Vilken är din ”drömutbildning”?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Marjatta » 2022-02-21 17:44:23

BellaBelle skrev:Vad skulle vara en ”mardröm-utbildning” då? :lol:


Hantverksryrken. Snickare, målare osv. Svetsare. Jag KAN lära mig fysiska saker, visst, men behöver mycket tid och träning. Inte kul. Skorstensfejaregesäll, dvs sotarlärling - absolut inte. Ingenting där man ska klättra omkring på tak.

Försöker komma på exempel på typiskt kvinnliga hantverksyrken men det står still. Tror allt sånt har rationaliserats bort. Jag skulle även blivit en värdelös brodös etc. men såna yrken finns inte längre, och inte utbildningar till det heller.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav slackern » 2022-02-21 17:55:53

Marjatta skrev:
BellaBelle skrev:Vad skulle vara en ”mardröm-utbildning” då? :lol:


Hantverksryrken. Snickare, målare osv. Svetsare. Jag KAN lära mig fysiska saker, visst, men behöver mycket tid och träning. Inte kul. Skorstensfejaregesäll, dvs sotarlärling - absolut inte. Ingenting där man ska klättra omkring på tak.

Försöker komma på exempel på typiskt kvinnliga hantverksyrken men det står still. Tror allt sånt har rationaliserats bort. Jag skulle även blivit en värdelös brodös etc. men såna yrken finns inte längre, och inte utbildningar till det heller.


Sömmerska känns som ett typiskt kvinnligt hantverksyrke? Dom finns ju lite varstans här i Stockholm.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Marjatta » 2022-02-21 18:04:18

slackern skrev:
Marjatta skrev:
BellaBelle skrev:Vad skulle vara en ”mardröm-utbildning” då? :lol:


Hantverksryrken. Snickare, målare osv. Svetsare. Jag KAN lära mig fysiska saker, visst, men behöver mycket tid och träning. Inte kul. Skorstensfejaregesäll, dvs sotarlärling - absolut inte. Ingenting där man ska klättra omkring på tak.

Försöker komma på exempel på typiskt kvinnliga hantverksyrken men det står still. Tror allt sånt har rationaliserats bort. Jag skulle även blivit en värdelös brodös etc. men såna yrken finns inte längre, och inte utbildningar till det heller.


Sömmerska känns som ett typiskt kvinnligt hantverksyrke? Dom finns ju lite varstans här i Stockholm.


Skrädderifirmor, jo det finns. Sant. Även om den branschen nog består av relativt få människor. Numera köper vi kläder som fattiga människor sytt i fattiga länder, för en timlön som vi skulle skratta åt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav slackern » 2022-02-21 18:06:54

Marjatta skrev:
slackern skrev:
Marjatta skrev:
Hantverksryrken. Snickare, målare osv. Svetsare. Jag KAN lära mig fysiska saker, visst, men behöver mycket tid och träning. Inte kul. Skorstensfejaregesäll, dvs sotarlärling - absolut inte. Ingenting där man ska klättra omkring på tak.

Försöker komma på exempel på typiskt kvinnliga hantverksyrken men det står still. Tror allt sånt har rationaliserats bort. Jag skulle även blivit en värdelös brodös etc. men såna yrken finns inte längre, och inte utbildningar till det heller.


Sömmerska känns som ett typiskt kvinnligt hantverksyrke? Dom finns ju lite varstans här i Stockholm.


Skrädderifirmor, jo det finns. Sant. Även om den branschen nog består av relativt få människor. Numera köper vi kläder som fattiga människor sytt i fattiga länder, för en timlön som vi skulle skratta åt.


Nu är det dock en viss skillnad mellan sömmerskor och skräddare inte samma sak. :)

Sömmerskor är typ dom som syr upp ett par jeans som är för långa eller syr dit en knapp som har lossnat lite sådär enkla saker men vist kan dom sy upp något plagg dom med.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Marjatta » 2022-02-21 22:41:01

slackern skrev:
Marjatta skrev:
slackern skrev:
Sömmerska känns som ett typiskt kvinnligt hantverksyrke? Dom finns ju lite varstans här i Stockholm.


Skrädderifirmor, jo det finns. Sant. Även om den branschen nog består av relativt få människor. Numera köper vi kläder som fattiga människor sytt i fattiga länder, för en timlön som vi skulle skratta åt.


Nu är det dock en viss skillnad mellan sömmerskor och skräddare inte samma sak. :)

Sömmerskor är typ dom som syr upp ett par jeans som är för långa eller syr dit en knapp som har lossnat lite sådär enkla saker men vist kan dom sy upp något plagg dom med.


De som syr kläderna du köper i butik är sömmerskor. Och det är väl inget hantverksyrke, direkt. Inte längre, vare sig kläderna sys i Kina eller i den svenska, numera nedlagda tekoindustrin (Algots osv). Sy ihop två tygbitar på exakt samma sätt, och langa det du gjort vidare till nästa sömmerska varefter du utför exakt samma operation en gång till.

De flesta av såna enkla klädlagningar görs väl av folk på kemtvättar osv. Det är åtm. dit jag går när jag vill ha byxor upplagda och inte orkar göra det själv. Det kallas att de har "skrädderi" och tja, det är det väl, på sätt och vis. Även om de som jobbar där knappast är skräddarmästare.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav slackern » 2022-02-21 23:13:35

Marjatta skrev:
slackern skrev:
Marjatta skrev:
Skrädderifirmor, jo det finns. Sant. Även om den branschen nog består av relativt få människor. Numera köper vi kläder som fattiga människor sytt i fattiga länder, för en timlön som vi skulle skratta åt.


Nu är det dock en viss skillnad mellan sömmerskor och skräddare inte samma sak. :)

Sömmerskor är typ dom som syr upp ett par jeans som är för långa eller syr dit en knapp som har lossnat lite sådär enkla saker men vist kan dom sy upp något plagg dom med.


De som syr kläderna du köper i butik är sömmerskor. Och det är väl inget hantverksyrke, direkt. Inte längre, vare sig kläderna sys i Kina eller i den svenska, numera nedlagda tekoindustrin (Algots osv). Sy ihop två tygbitar på exakt samma sätt, och langa det du gjort vidare till nästa sömmerska varefter du utför exakt samma operation en gång till.

De flesta av såna enkla klädlagningar görs väl av folk på kemtvättar osv. Det är åtm. dit jag går när jag vill ha byxor upplagda och inte orkar göra det själv. Det kallas att de har "skrädderi" och tja, det är det väl, på sätt och vis. Även om de som jobbar där knappast är skräddarmästare.


En skräddare är betydligt mycket mer än sömmerska.

Skräddare är ett hantverksyrke där kunskap och färdighet går hand i hand.

Skräddaren konstruerar mönster till plagg utifrån önskemål om modell och kundens mått och figur, som han sedan tillverkar speciellt för varje kund. Skräddare kan också ändra redan färdiga plagg för att passa kundens figur.

Skräddaren har således ansvar för hela tillverkningsprocessen från måttagning och design till färdig produkt.


https://www.framtid.se/yrke/skraddare

En sömmerska syr och ändrar kläder. Man arbetar antingen inom konfektionsindustrin eller med mer hantverksmässig sömnad av kläder.

Som hantverkssömmerska är din specialitet att sy kläder och göra ändringsarbeten.


https://www.framtid.se/yrke/sommerska

Därför skrev jag sömmerska och inte skräddare.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav alixha » 2022-02-21 23:42:21

Min drömutbildning var djurvårdare med någon form av artbevarande inriktning.
Nu har jag nöjt mig med katten och fågelmatande, ej i kombination med varandra :wink: :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Vildsvin » 2022-02-22 2:27:37

alixha skrev:Nu har jag nöjt mig med katten och fågelmatande, ej i kombination med varandra :wink: :lol:

Gamarna brukar väl äta det din avatar har ratat så det är nog inga problem att kombinera.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Marjatta » 2022-02-22 9:15:03

slackern skrev:Som hantverkssömmerska är din specialitet att sy kläder och göra ändringsarbeten.


Som sagt: i dagens Sverige en väldigt liten grupp. Förstår ärligt talat inte vad vi är oense om (om något alls).
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Re: Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Julianus » 2022-02-22 12:09:55

Lastbilsförare :)

Tyvärr är det svindyrt och det är andra kurser som man måste göra och inte inkluderat utan separata kurser.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-22 16:47:23

Marjatta skrev: Numera köper vi kläder som fattiga människor sytt i fattiga länder, för en timlön som vi skulle skratta åt.



Det är ett missförstånd, Sverige är ett högkostnadsland, så ni har höga löner och höga priser. Andra länder är lågkostnadsländer, så de har låga löner och låga priser jämfört med Sverige. Det är normalt, det är inget fel med det. Man ger inte folk 50 000 kronor i lön i månaden när en brödlimpa kostar 80 öre och hyra 200 kronor. Man kan inte jämföra Sverige med andra länder och hävda att andra tjänar för lite.



Drömutbildning, Jag vill bli arkeolog. Det är väldigt intressant.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav slackern » 2022-02-22 17:10:27

Skogkatt skrev:
Drömutbildning, Jag vill bli arkeolog. Det är väldigt intressant.


Jag håller fullständigt med dig. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Vildsvin » 2022-02-22 23:07:42

Marjatta skrev:Numera köper vi kläder som fattiga människor sytt i fattiga länder, för en timlön som vi skulle skratta åt.

De människornas föräldrar var ännu fattigare, för ett par decennier sedan var det vanligt med höga tullavgifter så att inte folk i U-länder skulle "stjäla jobben" från I-länder.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Marjatta » 2022-02-23 8:29:21

Vildsvin skrev:
Marjatta skrev:Numera köper vi kläder som fattiga människor sytt i fattiga länder, för en timlön som vi skulle skratta åt.

De människornas föräldrar var ännu fattigare, för ett par decennier sedan var det vanligt med höga tullavgifter så att inte folk i U-länder skulle "stjäla jobben" från I-länder.


Sant. Men att vi accepterar deras vidriga arbetsvillkor ... hu.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-23 11:12:22

Marjatta skrev:Sant. Men att vi accepterar deras vidriga arbetsvillkor ... hu.



Jag undrar bara vad du vill att vi ska göra åt det? Och vad händer om vi inte accepterar det? Är vi Skandinaver nu Gud och vi ska rädda världen från sig själv? Vi vet alltid bäst och alla borde lyssna på oss? Vi klarar inte ens ta hand om oss själva. Vi kan inte hjälpa någon. Världen borde verkligen inte lyssna på något vi säger.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav slackern » 2022-02-23 14:46:02

Marjatta skrev:
Vildsvin skrev:
Marjatta skrev:Numera köper vi kläder som fattiga människor sytt i fattiga länder, för en timlön som vi skulle skratta åt.

De människornas föräldrar var ännu fattigare, för ett par decennier sedan var det vanligt med höga tullavgifter så att inte folk i U-länder skulle "stjäla jobben" från I-länder.


Sant. Men att vi accepterar deras vidriga arbetsvillkor ... hu.


Dom flesta människor vill ha billiga kläder från H&M och liknande kedjor. Går ju att köpa dyrare kläder eller be en skräddare att sy upp en kostym eller en sömmerska en klänning, allt handlar om hur pass etisk man vill vara i sina inköp. I och för sig kan det säkert vara svårt att hitta tyger som kommer från "väverier" som ligger i EU eller kanske går att köpa fortfarande?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Marjatta » 2022-02-23 16:44:37

Fair trade är det nog ganska ont om vad gäller kläder. När jag åter har lite mer pengar än nu är det iofs nåt jag kan tänka mig att lägga pengar på. Just nu nöter jag hur som helst på vad jag har. Till sommaren kommer jag ev. behöva långbrallor, åtm. om jag fortsätter gå ner i vikt. Håhå jaja. Kanske bäst jag svullar i mig ordentligt med semlor. :P
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav slackern » 2022-02-23 17:52:50

Marjatta skrev:Fair trade är det nog ganska ont om vad gäller kläder. När jag åter har lite mer pengar än nu är det iofs nåt jag kan tänka mig att lägga pengar på. Just nu nöter jag hur som helst på vad jag har. Till sommaren kommer jag ev. behöva långbrallor, åtm. om jag fortsätter gå ner i vikt. Håhå jaja. Kanske bäst jag svullar i mig ordentligt med semlor. :P


Det har du alldeles rätt i att fair trade finns som ett alternativ.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken är din ”drömutbildning”?

Inläggav Richard » 2022-02-28 15:35:22

Professor/forskare inom kemi eller fysik!

Är keminörd, men har svårt för matematik, vilket är ett måste för att kunna förstå allt. Jag tycker om att lära andra nya saker, så professor kanske?
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in