Detaljer före helheten

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Detaljer före helheten

Inläggav Riksamiralen » 2022-01-08 19:26:46

Jag tror också det kan ha att göra att vi med Aspergers gärna fixerar på detaljer som sammanfaller med vårt specialintresse, samma sak med konversationer, vi vill gärna ta över sådana och styra diskussionen så vi känner oss intresserade, det får man öva på / träna / få insikt i genom årens lopp och försöka låta andra få prata av sig istället, men sen kan det vara olika även för Aspergare jag har alltid varit bättre att lyssna på och svara på andra än att själv prata och lägga fram vad jag vill säga till dem, jag föredrar att vara tyst om jag inte har något viktigt eller betydelsefullt att säga/bidra med.

alixha skrev:Om vi tar ditt stadsexempel som exempel. Du säger till exempel att du ofta missar att vissa hus har väldigt fina utsmyckningar. Samtidigt så kanske du lade märke till att du precis gick förbi en vattenpöl och i den vattenpölen låg det ett rosa tuggummi. En grej som ingen annan lagt märke till.

För mig är det precis tvärtom, jag är väldigt intresserad av klassisk arkitektur och tittar kanske för mycket på sådana detaljer när jag egentligen har andra ärenden i staden. Det beror nog som sagt på vad man har för intresse och hur detta sammanfaller med det man observerar, eftersom vi inte kan sålla uttryck speciellt bra så väljer vi det som ligger närmast hjärtat och det vi är intresserade av.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Detaljer före helheten

Inläggav kattson » 2022-01-08 20:03:22

Detaljer irl är jag urusel på.
Tänker mig ofta som om jag ser "verkligheten" som när man designar banor i spel innan man lägger på texturen, typ bara wireframes. Och knappt ens det.
Jag suger på att städa t.ex, "ser" inte mjölkpaketet som ligger på golvet. Alltså, ser det ju för jag tar ett steg över det när jag går, men ser det mer som en "typ möbel".
Först när jag tar upp det och vrider och vänder på det som jag inser att det är skräp.

Samma med reklam / räkningar, innan autogiro hatade jag det. Nu är det enklare, allt jag vill betala går via autogiro/e-faktura, så allt som ligger i brevlådan kan jag enkelt ba gå å slänga.

Jag har dock övat helhets-analysen. Egentligen är det nog snarare ultra-snabb detalj-genomgång där ögat sveper över enorma datamängder utan att fokusera på detaljerna, sen berarbetar hjärnan i bakgrunden.
Sitter och snabbt trycker pg-dn i kod och det bara flimrar förbi, sen "oh, wait!" och det undermedvetna ser något som är fel.
Eller sitta med firewall-loggan scrollande i realtid lite i ögonvrån å "oh wait!", pausar och börjar analysera, sen visar det sig vara ett skade-försök.
Helheten lixom faller på plats av sig själv genom att skumma detaljerna.

Irl förstår jag som sagt inte ens skilnaden. Ser varken detaljer eller helhet?
Behöver nog exempel på varje för att kunna avgöra hur jag ser verkligheten >,<
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Detaljer före helheten

Inläggav superIQaspie » 2022-01-09 0:03:17

Riksamiralen skrev:Jag tror också det kan ha att göra att vi med Aspergers gärna fixerar på detaljer som sammanfaller med vårt specialintresse, samma sak med konversationer, vi vill gärna ta över sådana och styra diskussionen så vi känner oss intresserade, det får man öva på / träna / få insikt i genom årens lopp och försöka låta andra få prata av sig istället, men sen kan det vara olika även för Aspergare jag har alltid varit bättre att lyssna på och svara på andra än att själv prata och lägga fram vad jag vill säga till dem, jag föredrar att vara tyst om jag inte har något viktigt eller betydelsefullt att säga/bidra med.


Ovanstående stämmer mycket väl in på hur jag fungerar. Aspergare fungerar på sitt unika sätt, precis som alla andra människor (och många, kanske de flesta djur) gör.
superIQaspie
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2021-11-18
Ort: Stockholm

Detaljer före helheten

Inläggav Riksamiralen » 2022-01-10 20:47:21

superIQaspie skrev:Ovanstående stämmer mycket väl in på hur jag fungerar. Aspergare fungerar på sitt unika sätt, precis som alla andra människor

Precis så är det. Jag hade en vän på gymnasiet som också hade Aspergers men han tolererade inte mig och jag inte honom, vi var raka motsatsen i nästan allting, som plus och minus på ett batteri men i vår klass fanns inte så mycket potential att hitta andra nya vänner så vi höll ihop så länge vi orkade innan vi blev förbannade på varandra en sista gång någon gång i slutet på 2:an och sen ignorerade jag honom och föredrog att vara utan en vän om jag hela tiden fick höra att jag inte dög åt honom som vän, tillslut fick jag ju faktiskt en lite yngre vän som hade börjat 1:an när jag gick i 3:an, det löste sig och jag slapp umgås med honom. Jag var en ensamvarg, ville vara tyst och för mig själv, men han såg väl vänskaper som en sorts tävling, han räknade på händerna hur många han kunde kalla vän, jag sa till honom att jag tycker det är betydelselöst att räkna sina vänner på det där sättet, antingen är man vänner eller inte, jag känner mer för att ha några få äkta vänner jag kan lita på och som förstår mig, än att ha en hel skara vänner eller ''bekantskaper'' som man inte kan lita på. Så ja det finns stora skillnader i personligheter och intressen i spektrumet, dock har jag än så länge inte hittat någon som är lugn och analyserande som jag är, men det finns säkert det också, sådana som inte är hyperaktiva och stressade.

Någon nämnde här att de hade svårt att hitta när de var ute. Där är jag också precis tvärtom, jag har jämt fått höra att jag har ett extremt bra lokalsinne, speciellt från familjen, när vi varit på semester har jag hittat tillbaka till hotellet helt själv utan hjälp och då var jag inte gammal, jag har alltid känt att jag har mycket bra koll på vart vägar leder någonstans, och att man även kan ana vart vägar går. Sen gillar jag att ta in hela geografin, typ allting, träd, hus/byggnader, skyltar, jag memorerar allting undermedvetet och medvetet.
Men det verkar råda lite stereotyp att Aspergare kan framstå som borttappade av NT?
När jag gick på gymnasiet fick jag inte orientera ensam i skogen för läraren var rädd att jag skulle försvinna, men jag tyckte det var generaliserande, pinsamt och onödigt, men jag gick med på det för jag ville inte bråka med denna magister för jag respekterade honom.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Detaljer före helheten

Inläggav Arkadisk » 2022-04-05 17:02:06

dandansson skrev:
Arkadisk skrev:En av de anledningar att jag tvekat på min autismdiagnos är att jag snarare missar detaljer med förmån för helheten.
T ex om jag skapar något.

Sen när jag gjort mer detaljarbete och återvänder till det jag var nöjd med tidigare blir jag förvånad över att jag slarvat med alla detaljer

Jag ser ofta miljöer och gator osv som helheter. Kan ibland bli förvånad för att ett hus finns som jag aldrig tänkt på tidigare . I stan där jag bor upptäcker jag ofta byggnader jag knappt sett tidigare. Speciellt på butiksgatan . Lyfter man blicken har vissa hus väldigt fina utsmyckningar och torn och sånt. Sånt missar jag ofta.

Men då missar du ju detaljer. Det är vanligt att folk med ASD-diagnos missar detaljer.
Många med ASD-problematik söker efter helheten. Frågan är bara på vilket sätt och hur man definierar begreppet helheten.
Frågan är: upplever du att du ser helheter på ett annat sätt än vad som är vanligt?

Men jag kan tänka mig att weak central coherence theory har fått folk att tänka att det inte finns ett sökande efter helheten i ASD.
Det finns även en gestalt perception theory. Då talas det mer om att vissa av oss söker efter helheten genom detaljerna.


Intressant. Ja man kan ju tänka på olika vis om "missar helheten till förmån för detaljer".
Att jag tror mig uppfatta verkligheten helhetligt kan ju egentligen betyda att jag ser på den skissartat och inte ser helheten. Det är ju iofs rätt få ting förutom överblickbara objekt man med bestämdhet kan veta om man ser som en helhet eller ej.

Det kanske varierar med ens talanger också. Jag tycker t ex när jag skissar och tecknar, att en del andra autister jag mött i såna sammanhang tenderar fastna i detaljer och inte ser till balans helhet i bild och form eller utan mer typ huruvida alla linjer sitter ihop eller ej. I just såna sammanhang tycker jag mig vara rätt säker på att jag är bättre på att se helheten. Men det kan ju vara i kontrast till just dessa personer.
Och det betyder ju inte att jag gör det i andra sammanhang. T ex hur jag tolkar människor, relationer eller situationer.
Arkadisk
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2018-09-13

Detaljer före helheten

Inläggav Vildsvin » 2022-04-05 21:35:49

Det påminner en del om det klassiska problemet i maskininlärning att man har ett system som lär sig irrelevanta detaljer och som därför inte producerar något meningsfullt resultat. Att försöka träna systemet mera leder bara till att det lär sig fler irrelevanta detaljer och ger ännu konstigare resultat. Alltså måste det vara något grundläggande i hur systemet skiljer mellan relevant och irrelevant information som är fel.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Detaljer före helheten

Inläggav mondo beyondo » 2022-04-06 7:47:12

Vildsvin skrev:Det påminner en del om det klassiska problemet i maskininlärning att man har ett system som lär sig irrelevanta detaljer och som därför inte producerar något meningsfullt resultat. Att försöka träna systemet mera leder bara till att det lär sig fler irrelevanta detaljer och ger ännu konstigare resultat. Alltså måste det vara något grundläggande i hur systemet skiljer mellan relevant och irrelevant information som är fel.


Det är som du beskriver mig, i det ovan. :O Ta bara bort ordet maskin.

I skolan uppfattade jag det som att man studerade detaljer, och att alla andra hade huvuddragen klara, utom jag. Så den detaljen vi för stunden studerade, fattade jag inget om. Ingen hade gett mig 'the big picture' först.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Detaljer före helheten

Inläggav Ignatius » 2022-04-06 11:06:18

Om man stirrar sig blind på detaljer är det lätt att missa de enskildheter på vilka detaljerna vilar.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Detaljer före helheten

Inläggav mondo beyondo » 2022-04-07 0:09:54

Ignatius skrev:Om man stirrar sig blind på detaljer är det lätt att missa de enskildheter på vilka detaljerna vilar.


Så man ser inte träden för alla träd?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in