Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Toblerone » 2018-02-01 11:09:34

På onsdagar uppenbarligen. Jag såg första avsnittet igår. Det verkar vara en trevlig serie. Det kan vara bra också för att motverka folks fördomar, även om den här killen kanske inte är den typiska autisten - men han säger precis vad han tycker och det är så bra grejer! Och han lyckas med saker. :-)Happy

http://www.imdb.com/title/tt6470478/
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny tv-serie (TV3) om en läkare med autism

Inläggav Alien » 2018-02-01 15:33:20

Såg en del av The Good Doctor. Det var mycket diskussion om sjukhuset skulle våga anställa en person med diagnos. Risk för stämningar och högre försäkringskostnader, trodde en som var aktivt emot det.

Naturligtvis måste hans idéer rädda en pojkes liv för att styrelsen skulle våga anställa honom. Men motståndaren sade till honom att han bara skulle få suga, han skulle aldrig låta honom skära i en patient.

Huvudpersonen är alltså utbildad läkare men såg ut att vara högst 18 år. Men det passar väl ihop med att (många) autister ser yngre ut än vad de är.

Det står verkligen inte mycket på TV3:s sida:
En kirurg med autism flyttar till landsbygden för att arbeta på San Jose St. Bonaventure Hospital.
https://www.tv.nu/program/the-good-doctor

Synd att min TV fungerar så dåligt. Ofta står det på alla reklamkanaler "No signal" och så är hela rutan svart.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny tv-serie (TV3) om en läkare med autism

Inläggav manne » 2018-02-01 15:43:41

finns den på netflix äntligen en bra tv serie att se. :-)049 :D
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Ny tv-serie (TV3) om en läkare med autism

Inläggav Toblerone » 2018-02-01 17:59:53

Alien skrev:Såg en del av The Good Doctor. Det var mycket diskussion om sjukhuset skulle våga anställa en person med diagnos. Risk för stämningar och högre försäkringskostnader, trodde en som var aktivt emot det.

Naturligtvis måste hans idéer rädda en pojkes liv för att styrelsen skulle våga anställa honom. Men motståndaren sade till honom att han bara skulle få suga, han skulle aldrig låta honom skära i en patient.

Huvudpersonen är alltså utbildad läkare men såg ut att vara högst 18 år. Men det passar väl ihop med att (många) autister ser yngre ut än vad de är.

Det står verkligen inte mycket på TV3:s sida:
En kirurg med autism flyttar till landsbygden för att arbeta på San Jose St. Bonaventure Hospital.
https://www.tv.nu/program/the-good-doctor

Synd att min TV fungerar så dåligt. Ofta står det på alla reklamkanaler "No signal" och så är hela rutan svart.


Säkert att det beror på TVn, inte på anslutning, inställningar eller sånt?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny tv-serie (TV3) om en läkare med autism

Inläggav Toblerone » 2018-02-01 18:00:52

manne skrev:finns den på netflix äntligen en bra tv serie att se. :-)049 :D


Vet inte. Men tack till Alien som la till vilken kanal den gick på.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny tv-serie (TV3) om en läkare med autism

Inläggav Alien » 2021-06-24 11:02:08

Nu går den dels på förmiddagen på TV3, dels på kvällen. Olika säsonger. Tyvärr brukar jag inte kunna se kl 22. Antingen så tittar jag på något på en annan kanal. Eller så tittar jag inte alls på TV eftersom maken tittar på sport (fotbolls-em t ex). Det är först nu jag upptäckt att den går kl 11 också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Alien » 2021-06-24 11:13:09

Skådespelaren Freddie Highmore är väldigt bra som den autistiske doktor Sean Murphy, tycker jag. Han pratar på ett speciellt sätt, antagligen just för denna roll. Han spelar också Norman Bates i serien Bates Motel, men den kollar jag inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Alien » 2021-06-24 13:57:02

Serien är alltså byggd på en sydkoreansk serie med samma namn.

Som så ofta när någon kommer med något verkligt nytt och originellt så är det väldigt trögt att få igenom det.

Actor Daniel Dae Kim noticed the original series and bought the rights for his production company. He began adapting the series and, in 2015, eventually shopped it to CBS, his home network. CBS decided against creating a pilot. Because Kim felt so strongly about the series, he bought back the rights from CBS. Eventually, Sony Pictures Television and Kim worked out a deal and brought on David Shore, creator of the Fox medical drama House, to develop the series.[1]

The show is produced by Sony Pictures Television and ABC Studios, in association with production companies Shore Z Productions, 3AD, and Entermedia. David Shore serves as showrunner and Daniel Dae Kim is an executive producer for the show.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Good_Doctor_(TV_series)

Sedan när det handlar om en autist kommer förstås alltid kritik. Han är för autistisk, för socialt bortkommen. Han är alldeles för välfungerande, dvs inte autitisk nog.

Jag funderar på hur den sydkoreanska serien är jämfört med den amerikanska versionen. Dagens avsnitt (repris) känns typiskt amerikansk. En 12-årig pojke måste opereras så han blir blind för alltid. Då vill han göra allt möjligt före operationen. T ex köra bil. Och se en naken kvinna. (En 12-årig kille som är intresserad av nakna kvinnor borde haft alla möjligheter att kolla det på internet, om det inte är tillräckligt avklätt på badstranden.)

Spoiler: visa
Den "psykopatiska" läkaren Morgan (en kvinna alltså) fixar det genom att visa sin nakna överkropp för honom innan han körs i väg till operation och han åker iväg med ett leende. Känns som att en koreansk kvinna skulle varit mindre frigjord.

Öht är Morgan Reznick och hennes utveckling intressant. Hon är en streber helt inriktad på sin karriär. Samtidigt är hon ofta hjälpsam, även om det också tjänar hennes intressen. För att få vara med om ett möte som kan vara viktigt berättar hon inte om det för sin kollega dr Park utan hittar på en förevändning för att gå tillbaka. Men Park genomskådar henne.

Det verkar vara flera koreanska läkare med i serien: doktor Lim, doktor Han och doktor Park. Funderar på om det beror på seriens sydkoreanska ursprung. Eller det kanske finns många koreanska läkare i USA.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-24 17:30:45

Jag tycker att det är en jättebra serie. Absolut att det inte alltid är så trovärdigt i hans autism, att han ens skulle kommit så långt och plötsligt göra via "tabbar" som han gör. Men å andra sidan är det mycket igenkänning i vissa situationer.

12åringen ville se ett par riktiga boobs och det kan jag förstå. Morgan är dock ingen favorit även om hon har sina bra stunder under seriens gång. Gillar Claire och Carly ( hon i labbet). Lim är också bra.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Alien » 2021-06-24 17:49:41

Ja, alla måste ju gilla den sympatiska Claire. Men jag gillar Morgan just för att hon är osympatisk men samtidigt har sympatiska drag.

Shaun är ett geni när det gäller läkarvetenskap, har fotografiskt minne och tycks komma ihåg allt han läst. Men samtidigt helt borta när det gäller det mellanmänskliga. Som när han först kommer till rumskompisen Leah med en blomkvast och chokladask. Hon tror förstås först att de är till henne men han bara undrar om han ser ok ut för en dejt. Sedan ringer han på hos Carly som han vill dejta och frågar om hon vill dejta. Hon säger Ja och han ger sig upprymd iväg - med blomkvasten och chokladasken. På dejten på en restaurang känner han sig obekväm och vill aldrig göra om det. Av någon anledning accepterar Carly honom ändå.

Något som jag fann oroväckande var att de opererande läkarna pratar om helt privata saker under operationen.
Spoiler: visa
Shaun ville först inte det men föll till föga och svarade på alla nyfikna frågor om hans dejtande med Carly. När han berättade att hon inte kunnat träffa honom dagen innan för att hon hade gamla vänner på besök, så ifrågasatte någon varför hon inte bjöd hem honom att träffa dessa vänner. Såg Carley inte honom som sin pojkvän? Detta blev han jättenojig över. Men vågade till en början inte ens fråga henne. När han äntligen gjorde det så bad Carly om ursäkt och sade att hon skulle fråga honom nästa gång. Hon var en dålig flickvän, sade hon. Då blev Shaun nöjd. Han ville inte alls träffa hennes vänner, bara försäkra sig om att hon såg honom som sin pojkvän.


Det som jag tycker är konstigt och antagligen ska vara autistiskt är hans öppenhet om allt. Har de inte haft sex berättar han det, när de haft sex berättar han det också. Det är som han inte har någon känsla för vad som är privat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-25 0:48:18

Det där med blommorna och chokladen tyckte jag var jättekul :lol:

Ja, det där med att inte ha en känsla för vad som är privat är en av sakerna som är överdrivna. Ska det föreställa asperger så brukar man väl ändå snappa upp mer innan man är i den åldern. Lära sig litegrann om socialt beteende genom skolgången och han har ju ändå "Glassy" som mentor.

Kul att serien äntligen går i repris :) Har varit svårt att kunna se om ens det aktuella avsnittet för det brukar inte bli repris utan istället är det 3 repriser av Lyxfällan i tablån.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Toblerone » 2021-07-01 23:19:18

Alien skrev:Skådespelaren Freddie Highmore är väldigt bra som den autistiske doktor Sean Murphy, tycker jag. Han pratar på ett speciellt sätt, antagligen just för denna roll. Han spelar också Norman Bates i serien Bates Motel, men den kollar jag inte.


Jo, han är såå bra i den rollen. Jag älskar den serien. Undrar om säsong 3 kommer snart eller kanske redan har kommit.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav ShakeItOut » 2021-07-02 0:00:27

Toblerone skrev:
Jo, han är såå bra i den rollen. Jag älskar den serien. Undrar om säsong 3 kommer snart eller kanske redan har kommit.

Säsong 3 är den som just nu går i repris kring 11 varje dag. Säsong 4 går senare på kvällen någon veckodag vid 22. Kan vara onsdag.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Toblerone » 2021-07-02 16:30:24

ShakeItOut skrev:
Toblerone skrev:
Jo, han är såå bra i den rollen. Jag älskar den serien. Undrar om säsong 3 kommer snart eller kanske redan har kommit.

Säsong 3 är den som just nu går i repris kring 11 varje dag. Säsong 4 går senare på kvällen någon veckodag vid 22. Kan vara onsdag.


Allvarligt? Jag måste kolla detta......
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Någon » 2022-01-11 19:12:15

Kollar på Netflix. Tappat räkningen på vilken säsong och vilket avsnitt jag har kollat. Netflix-appen gör det ju åt en..
Tänker se den koreanska förlagan efter att jag sett alla de amerikanska.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Alien » 2022-01-11 19:52:54

I ett avsnitt hade de kommit en ny chefskirurg, dr Han. Han var negativt inställd till den autistiske dr Murphy.

Det fanns bl a ett litet barn med flera medfödda skador. Mamman nojade över om hon gjort något fel. Sean Murphy svarade helt korrekt att i hälften av fallen visste man inte varför barnet fått medfödda skador. Men kunde hennes intag av medicin X ha påverkat? envisades hon. Då svarade han sanningen, att det kunde ha påverkat.

Kvinna blev förtvivlad och paret blev negativt inställda till Sean. Dr Han ansåg det bevis för att Sean inte skulle få vara kvar som kirurg. Det hjälpte inte ens att babyn kunde räddas tack vare Seans kunskaper och minne.

Där sitter jag och undrar om Sean skulle ha ljugit henne rätt i ansiktet? Ska läkaren ljuga för patienten (el patientens föräldrar)? Hade det varit ok om han sagt "Det vet vi inte"? Eller hade bara svaret "Absolut inte" dugt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav antonius » 2022-01-11 20:20:54

Brukar de inte dra till med att "Det finns många saker som kan påverka", eller "Ibland vet man inte vad som har skett", de är så skickliga på att snacka och glida undan hela tiden. Det är väl för att de berörda inte ska ge upp helt, och bli apatiska eller få ett utbrott... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Karamell » 2022-01-12 4:14:37

Tycker autister på film alltid är så överdrivna.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav antonius » 2022-01-12 9:22:26

Karamell skrev:Tycker autister på film alltid är så överdrivna.


Det är väl en schablonbild och epitet som NT maffian gärna vill belägga oss. I seklets början målade man färgade svarta i ansikte och vita läppar på mediokra varietéer, som för att förhöja deras "svarthet" ett slags förnedring egentligen, och finns liknad förfaranden här och där. Så man avbildar gärna autister m.m. på ett överdrivet sätt, så att även korkade NT:s ska begripa, att det är en person som är autistisk och en lustifikation, vi är som apan i buren... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Någon » 2022-01-12 11:47:40

antonius skrev:
Karamell skrev:Tycker autister på film alltid är så överdrivna.


Det är väl en schablonbild och epitet som NT maffian gärna vill belägga oss. I seklets början målade man färgade svarta i ansikte och vita läppar på mediokra varietéer, som för att förhöja deras "svarthet" ett slags förnedring egentligen, och finns liknad förfaranden här och där. Så man avbildar gärna autister m.m. på ett överdrivet sätt, så att även korkade NT:s ska begripa, att det är en person som är autistisk och en lustifikation, vi är som apan i buren... :-)063

Bra liknelse, tyvärr..
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav antonius » 2022-01-12 12:12:16

Tack, ja det är sorgligt...
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Alien » 2022-01-12 15:59:36

Jag tycker inte det är sorgligt utan bra att de visas i serier. Här visar ju också Seans goda sidor likdom även där han liknar alla andra. Just Sean är ju också villig att lära sig även om det är svårt eftersom han har svårt för nyanserna. "Du ska göra A men inte för mycket A ..."

I bästa fall får folk en förståelse för hur det är att vara autist.

Jag vet inte vad ni vill ha, autister som är nästan som alla andra? Då skulle ju reaktionen bli "varför ska de få diagnos och sjukersättning bara för att de är lite reserverade och fyrkantiga?"

Om man vill få en verkligt nyanserad bild av autister så får man snarare läsa en bok av en autist i stället. Men det är många fler som ser en sjukhusserie på TV än som läser självbiografer av autister.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tv-serie (TV3) om en läkare med autism "The Good Doctor"

Inläggav Någon » 2022-01-12 17:20:16

Alien skrev:Jag tycker inte det är sorgligt utan bra att de visas i serier. Här visar ju också Seans goda sidor likdom även där han liknar alla andra. Just Sean är ju också villig att lära sig även om det är svårt eftersom han har svårt för nyanserna. "Du ska göra A men inte för mycket A ..."

I bästa fall får folk en förståelse för hur det är att vara autist.

Jag vet inte vad ni vill ha, autister som är nästan som alla andra? Då skulle ju reaktionen bli "varför ska de få diagnos och sjukersättning bara för att de är lite reserverade och fyrkantiga?"

Om man vill få en verkligt nyanserad bild av autister så får man snarare läsa en bok av en autist i stället. Men det är många fler som ser en sjukhusserie på TV än som läser självbiografer av autister.


Jag gillar som sagt TV-serien The good doctor.
Men önskar ändå att det fanns fler TV-serier och filmer med mer nyanserade bilder av hur det är att vara autist.
Att fler olika sorters karaktärer som är autister visas, tror jag skulle minska fördomar inte öka dem, åtminstone på sikt.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in