Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Flinta » 2022-02-28 8:33:43

Är det knappt någon idag som byter ut sitt mobiltelefons batteri längre när det börjar bli dåligt?
Varför inte? (Oinsatt)
Är det t ex för att det är för osäkert och finns risker med kopior av batterier?? Eller varför gör människor inte det före dom byter ut sin mobil?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Paladinen » 2022-02-28 8:39:07

Flinta skrev:Är det knappt någon idag som byter ut sitt mobiltelefons batteri längre när det börjar bli dåligt?
Varför inte? (Oinsatt)
Är det t ex för att det är för osäkert och finns risker med kopior av batterier?? Eller varför gör människor inte det före dom byter ut sin mobil?


För att telefonerna idag har integrerade batterier som du inte kan byta själv.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Vildsvin » 2022-02-28 10:14:36

För att göra telefonerna tunnare har dagens batterier inget eget skal förutom en tunn plastfilm. Detta går lätt sönder och är därför fastklistrat i telefonen så det inte kan röra sig. Det krävs mycket handarbete för att byta batteriet.

Nya batterier säljs på Aliexpress och i ett U-land lönar det sig att köpa ett. I Sverige är det dock inte värt ansträngningen utan man kan lika gärna köpa en ny telefon.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Flinta » 2022-02-28 12:31:07

Paladinen skrev:
Flinta skrev:Är det knappt någon idag som byter ut sitt mobiltelefons batteri längre när det börjar bli dåligt?
Varför inte? (Oinsatt)
Är det t ex för att det är för osäkert och finns risker med kopior av batterier?? Eller varför gör människor inte det före dom byter ut sin mobil?


För att telefonerna idag har integrerade batterier som du inte kan byta själv.


Jag tänkte att vissa företag som reparerar mobiler även bytte batterier. Inte att man skulle pilla med det själv.
Men den tjänsten kanske inte lönar sig? Låter inte så på Vildsvin ovan.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Flinta » 2022-02-28 12:35:14

Vildsvin skrev:För att göra telefonerna tunnare har dagens batterier inget eget skal förutom en tunn plastfilm. Detta går lätt sönder och är därför fastklistrat i telefonen så det inte kan röra sig. Det krävs mycket handarbete för att byta batteriet.

Nya batterier säljs på Aliexpress och i ett U-land lönar det sig att köpa ett. I Sverige är det dock inte värt ansträngningen utan man kan lika gärna köpa en ny telefon.


Tack för info.
Vi vill ju från "slit- och släng-samhället" så snart måste det väl komma en lösning även på detta? Så man slipper köpa en ny mobil så ofta som vart tredje år som någon uppgav tidigare i tråden.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Skogkatt » 2022-02-28 13:45:19

Flinta skrev:Jag tänkte att vissa företag som reparerar mobiler även bytte batterier. Inte att man skulle pilla med det själv.
Men den tjänsten kanske inte lönar sig? Låter inte så på Vildsvin ovan.


Det var inte länge sedan det var vanligt att köpa ett nytt batteri och byta ut det. Men jag tror att telefontillverkarna upptäckte att de kunde tjäna mer pengar om de gjorde det nästan omöjligt att byta batteri.

Allt jag har sett tyder på att det enklaste är att kasta din telefon och köpa en ny. Du kan inte ens lämna telefonen för återvinning eller sälja den eller leverera den till en butik när du köper en ny. Chansen är för stor att någon plockar ut all information du har haft på din telefon och missbrukar den.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-02-28 18:28:10

Flinta skrev:
Vildsvin skrev:För att göra telefonerna tunnare har dagens batterier inget eget skal förutom en tunn plastfilm. Detta går lätt sönder och är därför fastklistrat i telefonen så det inte kan röra sig. Det krävs mycket handarbete för att byta batteriet.

Nya batterier säljs på Aliexpress och i ett U-land lönar det sig att köpa ett. I Sverige är det dock inte värt ansträngningen utan man kan lika gärna köpa en ny telefon.


Tack för info.
Vi vill ju från "slit- och släng-samhället" så snart måste det väl komma en lösning även på detta? Så man slipper köpa en ny mobil så ofta som vart tredje år som någon uppgav tidigare i tråden.


Köp en Fairphone som jag länkade till tidigare där kan du byta batteriet själv och även annan hårdvara i mobilen tillverkaren säljer dom själva och har byggt mobilen för att den ska vara lätt att byta ut saker själv.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Flinta » 2022-02-28 18:40:04

Skogkatt skrev:
Flinta skrev:Jag tänkte att vissa företag som reparerar mobiler även bytte batterier. Inte att man skulle pilla med det själv.
Men den tjänsten kanske inte lönar sig? Låter inte så på Vildsvin ovan.


Det var inte länge sedan det var vanligt att köpa ett nytt batteri och byta ut det. Men jag tror att telefontillverkarna upptäckte att de kunde tjäna mer pengar om de gjorde det nästan omöjligt att byta batteri.

Allt jag har sett tyder på att det enklaste är att kasta din telefon och köpa en ny. Du kan inte ens lämna telefonen för återvinning eller sälja den eller leverera den till en butik när du köper en ny. Chansen är för stor att någon plockar ut all information du har haft på din telefon och missbrukar den.


Tack för intressant info :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Flinta » 2022-02-28 18:41:52

slackern skrev:
Flinta skrev:
Vildsvin skrev:För att göra telefonerna tunnare har dagens batterier inget eget skal förutom en tunn plastfilm. Detta går lätt sönder och är därför fastklistrat i telefonen så det inte kan röra sig. Det krävs mycket handarbete för att byta batteriet.

Nya batterier säljs på Aliexpress och i ett U-land lönar det sig att köpa ett. I Sverige är det dock inte värt ansträngningen utan man kan lika gärna köpa en ny telefon.


Tack för info.
Vi vill ju från "slit- och släng-samhället" så snart måste det väl komma en lösning även på detta? Så man slipper köpa en ny mobil så ofta som vart tredje år som någon uppgav tidigare i tråden.


Köp en Fairphone som jag länkade till tidigare där kan du byta batteriet själv och även annan hårdvara i mobilen tillverkaren säljer dom själva och har byggt mobilen för att den ska vara lätt att byta ut saker själv.


Ok tack :-)Happy Bra att veta. Någon gång kommer mobilen behöva att bytas ut, hoppas det dröjer..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Vildsvin » 2022-03-03 15:57:44

Flinta skrev:Jag tänkte att vissa företag som reparerar mobiler även bytte batterier. Inte att man skulle pilla med det själv.
Men den tjänsten kanske inte lönar sig? Låter inte så på Vildsvin ovan.

I Sverige är såna företag inriktade på dyrare mobiler från de senaste åren. Dem kan det löna sig att reparera. Men för en 7 år gammal är det rätt kört.
Flinta skrev:Vi vill ju från "slit- och släng-samhället" så snart måste det väl komma en lösning även på detta? Så man slipper köpa en ny mobil så ofta som vart tredje år som någon uppgav tidigare i tråden.

Alla former av hantverk är dyra i Sverige. Processen började redan på 1930-talet då det fanns rasbiologer som propagerade för att man borde göra det dyrt att ha anställda så att arbetsgivare skulle tvingas avskeda dem som inte orkade arbeta tillräckligt snabbt. På så sätt skulle folkmaterialet stärkas. Detta argument försvann efter andra världskriget och istället motiverade politiker dyrare kostnader för arbetsgivare med att det skulle få dem att satsa på modernare teknik. Sen dess har det tillkommit idéer om att Sverige ska bli ett kunskapssamhälle där så få som möjligt jobbar med något praktiskt. Baksidan med detta är slit och släng.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav nescio » 2022-03-03 18:31:21

Flinta skrev:Vi vill ju från "slit- och släng-samhället" så snart måste det väl komma en lösning även på detta?
De kunde väl lagstifta om 10 års garanti? Då skulle tillverkarna tvingas tillverka grejer som håller.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-03-03 18:34:39

nescio skrev:
Flinta skrev:Vi vill ju från "slit- och släng-samhället" så snart måste det väl komma en lösning även på detta?
De kunde väl lagstifta om 10 års garanti? Då skulle tillverkarna tvingas tillverka grejer som håller.


EU har infört någon ny "lag" som tvingar tillverkarna att göra det enklare att reparera elektronik och att det ska finnas reservdelar till apparaterna 7 år efter att dom har slutat att tillverkas eller något i den stilen. Fast det där med Android och uppdateringar på programvaran vet jag inte hur det är med.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Vildsvin » 2022-03-03 23:43:27

Skogkatt skrev:Allt jag har sett tyder på att det enklaste är att kasta din telefon och köpa en ny. Du kan inte ens lämna telefonen för återvinning eller sälja den eller leverera den till en butik när du köper en ny. Chansen är för stor att någon plockar ut all information du har haft på din telefon och missbrukar den.


På tidiga versioner av Android gick det att få fram raderade filer efter en fabriksåterställning. Från Android 4.4 läggs ett slumpmässigt tal (salt) till skärmlåset som krypterar innehållet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salt_(kryptografi%29

Från Android 5 krypteras telefonen slumpmässigt när man börjar använda den. Nyckeln lagras på ett avskiljt ställe som nollställs vid fabriksåterställning (telefoner som designats för äldre Androidversioner och uppgraderats till Android 5 saknar dock den hårdvaran och är därför osäkra).
https://source.android.com/security/enc ... /full-disk

slackern skrev:
nescio skrev:
Flinta skrev:Vi vill ju från "slit- och släng-samhället" så snart måste det väl komma en lösning även på detta?
De kunde väl lagstifta om 10 års garanti? Då skulle tillverkarna tvingas tillverka grejer som håller.


EU har infört någon ny "lag" som tvingar tillverkarna att göra det enklare att reparera elektronik och att det ska finnas reservdelar till apparaterna 7 år efter att dom har slutat att tillverkas eller något i den stilen. Fast det där med Android och uppdateringar på programvaran vet jag inte hur det är med.


BankID verkar sluta stödja gamla versioner av Android i takt med att det kommer ny firmware för att hantera TLS.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transport_Layer_Security

Android 6 som är minimum nu använder inte längre OpenSSL utan BoringSSL för TLS. OpenSSL togs ursprungligen fram för stationära datorer och är därför mer resurskrävande än BoringSSL.

https://sv.wikipedia.org/wiki/OpenSSL
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-03-04 0:19:17

Vildsvin skrev:
Skogkatt skrev:Allt jag har sett tyder på att det enklaste är att kasta din telefon och köpa en ny. Du kan inte ens lämna telefonen för återvinning eller sälja den eller leverera den till en butik när du köper en ny. Chansen är för stor att någon plockar ut all information du har haft på din telefon och missbrukar den.


På tidiga versioner av Android gick det att få fram raderade filer efter en fabriksåterställning. Från Android 4.4 läggs ett slumpmässigt tal (salt) till skärmlåset som krypterar innehållet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salt_(kryptografi%29

Från Android 5 krypteras telefonen slumpmässigt när man börjar använda den. Nyckeln lagras på ett avskiljt ställe som nollställs vid fabriksåterställning (telefoner som designats för äldre Androidversioner och uppgraderats till Android 5 saknar dock den hårdvaran och är därför osäkra).
https://source.android.com/security/enc ... /full-disk

slackern skrev:
nescio skrev:De kunde väl lagstifta om 10 års garanti? Då skulle tillverkarna tvingas tillverka grejer som håller.


EU har infört någon ny "lag" som tvingar tillverkarna att göra det enklare att reparera elektronik och att det ska finnas reservdelar till apparaterna 7 år efter att dom har slutat att tillverkas eller något i den stilen. Fast det där med Android och uppdateringar på programvaran vet jag inte hur det är med.


BankID verkar sluta stödja gamla versioner av Android i takt med att det kommer ny firmware för att hantera TLS.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transport_Layer_Security

Android 6 som är minimum nu använder inte längre OpenSSL utan BoringSSL för TLS. OpenSSL togs ursprungligen fram för stationära datorer och är därför mer resurskrävande än BoringSSL.

https://sv.wikipedia.org/wiki/OpenSSL


Jag har för mig att lagen infördes förra året och Android 6 är bra mycket äldre än 2021. Så skulle kunna tänka mig att det där kommer röra mobiler från 2021 och framåt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Kidzi » 2022-03-04 2:39:10

Paladinen skrev:
Kidzi skrev:
slackern skrev:
Nejdå då köper en budgettelefon för under 2000 så skaffar du dig det billigaste abonnemangent för 99 kr med fri samtal inom Sverige och obegränsade SMS.


De som köper ny telefon varje år köper de dyraste. Antar att de inte har något liv utanför telefonen.


Eller så jobbar dom och tjänar pengar så dom har råd .


Ja eller har rika föräldrar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Paladinen » 2022-03-04 9:36:28

Kidzi skrev:
Paladinen skrev:
Kidzi skrev:
De som köper ny telefon varje år köper de dyraste. Antar att de inte har något liv utanför telefonen.


Eller så jobbar dom och tjänar pengar så dom har råd .


Ja eller har rika föräldrar.


Ja så kan det faktiskt vara fast jag förutsätter att dom flesta här inne är vuxna och att mamma och pappa slutat betala för dom.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-03-04 10:06:52

Paladinen skrev:
Kidzi skrev:
Paladinen skrev:
Eller så jobbar dom och tjänar pengar så dom har råd .


Ja eller har rika föräldrar.


Ja så kan det faktiskt vara fast jag förutsätter att dom flesta här inne är vuxna och att mamma och pappa slutat betala för dom.


Dessutom "får" säkert en del utav dom "fria mobiler" från mobiloperatörerna men får betala onödigt dyra abonnemang under ett par års tid. Bättre att köpa en mobil själv för egna pengar och skaffa ett billigt abonnemang.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav melly » 2022-03-04 15:16:56

Just nu finns en billig "smartphone", Alcatel 1 (2021) för 599 kronor på webhallen (hoppas att det är OK att liksom göra reklam här, jag har inget med dem att göra).

Den har dåliga specifikationer, så vore svår/omöjlig att använda om man vill köra en massa appar eller strömma audio/video. Men ska man bara ha BankID och kanske ringa och SMSa lite tror jag att den funkar bra. Den har Android, version 11 Go edition (som påstås vara lättare och snabbare än icke-Go versioner).
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-03-04 16:35:22

melly skrev:Just nu finns en billig "smartphone", Alcatel 1 (2021) för 599 kronor på webhallen (hoppas att det är OK att liksom göra reklam här, jag har inget med dem att göra).

Den har dåliga specifikationer, så vore svår/omöjlig att använda om man vill köra en massa appar eller strömma audio/video. Men ska man bara ha BankID och kanske ringa och SMSa lite tror jag att den funkar bra. Den har Android, version 11 Go edition (som påstås vara lättare och snabbare än icke-Go versioner).


Det där var ett riktigt bra tipps för folket som söker en budgetlur.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Alien » 2022-03-22 17:00:51

Problemet är att jag vill ha en telefon som har bra kamera. Jag vill också kunna spela upp (korta) videoklipp.

Finns många bra tips i tråden men jag är alltid så villrådig.

Men kanske min mobil börjar bli för gammal även på andra sätt. Batteriet måste laddas allt oftare. Fast det gått mindre än ett dygn sen jag senast laddade upp tar batteret plötsligt slut.

Dotter rekommenderade Xiaomi som hon själv använder. Men jag vill inte köpa den (el öht någon kinesisk mobil) efter att ha läst detta:

In September 2021, the Lithuanian Ministry of National Defence urged people to dispose the Chinese-made mobile phones and avoid buying new ones.[152] This was after the National Cyber Security Centre of Lithuania found that Xiaomi devices have built-in censorship capabilities that can be turned on remotely.[153] Xiaomi phones sold in Europe had a built-in ability to detect and censor terms such as "Free Tibet", "Long live Taiwan independence" or "democracy movement". This capability was discovered in Xiaomi's flagship phone Mi 10T 5G. The list of terms which could be censored by the Xiaomi phone's system apps, including the default internet browser, in September 2021 includes 449 terms in Chinese and the list was continuously updated.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav Skogkatt » 2022-03-22 17:40:15

Alien skrev:Problemet är att jag vill ha en telefon som har bra kamera. Jag vill också kunna spela upp (korta) videoklipp.


Nya Samsung-telefoner har bra kamera men när jag ser priserna på de telefoner ser jag ut så här: :shock:

Men om du vill ha en bra kamera på en telefon måste du förmodligen betala mycket. Det är svårt att komma runt det. Bra kameror är dyra.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav slackern » 2022-03-22 19:41:23

Om du inte vill ha någon kinesisk mobil och till ett "lågt" pris kan det nog bli svårt. För typ dom flesta mobilerna i lägre prisklass misstänker jag kommer från just Kina.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav bittin » 2022-05-11 15:19:42

Google I/O Online 2022 idag och imorgon om folk bryr sig om Android 13 (krockar dock med Red Hat Summit Online för mig)
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Hur uppdatera Androidversion? Måste köpa ny mobil?

Inläggav bittin » 2022-05-11 15:22:29

bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Återgå till IT-forum



Logga in