TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Alien » 2022-02-13 3:03:40

"True crime" är inne.

Det finns många dokumentärer om verkliga kriminalfall. De brukar visas på TV3 och en psykolog uttalar sig om mördaren.

Men det finns också dramaserier som bygger på verkliga kriminalfall. Fast där är ju risken att det man ser inte är hur det var utan hur det blir rent dramaturgiskt även om följer verkligheten i stora drag.

Den senaste som går just nu på TV5 är Mörkt hjärta. Det börjar som en RomeoochJulia-historia. Fäderna som är fiender och deras barn som förälskar sig i varandra. Men sen blir det mindre romantiskt. Den rike fadern försvinner och polisen hittar honom inte. Det går två år innan en dotter kontaktar Missing People.

Serien bygger på boken Hur man löser ett spaningsmord av Joakim Palmkvist och den boken handlar alltså om ett verkligt fall.

I den psykologiska dramathrillern "Mörkt hjärta" får tittarna följa Sanna, som återvänder hem till sin pappas gård efter att ha tagit examen från ett Lantbruksuniversitet.

Hon är full av idéer som kan få familjegården att blomstra, men hennes pappa är inte lika intresserad av att förnya sina arbetsmetoder. Hon ventilerar sina frustrerade tankar med den nyfunne kärleken Markus, som dessutom råkar tillhöra en rivaliserande släkt.
https://nyheter24.se/noje/tv/994780-for ... rkt-hjarta

Aliette Opheim spelar ledaren för Missing People. Men jag tyckte inte om henne, hon skulle ju vara en god person, men jag såg henne som hård och skum. Men sen kom jag på att skådesperskan Aliette Opheim spelat Eva (dvs Åsa, "Kristi Brud") i Knutby. En mycket osympatisk person och det färgade av sig när jag såg skådespelarskan i en ny roll.

Som en aktiv tittare ska man fundera över varför kameran är placerad där den är. Iaf enligt denna kröniska/recension:

Från vilket perspektiv berättas historien?
---
Främst: Att vara medveten om att var kameran är placerad och hur den är vinklad.

Med ”Mörkt hjärta” har Möller och filmfotografen Jasper Spanning haft en tydlig visuell vision som de förverkligar med precision och yrkeskunskap.

Nära nog varje scen använder sig av ett bildutsnitt som stärker berättelsen och det som manusförfattaren Oskar Söderlund vill förmedla. Vissa stunder kan man först uppleva att kameran placerats lite skevt eller att den är för långt borta; snabbt upptäcker man att det är ett sätt att förstärka och fördjupa det som rollfigurerna – Gustav Lindh, Aliette Opheim och Clara Christiansson Drake spelar huvudrollerna – känner och de hemligheter som de bär på.
https://www.expressen.se/noje/kronikore ... s-kronika/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav slackern » 2022-02-13 16:18:11

Inventing Anna på Nettan.

Handlar om en bedragare från Ryssland som utgav sig för att vara en rik tysk arvtagerska och lurade banker och privatpersoner på stora summor pengar för att leva ett lyxliv i USA.

https://www.imdb.com/title/tt8740976/
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav LordNelson » 2022-02-13 16:36:24

slackern skrev:Inventing Anna på Nettan.

Handlar om en bedragare från Ryssland som utgav sig för att vara en rik tysk arvtagerska och lurade banker och privatpersoner på stora summor pengar för att leva ett lyxliv i USA.

https://www.imdb.com/title/tt8740976/

Vad kännetecknar en arvtagerska?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Zima33 » 2022-02-13 16:45:11

Deceit
Finns på tv4play
Serie om ett av Storbritanniens mest bristfälliga och kontroversiella mordutredningar.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Lynx-66 » 2022-02-13 18:26:30

Manhunt på SVT Play.

"Miniserie baserad på ett verkligt mordfall i London 2004. Vi ser Martin Clunes i huvudrollen som kommissarie Colin Sutton, som ledde polisutredningen i jakten på seriemördaren Levi Bellfield."
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Alien » 2022-02-13 19:28:13

Ja, jag såg Manhunt. Mycket realistiskt men de visade aldrig själva morden. Det sorgliga är att om polisen inte missat ledtrådar för de två första morden så hade aldrig det tredje mordet kunnat ske.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav slackern » 2022-02-14 11:45:19

LordNelson skrev:
slackern skrev:Inventing Anna på Nettan.

Handlar om en bedragare från Ryssland som utgav sig för att vara en rik tysk arvtagerska och lurade banker och privatpersoner på stora summor pengar för att leva ett lyxliv i USA.

https://www.imdb.com/title/tt8740976/

Vad kännetecknar en arvtagerska?


Att hon har ärvt en jävla massa pengar eller en stor förmögenhet? Eller är på väg att göra det när hennes föräldrar dör?

Men googla vetja för att lära dig ett nytt ord?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Karamell » 2022-02-14 20:36:19

Nån som sett Mörkt hjärta? Jag har suttit i fängelse med henne, men vet inte om den är värd att följa.
https://youtu.be/U7zpGgHa94A
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Alien » 2022-02-14 20:57:46

Ja, jag har sett ett avsnitt. Dyster historia. Jag citerade ur en recension i ett inlägg.

Jag tror den dottern har någon personlighetsstörning. Visst kan man bli smått galen av kärleken men inte så galen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Lynx-66 » 2022-02-14 21:23:05

Jag har inte sett den, men hittade förundersökningsprotokollet på Flashback, så har läst det.
Minns det som att killen som sköt inte riktigt var beredd på vad en hagelbössa ställer till med på nära håll, så det gissar jag var en orsak till att han inte kunde hålla det inom sig.
Men bara egna spekulationer.

Finns ju serie om Lasermannen, men är ju mer som en dokumentär med vissa iscensatta händelser iofs.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav DIProgan » 2022-02-15 0:16:55

Karamell skrev:Nån som sett Mörkt hjärta? Jag har suttit i fängelse med henne, men vet inte om den är värd att följa.
Tycker inte att första avsnittet gav så stort intryck eller någon insikt om vart de ska ta serien. Tidningarna som sett hela serien skriver dock att det kommer bli psykologiskt, så kanske kan bli bra?
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Zima33 » 2022-02-18 18:44:12

Jag följer Mörkt Hjärta, tycker det är snurrigt och orealistiskt när de hoppar framåt och bakåt i tiden hela tiden.
Fast den kanske blir bättre.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

TV-serier byggda på verkliga kriminalfall

Inläggav Alien » 2022-02-18 19:11:03

Ja, det blir förvirrande. När en scen börjar måste man först orientera sig "är det före el efter?"

Men den är bra. Håller med att det ibland känns som det utspelar sig väldigt förr i tiden (typ 50-talet), det enda som visar att det är nutid är mobilerna.

Den stenhårt envise pappan som kastar ut dottern när hon väntar barn med fienden. Och inte nog med det, han tänker skriva över gården på hennes syster också, så hon aldrig ska få ta över den, det som hon räknat med hela tiden, eftersom hon jobbat på gården. Då känns det som på 1800-taket "väljer du honom gör jag dig arvlös!"

Sanna (Clara Christiansson Drake) är precis hemkommen från en skogsbruksskola, full av nyskolad entusiasm och idéer kring hur hennes familjs skogsbruk skulle kunna skötas bättre och effektivare. Men hennes grinige pappa Bengt (Peter Andersson) – som verkar arrendera ut mark till de flesta i trakten, och är lika snål som han är rik – är inte pepp på förändringar.

Det blir ingenting av med den saken.
---
Det finns mycket att uppskatta och imponeras av i ”Mörkt hjärta”. Den olustiga, tryckande atmosfären. Jasper Spannings intensiva och närgångna foto. En historia som står med en fot i vad som känns som ett äldre Sverige, och den andra i samtiden. Clara Christiansson Drakes och Gustav Lindhs förträffliga insatser som två unga missanpassade som går från galet kära till… bara galna.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... true-crime

Men eftersom den går på en reklamkanal avbryts serien hela tiden av reklam. Det är exakt samma reklam varje gång, så jag slår över till svt och missar ibland att komma tillbaka i tid. Vet inte om jag gjorde det.

Spoiler: visa
Ena stunden blev Markus arg när han fick veta att Sanna skulle gå miste om gården. Han hade också räknat med arvet. Nästa stund var Sanna tillbaka hos fadern och ville övernatta för att hon och Markus bråkat. Sedan släpper hon in Markus när fadern gått och lagt sig. Han har med geväret.

Men jag missade totalt när de kom överens om det. Blev det ingen diskussion, bestämde de det på studs?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in