Signalsubstanser dopamin med mera?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2021-12-30 13:56:29

någon som vet vilka mediciner som påverkar dopaminet i kroppen då.?

Vilka mediciner höjer dopaminet i kroppen.?
jag vet att SSRI höjer serotoninet men vilka mediciner höjer dopaminet då.? :o :-)063 :?:

Neuropsychobiology: Dopamine, GABA, Serotonin and Acetylcholine with Dr. Dawn-Elise Snipes

https://www.youtube.com/watch?v=nMuuCS2h5IE

det går väl att mäta nivåer av detta i blodet går inte det. :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2021-12-30 23:30:47

Kan man näta signal substanser i blodet som tex SSRI eller dopamin eller liknade. :o :-)063 :?:
går det att mäta nivåer av det i blodet. :o :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-01 19:31:34

Serotonin har helt klart mig mycket friskare och ett må bra ämnen.

och jag har fått mindre tvångs tankar av den också och mår bättre. :-)049 :D
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Lynx-66 » 2022-01-02 1:17:19

Bupropion/Voxra sägs öka noaradrenalinet och dopaminet.
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 10:24:27

Lynx-66 skrev:dopaminet.


kommer det i framtiden att komma ut medicin som enbart höjer dopaminet..? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 10:31:03

Lynx-66 skrev:Bupropion/Voxra sägs öka noaradrenalinet och dopaminet.


Att öka noradrenalin verkar farligt och låter inte bra det alls.? :o :-)063 :?:

Är det inte en stor risk att det blir som att dricka energi drycker då.? :o :-)063 :?:

Gjorde en sökning på det läkemedlet såg att den hade en jävla massa biverkningar.

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 1012000017

Bupropion Sandoz

Är det inte ett uppåt piller preparat det mot ADHD verkar farligt för min del skulle aldrig röra ADHD mediciner. :-)056 :o :!:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Någon » 2022-01-02 12:07:43

Samspelet mellan alla de olika neurotransmittorerna är mycket mer komplicerat, än att den ena medicinen höjer en viss substans och den andra en annan den andra.

Tyvärr är nätet fullt av förenklingar om detta, precis som om så mycket annat.

Hur vet jag det?

Jo, jag har som en del av min utbildning till sjukgymnast/fysioterapeut med magisterexamen, varit särskilt intresserad av området. Neurotransmittorer (signalsubstanser) spelar en stor roll för vår rörelseförmåga och alla våra sinnen. Våra sinnen är mycket inblandade i vår rörelseförmåga, hur smärta uppkommer och lindras.

Jag har haft tillgång till kurslitteratur om ämnet, kunniga lärare, vetenskapliga tidskrifter & artiklar från hela världen, via mitt lärosäte Karolinska Institutet.

Sen har jag arbetat kliniskt i många år och träffat patienter, med olika besvär och mediciner. Då har jag läst på lite till varje gång jag stött på något jag inte riktigt känner till. Och ofta arbetat i team med läkare.

För den som vill/behöver ändra sin medicinering, är det bäst att rådgöra direkt med den läkare, som skriver ut medicinerna.

Väldigt många faktorer påverkar hur bra en medicin fungerar: Dos, hur och när den tas, vilka andra behandlingar som pågår samtidigt med mera.

Läkare - helst den som förskrivit medicinen - och/eller farmaceut på apoteken är de som bäst besvarar frågor om mediciner.

I såna här forum blir det lätt mycket spekulationer och gissningar, som kan skapa förvirring istället för klarhet.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 13:15:19

Någon skrev:Samspelet mellan alla de olika neurotransmittorerna är mycket mer komplicerat, än att den ena medicinen höjer en viss substans och den andra en annan den andra.

Tyvärr är nätet fullt av förenklingar om detta, precis som om så mycket annat.

Hur vet jag det?

Jo, jag har som en del av min utbildning till sjukgymnast/fysioterapeut med magisterexamen, varit särskilt intresserad av området. Neurotransmittorer (signalsubstanser) spelar en stor roll för vår rörelseförmåga och alla våra sinnen. Våra sinnen är mycket inblandade i vår rörelseförmåga, hur smärta uppkommer och lindras.

Jag har haft tillgång till kurslitteratur om ämnet, kunniga lärare, vetenskapliga tidskrifter & artiklar från hela världen, via mitt lärosäte Karolinska Institutet.

Sen har jag arbetat kliniskt i många år och träffat patienter, med olika besvär och mediciner. Då har jag läst på lite till varje gång jag stött på något jag inte riktigt känner till. Och ofta arbetat i team med läkare.

För den som vill/behöver ändra sin medicinering, är det bäst att rådgöra direkt med den läkare, som skriver ut medicinerna.

Väldigt många faktorer påverkar hur bra en medicin fungerar: Dos, hur och när den tas, vilka andra behandlingar som pågår samtidigt med mera.

Läkare - helst den som förskrivit medicinen - och/eller farmaceut på apoteken är de som bäst besvarar frågor om mediciner.

I såna här forum blir det lätt mycket spekulationer och gissningar, som kan skapa förvirring istället för klarhet.


Är inte denna också uppåt piller. :o :-)063 :?:

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0308000076

Voxra
MiljöinformationReceptstatusFörmånsstatusGlaxoSmithKline
Tablett med modifierad frisättning 150 mg
(Gräddvit till blekgul rund tablett märkt ”GS 5FV 150” med svart bläck på ena sidan och utan märkning på den andra sidan.)

tablettbild
Delbarhetsinformation
Antidepressivum
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 16:28:30

Någon skrev:Bupropion/Voxra


Är detta amfetamin preparat det. :o :-)063 :?: som används vid Adhd. :o :-)063 :?:

Bupropion/Voxra
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-01-02 17:39:41

De flesta om inte alla droger, alltså sånt folk tar för berusningseffekt, verkar på dopaminsystemet. Det är kroppens "belöningssystem", brukar man säga. Men dopamin har flera effekter. Exv. är dopaminsystemet pajat hos gamla som har Parkinson, och leder bland annat till att de rör sig ryckigt. Jag håller med Någon om att sånt här är komplicerat.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 17:43:38

Marjatta skrev:De flesta om inte alla droger, alltså sånt folk tar för berusningseffekt, verkar på dopaminsystemet. Det är kroppens "belöningssystem", brukar man säga. Men dopamin har flera effekter. Exv. är dopaminsystemet pajat hos gamla som har Parkinson, och leder bland annat till att de rör sig ryckigt. Jag håller med Någon om att sånt här är komplicerat.


JA de har väl inte kommit så långt i forskningen att de kan mäta nivåerna i blodet och se . :o :-)063 :?:

Kan man mäta dopamin och serotonin och noradrenalin.? :o :-)063 :?:
går det att se nivåerna i blodet.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 17:50:54

Marjatta skrev:De flesta om inte alla droger, alltså sånt folk tar för berusningseffekt, verkar på dopaminsystemet. Det är kroppens "belöningssystem", brukar man säga. Men dopamin har flera effekter. Exv. är dopaminsystemet pajat hos gamla som har Parkinson, och leder bland annat till att de rör sig ryckigt. Jag håller med Någon om att sånt här är komplicerat.


Gjorde en sökning och fick upp detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SNRI

https://sv.wikipedia.org/wiki/Noradrenalin

Noradrenalin är en signalsubstans, men även ett blodburet hormon. Det är dessutom ett förstadium till adrenalin, vilket antyds i namnet. Noradrenalin är en form av katekolamin. Det är den viktigaste neurotransmittorn i det sympatiska nervsystemet, och räknas som ett stresshormon eftersom det ingår i stressaxeln.


att höja upp Noradrenalin nivån i kroppen låter inte så bra det.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 17:57:35

Marjatta skrev:komplicerat.


När du menar komplicerat så menar du att det inte finns så mycket fakta eller forskning på detta ämne.?

tex könshormoner går ju att mäta och se nivåerna och andra ämnen också går att mäta och se.

Men när det gäller dessa ämnen så råder det väl brist på kunskap på området.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 18:07:22

Marjatta skrev:De flesta om inte alla droger, alltså sånt folk tar för berusningseffekt, verkar på dopaminsystemet. Det är kroppens "belöningssystem", brukar man säga. Men dopamin har flera effekter. Exv. är dopaminsystemet pajat hos gamla som har Parkinson, och leder bland annat till att de rör sig ryckigt. Jag håller med Någon om att sånt här är komplicerat.


När det gäller testosteron så man man mäta och se nästa allt i princip.

lh luteinisierendes hormon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luteiniserande_hormon

SHBG, Sex hormone binding globulin,

https://werlabs.se/halsokontroll/hormoner/shbg/

Testosteronnivåerna hos män är normalt 10-30 nmol/L

Allt detta kan läkarna titta på och fatta beslut av detta som grund väldigt avancerat och imponerande. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Zima33 » 2022-01-02 18:19:40

manne skrev:
Någon skrev:Bupropion/Voxra


Är detta amfetamin preparat det. :o :-)063 :?: som används vid Adhd. :o :-)063 :?:

Bupropion/Voxra

Nej, bupropion är inte centralstimulantia och innehåller inte amfetamin men används ibland vid adhd om det inte är lämpligt med cs.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Zima33 » 2022-01-02 18:23:46

manne skrev:
Marjatta skrev:De flesta om inte alla droger, alltså sånt folk tar för berusningseffekt, verkar på dopaminsystemet. Det är kroppens "belöningssystem", brukar man säga. Men dopamin har flera effekter. Exv. är dopaminsystemet pajat hos gamla som har Parkinson, och leder bland annat till att de rör sig ryckigt. Jag håller med Någon om att sånt här är komplicerat.


JA de har väl inte kommit så långt i forskningen att de kan mäta nivåerna i blodet och se . :o :-)063 :?:

Kan man mäta dopamin och serotonin och noradrenalin.? :o :-)063 :?:
går det att se nivåerna i blodet.? :o :-)063 :?:

När jag tog efexor/venlafaxin så tog de blodprov för att kolla om koncentrationen av medicinen var tillräckligt hög för att ge effekt.
Venlafaxin är snri, alltså serotonin- och noradrenalinåterupptagningshämmare.

Själva dopamin, serotonin och noradrenalin verkar ju i hjärnan så nivåerna i blodet vet jag inte om det går eller är nån mening med att mäta.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-01-02 18:44:02

Det är ganska sällan så att sjukdomar eller problem beror på direkt för låga mängder hormon.

Du kan tänka så här, Manne:

Ett hormon är en liten budbärarmolekyl. Den susar fram i blodet till sitt mål, och när den är framme trycker den på ett knapp. Sen händer nåt. Vi kallar det som händer för spuff, eller blurk, eller vad som helst. Säg spunk. Varje gång ett hormon trycker på en sådan knapp, sker ett spunk.

Hur mycket spunk det blir i kroppen beror på en massa saker. Många hormonmolekyler, mycket spunk. Jag tror det är så du tänker, Manne?

Men mängden spunk beror också på hur många knappar det finns. Om det bara finns en enda knapp, kan man öka mängden hormonmolekyler till det dubbla, det blir ändå inte mer spunk. Det går inte att trycka på knappen hur tätt som helst som helst. Det kan också vara skillnad på hur tröga knapparna är att trycka ner. Eller nåt annat. (Knapparna heter egentligen receptorer. Jag tänkte att det blir lättare att tänka på dem som knappar.)

Vad gäller antidepressiva mediciner förstår läkarna egentligen ganska lite av varför de funkar som de gör. Det är inte så lätt att man kan lista ut vad man har brist på och ersätta ... depression är ingen bristsjukdom, som när man har brist på vitamin C och därför börjar blöda i tandköttet. Det är mycket mycket mer komplicerat än så.

Man kan inte mäta halterna av serotonin eller dopamin för att se om olika antidepressiva skulle funka på en. Det är nog bara att testa, och om det inte funkar bra testa en annan. Det där vet läkarna bäst. (Och farmaceuterna. Fast det är ju sällan de som bestämmer.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 18:51:48

Marjatta skrev:Det är ganska sällan så att sjukdomar eller problem beror på direkt för låga mängder hormon.

Du kan tänka så här, Manne:

Ett hormon är en liten budbärarmolekyl. Den susar fram i blodet till sitt mål, och när den är framme trycker den på ett knapp. Sen händer nåt. Vi kallar det som händer för spuff, eller blurk, eller vad som helst. Säg spunk. Varje gång ett hormon trycker på en sådan knapp, sker ett spunk.

Hur mycket spunk det blir i kroppen beror på en massa saker. Många hormonmolekyler, mycket spunk. Jag tror det är så du tänker, Manne?

Men mängden spunk beror också på hur många knappar det finns. Om det bara finns en enda knapp, kan man öka mängden hormonmolekyler till det dubbla, det blir ändå inte mer spunk. Det går inte att trycka på knappen hur tätt som helst som helst. Det kan också vara skillnad på hur tröga knapparna är att trycka ner. Eller nåt annat. (Knapparna heter egentligen receptorer. Jag tänkte att det blir lättare att tänka på dem som knappar.)

Vad gäller antidepressiva mediciner förstår läkarna egentligen ganska lite av varför de funkar som de gör. Det är inte så lätt att man kan lista ut vad man har brist på och ersätta ... depression är ingen bristsjukdom, som när man har brist på vitamin C och därför börjar blöda i tandköttet. Det är mycket mycket mer komplicerat än så.

Man kan inte mäta halterna av serotonin eller dopamin för att se om olika antidepressiva skulle funka på en. Det är nog bara att testa, och om det inte funkar bra testa en annan. Det där vet läkarna bäst. (Och farmaceuterna. Fast det är ju sällan de som bestämmer.)


Tack för svaret någon SNRI vill jag inte ha utan använder en SSRI Paroxetin. :-)049 :D :-)Happy

Paroxetin tar jag.SSRI tar jag men skulle aldrig vilja ha någon SNRI. noradrenalinåterupptagshämmare vill jag icke ha låter farligt det. :-)056 :-)063 :o :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/SNRI

Läkemedelsbolagen gick ut med på 90 talet att depression berodde på brist av serotonin och den hypotesen. :o :-)063 :?: så det stämmer alltså inte.?
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 18:56:30

Marjatta skrev:Det är ganska sällan så att sjukdomar eller problem beror på direkt för låga mängder hormon.

Du kan tänka så här, Manne:

Ett hormon är en liten budbärarmolekyl. Den susar fram i blodet till sitt mål, och när den är framme trycker den på ett knapp. Sen händer nåt. Vi kallar det som händer för spuff, eller blurk, eller vad som helst. Säg spunk. Varje gång ett hormon trycker på en sådan knapp, sker ett spunk.

Hur mycket spunk det blir i kroppen beror på en massa saker. Många hormonmolekyler, mycket spunk. Jag tror det är så du tänker, Manne?

Men mängden spunk beror också på hur många knappar det finns. Om det bara finns en enda knapp, kan man öka mängden hormonmolekyler till det dubbla, det blir ändå inte mer spunk. Det går inte att trycka på knappen hur tätt som helst som helst. Det kan också vara skillnad på hur tröga knapparna är att trycka ner. Eller nåt annat. (Knapparna heter egentligen receptorer. Jag tänkte att det blir lättare att tänka på dem som knappar.)

Vad gäller antidepressiva mediciner förstår läkarna egentligen ganska lite av varför de funkar som de gör. Det är inte så lätt att man kan lista ut vad man har brist på och ersätta ... depression är ingen bristsjukdom, som när man har brist på vitamin C och därför börjar blöda i tandköttet. Det är mycket mycket mer komplicerat än så.

Man kan inte mäta halterna av serotonin eller dopamin för att se om olika antidepressiva skulle funka på en. Det är nog bara att testa, och om det inte funkar bra testa en annan. Det där vet läkarna bäst. (Och farmaceuterna. Fast det är ju sällan de som bestämmer.)


Är det hypofysen i hjärnan som reglerar alla dessa ämnen då.? :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotalamus

Hypotalamus
vad händer med dem som har en skada där på Hypotalamus då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 19:09:47

Marjatta skrev:Det är ganska sällan så att sjukdomar eller problem beror på direkt för låga mängder hormon.

Du kan tänka så här, Manne:

Ett hormon är en liten budbärarmolekyl. Den susar fram i blodet till sitt mål, och när den är framme trycker den på ett knapp. Sen händer nåt. Vi kallar det som händer för spuff, eller blurk, eller vad som helst. Säg spunk. Varje gång ett hormon trycker på en sådan knapp, sker ett spunk.

Hur mycket spunk det blir i kroppen beror på en massa saker. Många hormonmolekyler, mycket spunk. Jag tror det är så du tänker, Manne?

Men mängden spunk beror också på hur många knappar det finns. Om det bara finns en enda knapp, kan man öka mängden hormonmolekyler till det dubbla, det blir ändå inte mer spunk. Det går inte att trycka på knappen hur tätt som helst som helst. Det kan också vara skillnad på hur tröga knapparna är att trycka ner. Eller nåt annat. (Knapparna heter egentligen receptorer. Jag tänkte att det blir lättare att tänka på dem som knappar.)

Vad gäller antidepressiva mediciner förstår läkarna egentligen ganska lite av varför de funkar som de gör. Det är inte så lätt att man kan lista ut vad man har brist på och ersätta ... depression är ingen bristsjukdom, som när man har brist på vitamin C och därför börjar blöda i tandköttet. Det är mycket mycket mer komplicerat än så.

Man kan inte mäta halterna av serotonin eller dopamin för att se om olika antidepressiva skulle funka på en. Det är nog bara att testa, och om det inte funkar bra testa en annan. Det där vet läkarna bäst. (Och farmaceuterna. Fast det är ju sällan de som bestämmer.)


Här är väl området i hjärnan som reglerar allt detta där. :o :-)063 :?:
Hypofys
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypofys
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-01-02 19:30:21

manne skrev:Läkemedelsbolagen gick ut med på 90 talet att depression berodde på brist av serotonin och den hypotesen. :o :-)063 :?: så det stämmer alltså inte.?


Det är väl åtminstone en hypotes, alltså en teori. Det kan vara så, men man vet inte exakt. Serotoninet verkar i alla fall vara inblandat, på nåt sätt, men jag tror att rätt få forskare längre tror på riktigt så enkla samband som att det skulle handla bara om serotonineffekt. Det är väl, som vanligt i kroppen, mer komplicerat än så.

SSRI ökar inte egentligen mängden serotonin, men den ökar serotonineffekten - det blir mer spunk - genom att serotoninmolekylerna ligger kvar längre i närheten av knapparna, och hinner trycka på dem flera gånger innan de sköljs iväg.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav Marjatta » 2022-01-02 19:38:18

Om hypotalamus och hypofysen. Olika hormoner tillverkas på olika ställen, och styrs ofta av en massa andra hormoner. Jag minns inte vad som tillverkas vad, och vad som styr vad. Orkar inte kolla upp!

Visst kan en konkret skada på ett organ som producerar hormon ge brist på hormonet. Är hormonfabriken trasig så är den. Jag menar bara att de flesta av de sjukdomar som behandlas med läkemedel, som på något sätt påverkar effekterna av exv. serotonin eller dopamin eller noradrenalin - alltså mängden spunk, gronk eller splojk - inte beror på någon sådan skada.

Läkemedel griper ganska sällan in exakt där något i kroppen är trasigt. Man får nöja sig med att påverka det trasiga systemet där man kan, och på nåt sätt kompensera för vad som är vajsing.

Deprimerad kan man ju bli även av saker i livet, som om ens mamma eller ens eget barn dör. Då är det psykologin som påverkar det kemiska i hjärnan, inte tvärtom. Alltihop sitter ihop på rätt knepiga sätt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 19:40:25

Marjatta skrev:
manne skrev:Läkemedelsbolagen gick ut med på 90 talet att depression berodde på brist av serotonin och den hypotesen. :o :-)063 :?: så det stämmer alltså inte.?


Det är väl åtminstone en hypotes, alltså en teori. Det kan vara så, men man vet inte exakt. Serotoninet verkar i alla fall vara inblandat, på nåt sätt, men jag tror att rätt få forskare längre tror på riktigt så enkla samband som att det skulle handla bara om serotonineffekt. Det är väl, som vanligt i kroppen, mer komplicerat än så.

SSRI ökar inte egentligen mängden serotonin, men den ökar serotonineffekten - det blir mer spunk - genom att serotoninmolekylerna ligger kvar längre i närheten av knapparna, och hinner trycka på dem flera gånger innan de sköljs iväg.


MEn hur är det med detta ämne har hundar mera av det är det därför som de är så sociala och tycker om när man klappar dem.? :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin

Oxytocin
såg en dokumentär om hundar och som handlade bland anat om detta ämne stämmer det att hundar har mera av detta i blodet.?

Har man som hög fungerade autism brist på det ämnet.? :o :-)063 :?: är det därför som många med detta vårat handikapp är så icke sociala a-sociala.? :o :-)063 :?:
Förklara gärna mera om detta ämne.?
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Signalsubstanser dopamin med mera?

Inläggav manne » 2022-01-02 20:06:27

Marjatta skrev:hypofysen.


Min bror tex hade brist på tillväxthormon som liten och fick det artificiell som medicin för att växa och bli längre.

Det kan man väl eller den nivån går väl att mäta i labb miljö.?

hypofysen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillv%C3% ... nde_hormon

detta går väl att se i labb vilken nivå som är normal där.? :o :-)063 :?:
Fast och andra sidan har man för mycket av Tillväxthormonfrisättande hormon eller GHRH (Growth Hormone-Releasing Hormone), så blir man väl som denna där mannen Richard Kiel .? :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=jaws+jam ... 6BLGIqYR7M

https://www.google.se/search?q=jaws+jam ... CCbQudROWM

Jag har för mig att han jaws från james bond filmen hade för höga nivåer av tillväxthormon.? :o :-)063 :?:

Richard Kiel


https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Kiel
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in