Vi med Aspergers är annorlunda

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 12:38:13

Jag tror definitivt att arbetslöshet är hög bland apsisar men det blir väldigt farligt om man skall använda sin aspighet som en ursäkt för den situation man befinner sig i


Vem har gjort det?
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Paladinen » 2022-02-24 12:43:07

FuzzyFluffy skrev:
Jag tror definitivt att arbetslöshet är hög bland apsisar men det blir väldigt farligt om man skall använda sin aspighet som en ursäkt för den situation man befinner sig i


Vem har gjort det?


Finns en hel del som gör det. Som använder sin asperger/autism som en sköld .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 13:00:04

Ska ja vara riktigt ärlig så ser jag mig själv inte som jämlik till resten av samhället. Jag har ett david och goliath " komplex". Inte som offer då utan som en fighter... en fighter som slåss emot oövervinnliga odds. De ger mig en drivkraft. En hunger att fortsätta att engagera mig. Så länge som min david och goliath är baserad på verkligheten så ser jag inga problem.

Offermentalitet är väldigt farligt. Samtidigt så födder en utsatt livssituation incitament för att vilja bevisa andra människor fel. Att ur sig själv skapa en hjältefigur någon som vill förändra samhället till de bättre. En barnslig karikatyr. Men jag behöver den. Om jag inte längre tror på att jag kan göra samhället till en bättre plats... då förlorar jag all min livslust.

Jag tycker inte att david goliath enbart är positivt. Där finns en överhängande risk med att de till slut skapar ett förakt för samhället. Att man designerar samhället en roll som skurk. Att man til slut står där och slås emot väderkvarnar. Delvis eftersom man inte längre har någon tillit till samhället.

Jag vill inte vara en David forever.
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2022-02-24 13:06:58, redigerad totalt 1 gång.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 13:06:10

Paladinen skrev:
FuzzyFluffy skrev:
Jag tror definitivt att arbetslöshet är hög bland apsisar men det blir väldigt farligt om man skall använda sin aspighet som en ursäkt för den situation man befinner sig i


Vem har gjort det?


Finns en hel del som gör det. Som använder sin asperger/autism som en sköld .


Det är självklart väldigt dåligt och inget jag rekommenderar. Dock borde man kunna ha de här samtalet utan att bli anklagad för att vara ett offer utan att bli anklagad av att använda det som en sköld. Något som jag tror att du håller med om egentligen.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav LordNelson » 2022-02-24 15:59:09

Paladinen skrev:.... ,ja men jag har Asperger adhd och ocd och är bipolär .

Hallelujah vi har funnit vår messias.


Det är möjligt jag inte helt förstår men jag ser mig nog inte som en Messias och tror inte någon annan här heller ser mig så.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Skogkatt » 2022-02-24 16:59:02

Kanske vi som har AS är annorlunda, men vad är normalt på den här planeten? Titta på vad så kallade normala människor gör, folk gör en hel del sjuka saker. Jag har en AS dignos men jag tycker att jag är ganska vanlig när jag tittar på andra dårar i vårt samhälle som kallar sig normala. Jag tvivlar lite på att det finns något normalt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-24 17:10:02

Det var precis det här jag menade med: hur ska Aspergers kunna bilda en ''offergrupp'' när det redan brutit ut ett inbördeskrig här i tråden med två som inte håller med varandra om Aspergers är en samhällsklass eller inte, jag tror inte att bara för man är lite deppig över sin Aspergers situation skulle det kunna kanalisera sig till något så radikalt eller extremt, jag tycker av personlig erfarenhet, både vad man ser i verkligheten, på dokumentärer och här på forumet att alla är väldigt olika, men attityderna är också väldigt olika när det kommer till hur man förhåller sig till diagnos, visst finns det ett läger som säger att allting är hopplöst och de är hjälplösa och utsatta, men jag tycker många även verkar göra så gott de kan med vad de klarar av, och bara för någon har haft en dålig dag och måste ventilera detta i text så behöver det ju inte betyda att varje dag är så svår.

Personligen håller jag med Paladinen att Aspergers inte är en samhällsklass, det är en funktionsnedsättning som kan drabba rik som fattig i alla samhällsklasser. Elon Musk är ett bra exempel, men det finns andra med samma eller liknande framgång. Elon Musk en stenrik man som är en av världens rikaste och är upphovsman till så mycket modern teknik och framsteg, skulle inte se på honom som underlägsen socialt eller ekonomiskt jämfört med vilken svensk som helst, han ligger i en klass högre skulle jag påstå, han skulle nog kunna påverka geopolitiskt med sin förmögenhet, då tillhör man knappast samhällets bottenskikt.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 19:13:10

Elon här och elon ditt har han överhuvudtaget blivit diagnostiserad? inbördeskrig har inte utbrutit... två vuxna människor håller inte med varandra. De är du som dramatiserar. Vilket inte leder till ett produktivt samtal!

Människor som har diagnostiserats med Autism är överrepresenterade när de kommer till arbetslöshet. Bara ett av många exempel. Asperger är en samhällsklass om man tittar på fakta och använder ordet i sin rätta bemärkelse. Men om man inte vill använda sig av fakta så får man gärna tro något annat :-)Happy

https://sv.wikipedia.org/wiki/Samh%C3%A4llsklass

En samhällsklass är en grupp i ett klassamhälle som har liknande socioekonomiska förutsättningar.
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2022-02-24 19:16:35, redigerad totalt 1 gång.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-24 19:15:35

FuzzyFluffy skrev:har han överhuvudtaget blivit diagnostiserad

Ja han har erkänt sin diagnos, Aspergers syndrom, tror det var förra året.
https://www.svt.se/kultur/elon-musk-i-s ... r-asperger
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 19:18:31

Riksamiralen skrev:
FuzzyFluffy skrev:har han överhuvudtaget blivit diagnostiserad

Ja han har erkänt sin diagnos, Aspergers syndrom, tror det var förra året.
https://www.svt.se/kultur/elon-musk-i-s ... r-asperger


Oj han har erkänt sin Asperger. Vad fint. På ren svenska betyder det alltså att han har sagt att han har Aspergers :-)Happy

jag väljer all den här faktan som finns tillgänglig... som berättar att där finns en korrelation mellan diagnostisering och socioekonomisk status.

Lite kul är det dock att ordet messiah nämndes och här kommer nu Elon. Som ett helgon. För att visa oss alla vägen. Även vi med Asperger kan bli framgångsrika. Hallejulia.
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2022-02-24 19:25:16, redigerad totalt 2 gånger.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Vildsvin » 2022-02-24 19:21:23

Paladinen skrev:Det är därför som sådana här ställen igentligen inte är bra för aspisar.

Här inne skapas ett microkosmos där en viss hegemoni råder och det uppstår lätt en offerkult där samma offermentalitetsmantra upprepas om och om igen. Det blir en ekokammare av offermentalitet

Det bidrar också till the leper Messiah Effect , där det blir nån tävlan om vem som har det värst ty den som har det värst inom en offerkult blir gruppens messias och talesperson.

Jag har Asperger , ja men jag har Asperger och adhd , ja men jag har Asperger adhd och ocd , ja men jag har Asperger adhd och ocd och är bipolär .

Hallelujah vi har funnit vår messias led oss i vår missär och predika offermentalitetens evangelium .

Jag antar att du tänker på personer som Berny Pålsson som hyllades i psykfallskretsar under 00-talet.

Jag uppfattade dock inte dessa personer som funktionsnedsatta, utan snarare som att de var missbrukare som sol-och-vårade sina groupies/simps.

Numera är konkurrensen internationellt mycket större så det är svårt för dagens ungdom att bli nästa Berny. Dvs man måste vara beräknande och ej funktionsnedsatt för att lyckas.

Sen är det också skillnad på psykfall som borderlinare som vill interagera med andra vs autister som gärna är i sin bubbla.
Senast redigerad av Vildsvin 2022-02-24 19:25:13, redigerad totalt 1 gång.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-24 19:23:54

FuzzyFluffy skrev:Oj han har erkänt sin Aspeger. Vad fint. På ren svenska betyder det alltså att han har sagt att han har Aspergers Men ingen diagnos alltså.

Varför blir du defensiv, har du problem med att ha fel ibland eller?
Ingen säger att de har en diagnos om de inte har fått den bekräftad av en psykolog, speciellt inte Elon, vad skulle han vinna på det? Och om du börjar tjata om att han vill spela ett offer och låtsas att han har det så stämmer inte det väl överens med hans personlighet i övrigt som är väldigt konkurrensdriven och kapitalistisk.
Hans beteende i intervjuer går enkelt att analysera och se att han har diagnosen, han undviker ögonkontakt om han kan och liknande. Tror även han sagt någon gång att det är diagnostiserat, så det är inte bara en ploj som du inbillar dig.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 19:26:29

Riksamiralen skrev:
FuzzyFluffy skrev:Oj han har erkänt sin Aspeger. Vad fint. På ren svenska betyder det alltså att han har sagt att han har Aspergers Men ingen diagnos alltså.

Varför blir du defensiv, har du problem med att ha fel ibland eller?
Ingen säger att de har en diagnos om de inte har fått den bekräftad av en psykolog, speciellt inte Elon, vad skulle han vinna på det? Och om du börjar tjata om att han vill spela ett offer och låtsas att han har det så stämmer inte det väl överens med hans personlighet i övrigt som är väldigt konkurrensdriven och kapitalistisk.
Hans beteende i intervjuer går enkelt att analysera och se att han har diagnosen, han undviker ögonkontakt om han kan och liknande. Tror även han sagt någon gång att det är diagnostiserat, så det är inte bara en ploj som du inbillar dig.


Ja vet inte om Elon har Asperger. De vet inte du heller. Skillanden mellan oss är att jag inte säger att jag vet :-)Happy jag skulle heller inte diagnostisera människor.. men du kanske är en utbildad läkare?

Min poäng kvarstår dock. Du kan ge mig en stor lista med namn med rika människor som har sagt att de har Aspergers du kommer fortfarande inte ifrån den statistisk som finns :-)Happy
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2022-02-24 19:30:04, redigerad totalt 2 gånger.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-24 19:28:19

FuzzyFluffy skrev:Ja vet inte om Elon har Asperger. De vet inte du heller. Skillanden mellan oss är att jag inte säger att jag vet

Du vill ju att Aspergare ska vara offer, ändå säger du att du inte vill det, Elon kan inte ha Aspergers enligt dig, ingen framgångsrik person kan ha det i din värld. Där kan man snacka om offermentalitet på riktigt.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 19:30:41

Riksamiralen skrev:
FuzzyFluffy skrev:Ja vet inte om Elon har Asperger. De vet inte du heller. Skillanden mellan oss är att jag inte säger att jag vet

Du vill ju att Aspergare ska vara offer, ändå säger du att du inte vill det, Elon kan inte ha Aspergers enligt dig, ingen framgångsrik person kan ha det i din värld. Där kan man snacka om offermentalitet på riktigt.


Jag vet inte om Elon har Asperger... där nu har jag sagt det två gånger :-)Happy

Där finns många framgångsrika människor med Asperger :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Skogkatt » 2022-02-24 19:34:13

FuzzyFluffy skrev:Jag vet inte om Elon har Asperger.


Han har ju sagt att han har det. Så antingen har han det eller så ljuger han.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 19:36:17

Om vi nu ska de här en gång till. Där existerar ett antal olika socioekonomiska faktorer som majoriten av människor som har blivit med autism delar. Jag vill att du noterar att jag skrev diagnostiserade. Detta handlar om mer än enbart neuropsykiatri.

Om du tittar på arbetslöshet bara som ett exempel. Därför säger jag att Asperger är en samhällsklass. Varför säger jag detta? Eftersom jag vill att samhället ska förbättras och jag vill vara en aktiv del i den processen.

Även om Elon nu har Asperger så är han inte ett bra exempel att använda i ett motargument... detta eftersom att att han självdiagnostiserat i vuxen ålder!

Hur många framgångsrika Autister är självdiagnostiserade? :-)Happy Där kanske finns en övervägande majoritet?
Försöker du allvarligt säga att det är samma sak för en rik Amerikan att komma ut och säga att han har Asperger.. som jag vid 13... diagnostiserad av en läkare?
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2022-02-24 19:50:35, redigerad totalt 4 gånger.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 19:39:21

Skogkatt skrev:
FuzzyFluffy skrev:Jag vet inte om Elon har Asperger.


Han har ju sagt att han har det. Så antingen har han det eller så ljuger han.


Eller så tror han att han har Asperger? :-)
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-24 19:52:41

FuzzyFluffy skrev:Eller så tror han att han har Asperger?

Med den logiken skulle du ju inte kunna lita på att någon på det här forumet eller i verkligheten för den delen har det förens de gett dig papper på det, väldigt envis och paranoid inställning till diagnoser. Hur kan du veta att jag har Asperger i så fall, jag kan ju bara skriva det så får folk här lita på det eller så behöver ju inte jag tro på att du har det heller, du kanske är här och ljuger för oss?
Nej, säger man att man har det så har man det, får man åtminstone utgå ifrån, annars blir man lite tokig i andras ögon.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 19:54:34

Vi pratar om helt olika länder olika socioekonomiska förutsättningar. Om vi tittar på svenskar som har blivit diagnoserade som barn. Hur många framgångsrika människor hoppar spontant upp i ditt huvud då? :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 19:57:11

Riksamiralen skrev:
FuzzyFluffy skrev:Eller så tror han att han har Asperger?

Med den logiken skulle du ju inte kunna lita på att någon på det här forumet eller i verkligheten för den delen har det förens de gett dig papper på det, väldigt envis och paranoid inställning till diagnoser. Hur kan du veta att jag har Asperger i så fall, jag kan ju bara skriva det så får folk här lita på det eller så behöver ju inte jag tro på att du har det heller, du kanske är här och ljuger för oss?
Nej, säger man att man har det så har man det, får man åtminstone utgå ifrån, annars blir man lite tokig i andras ögon.


Du har Asperger om en utbildad läkare diagnostiserar dig med Asperger.. Vad som är tokigt är att springa runt och tro att du kan ge dig själv olika diagnoser :-)Happy

Då får gärna tro att jag inte har Asperger om de får dig att må bättre. Jag bryr mig inte.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 20:03:49

Varför just Elon Musk? Om där nu existerar en stor grupp av människor I Sverige som är framgångsrika och diagnostiserade med Autism varför nämna en rik Amerikan som har diagnostiserade sig själv i vuxen ålder? :-)063 Välj någon som är relevant.

Kändisar kommer ofta ut och säger att de har lite bipolär lite Asperger. :roll: Ok? Ja jag har haft det svårt med min Asperger men det är ju lite du vet lite som lite coca cola. Så jag är inte onormal :roll: oj nej men jag har haft det svårt! snyft

Visste ni att Asperger fanns i lite? Lite versionen kanske är paxat enbart tillgänglig för kåta kändisar som vill ha lite publicity och samtidigt inte framstå som ett totalt mongo.
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2022-02-24 20:11:30, redigerad totalt 1 gång.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-24 20:10:30

FuzzyFluffy skrev:diagnostiserade sig själv i vuxen ålder?

Bevisa det då, ge oss bevis på att han inte har Aspergers istället, har du läst varenda artikel och intervju med honom eller hur kan du vara så säker på att han är självdiagnostiserad att du slänger omkring det här som fakta?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vi med Aspergers är annorlunda

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-24 20:12:06

Riksamiralen skrev:
FuzzyFluffy skrev:diagnostiserade sig själv i vuxen ålder?

Bevisa det då, ge oss bevis på att han inte har Aspergers istället, har du läst varenda artikel och intervju med honom eller hur kan du vara så säker på att han är självdiagnostiserad att du slänger omkring det här som fakta?


Jag vet inte om han har Asperger. 3 gången nu :-)Happy


Varför just Elon Musk? Om där nu existerar en stor grupp av människor I Sverige som är framgångsrika och diagnostiserade med Autism varför nämna en rik Amerikan som har diagnostiserade sig själv i vuxen ålder? :-)063 Välj någon som är relevant.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in