Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2022-01-24 15:34:24

https://sverigesradio.se/avsnitt/1121699

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall
46 min - tor 23 aug 2018 kl 07.00
Hypatia från Alexandria. En lysande akademisk stjärna som ägnade sitt liv åt att läsa, tänka och lära ut. Hon stod upp mot kunskapsförakt och trångsynthet. Men för det fick hon betala ett högt pris.


kolla in denna tips.

lyssnar på den nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2022-01-24 17:54:21

jag har lyssnat på hela dokumentären och tycker att det var en väldigt bra dokumentär.

https://www.youtube.com/watch?v=NwUwjkEveBE

History Buffs: Agora

filmen är också väldigt bra film den med. :-)049 :wink:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2022-01-24 18:16:57

https://varldenshistoria.se/civilisatio ... atematiker

Mera här. :wink: :-)049 :D :-)Happy

Kristen mobb mördade matematiker
En av antikens vetenskapligt mest framstående personer var matematikern och filosofen Hypatia. Hennes inflytande i 400-talets Alexandria retade biskopen Kyrillos eftersom hon varken var kristen eller man. Hans fördömanden utlöste ett upplopp där hon dödades av kristna fanatiker.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Riksamiralen » 2022-01-24 18:49:14

Nu har jag inte sett filmen och kan inte uttala mig om den och dess innehåll, men glöm inte att man också kan vända på det och säga att kristendom var olagligt i Romarriket och straffades hårt. Även judarna hade problem i det samhället. Har för mig om att medborgarna var tvungna att svära någon trohetsed till kejsaren att han var större än deras Gud, men det erkände varken kristna eller judar och det gick emot deras trosuppfattning att anse att kejsaren stod över Gud.

I Romarriket korsfästes och torterades utövare av religioner, inte bara Jesus, som inte underkastade sig den hedniska polyteistiska tron på flera gudar som romarna hade. Kristna användes även som byten åt lejon att äta upp i gladiatorsspel och andra hemskheter. Ofta levde de i förföljelse och hemliga församlingar under jorden för att inte drabbas av Roms förtryck.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Marjatta » 2022-01-24 18:56:14

manne skrev:https://sverigesradio.se/avsnitt/1121699

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall
46 min - tor 23 aug 2018 kl 07.00


Tack för tipset! Ska lyssna på. Har hört namnet Hypatia men vet inget om henne.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2022-01-24 19:50:09

Riksamiralen skrev:Nu har jag inte sett filmen och kan inte uttala mig om den och dess innehåll, men glöm inte att man också kan vända på det och säga att kristendom var olagligt i Romarriket och straffades hårt. Även judarna hade problem i det samhället. Har för mig om att medborgarna var tvungna att svära någon trohetsed till kejsaren att han var större än deras Gud, men det erkände varken kristna eller judar och det gick emot deras trosuppfattning att anse att kejsaren stod över Gud.

I Romarriket korsfästes och torterades utövare av religioner, inte bara Jesus, som inte underkastade sig den hedniska polyteistiska tron på flera gudar som romarna hade. Kristna användes även som byten åt lejon att äta upp i gladiatorsspel och andra hemskheter. Ofta levde de i förföljelse och hemliga församlingar under jorden för att inte drabbas av Roms förtryck.


jag har för mig att judarna behandlades väl i Rome .

Men just de kristna slängdes till lejonen eller korsfästes. :o :-)063 :?:
det stämmer har skrivit om det förut okcså. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Vildsvin » 2022-01-24 23:11:54

Riksamiralen skrev:Nu har jag inte sett filmen och kan inte uttala mig om den och dess innehåll, men glöm inte att man också kan vända på det och säga att kristendom var olagligt i Romarriket och straffades hårt. Även judarna hade problem i det samhället.

År 312 införde Romarriket religionsfrihet och år 313 infördes en förordning att staten skulle vara neutral i religösa frågor. Detta var alltså 102 år före Hypatias död. Jämför med en lag som gällde före 1920 i Sverige (exempelvis tillåtelse av dödsstraff), det är ingen som idag tycker det är relevant för Sverige år 2022. Men år 3000 kommer folk ha svårt att greppa det för de förstår inte längre skillnaden mellan år 1920 och år 2022.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ediktet_i_Milano
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Riksamiralen » 2022-01-24 23:56:41

Vildsvin skrev:År 312 införde Romarriket religionsfrihet och år 313 infördes en förordning att staten skulle vara neutral i religösa frågor. Detta var alltså 102 år före Hypatias död. Jämför med en lag som gällde före 1920 i Sverige (exempelvis tillåtelse av dödsstraff), det är ingen som idag tycker det är relevant för Sverige år 2022. Men år 3000 kommer folk ha svårt att greppa det för de förstår inte längre skillnaden mellan år 1920 och år 2022.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ediktet_i_Milano

Okej, tack för din insyn i ämnet och ditt förtydligande. Jag förstår precis hur det kan kännas när någon tar 100 år fel och för givet som ''likadant'' i en historisk epok, jag är ju historieintresserad själv och har upplevt likadant fast när det gäller andra århundraden, men däremot är jag inte själv ingen historiker på antiken, aldrig varit inom mitt intresseområde, tar bara och kommer ihåg vad jag minns från historielektionerna i grundskolan och dokumentärer jag sett på TV, men de är såklart breda och svepande (därför jag inte tog upp några specifika årtal) och tar upp historien i delar och glömmer att nämna viktiga händelser och liknande som en expert kan se tydligare än en novis som jag är på antiken.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Furienna » 2022-01-25 0:04:00

"Agora" var ingen dålig film egentligen, men...
Det var ju synd att nästa ingen kristen person i den framställdes som sympatisk.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2022-04-29 16:09:38

Furienna skrev:"Agora" var ingen dålig film egentligen, men...
Det var ju synd att nästa ingen kristen person i den framställdes som sympatisk.


hittade denna nu. :wink: :-)049 :D :-)Happy
Hypatia by John TOLAND read by Rita Boutros | Full Audio Book
https://www.youtube.com/watch?v=xYEWmkN4IdA
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 9:30:45

var det på grund delvis på grund av kristna fanatiker fundamentalister var det därför som romarriket gick under.?

för de kristna under den tiden var i mott vetenskap och teknik och filosofie.? :o :-)063 :?:

någon historiker som vet mera där.? :o :-)063 :?:

de kristna under den tiden eldade upp och förstörde biblioteket i Alexandria. :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 9:33:54

Agora
https://viaplay.se/store/agora-2009

här är filmen för den som vill se den filmen. :-)049 :-)Happy :wink:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Alien » 2023-07-07 11:42:29

manne skrev:var det på grund delvis på grund av kristna fanatiker fundamentalister var det därför som romarriket gick under.?

för de kristna under den tiden var i mott vetenskap och teknik och filosofie.? :o :-)063 :?:

någon historiker som vet mera där.? :o :-)063 :?:

de kristna under den tiden eldade upp och förstörde biblioteket i Alexandria. :shock: :-)063 :?:

Nej, det stämmer inte. Det är bara att kolla på nätet så finns det flera orsaker rill att Västrom gick under och kristendomen nämns inte alls.

Germanerna trängde på. I slutet av 300-talet ryckte asiatiska ryttarfolk fram mot norra och östra Europa. De germanfolk som bodde där tvingades på vandring in i romarriket. Det ledde till oavbrutna krig och härjningar.

Skatterna förlamade riket. Armén, som bestod av 300 000 man under Augustus, fördubblades och kostade allt mer. Lönerna till alla statens tjänstemän kostade oerhört mycket pengar. De fattiga som staten försörjde blev allt fler. Skatterna måste höjas, men allt färre medborgare kunde betala skatt.
---
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar ... iket-under

Att just de kristna låg bakom förstörelsenav biblioteket i Alexandria finns det inga bevis för. Det är bara en av många teorier.

Förstörelsen av biblioteket skylls enligt några historiker på en period av inbördeskrig under den sista delen av 300-talet; i detta sammanhang har beskyllningar riktats mot de kristna, som skall ha uppeggats av fanatiska munkar. Sanningshalten i detta är mycket tveksam.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bibliotek ... C3%B6relse
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 11:46:32

Alien skrev:
manne skrev:var det på grund delvis på grund av kristna fanatiker fundamentalister var det därför som romarriket gick under.?

för de kristna under den tiden var i mott vetenskap och teknik och filosofie.? :o :-)063 :?:

någon historiker som vet mera där.? :o :-)063 :?:

de kristna under den tiden eldade upp och förstörde biblioteket i Alexandria. :shock: :-)063 :?:

Nej, det stämmer inte. Det är bara att kolla på nätet så finns det flera orsaker rill att Västrom gick under och kristendomen nämns inte alls.

Germanerna trängde på. I slutet av 300-talet ryckte asiatiska ryttarfolk fram mot norra och östra Europa. De germanfolk som bodde där tvingades på vandring in i romarriket. Det ledde till oavbrutna krig och härjningar.

Skatterna förlamade riket. Armén, som bestod av 300 000 man under Augustus, fördubblades och kostade allt mer. Lönerna till alla statens tjänstemän kostade oerhört mycket pengar. De fattiga som staten försörjde blev allt fler. Skatterna måste höjas, men allt färre medborgare kunde betala skatt.
---

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar ... iket-under

Att just de kristna låg bakom förstörelse av biblioteket i Alexandra finns det inga belägg för. Det är bara en av många teorier.

Förstörelsen av biblioteket skylls enligt några historiker på en period av inbördeskrig under den sista delen av 300-talet; i detta sammanhang har beskyllningar riktats mot de kristna, som skall ha uppeggats av fanatiska munkar. Sanningshalten i detta är mycket tveksam.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bibliotek ... C3%B6relse


tackar så hjärtligt för svaret. :-)049 :-)154 :-)Happy

MEn de var kristna fanatiker som mördade Hypatia i alla fall. :shock: :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypatia

Mordet på Hypatia

Kyrillos av Alexandria.
I mars 415 dödades Hypatia av en kristen mobb, möjligen på anstiftan av Kyrillos av Alexandria.[8]

” Alla människor både vördade och beundrade henne för hennes enastående anspråkslöshet. På grund av illvilja och avundsjuka och för att hon ofta diskuterade och var nära bekant med Orestes, beskyllde folket henne för att vara anledningen till att biskopen och Orestes inte blev vänner. För att fatta mig kort såg vissa listiga och dumdristiga dumskallar, vilkas ledare och kapten var Petrus, en läsare i den kyrkan, denna kvinna komma hem från en eller annan plats och drar ut henne ur vagnen, släpar henne in i kyrkan som kallas Caesarium, klär av henne naken, skrapar på huden och sticker skarpa snäckskal i hennes kropp tills livet flyr henne; så delar de hennes kropp i fyra delar och för delarna till en plats vid namn Cinaron, där de bränns. „
– Sokrates Scholastikos

Moderator: Kompletterade citatet från Wikipedia.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Vildsvin » 2023-07-07 11:47:52

manne skrev:var det på grund delvis på grund av kristna fanatiker fundamentalister var det därför som romarriket gick under.?


Den fysiska verkligheten vinner alltid över människors uppfattningar.


Det började bli kallare på 200-talet e.Kr. vilket ledde till missväxt och matbrist. Romare började tänka på matförsörjningen i sin egen region istället för det romerska riket som helhet. Vägnätet började försämras.

Missväxten orsakade flyktvågor från norra Europa och västra Asien till det varmare Västeuropa. Familjer blev romerska medborgare om pappan gick med i den romerska armén.

Idag pratar vi om Romarrikets fall, men de som levde när det hände uppfattade det som att delar av imperiet blev allt mer självständiga under flera generationers tid.

Kristen fundamentalism sågs som ett hopp när det var missväxt och pandemier, och när den inte räckte till så växte islam fram.

Klimatet började förbättras på 700-talet e.Kr.. Karl den Store såg sig själv som den nye romerske kejsaren. Men vägnätet mellan Paris och Rom hade varit förfallet i 500 år, så vanliga männskor utan utbildning kunde inte längre lätt förstå varandra. Det var bara att konstatera att dialektskillnaderna hade blivit så stora att franska och italienska måste ses som olika språk.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 11:49:12

Vildsvin skrev:
manne skrev:var det på grund delvis på grund av kristna fanatiker fundamentalister var det därför som romarriket gick under.?


Nä, den fysiska verkligheten vinner alltid över människors uppfattningar.


Det började bli kallare på 200-talet e.Kr vilket ledde til missväxt. Folk började tänka på matförsörjningen i sin egen region istället för romarriket som helhet. Vägnätet började förfalla.

Missväxten orsakade flykingvågor från Nordeuropa och Västasien till det varmare Västeuropa. Familjer blev romerska medborgare om pappan gick med i den romerska armen.

Idag pratar vi om romarrikdets fall, men de som levde när det hände uppfattade det snarare som att delar av riket blev allt mer självständiga.

Kristen fundamentalism sågs som ett hopp i missväxten, och när den inte räckte till växte islam fram.

Klimatet började förbättras på 700-talet e.Kr.. Karl den store såg sig som den nye romerske kejsaren. Men vägnätet mellan Paris och Rom hade varit förfallet i 500 år så invånarna kunde inte längre utan vidare förstå varandra. Det var bara att konstatera att dialektskillnanderna blivit så stora att franska och italienska måste ses som olika språk.


tack för svaret :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-07 11:55:14

manne skrev:jag har för mig att judarna behandlades väl i Rome .

Har du ens läst historia i skolan för du verkar veta ganska lite om antiken och bara anta saker efter hur du själv känner kring vissa saker och vad du ser i filmer? Judarna användes ofta som en slavklass i Romarriket och byggde mycket av deras storverk som triumfbågar och Colosseum. Romarna var mycket ofta i konflikt med Judarna och brände ner deras heliga tempel i Jersusalem. Romarna brände ner Jerusalem år 70.
Sluta demonisera att allting var kristnas fel, de har inget särskilt ansvar till någon negativ utveckling som du försöker bevisa i tråd efter tråd, historia är mer komplex än ''kristna är onda'' för att din film säger så, och alla andra goda.
Senast redigerad av Riksamiralen 2023-07-07 11:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 11:55:53

Alien skrev:
manne skrev:var det på grund delvis på grund av kristna fanatiker fundamentalister var det därför som romarriket gick under.?

för de kristna under den tiden var i mott vetenskap och teknik och filosofie.? :o :-)063 :?:

någon historiker som vet mera där.? :o :-)063 :?:

de kristna under den tiden eldade upp och förstörde biblioteket i Alexandria. :shock: :-)063 :?:

Nej, det stämmer inte. Det är bara att kolla på nätet så finns det flera orsaker rill att Västrom gick under och kristendomen nämns inte alls.

Germanerna trängde på. I slutet av 300-talet ryckte asiatiska ryttarfolk fram mot norra och östra Europa. De germanfolk som bodde där tvingades på vandring in i romarriket. Det ledde till oavbrutna krig och härjningar.

Skatterna förlamade riket. Armén, som bestod av 300 000 man under Augustus, fördubblades och kostade allt mer. Lönerna till alla statens tjänstemän kostade oerhört mycket pengar. De fattiga som staten försörjde blev allt fler. Skatterna måste höjas, men allt färre medborgare kunde betala skatt.
---
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar ... iket-under

Att just de kristna låg bakom förstörelsenav biblioteket i Alexandria finns det inga bevis för. Det är bara en av många teorier.

Förstörelsen av biblioteket skylls enligt några historiker på en period av inbördeskrig under den sista delen av 300-talet; i detta sammanhang har beskyllningar riktats mot de kristna, som skall ha uppeggats av fanatiska munkar. Sanningshalten i detta är mycket tveksam.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bibliotek ... C3%B6relse


som sagt kristna fanatiker så som böckerna beskriver det :shock: :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypatia

Enligt en något annorlunda version av Sokrates Scholastikos uppgifter mördades hon under fruktansvärd tortyr år 415 under ett upplopp lett av patriarken Kyrillos (katolskt helgon) som inte tyckte om att lärda kristna biskopar lyssnade på en icke-kristen kvinna och därför eggade munkarna till stegrad fanatism. Enligt Sokrates Scholastikos stoppades hennes vagn av en mobb med munkar. De drog ner henne från vagnen och tog henne till kyrkan Caesareum. I kyrkan slet de av henne kläderna, och sedan flåddes hon levande med bitar av tegel. Därefter styckade de hennes kropp och tog den till platsen Cinaron där de brände kroppen.[11][12] Enligt biskopen Johannes av Nikiu blev hon tillfångatagen och dragen genom staden tills hon dog, och därefter bränd.[13]

:Moderator: Lade Wikipedia-citatet i en ruta och lade till en länk.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 11:59:39

Riksamiralen skrev:
manne skrev:jag har för mig att judarna behandlades väl i Rome .

Har du ens läst historia i skolan för du verkar veta ganska lite om antiken och bara anta saker efter hur du själv känner kring vissa saker och vad du ser i filmer? Judarna användes ofta som en slavklass i Romarriket och byggde mycket av deras storverk som triumfbågar och Colosseum. Romarna var mycket ofta i konflikt med Judarna och brände ner deras heliga tempel i Jersusalem. Romarna brände ner Jerusalem år 70.
Sluta demonisera att allting var kristnas fel, de har inget särskilt ansvar till någon negativ utveckling som du försöker bevisa i tråd efter tråd, historia är mer komplex än krista onda för din film säger så, och alla andra goda.


Men detta är ju korrekt.
historia är historia och fakta är fakta. :-)063 :shock:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypatia
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 12:02:26

Riksamiralen skrev:
manne skrev:jag har för mig att judarna behandlades väl i Rome .

Har du ens läst historia i skolan för du verkar veta ganska lite om antiken och bara anta saker efter hur du själv känner kring vissa saker och vad du ser i filmer? Judarna användes ofta som en slavklass i Romarriket och byggde mycket av deras storverk som triumfbågar och Colosseum. Romarna var mycket ofta i konflikt med Judarna och brände ner deras heliga tempel i Jersusalem. Romarna brände ner Jerusalem år 70.
Sluta demonisera att allting var kristnas fel, de har inget särskilt ansvar till någon negativ utveckling som du försöker bevisa i tråd efter tråd, historia är mer komplex än ''kristna är onda'' för att din film säger så, och alla andra goda.


jag har rätt där. kolla denna :wink: :-)049

https://varldenshistoria.se/civilisatio ... atematiker
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 12:04:32

Riksamiralen skrev:
manne skrev:jag har för mig att judarna behandlades väl i Rome .

Har du ens läst historia i skolan för du verkar veta ganska lite om antiken och bara anta saker efter hur du själv känner kring vissa saker och vad du ser i filmer? Judarna användes ofta som en slavklass i Romarriket och byggde mycket av deras storverk som triumfbågar och Colosseum. Romarna var mycket ofta i konflikt med Judarna och brände ner deras heliga tempel i Jersusalem. Romarna brände ner Jerusalem år 70.
Sluta demonisera att allting var kristnas fel, de har inget särskilt ansvar till någon negativ utveckling som du försöker bevisa i tråd efter tråd, historia är mer komplex än ''kristna är onda'' för att din film säger så, och alla andra goda.


Bevis här vill inte vara taskig utan vill vara historiskt korrekt. :-)049 :wink:

https://varldenshistoria.se/civilisatio ... atematiker
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Alien » 2023-07-07 12:04:37

Det är ingen som förnekat att Hypatia mördades av kristna fanatiker. Men för den skull är inte de kristna skyldiga till romarrikets fall el förstörelsen av biblioteket i Alexandria.

För övrigt heter det Rom, inte Rome. Rome är engelska och vi skriver på svenska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav manne » 2023-07-07 12:05:13

Alien skrev:Det är ingen som förnekat att Hypatia mördades av kristna fanatiker. Men för den skull är inte de kristna skyldiga till romarrikets fall el förstörelsen av biblioteket i Alexandria.

För övrigt heter det Rom, inte Rome. Rome är engelska och vi skriver på svenska.


Ok tack. :-)154 :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-07 12:16:09

Alien skrev:Det är ingen som förnekat att Hypatia mördades av kristna fanatiker.

Precis, jag tror ingen förnekar det. Men Hypatia var en person som mördades. Så manne sätt det i kontexten att antiken var en väldigt våldsam period och alla mördade alla i stort sett. Romarna erövrade kontinenten. Ja att en oskyldig matematiker strök med är beklagligt men jag tror inte det är det värsta som hände då, jämfört tillexempel med att Jerusalem brann ner eller Romarna offrade människor i gladiatorsspel för sin underhållning, allting var grymt för längesen och jag tror inte någon särskild grupp var mer medvetet grym än den andra, det var bara så det var för väldigt länge sen när världen var en hård plats och livet var kort för de allra flesta.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in