Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav Kidzi » 2022-02-05 18:56:06

Hur klarar man sig utan energi? Mitt boendestöd kommer bara om jag gör 50 % av jobbet. Orkar jag inte det kommer de inte alls. De har inte ens skrivit i min plan att jag är kroniskt sjuk. De tror väl jag hittar på. Alla försöker pressa mig och då blir jag sjuk i månader.

Under tiden helt utan hjälp är det bara för att min kompis hämtar beställd mat som jag överlever. Men det är ju inte bra att inte orka äta vissa dagar för man inte ens orkar mikra mat. Eller breda en macka. Då svälter jag eller äter fil. Tror inte man direkt blir friskare av det. Städar gör ingen. Katterna får sina lådor städade en gång i månaden och hunden äter kattbajs för det.

Det är verkligen inte värdigt men alla tror att om de slutar hjälpa till blir jag magiskt frisk.

Hur gör andra som inte orkar? Nu talar jag inte om som jag hade det tidigare, att jag orkade kanske en dag i veckan och kunde fixa allt då och alltid orkade äta något. Jag talar om att man nätt och jämnt klarar att gå upp och kissa och dricka vatten. Hur löser ni det? Jag kanske har haft tur som har vissa OK dagar fortfarande men för alla går det inte upp och ner. Det är dåligt hela tiden. Kommer det hem hemtjänst till dem? Eller är de så unga att föräldrarna orkar hjälpa dem? JAG FATTAR INGENTING. Man dör ju om man inte orkar äta och man blir vräkt om man inte orkar städa. Alltså ursäkta att jag blandar in mina problem. Men jag fattar inte hur andra gör.

Just nu skulle jag behöva en ny madrass för min är som en pannkaka. Jag får extra ont av den. Men det flyger inte hem en ny till mig för det.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav RapeRegs » 2022-02-05 19:20:56

Kidzi skrev:Hur klarar man sig utan energi? Mitt boendestöd kommer bara om jag gör 50 % av jobbet. Orkar jag inte det kommer de inte alls.


Boendestödet ska inte göra saker åt dig utan hjälpa dig att göra saker för egen maskin. Om du behöver fysisk hjälp t.ex. att någon tvättar, dammsuger eller diskar åt dig är det hemtjänsten som gäller.


Du kan ansöka om hemtjänst genom socialtjänsten.
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav Kidzi » 2022-02-05 20:01:34

RapeRegs skrev:
Kidzi skrev:Hur klarar man sig utan energi? Mitt boendestöd kommer bara om jag gör 50 % av jobbet. Orkar jag inte det kommer de inte alls.


Boendestödet ska inte göra saker åt dig utan hjälpa dig att göra saker för egen maskin. Om du behöver fysisk hjälp t.ex. att någon tvättar, dammsuger eller diskar åt dig är det hemtjänsten som gäller.


Du kan ansöka om hemtjänst genom socialtjänsten.


Så var det från början med vårt boendestöd. Det var många år sedan. Men de fick problem därför att folk helt enkelt pga sin autism inte orkade eller inte klarade alla uppgifter. Vi har flera i vårt område som har så grav autism att de inte kan laga mat eller vet hur man städar.

Därför fick de ge upp idén om att de bara skulle stå med piskan medan autisten illrade omkring och lydde order. Ingen ville ha stöd på de villkoren.

Därför ändrade de till att man gör saker tillsammans. De gör saker man inte klarar av och man gör saker man klarar och så mycket man orkar just den dagen.

Så funkar det här och tror du mig inte kan du ringa till mitt boendestöd.

De accepterar att de gör "det mesta" ibland, men i det stora hela ska man ligga ungefär på att man gör hälften.

Ingen har någonsin föreslagit att jag ska ha hemtjänst, alla säger att de kommer motarbeta det. Så det är ju kul.

Jag får inte sluta ha boendestöd fast jag har haft det en gång under två år (blev då smittad med covid av boendestödjaren). Jag måste ha ett möte för att få avsluta och det orkar inte jag. Jag antar att de vill ha min tid som håltimme där de kan sitta och slappa och dricka kaffe.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav Zima33 » 2022-02-05 21:06:46

RapeRegs skrev:
Kidzi skrev:Hur klarar man sig utan energi? Mitt boendestöd kommer bara om jag gör 50 % av jobbet. Orkar jag inte det kommer de inte alls.


Boendestödet ska inte göra saker åt dig utan hjälpa dig att göra saker för egen maskin. Om du behöver fysisk hjälp t.ex. att någon tvättar, dammsuger eller diskar åt dig är det hemtjänsten som gäller.


Mina boendestödjare brukar göra saker tillsammans med mig. T.ex. jag diskar och bs dammar. Vika lakan tillsammans när jag tvättat. Bl.a.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav Teost » 2022-02-06 10:26:28

:-)154

Energin verkar minska med åren för min del, fast har alltid varit trött, skämdes hur kunde vara så när ung dessutom
Fascinerad av finns folk som så snabba, har massa energi, matlagning är typ värsta för mig, klumpig, tar extrem koncentration och klarar bara en sak i bästa fall, välter ut, bränner, blir aldrig bättre
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav LordNelson » 2022-02-06 14:25:30

Kidzi skrev:Hur klarar man sig utan energi? Mitt boendestöd kommer bara om jag gör 50 % av jobbet. Orkar jag inte det kommer de inte alls. De har inte ens skrivit i min plan att jag är kroniskt sjuk. De tror väl jag hittar på. Alla försöker pressa mig och då blir jag sjuk i månader.

Under tiden helt utan hjälp är det bara för att min kompis hämtar beställd mat som jag överlever. Men det är ju inte bra att inte orka äta vissa dagar för man inte ens orkar mikra mat. Eller breda en macka. Då svälter jag eller äter fil. Tror inte man direkt blir friskare av det. Städar gör ingen. Katterna får sina lådor städade en gång i månaden och hunden äter kattbajs för det.

Det är verkligen inte värdigt men alla tror att om de slutar hjälpa till blir jag magiskt frisk.

Hur gör andra som inte orkar? Nu talar jag inte om som jag hade det tidigare, att jag orkade kanske en dag i veckan och kunde fixa allt då och alltid orkade äta något. Jag talar om att man nätt och jämnt klarar att gå upp och kissa och dricka vatten. Hur löser ni det? Jag kanske har haft tur som har vissa OK dagar fortfarande men för alla går det inte upp och ner. Det är dåligt hela tiden. Kommer det hem hemtjänst till dem? Eller är de så unga att föräldrarna orkar hjälpa dem? JAG FATTAR INGENTING. Man dör ju om man inte orkar äta och man blir vräkt om man inte orkar städa. Alltså ursäkta att jag blandar in mina problem. Men jag fattar inte hur andra gör.

Just nu skulle jag behöva en ny madrass för min är som en pannkaka. Jag får extra ont av den. Men det flyger inte hem en ny till mig för det.

Vet en som var med om en olycka. Han bodde först hemma tills föräldrarna blev äldre och sen på olika ålderdomshem.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav Kidzi » 2022-02-06 18:34:55

Hur kommer man ens in på ett hem när gamlingarna inte gör det? Fast det är klart, det är väl kanske svårare att säga att någon bluffar om hela ryggen är av. Men tror ingen här ligger på ålderdomshem.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav Kidzi » 2022-02-06 18:40:22

Tycker det är helt sjukt att man inte kan sitta upp på tio år och läkare skyller det på autism. Den läkaren borde avrättas.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav slackern » 2022-02-06 18:59:15

Ni som är sängbundna hur går det med liggsår och sådär?

Måste ju bli värsta problemet tycker jag.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är ni också sängbunden? Tas inte på allvar av vården

Inläggav Flinta » 2022-02-07 7:20:04

slackern skrev:Ni som är sängbundna hur går det med liggsår och sådär?

Måste ju bli värsta problemet tycker jag.


Inte liggsår men nackvärk jag behövde äta alvedon mot.

Var för trött fysiskt och mentalt för att strectha eller göra övningar men det är det jag tar till idag när jag får känningar av nacken.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in