Hur många har ett jobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många har ett jobb?

Inläggav Anonymousz » 2021-10-17 1:17:46

Är 3 år in i min första och enda fasta anställning. Kort och gott "inom IT" där jag på något jäkla sätt gått och blivit arbetsledare kan man väl säga.

Går inget vidare på sistone dock då jag känt symtom på utmattning i ett halvårs tid och är helt slut efter jobbet... Ska få hjälp via företagshälsovården så det återstår att se hur det går. Har inte och avser inte att berätta om min AS-diagnos.
Anonymousz
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-01-31

Hur många har ett jobb?

Inläggav Fretshi » 2021-10-22 17:21:37

Anonymousz skrev:Är 3 år in i min första och enda fasta anställning. Kort och gott "inom IT" där jag på något jäkla sätt gått och blivit arbetsledare kan man väl säga.

Går inget vidare på sistone dock då jag känt symtom på utmattning i ett halvårs tid och är helt slut efter jobbet... Ska få hjälp via företagshälsovården så det återstår att se hur det går. Har inte och avser inte att berätta om min AS-diagnos.


Först och främst: Klart autister kan bli arbetsledare :)

Ja det kan vara tufft att jobba och man behöver väl vara duktig på att ta hand om sig så att det funkar, behöver bra arbetsplats också :-)154

Nej berätta inte om din diagnos så länge du inte måste.

Ett tips är väl att försöka vila under helgen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur många har ett jobb?

Inläggav Fretshi » 2022-01-06 19:47:49

Anonymousz skrev:Är 3 år in i min första och enda fasta anställning. Kort och gott "inom IT" där jag på något jäkla sätt gått och blivit arbetsledare kan man väl säga.

Går inget vidare på sistone dock då jag känt symtom på utmattning i ett halvårs tid och är helt slut efter jobbet... Ska få hjälp via företagshälsovården så det återstår att se hur det går. Har inte och avser inte att berätta om min AS-diagnos.


Kosten är skitviktig för att man ska orka och också för att kroppen ska kunna återhämta sig.
Bra kost gör också så att ångest kan minska då kroppen inte är i överlevnadsläge längre :-)154

Ett annat bra tips är att lyssna inåt med hur mycket man orkar med etc samt vad man vill göra
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur många har ett jobb?

Inläggav Någon » 2022-01-07 10:38:45

Jobbar deltid, blev fast anställd på min nuvarande arbetsplats i somras.
Min långa CV (är 60+) med yrken, anställningar, studier och egna företag är väldigt brokig, minst sagt.
Lärde mig så småningom att sålla i den när jag sökte jobb, vilket ledde till mer kvalificerade arbeten, men där jag inte klarade stressen och insåg till slut att jag inte orkar jobba heltid. Alls.
Har bett om arbetsförmågebedömning, får en del hjälp av en arbetsterapeut på psyk.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Hur många har ett jobb?

Inläggav ab2487_1 » 2022-01-07 17:06:31

Jag upplever inte att asperger/autism är någonting som arbetsgivarna ser som ett stort problem (om man inte söker någon till ett jobb som kräver att man möter folk hela dagarna)
.
ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

Hur många har ett jobb?

Inläggav kattson » 2022-01-07 17:42:49

Har jobbat "med IT" hela min karriär typ. Började 96 som linux-tekniker (eller Solaris, sen linux).
Sen när jag tröttnat på det gick över till (campus) nätverk+säk typ 2010.
Fast e ju egentligen skittråkigt eftersom inget händer, så nu sitter jag och skriver SQL sen 2018.
De kommer jag pyssla med ett bra tag till tror jag.

Helt öppen med min asperger, och spelar det kortet ganska ofta faktiskt.
Säger det tillochmed på arbetsintervjuverna och har det lite som en utslagsfråga.
Vet dom inte om vad det är, eller ser det som något dåligt så vill jag inte jobba där ändå.
De som "ok, jasså, your hired!" blir jag anställd på.
Enorm fördel i just detta yrket.

Får bra lön, men inte bäst / enligt min potential, eftersom jag är urkass på att förhandla.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Hur många har ett jobb?

Inläggav Teost » 2022-01-08 11:51:58

Ja, deltid, (självvalt...)medför ändå konsekvenser att inte orkar/klarar annat på så sätt som behöver, borde göra/orka/hinna, och stressen ökar av det med, har inga eftersökta talanger och är ganska låg iq också, motsatsen till snabbtänkt i alla fall

Undrar hur det går med fhv?
de kommer väl fråga om diagnos där, kanske upptäcka det, berätta från början så större chans få hjälp också,
Är det arbetsplatsen, blir alla på positionen utbrända, eller är det något med egna personliga, att inte kan hantera stress eller upplevd stress
Är inte pga diagnos stor del i anledningen varför utbränd eller vad kalla det, att det inte funkar längre tid jobba heltid om inte under speciella förutsättningar, som få sitta avskilt, hemma osv,
Om har specifika kunskaper som svårt att få personal för kan ha en kravlista på arbetsgivaren
Senast redigerad av Teost 2022-01-08 12:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Hur många har ett jobb?

Inläggav Teost » 2022-01-08 11:59:21

Ett annat bra tips är att lyssna inåt med hur mycket man orkar med etc samt vad man vill göra[/quote]

Vad menar? På jobbet?
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in