Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-13 14:03:01

Mats skrev:
Paladinen skrev:Att sakna social samt emotionell intelligens är väll dock rätt ofta förknippat med aspisar.

Jag uppfattar det inte som att det är vanligt att aspisar saknar social samt emotionell intelligens. Min uppfattning (som är baserad på mig själv, min umgängeskrets och på vad jag läser på aspergerforum) är att den sociala och emotionella visserligen är lägre hos aspisar än hos NT:s (om man ser det på gruppnivå), men att den inte är i närheten av att saknas som den gör hos "Anders".

Jag uppfattar till exempel din sociala och emotionella intelligens som väsentligt högre än den hos "Anders".


Jag tror att autister är all over skalan då autism är ett spektrum så finns det ju alltid dom som har svårare med vissa saker och dom som har lättare.

Men vad jag kan minnas så har jag alltid fått lära mig att aspisar har svårt för att läsa mellan raderna , dom bokstavstolkar , dom har nedsatt och ibland avsaknad av emotionell och social intelligens, dom har svårt att anpassa sig och gå utanför sin Comfort zone , dom kan snöa in på väldigt specifika och udda beteenden , dom har ofta udda specialintressen som tar upp massa tid och pengar i anspråk , dom har svårt att förstå och tillgodose andras behov och kan vara egocentriska och utgå ifrån sig och sina behov.

Det är vad jag fått lära mig är typiskt för en aspis
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-13 14:10:10

Heidi79 skrev:
Mats skrev:
Marjatta skrev:
Jag tycker att "typiskt aspiebeteende" är inte bästa uttrycket i sammanhanget. Det har jag försökt uttrycka fast på lite andra sätt ...

Då verkar vi vara överens i sak. Jag har bara varit dålig på att läsa mellan raderna, och det är kanske typiskt aspisar att vara det? :-)063


inte finns text där


Underbart exempel! Heidi, "läsa mellan raderna" är ett bildligt uttryck för att förstå texten på annat sätt än vad orden egentligen säger. Till exempel om du säger "ska vi gå ut?" och jag säger "det regnar ute". Då kanske jag egentligen menar "jag vill inte gå ut när det är så här dåligt väder". Om du förstår att det är vad jag menar, har du "läst mellan raderna".

Mer eller mindre svårt att "läsa mellan raderna", förstå bildliga uttryck osv. är nog typiskt aspigt ja.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Heidi79 » 2022-02-13 14:33:19

Marjatta skrev:Till exempel om du säger "ska vi gå ut?" och jag säger "det regnar ute". Då kanske jag egentligen menar "jag vill inte gå ut när det är så här dåligt väder". Om du förstår att det är vad jag menar, har du "läst mellan raderna".


Menar då inte du svarat frågan ställdes.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Mats » 2022-02-13 15:10:48

Paladinen skrev:Jag tror att autister är all over skalan då autism är ett spektrum så finns det ju alltid dom som har svårare med vissa saker och dom som har lättare.

Det tror jag också.

Paladinen skrev:Men vad jag kan minnas så har jag alltid fått lära mig att aspisar har svårt för att läsa mellan raderna , dom bokstavstolkar , dom har nedsatt och ibland avsaknad av emotionell och social intelligens, dom har svårt att anpassa sig och gå utanför sin Comfort zone , dom kan snöa in på väldigt specifika och udda beteenden , dom har ofta udda specialintressen som tar upp massa tid och pengar i anspråk , dom har svårt att förstå och tillgodose andras behov och kan vara egocentriska och utgå ifrån sig och sina behov.

Det är vad jag fått lära mig är typiskt för en aspis

Just för att autism är ett spektrum tycker jag det blir fel att ta dem som har allra störst svårigheter som typexempel. Som typexempel borde man istället ta dem som ligger nånstans på mitten av skalan.

Med det sagt, de flesta svårigheter du räknar upp stämmer in på mig - vissa av dem i högre grad än andra. Problemet är att jag inte bara kan bestämma mig för att bli socialt intelligent och bli det. Visste jag hur man gör skulle jag ha gjort det för länge sen.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-13 16:12:40

Heidi79 skrev:
Marjatta skrev:Till exempel om du säger "ska vi gå ut?" och jag säger "det regnar ute". Då kanske jag egentligen menar "jag vill inte gå ut när det är så här dåligt väder". Om du förstår att det är vad jag menar, har du "läst mellan raderna".


Menar då inte du svarat frågan ställdes.


NT brukar kommunicera så.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Vildsvin » 2022-02-14 0:27:11

Paladinen skrev:Jag har ett väldigt bra exempel ifrån verkliga livet och en person jag känner till på vad jag menar.

I följande scenario Kallar vi personen aspisen Anders (fiktivt namn).

Anders fick praktik och var duktig så praktikledaren frågade Anders om han vill utöka med mer ansvar och Anders fick aspig vrede och gick hem och vägrade svara i telefonen när praktiken ringde. Det blev självklart utredning och praktiken sa att dom ville se om det gick att ge Anders mer ansvar så att dom eventuellt kunnat anställa han i ett senare skede med "normal" lön. Anders hävdade att dom utnyttjat han och pushat han och försökt tvinga han tills saker långt över hans ansvarsgrad.

Anders strulade till det med förnyning av sin ersättning det var nån blankett som Anders inte fyllt i och skickat in i tid så Anders blev utan pengar naturligtvis låg inte felet hos Anders utan det var handledaren på FK som var boven i dramat och inte förklarat tydligt nog för Anders.
Tilläggas skall att anledningen till att blanketten inte kom in i tid var att Anders åkt iväg på festresa med kompisar och glömt bort blanketten i fyllan


Anders ville bo själv när han var 25 men klarade inte av att bo själv och fick flytta hem igen och felet låg enligt Anders inte hos Anders utan Anders målade upp ett scenarion där föräldrar och kompisar pushat och tjatat på Anders att flytta innan han var mogen så det var deras fel.

Och så här gick jargongen i stort i allt Anders företog sig och misslyckades med . Det var aldrig Anders fel enligt Anders utan alla andra ljög och lurade och tricksade och bluffade så stackars Anders alltid blev offret.

Det låter som en person med svag begåvning. Om detta är en person i din egen ålder så får du tänka på att utredningar på 1990-talet inte var standardiserade. På den tiden var det mycket vanligare än det är idag med föräldrar som var rädda för att barnen skulle få en stämpel. Deras barn blev bara utredda om situationen var helt ohållbar, och låg man på gränsen till utvecklingsstörning ville många föräldrar inte att barnen skulle få den diagnosen för de var mer rädda för stämpeln än vad de var rädda för att barnen inte skulle få den hjälp de behövde.

Jag har träffat ett par personer som berättat att deras föräldrar kämpat för att de inte ska gå i särskola och det har gått ganska dåligt för dem i vuxen ålder då de inte klarar av kraven som ställs på dem.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-14 5:31:21

Vildsvin skrev:
Paladinen skrev:Jag har ett väldigt bra exempel ifrån verkliga livet och en person jag känner till på vad jag menar.

I följande scenario Kallar vi personen aspisen Anders (fiktivt namn).

Anders fick praktik och var duktig så praktikledaren frågade Anders om han vill utöka med mer ansvar och Anders fick aspig vrede och gick hem och vägrade svara i telefonen när praktiken ringde. Det blev självklart utredning och praktiken sa att dom ville se om det gick att ge Anders mer ansvar så att dom eventuellt kunnat anställa han i ett senare skede med "normal" lön. Anders hävdade att dom utnyttjat han och pushat han och försökt tvinga han tills saker långt över hans ansvarsgrad.

Anders strulade till det med förnyning av sin ersättning det var nån blankett som Anders inte fyllt i och skickat in i tid så Anders blev utan pengar naturligtvis låg inte felet hos Anders utan det var handledaren på FK som var boven i dramat och inte förklarat tydligt nog för Anders.
Tilläggas skall att anledningen till att blanketten inte kom in i tid var att Anders åkt iväg på festresa med kompisar och glömt bort blanketten i fyllan


Anders ville bo själv när han var 25 men klarade inte av att bo själv och fick flytta hem igen och felet låg enligt Anders inte hos Anders utan Anders målade upp ett scenarion där föräldrar och kompisar pushat och tjatat på Anders att flytta innan han var mogen så det var deras fel.

Och så här gick jargongen i stort i allt Anders företog sig och misslyckades med . Det var aldrig Anders fel enligt Anders utan alla andra ljög och lurade och tricksade och bluffade så stackars Anders alltid blev offret.

Det låter som en person med svag begåvning. Om detta är en person i din egen ålder så får du tänka på att utredningar på 1990-talet inte var standardiserade. På den tiden var det mycket vanligare än det är idag med föräldrar som var rädda för att barnen skulle få en stämpel. Deras barn blev bara utredda om situationen var helt ohållbar, och låg man på gränsen till utvecklingsstörning ville många föräldrar inte att barnen skulle få den diagnosen för de var mer rädda för stämpeln än vad de var rädda för att barnen inte skulle få den hjälp de behövde.

Jag har träffat ett par personer som berättat att deras föräldrar kämpat för att de inte ska gå i särskola och det har gått ganska dåligt för dem i vuxen ålder då de inte klarar av kraven som ställs på dem.


Han är tämligen akademiskt intelligent och det gick väldigt bra för han i skolan men han saknar social och emotionell intelligens samt att han saknar vardagsintelligens och han har noll streetsmarts. Anders kan lära sig 10 olika programmeringsspråk men han kan inte betala räkningar. Anders kan också tex på en arbetsintervju börja prata om tex porr han förstår inte eller så skiter han i att det är fel plats och fel kontext att göra så.


Anders har också haft personer runt honom som daltat och klemat med han hela livet vilket precis som du säger med scenariot med särskolan gjort att han inte klarar vuxenvärldens krav och inte helker klarar av att hantera motgångar.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Marjatta » 2022-02-15 8:04:20

Kom att tänka på den här tråden nu på morgonen. Är i halvtrasslig sits, som till stor del beror på vad jag inte klarat av. Det finns omständigheter också, som jag inte rått över. Inför andra kan jag ju dock inte säga "det beror på att jag har NPF, jag beklagar att det inte gick så bra den här gången". Alltså det är också ett sätt att inte ta ansvar. Lagom avvägning av att peka på omständigheterna och medge att jag felat, vore nog bra. Men visst är det väldigt lätt att komma med omständigheterna först.

Den konstiga terapeut jag gick till ett tag spände ögonen i mig och pratade om människor som exv. alltid kom för sent, och alltid skyllde på att bussen var för sen. Det har inte jag brukat göra. Faktiskt har jag skött mig rätt bra genom åren. Det är sista årtiondet som livet har krånglat till sig.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Paladinen » 2022-02-15 10:08:09

Jag tror alla vi nån gång använt vår npf som ursäkt.

Jag kunde göra det ibland när jag var yngre men försöker i längsta möjliga mån avhålla mig ifrån det nu när jag blivit äldre.

Tex om min tjej vill att jag skulle följa med på hennes väninnas vinkväll så kunde jag säga att men älskling du vet ju att jag har npf och det har varit så mycket på jobbet den här veckan och jag blir så socialt utmattad så det är bäst att jag stannar hemma och laddar batterierna men gå du. Sanningen var att jag avskydde hennes väninna och väninnans pojkvän så jag ville inte gå men använde min npf som ursäkt
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-02-15 12:09:32

Samhället vill inte att du ska ta ett ansvar. Det är ett moment 22. Tittar du på dagens sociala medier tv serier filmer ser du offer. människor vars hela identitet bygger på att tillhöra en förtryckt och jagad minoritet. Samhället tjänar enorma pengar på det här narrativet. Det är ett oändligt ekorrhjul. Det är en komplott!

Du måste ta ansvar för ditt eget liv. Skapa en egen identitet bli pånyttfödd. Där finns ingen i den här världen som är skyldig dig någonting. Du kan fortsätta att vara en patetisk slav i samhällets narrativ. Fortsätt du att springa i det där ekorrhjulet. Self Empowerment! Där kommer en dag där du måste bestämma dig. Ja sa till mig själv om jag inte är nöjd med mitt liv FÖRÄNDRA DET! Gör något!!! Det är bara du som kan förändra ditt liv. Det hade funnits där hela tiden men jag var blind. I was blind. Halleluja :-)154
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Msmacke » 2022-06-08 14:23:20

Det är väl som det mesta annat. Att dra för mycket åt ett håll är aldrig bra. Det är inte bra att skylla allt på alla och inte ta någon som helst ansvar. Men det är inte heller bra att skylla allt på sig själv. Man blir ju ofta orättvist behandlad av andra när man har autism.
Msmacke
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2016-09-07

Tar ni ansvar för er problematik och levnadssituation?

Inläggav Flinta » 2022-06-08 15:45:05

Jag upplever att de flesta gör så gott de kan i den situation de befinner sig i.
Tack vare de resurser och verktyg en har fått mer sig per automatik eller skaffat sig senare. Ibland kan vi dock behöva andra människors hjälp för att lättare klara av vårt liv och vår vardag.

Tyvärr får många inte den extra hjälp de själva efterfrågar och tvingas klara sig på egen hand. Det blir inte alltid så lyckat. Men fortfarande gör majoriteten oftast så gott de kan.

Jag tycker att det är bra om en kan förklara sin autism. Om någon skulle "ursäktar" sig med sin autism så kan vara ett tecken på att hen bara inte klarar av att lösa situationen bättre och egentligen skulle behöva hjälp.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in