Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav Marjatta » 2021-12-26 15:37:05

melly skrev:Bara att säga GRATTIS till dig slackern, och till er allihop som berörs! :D

Och välförtjänt. Den s.k. funkisskatten (som alltså berodde på att de med sjuk- eller aktivitetsersättning inte fick jobbskatteavdrag) var ju väldigt orättvis. Närmast hånfullt att se till att ge mindre pengar till de som bevisligen inte kan arbeta som "incitament" till att arbeta.


Vet du något om hur denna förändring införts? Vilka har argumenterat för saken? Jag följer förvisso inte särskilt bra med i nyhetsflödet om politiken, men har inte hört om detta någonstans.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav Skogkatt » 2021-12-26 15:52:43

Den svenska regeringen ger bort 100vis miljarder kronor utomlands varje år, så det absolut minsta de kan göra är att ge några extra kronor till er och pensionärer och andra svenskar som behöver det. De är verkligen skyldiga er det nu.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-12-26 16:02:09

Marjatta skrev:
melly skrev:Bara att säga GRATTIS till dig slackern, och till er allihop som berörs! :D

Och välförtjänt. Den s.k. funkisskatten (som alltså berodde på att de med sjuk- eller aktivitetsersättning inte fick jobbskatteavdrag) var ju väldigt orättvis. Närmast hånfullt att se till att ge mindre pengar till de som bevisligen inte kan arbeta som "incitament" till att arbeta.


Vet du något om hur denna förändring införts? Vilka har argumenterat för saken? Jag följer förvisso inte särskilt bra med i nyhetsflödet om politiken, men har inte hört om detta någonstans.

Ah, nu skriver du något jag också har tänkt på. Varför uppmärksammas inte detta?

En gissning är att många som skriver offentligt (1) inte är särskilt intresserade av funktionsnedsattas villkor, och/eller (2) inte har nämnvärda kunskaper om sjukförsäkringssystemet och därmed inte vet att "sjukersättning" är en term för det som tidigare kallades förtidspension. Man ser ofta "sjukersättning" användas när det är sjukpenning som avses. Så de inser inte att det är en sorts pension som diskuteras, ofta inkomstnivåer för resten av livet.

Jag hjälpte min släkting med ansökan om sjukersättning (och omprövning och överklagande), och har fortsatt att bevaka området. Annars skulle jag inte heller ha uppmärksammat vad som var på gång.

Jag vet att flera funktionsrättsorganisationer, samt solrosuppropet, har drivit frågan om den s.k. "funkisskatten" i flera år, och ofta fått socialministersvar om att det vore önskvärt men inte politiskt genomförbart. Det som hände nu var att regeringen slutligen föreslog att skatteskillnaden mellan löneinkomst (kolumn 1 i skattetabellerna) och sjuk/aktivitetserättning (kolumn 4) skulle tas bort helt. (I och med att den högerkonservativa budgeten röstades igenom finns dock en ny men betydligt mindre skillnad genom det nya jobbskatteavdraget - ett avdrag som i regeringens budget skulle omfatta alla inkomstslag.)

Min gissning är att det blev ohållbart att försöka försvara att "ålderspensionärsskatten" togs bort och inte på motsvarande sätt ta bort "funkisskatten"/"förtidspensionärsskatten".

Men, för att knyta ihop det hela: den här ändringen behövde man själv leta efter, den basunerades inte ut.

En annan föreslagen ändring, som jag inte har kollat upp (så jag vet inte om den genomförs), är att de med sjukersättning beslutad efter 2008 inte ska få hela sjukersättningen vilande om de vill testa att studera på deltid, utan bara den del som motsvarar studieomfattningen - 25, 50, 75 eller 100%. Samma vilande procentsats som personen kan få studiestöd för från CSN. Det tror jag vore en mycket bra förändring för de som funderar på om de kanske skulle kunna återgå i arbete, kanske på deltid, om de bara hade möjlighet att skaffa sig behörighet i ett nytt yrke. Som det nu är tvingas de avstå hela sjukersättningen under studietiden, även om de bara orkar studera på deltid - och då blir det förstås inte av.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-12-26 16:33:43

För sent att redigera. Men, för den som själv vill hålla koll på sånt här (och kanske rentav ta reda på om förslaget kring studier blir verklighet) är det bäst att gå till källorna och lära sig söka/hitta rätt dokument. Det är inte så svårt när man väl har hittat en utredning, en motion, eller liknande. De brukar komplettera med tydlig illustration av ärendets gång.

Regeringen: https://regeringen.se/
Speciellt om socialförsäkringar: https://regeringen.se/sokresultat/?quer ... C3%A4kring

Riksdagen: https://riksdagen.se/
Det är här man ser diverse motioner från de olika partierna, och ofta hur de har röstat i olika frågor när ärenden har gått så långt. T.ex. motioner kring sjukersättning: https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/ ... 3%a4ttning

Och så vägen till det beslut som diskuteras i den här tråden: https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/ ... m_H901SfU1
Med motioner och debatt, så att den som vill tydligt ser hur de olika partiföreträdarna resonerade.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav Marjatta » 2021-12-26 19:27:58

Jag tackar för länkarna. Medger att jag kommer vara för lat för att leta.

Att medierna inte uppmärksammat saken, tänker jag beror på att, tja. De är väl inte intresserade. Det passar inte in i någon av de "storylines" som för närvarande är heta. Och så är det nog ont, nuförtiden, om verkligt kunniga reportrar som förstår konsekvenserna av beslut utan att någon skriver dem på näsan.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2021-12-26 19:50:25

Marjatta skrev:Jag tackar för länkarna. Medger att jag kommer vara för lat för att leta.

Att medierna inte uppmärksammat saken, tänker jag beror på att, tja. De är väl inte intresserade. Det passar inte in i någon av de "storylines" som för närvarande är heta. Och så är det nog ont, nuförtiden, om verkligt kunniga reportrar som förstår konsekvenserna av beslut utan att någon skriver dem på näsan.


Dessutom skriver dom bara snyfthistorier när det kommer till aktivitetsersättning/sjukersättning om folk som blir utförsäkrade och liknande inte något positivt när det väl sker.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav melly » 2021-12-26 20:00:23

Nu går jag väl off topic (svar till Marjatta).

Men jag ska medge att jag också är för lat för att utforska sådant som inte är relevant för mig, eller för min släkting (som naturligtvis blev glad över att få mer i plånboken). Ville ändå ge länkar för den som kanske är intresserad av att rota vidare.

Till skillnad från lite lättja tycker jag att det är tragiskt att du nog har rätt i det sista du säger. Det finns alltför få undersökande och i tanken fristående journalister out there. Även om sanningen påstås finnas där...

Edit: Håller med slackern också (du skrev snabbare än jag, så såg inte ditt inlägg innan). Men det är väl snyfthistorier som säljer, antar jag.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav opteron » 2022-02-04 2:07:26

Höjd ersättning låter ju häftigt, kul att du är en av dom. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Höjd sjuk/aktivitetsersättning

Inläggav Zima33 » 2022-02-04 18:25:11

Jag fick sänkt skatt och höjd garantiersättning. Drygt 1600 mer efter skatt. :-)049
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in