för att jag aldrig upplevt något som man inte kan förklara, samtidigt säger folk att de har upplevt saker, men man vill ju inte vara den som säger det har du inte alls gjort, men för mig blir det ju svårt att tro på att om tvn stängs av så beror det på ett spöke, för mig är det ju ngt tekniskt fel, någon kortslutning eller något sådant som är normalt.


Jag skulle tro att tro på spöken är lika abstrakt som att tro på en gud det är lite samma sak att tro på något som inte går att bevisa, men ändå finns det miljarder människor på jorden som tror på någon gud/gudar.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-17 17:23:23

Jag är väl mer realist/ agnostiker/ateist.

Ja det är ju en del som tror på en massa som man egentligen inte vet om det finns eller inte. Men enligt wikipedia (kanske inte världens bästa källa) men då var Jesus snickare bland annat och Timmerman så han var väl mer troligt en vanlig människa bara att han ansågs vara annorlunda enligt andra. Sokrates var annorlunda för att han ifrågasatte folks tänkande och så fanns det säkert fler men jag tycker mig se ett mönster, att man gillade inte att folk var annorlunda. De var inte annorlunda, de hade förmodligen diagnoser eller något sådant för det känns mer sannolikt, Martin luther var också annorlunda. De kanske inte hette diagnoser på den tiden men hade de levt idag hade de sannorlikt fått diagnoser pga att de var annorlunda.

Jesus anses ha fötts i intervallet 7 f.Kr. till 4 f.Kr., enligt Matteusevangeliet i Betlehem, vuxit upp i Nasaret i Galileen utbildats till timmerman (eventuellt snickare eller möbel- och husbyggare i både sten och trä), sedan slutet av tonåren flyttat till den större staden Kapernaum vid Gennesaretsjön i Galileen.

Jesus - Wikipedia
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-17 17:26:24

Missförstå mig inte fel, Folk tyckte att det de var annorlunda men för mig var de inte annorlunda för att jag skulle säga att de var människor precis som de andra. Likaså med kvinnor folk trodde var häxor, de var inte häxor de var bara vanliga människor som kunde mycket om medicin.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-17 17:37:08

slackern skrev:Jag skulle tro att tro på spöken är lika abstrakt som att tro på en gud det är lite samma sak att tro på något som inte går att bevisa, men ändå finns det miljarder människor på jorden som tror på någon gud/gudar.

Skulle du säga samma sak, ''inte går att bevisa'' om du själv hade kontakt med Gud eller något högre väsen, eller kände en energi, eller upplevde något övernaturligt som går emot allt det du lärt dig om denna värld.

Jag tycker exemplen här är rätt så dåliga, pratas bara om ljud, tv-apparater, lampor, dörrar, det tror jag inte de flesta som är religiösa eller tror på övernaturliga fenomen lägger särskilt stor vikt vid eller reagerar på, de flesta tänker nog precis som er att det inte är någonting, bara är fjantigt, det är bara de där oseriösa spökjägarprogrammen på tv som jag personligen aldrig tittat på, det handlar om personligt sökande och personlig koppling till dina upplevelser, ingen annan kan ju uppleva dina personliga upplevelser och känslor som är unika, hur vet vi att dessa erfarenheter inte enbart är riktade till specifika individer, jag tror också som jag sa innan att man måste tro, man måste ha tro, och man måste lita på att det finns högre makter och större krafter än jordelivet, här och nuet. Man måste vara öppen och känna sig mottaglig, man måste leta och söka efter kontakt i själen med det högre.

Jag brukar tänka på att universum är oändligt stort, och om universum tar slut vad är bortom det? Vad finns utanför det? Brukar ibland tänka på att Gud kanske finns utanför universum, enligt mig så skapade han ju allting vi upplever. Om man inte sätter sig ner och funderar på universums storlek, och tror allting följer lagar och bestämmelser som vi här på jorden har bestämt och uppdiktat så tycker jag det är spirituellt trångsynt och jag förstår varför man inte får några andliga eller speciella känslor eller upplevelser.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav slackern » 2022-02-17 17:39:12

Riksamiralen skrev:
slackern skrev:Jag skulle tro att tro på spöken är lika abstrakt som att tro på en gud det är lite samma sak att tro på något som inte går att bevisa, men ändå finns det miljarder människor på jorden som tror på någon gud/gudar.

Skulle du säga samma sak, ''inte går att bevisa'' om du själv hade kontakt med Gud eller något högre väsen, eller kände en energi, eller upplevde något övernaturligt som går emot allt det du lärt dig om denna värld.


Om jag skulle uppleva att jag talade med "gud" så skulle jag troligtvis bli frälst och sådär. Det är därför jag säger att själva begreppet att tro är abstrakt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-17 23:14:40

Jag vill inte låta hånande eller trampa någon på tårna men jag syftar på att om någon dörr slår igen så kan det ju vara en människa som slår igen dörren eller att det var vinden. Väldigt logiska och naturliga orsaker där man kan se vad som orsaker händelserna. Jag har aldrig upplevt att saker som hänt tex att någonting har ramlat ner på golvet eller liknande skulle betyda att det var ett spöke. jag har mer tänkt att föremålet stod ostadigt eller att man råkade komma åt föremålet så att den ramlade ner osv. Eller ska jag tänka att det är ett spöke varje gång någonting ramlar eller så fort man hör ett ljud? Tänk om det bara var diskmaskinen då?

Hjärnan kan faktiskt lura en på väldigt mycket, den kan som jag har upplevt det lura en att man hör ljud osv som inte finns, tex så har hjärnan så mycket funktioner så att ljuden man hör kan bli röster och det känns som att det är någon som pratar men det är bara att hjärnan har svårt att sortera alla intryck osv. Hoppas ni fattar vad jag menar. Eller om man är i ett hemsökt hus så ställer hjärnan in sig på att det är ett hemsökt hus och då kan man få för sig att man ser och hör saker.


Allt jag pratar om är bara helt enkelt psykologi och hjärnans funktioner. Hur hjärnan och kroppen fungerar. Jag har som sagt bara sett övernaturliga saker i filmer och man kan också fejka saker. Tex att man kan sätta genomskinliga snören i dörren och få det att se ut som om den går upp av sig själv ( de gör så i filmer ) annars är det väl datagjort eller att de använder personer som har svarta eller blåa eller gröna dräkter (greenscreen) och flyttar på dörren. Man kan göra så himla mycket.

Sedan att du säger att det är att man ska tro och att man är öppen och så, då handlar det väl om det. Sedan kanske det finns ett sätt för de som inte tror att öppna den där världen så att de också ser eller känner av spöken osv? Annars låter det väldigt filosofi tänkande över det hela, det har jag ingen aning om det stämmer eller inte, jag har inte sett en parallell värld här, sen att det kan finnas i rymden , inget snack om saken. Men rymden går inte att jämföra, det är ju så stort och vi vet så lite om rymden.

Det vi kan få mer info om är ju här, vi har fakta om dinosaurier och sådant. Men vissa svar kanske vi inte kan få svar på, det får vi nog bara acceptera. Vi kan inte påverka något som var för 4793584357 miljoner år sedan, vi kan bara påverka saker som händer nu.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-18 11:38:14

Jossie94 skrev:Jag vill inte låta hånande eller trampa någon på tårna men jag syftar på att om någon dörr slår igen så kan det ju vara en människa som slår igen dörren eller att det var vinden. Väldigt logiska och naturliga orsaker där man kan se vad som orsaker händelserna.



När man tittar på dessa spökjägarna program på TV är det tydligt att de som tror på spöken, ser spöken. Om människor som tror på spöken hör ett konstigt ljud, så tänker de "spöken!" direkt. Människor som inte tror på spöken hör ett ljud och antar att det har en naturlig förklaring.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-18 15:23:23

Skogkatt skrev:Om människor som tror på spöken hör ett konstigt ljud, så tänker de "spöken!" direkt.

Det tycker inte jag i alla fall och det har inte jag upplevt, jag skiljer gärna på de flesta som tror på spöken och spökjägarprogram som är inspelat som underhållning med mycket överdrivna reaktioner och skådespeleri, jag tycker båda ni har fel och är dömande att alla som är andliga är precis likadana.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-18 15:47:28

Riksamiralen skrev:Det tycker inte jag i alla fall och det har inte jag upplevt, jag skiljer gärna på de flesta som tror på spöken och spökjägarprogram som är inspelat som underhållning med mycket överdrivna reaktioner och skådespeleri, jag tycker båda ni har fel och är dömande att alla som är andliga är precis likadana.


Jag menar inte att alla är exakt likadana. Jag har bara märkt att människor som tror på spöken ofta är mer öppna för att tolka konstiga upplevelser som spöken. Om jag upplever något konstigt som jag inte förstår, tänker jag inte på spöken. Men jag har träffat flera som gör det. Min ex-flickvän såg spöken överallt. Om hon hörde ett konstigt ljud, trodde hon att det var något övernaturligt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Chrilleb » 2022-02-18 20:13:22

Tycker det är intressant med Poltergeistfenomen och andra övernaturliga saker. Kollade på ett tv program för länge sen om personer som gjorde mätningar i en fyr, och upplevde saker. Vid uppspelning av en "bandspelare" som registrerade ljud hörde man viskningar. Ja just d... Så här var d. Kom på nu att i ett avsnitt var de i en gammal fängelsehåla, och registrerade energier från fångar som suttit där förr.

Programmet med personerna i fyren var nåt annat. Men även det rätt intressant. Minns inte vilken kanal det gick på,... Kan ha varit 10 lr 11?Inte 100 men ändå.


"Det okända" ser jag ibland.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-23 3:43:10

Jag kan absolut tänka mig att man kan bli "in the mood" med själva tankesättet gällande det andliga, alltså att hjärnan liksom ställer in sig, tex med yoga eller meditation så kan man hamna i trans. Jag tror det kan vara något sådant folk känner eller hamnar i, eller som i ett klipp så fick ett medium bilder i huvudet från andevärlden, tex det är en man som är lång osv..Men alltså det där är ju så svårt, har personen ett sjätte sinne eller sitter den och bara hittar på lite saker som ändå kan vara rimliga?

Jag hade en hund och när han levde så hade vi en person som var ett medium för hundar (hon var någon praktikant) så hon lärde sig fortarande, då sa hon bland annat att vår hund drömde att han fångade en boll, vilken hund vill inte fånga en boll? Så med det sagt tror jag ju att man bara lär sig hur folk tänker genom kroppsspråk, eller att man är bra på att läsa av människor helt enkelt. Sedan kan man också tror jag se hur en person har blivit uppfostrad eller haft för uppväxt, det mesta skulle jag säga är väldigt allmänna saker. Kan absolut finnas något som är oj det där kunde medium inte veta på något sätt, men mycket kan man ju hamna i bara genom tankesättet, dvs att man vill se eller höra saker och då lurar hjärnan att man ser eller hör saker.

För tillslut kan man faktiskt börja tro på att det man upplever är sant, det är ju sant i sitt huvud, eller för en själv, men det kanske inte är sanning för andra som är utomstående och ser från ett perspektiv utifrån.

Det var som när jag såg saker tydligt när jag inte var med i bilden, men när jag själv var med i bilden, då hade jag svårt att förstå situationen för att jag var den som blev drabbad. Kan handla om vad som men i detta fallet handlade det om skämt och ironi.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-23 11:49:52

Jossie94 skrev:Jag hade en hund och när han levde så hade vi en person som var ett medium för hundar (hon var någon praktikant) så hon lärde sig fortarande, då sa hon bland annat att vår hund drömde att han fångade en boll,


Det är genialt. Jag tror att jag ska bli medium för hundar. Jag kan hitta på vad som helst om hunden och folk kommer att betala mig för det. Jag kan säga "Din hund säger att han gärna vill kissa på din grannes brevlåda. Och han gillar ekorrar. 300 kronor, tack". :)
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-03-03 0:23:28

Skogkatt skrev:
Jossie94 skrev:Jag hade en hund och när han levde så hade vi en person som var ett medium för hundar (hon var någon praktikant) så hon lärde sig fortarande, då sa hon bland annat att vår hund drömde att han fångade en boll,


Det är genialt. Jag tror att jag ska bli medium för hundar. Jag kan hitta på vad som helst om hunden och folk kommer att betala mig för det. Jag kan säga "Din hund säger att han gärna vill kissa på din grannes brevlåda. Och han gillar ekorrar. 300 kronor, tack". :)


Ja, precis, så det känns ju ändå som de tar allmänna saker. Jag tror det flesta hundar vill fånga en boll i luften.

Ja men medium har ju till och med sagt att man kan lära sig både bli medium och att vara spådam osv. Då är det väl ändå lite uppenbart att det är fejk? Jag vill ju inte vara den som bara du får inte tro på spöken osv, men det är ju också därför jag har kopplat lite de med diagnoser att det kan bero på deras diagnoser som gör att de ser spöken osv, sedan kan det ju vara att man är andlig person osv, men i mitt fall så var det ju för att personerna hade diagnoser som jag trodde var därför de trodde på övernaturligt. En person trodde sig se spöken och en annan person höll bara med om det och sa sedan att den inte trodde på sådant. Allt är ju relativt och vad man har upplevt och vad man har för erfarenheter. Jag har bara dem situationerna jag har tagit upp här...
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Kidzi » 2022-03-03 0:28:16

Trist att aldrig vara med om något övernaturligt.

Tappar man inte fascinationen för världen om man tror att människan är alltings mått?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-03-03 0:44:34

Alltså det som jag känner är lite spännande men samtidigt lite läskigt, är ju tex rymden eller hur hjärnan funkar, jag tänker på tex the matrix filmerna. Jag ser bara psykologi i dessa filmer, sedan har de väl en släng av scifixtion eller vad man säger. Eller A Beautiful mind, den är också väldigt psykologisk, han har då schizofreni tror jag det är eller paranoia. Då kan man ju se saker som inte finns eller hallucinera osv. Det är en väldigt fin och sorglig film, men också tydlig för tittarna hur man kan förstå den drabbades perspektiv, hur personen med psykosen ser på saker och ting.
Men vissa saker känns som man bara ser på film, speciellt om man aldrig har upplevt saker inom det övernaturliga.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-03 6:09:57

Sommar 2021 såg jag ett spöke :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-03-04 1:48:59

Har du tagit dem bilderna själv eller hittat dem på google? Alltså dels kan man ju fejka för det mesta är ju för underhållning, annars kan det ju bara vara en människa...Eller var du ironisk?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-03-04 8:37:19

Jossie94 skrev:Har du tagit dem bilderna själv eller hittat dem på google? Alltså dels kan man ju fejka för det mesta är ju för underhållning, annars kan det ju bara vara en människa...Eller var du ironisk?


Jag har tagit den här bilden helt själv upptäckte att där var någon i bilden först efteråt. Detta är vid Vegeholms slott. Slott brukar ha spöken.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-03-07 15:16:44

Det skulle jag också vilja uppleva....Hade du går fram och sagt hej om du kunnat?

Men som om just det där spöket visste att du skulle vara just på det där slottet, just den tiden, allting vid rätt tajming.

Det jag menar är att det finns så mycket som tyder på att det går att fejka photoshopa, redigera, vinkla, manipulerade bilder osv. Så det är nog svårt att bevisa om det är riktigt eller fejk.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in