Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav manne » 2022-02-15 18:33:31

Hur rakade de sig på stenåldern då.?

hur klippte man håret och hur rakade man sig då under den tiden. :o :-)063 :?:
jag vill kunna raka mig ständigt och klippa håret. :-)063 :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav antonius » 2022-02-15 23:49:25

manne skrev:Hur rakade de sig på stenåldern då.?

hur klippte man håret och hur rakade man sig då under den tiden. :o :-)063 :?:
jag vill kunna raka mig ständigt och klippa håret. :-)063 :!:


Man brände bort det.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2022-02-16 14:48:15

Ärligt talat vet vi inte. Stenåldersmänniskor var kanske långhåriga Flower.power människor. Det äldsta skandinaviska frisyrfyndet är från järnåldern. Det är ett kranium med håret uppsatt i en så kallad sveberknut: https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98sterbymannen.

På avbildningar från samma tid som yngre stenålder-bronsålder i Skandinavien från Egypten och Mesopotamien ser människor välvårdade ut. De lade uppenbart ner energi på hårvård. Det gjorde folk säkert redan under stenåldern.

Gissningsvis använde man rak- och hårknivar av flinta, obsidian eller andra vassa stenar. Flintskärvor är mycket vassa. Man satte säkert också upp håret med hårnålar och flätor. Det finns bennålar redan från sen paleolitisk tid. De brukar anges som dräktnålar men en del kan säkert ha använts som hårnålar.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav manne » 2022-02-16 14:53:30

Ignatius skrev:Ärligt talat vet vi inte. Stenåldersmänniskor var kanske långhåriga Flower.power människor. Det äldsta skandinaviska frisyrfyndet är från järnåldern. Det är ett kranium med håret uppsatt i en så kallad sveberknut: https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98sterbymannen.

På avbildningar från samma tid som yngre stenålder-bronsålder i Skandinavien från Egypten och Mesopotamien ser människor välvårdade ut. De lade uppenbart ner energi på hårvård. Det gjorde folk säkert redan under stenåldern.

Gissningsvis använde man rak- och hårknivar av flinta, obsidian eller andra vassa stenar. Flintskärvor är mycket vassa. Man satte säkert också upp håret med hårnålar och flätor. Det finns bennålar redan från sen paleolitisk tid. De brukar anges som dräktnålar men en del kan säkert ha använts som hårnålar.


Men hur borstade man tänderna då på den tiden.? :o :-)063 :?:
tandborste och tvål.?
hur rengjorde man sig då under den tiden.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2022-02-16 16:37:12

Den bästa informationen hittar du förmodligen i böcker om prepping och överlevnad.

Tandborstning: Använd en björkkvist som du plattar till. Det blir rent och smakar gott. Du kan använda kåda som tandkräm. Den är antiseptisk.

Tvål: Hackade björklöv som dragit i vatten bildar ett tvålliknande ämne. Annars kan man använda såpnejlika, sjösand, vitmossa eller aska som tvål/rengöringsmedel.

Tvätta kläder: Aska, särskilt från björk eller bok innehåller lut och är utmärkt som tvättmedel.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-16 16:57:06

Nej man rakade sig och klippte sig inte och man borstade inte tänderna, man hade en annan kost än vad vi har idag utan socker så tänderna anfrättes inte lika hårt. Tandborstning som vi känner till det idag kom att bli trendigt först under det tidiga 1900-talets USA, så innan det var det ovanligt, och de som gjorde det kanske inte använde tandkräm som vi känner till det, utan andra huskurer som vinäger, bikarbonat och liknande.

De första människorna jag känner till som började raka sig var väl Egyptierna, det finns statyer på faraoner som har rakat allt förutom ett pipskägg eller en mustasch (peruker var även vanligt i Egypten under antiken har jag läst). I antika Mesopotamien hade männen skägg. I Grekland hade männen för det mesta skägg eftersom det ansågs antyda visdom, till exempel att många filosofer hade det, med undantag såklart. I Romarriket blev det på modet att raka sig för att inte se ut som ''barbarerna'', de som inte hade anslutit sig till Rom. De franska gallerna var kända för sina långa mustascher. Även germanerna och kelterna hade också skägg. Så jag tror Egypten och Rom var de som startade trenden.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav slackern » 2022-02-16 17:19:05

Riksamiralen skrev:Nej man rakade sig och klippte sig inte


Hur vet du det? Finns det några skriftliga källor på det eller några arkeologiska? Nej för det har du inte för det är inget vi kan veta någonting utav hur folk levde på den tiden förutom arkeologiska fynd. Dom kan ju ha använt flintknivar och flint skärvor eller andra vassa föremål för att "klippa" och raka sig titta bara på folk som lever som på stenåldern i Amazonas eller Nya Guinea dom har ju någon form utav frisyr och inte speciellt skäggiga ansikten. Så vi kan bara spekulera inget annat vi kan inte uttala oss så pass tvärsäkert som du gjorde.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-16 17:22:13

slackern skrev:Hur vet du det? Finns det några skriftliga källor på det eller några arkeologiska? Nej för det har du inte för det är inget vi kan veta någonting utav hur folk levde på den tiden förutom arkeologiska fynd. Dom kan ju ha använt flintknivar och flint skärvor eller andra vassa föremål för att "klippa" och raka sig titta bara på folk som lever som på stenåldern i Amazonas eller Nya Guinea dom har ju någon form utav frisyr och inte speciellt skäggiga ansikten. Så vi kan bara spekulera inget annat vi kan inte uttala oss så pass tvärsäkert som du gjorde.

Det må så vara men jag tror inte vi var någon superavancerad civilisation på stenåldern, människor var nog rätt så enkla med ytterst få behov och nödvändigheter, om det inte finns något svar tycker jag man ska få ha sin egen bild, sen om den stämmer eller inte är såklart vad sådana här trådar är öppna för att diskutera.
Forskare har alltid lagt ett pussel även innan bevisen fanns och var klara. Jag utgår ifrån dokumentärer jag sett kring området stenåldern.

Förresten så har inte alla män på Jorden genetiskt anlag för skägg som Nordamerikas och Sydamerikas ursprungsbefolkning, så att du använder Amazonas som exempel är tvivelaktigt.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav slackern » 2022-02-16 17:34:45

Riksamiralen skrev:
slackern skrev:Hur vet du det? Finns det några skriftliga källor på det eller några arkeologiska? Nej för det har du inte för det är inget vi kan veta någonting utav hur folk levde på den tiden förutom arkeologiska fynd. Dom kan ju ha använt flintknivar och flint skärvor eller andra vassa föremål för att "klippa" och raka sig titta bara på folk som lever som på stenåldern i Amazonas eller Nya Guinea dom har ju någon form utav frisyr och inte speciellt skäggiga ansikten. Så vi kan bara spekulera inget annat vi kan inte uttala oss så pass tvärsäkert som du gjorde.

Det må så vara men jag tror inte vi var någon superavancerad civilisation på stenåldern, människor var nog rätt så enkla med ytterst få behov och nödvändigheter, om det inte finns något svar tycker jag man ska få ha sin egen bild, sen om den stämmer eller inte är såklart vad sådana här trådar är öppna för att diskutera.
Forskare har alltid lagt ett pussel även innan bevisen fanns och var klara. Jag utgår ifrån dokumentärer jag sett kring området stenåldern.


Stenåldern rör sig över ett rätt så stort spann över människans historia från 2 miljoner år då det började som jägare och samlare sedan började bondestenåldern cirka 4300 f.Kr i Norden för att slutligen övergå i bronsåldern cirka 1800 f.Kr här uppe. Så helt klart var dom rätt så simpla människor för cirka 2 miljoner år sedan säkert mer likt apor än dagens människa.


Kors i taket Ötzi klippte sig tydligen.

His few remaining scalp hairs provide the earliest archaeological evidence of haircutting, and short blue lines on his skin (lower spine, left leg, and right ankle) have been variously interpreted as the earliest known tattoos or as scars remaining from a Neolithic therapeutic procedure.

https://www.britannica.com/topic/Otzi
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-16 17:43:00

Jag personligen är mer intresserad av vår nedskriva historia och det som finns belagt, därför jag nämnde antiken som mina första exempel på detta fenomen, det mesta som sträcker sig längre bakåt är som sagt mest spekulationer blandat med arkeologiska fynd och bevis.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2022-02-16 17:57:20

Riksamiralen skrev:Nej man rakade sig och klippte sig inte och man borstade inte tänderna, man hade en annan kost än vad vi har idag utan socker så tänderna anfrättes inte lika hårt. Tandborstning som vi känner till det idag kom att bli trendigt först under det tidiga 1900-talets USA, så innan det var det ovanligt, och de som gjorde det kanske inte använde tandkräm som vi känner till det, utan andra huskurer som vinäger, bikarbonat och liknande.

Det finns gott om etnografiska exempel på lågteknologiska folk som vårdade sitt yttre. Kosten varierade under stenåldern i olika delar av världen. Även om du inte äter raffinerat socker har du behov av att rengöra munnen då och då. Det kan också kännas fräscht och ge pluspoäng hos brudar (har ej testat).

slackern skrev:
Kors i taket Ötzi klippte sig tydligen.

His few remaining scalp hairs provide the earliest archaeological evidence of haircutting, and short blue lines on his skin (lower spine, left leg, and right ankle) have been variously interpreted as the earliest known tattoos or as scars remaining from a Neolithic therapeutic procedure.

https://www.britannica.com/topic/Otzi


Oj, jag börjar bli gammal! Jag glömde stackars Ötzi. Då kan vi dra tillbaka hårvård till yngre stenålder.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Skogkatt » 2022-02-16 18:02:20

Vi måste anta att de klippte håret på ett eller annat sätt. Om de inte gjorde det, skulle de snubbla i sitt eget hår till slut. Det är opraktiskt att ha väldigt långt hår.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-16 18:05:30

Jo men man ska vara försiktig att dra slutsatser efter ett fynd, det kan vara ofullständigt och missvisande/missledande, bättre i så fall att lämna slutsatsen öppen (många människor samt kulturer idag har olika rutiner, seder och bruk). Hur vet vi att Ötzi inte är ett undantag, ibland kan även vardagsrutinen vara kopplad till status, så har det varit i de flesta samhällen, att samhällseliten har sitt sätt att se ut medans de andra ständerna har sina sätt att uttrycka sig på både i kläder, skägg och frisyr.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2022-02-16 18:09:05

Skogkatt skrev:Vi måste anta att de klippte håret på ett eller annat sätt. Om de inte gjorde det, skulle de snubbla i sitt eget hår till slut. Det är opraktiskt att ha långt hår.

Våra äldsta förfäder levde under istiden. Det innebär att det var en tillgång att ha mycket hår. Det höll värmen. De första anatomiskt moderna européerna utvandrade från Afrika. De var mörkhyade och kan ha haft krulligt hår.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Skogkatt » 2022-02-16 18:18:29

Ignatius skrev:Våra äldsta förfäder levde under istiden. Det innebär att det var en tillgång att ha mycket hår. Det höll värmen. De första anatomiskt moderna européerna utvandrade från Afrika. De var mörkhyade och kan ha haft krulligt hår.


Ja, men om du inte gör något åt ditt hår, kommer du så småningom att trampa på det. Och i slutändan är du bara en stor hög med hår som inte kan gå någonstans.


Ignatius skrev:De första anatomiskt moderna européerna utvandrade från Afrika.


Nej, det gjorde de inte. Jag vet att det är en gammal teori, men det är inte sant. Det är fel information. Det är en av de saker folk trodde på tidigare. Det är inte länge sedan jag läste en artikel som motbevisade det nonsenset. Om det är sant, varför är vi helt olika nu? Det finns ju inga likheter alls. DNA-prover motbevisar den teorin.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2022-02-16 18:36:27

Skogkatt skrev:
Ignatius skrev:Våra äldsta förfäder levde under istiden. Det innebär att det var en tillgång att ha mycket hår. Det höll värmen. De första anatomiskt moderna européerna utvandrade från Afrika. De var mörkhyade och kan ha haft krulligt hår.


Ja, men om du inte gör något åt ditt hår, kommer du så småningom att trampa på det. Och i slutändan är du bara en stor hög med hår som inte kan gå någonstans.


Ignatius skrev:De första anatomiskt moderna européerna utvandrade från Afrika.


Nej, det gjorde de inte. Jag vet att det är en gammal teori, men det är inte sant. Det är fel information. Det är en av de saker folk trodde på tidigare. Det är inte länge sedan jag läste en artikel som motbevisade det nonsenset. Om det är sant, varför är vi helt olika nu? Det finns ju inga likheter alls. DNA-prover motbevisar den teorin.

Vi ser annorlunda ut nu eftersom större delen av våra gener härrör från senare invandrare. Dessa var jordbrukare. De fick inte tillräckligt med D-vitamin från kött som de första jägarna. Därför premierades en ljus hudfärg som gjorde det möjligt att ta upp D-vitamin från solljus.
Det är inte alls gammalt ljug att människan kommer från Afrika. DNA-analyser bekräftar detta och har revolutionerat vad vi vet om folkvandringar under förhistorisk tid.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav slackern » 2022-02-19 19:17:09

Här kan folk som är intresserade utav hur människor såg ut under jägare och samlarstenåldern såg ut i ett filmklipp som är väl värt att se.

https://www.bbc.co.uk/reel/video/p0bhts ... me-to-life

Det är troligtvis någon kvinna med någon speciell ställning i samhället.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Skogkatt » 2022-02-19 19:56:48

Ignatius skrev:Det är inte alls gammalt ljug att människan kommer från Afrika. DNA-analyser bekräftar detta och har revolutionerat vad vi vet om folkvandringar under förhistorisk tid.


Nej, det stämmer inte.

Jag lärde mig det också i skolan för länge sedan, men det är inte sant. Det är lika rätt som att jorden är platt och månen är gjord av ost. I Europa var det neanderthals och det är dem vi kommer ifrån. De kom inte från Afrika, det är säkert. Vi har aldrig haft något med Afrika att göra. Jag vet att folk har spridit det ryktet att vi är afrikaner och låtsats att det var fakta. Men det fungerar inte längre. Jag tror att det var något vänsterextrema folk gjorde eftersom de ser upp till afrikaner och vil så gärna vara det själva. I 2022 så kan man inte tro att afrikaner gick till Europa och blev européer. :) Det är löjligt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav slackern » 2022-02-19 20:22:14

Skogkatt skrev:
Ignatius skrev:Det är inte alls gammalt ljug att människan kommer från Afrika. DNA-analyser bekräftar detta och har revolutionerat vad vi vet om folkvandringar under förhistorisk tid.


Nej, det stämmer inte.

Jag lärde mig det också i skolan för länge sedan, men det är inte sant. Det är lika rätt som att jorden är platt och månen är gjord av ost. I Europa var det neanderthals och det är dem vi kommer ifrån. De kom inte från Afrika, det är säkert. Vi har aldrig haft något med Afrika att göra. Jag vet att folk har spridit det ryktet att vi är afrikaner och låtsats att det var fakta. Men det fungerar inte längre. Jag tror att det var något vänsterextrema folk gjorde eftersom de ser upp till afrikaner och vil så gärna vara det själva. I 2022 så kan man inte tro att afrikaner gick till Europa och blev européer. :) Det är löjligt.


Vi har väl som mest 4% neandertalsgener i i oss? Och resterande är från homosapiens vilket är rasen vi tillhör.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Skogkatt » 2022-02-19 20:31:28

Jag vill bara nämna att om det finns svenskar här på forumet som tror de är afrikaner och att deras förfäder kom från Afrika, så kan ni tro det. Det är eras val. Jag vill inte gräla om det. Men jag måste be er att aldrig säga att jag och mina förfäder kom från Afrika. Det är inte bra att säga, blanda inte inn mig i det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2022-02-19 23:41:32

Skogkatt skrev:Jag vill bara nämna att om det finns svenskar här på forumet som tror de är afrikaner och att deras förfäder kom från Afrika, så kan ni tro det. Det är eras val. Jag vill inte gräla om det. Men jag måste be er att aldrig säga att jag och mina förfäder kom från Afrika. Det är inte bra att säga, blanda inte inn mig i det.


Fantastiskt! Du måste ha ett fullständigt unikt DNA. Har du funderat över att donera din kropp till vetenskapen?
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav manne » 2022-02-19 23:45:12

Ignatius skrev:
Skogkatt skrev:Jag vill bara nämna att om det finns svenskar här på forumet som tror de är afrikaner och att deras förfäder kom från Afrika, så kan ni tro det. Det är eras val. Jag vill inte gräla om det. Men jag måste be er att aldrig säga att jag och mina förfäder kom från Afrika. Det är inte bra att säga, blanda inte inn mig i det.


Fantastiskt! Du måste ha ett fullständigt unikt DNA. Har du funderat över att donera din kropp till vetenskapen?


Precis det går väl att kolla med moderna vetenskap. DNA test.? :o :-)063 :?:

https://www.ancestry.se/dna/
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav manne » 2022-02-19 23:52:22

Skogkatt skrev:Jag vill bara nämna att om det finns svenskar här på forumet som tror de är afrikaner och att deras förfäder kom från Afrika, så kan ni tro det. Det är eras val. Jag vill inte gräla om det. Men jag måste be er att aldrig säga att jag och mina förfäder kom från Afrika. Det är inte bra att säga, blanda inte inn mig i det.


tror du att dessa DNA tester inte talar sanning utan ljuger.? :o :-)063 :?:

MyHeritage DNA™-Test i sverige - Beställ ditt DNA-kit nu
Annons·
https://www.myheritage.se/dna
Flera miljoner har redan upptäckt sitt ursprung. Beställ ditt DNA-test nu och upptäck ditt. MyHeritage DNA™ - beställ idag och få en månads komplett abonnemang gratis! Ta ett DNA-test. Att hitta nya släktingar. Betrott av miljoner. Automatiska upptäckter.


AncestryDNA® - Släktforskning med DNA
Annons·
https://www.ancestry.se/
020-091 02 03
Avslöja värdefull information om din familjs historia och etniska ursprung. AncestryDNA® Släktforskning med hjälp av DNA test. DNA-testa ditt ursprung. Hitta okända släktingar. Börja din historia här. Möt en avlägsen kusin. Tjänster: DNA-test, Släktforskning.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2022-02-20 0:18:38

Skogkatt skrev:
Ignatius skrev:Det är inte alls gammalt ljug att människan kommer från Afrika. DNA-analyser bekräftar detta och har revolutionerat vad vi vet om folkvandringar under förhistorisk tid.


Nej, det stämmer inte.

Jag lärde mig det också i skolan för länge sedan, men det är inte sant. Det är lika rätt som att jorden är platt och månen är gjord av ost. I Europa var det neanderthals och det är dem vi kommer ifrån. De kom inte från Afrika, det är säkert. Vi har aldrig haft något med Afrika att göra. Jag vet att folk har spridit det ryktet att vi är afrikaner och låtsats att det var fakta. Men det fungerar inte längre. Jag tror att det var något vänsterextrema folk gjorde eftersom de ser upp till afrikaner och vil så gärna vara det själva. I 2022 så kan man inte tro att afrikaner gick till Europa och blev européer. :) Det är löjligt.


Neandertalmänniskor levde även utanför Europa. Du måste alltså tillhöra en speciell, kraftigt inavlad, europeisk underart.

Om du är renrasig neandertalare är du cirka 1,65 meter lång, väger 80 kilo och är sannolikt rödhårig (något mindre om du är kvinna). Du har en vacker tunnformad kropp, kraftigt sluttande panna och nästan ingen haka. Du har nog viss språklig förmåga, knackar till enkla flintföremål och jagar mammutar med spjut. Dessutom är du kannibal. Stämmer det?

Neandertalmänniskorna utvecklades ur äldre människoarter. Närmaste förfadern var Homo heidelbergensis som verkar ha varit en europeisk människa (övergång från H. erectus). Förfadern innan det var Homo erectus som uppstod i Afrika men som även levde i Asien. Homo erectus är även förfader till Homo sapiens så vi är faktiskt släkt på mycket långt håll! Homo erectus hade ännu äldre afrikanska förfäder.

Även om du är något så ovanligt som 100% europeisk neandertalare har du alltså afrikanska rötter. Skyll inte på mig utan på dina aplika förfäder!
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in