Vad är en gentleman.?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-16 15:06:57

https://www.imdb.com/title/tt0402894/

ett till tips på en Gentleman.? :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-16 15:31:39

manne skrev:Är han inte den typiska gentlemannen den snygga sydlänningen som charmar kvinnor.?


Nej, det hamnar närmare gigoglo-kategorin. En kåt sydlänning är inte en gentleman.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är en gentleman.?

Inläggav Alien » 2021-12-16 15:52:23

LordNelson skrev:
manne skrev:Hur blir man den perfekta gentlemannen då.?

Studerar en psykopat. Eftersom Alien säger man ska vara född rik (ja väldigt förmögen då, så förmögen man kan leva ett extravagant liv utan någon inkomst), ha gått på fin internat skola (= lärt sig pennalism från grunden) så är genvägen att studera tekniken från någon mästare.

Det var ett missvisande referat av mitt inlägg. Du missade avsiktligt resten:
Nuförtiden betyder det väl att man är artig och väluppfostrad och chevaleresk mot kvinnor (drar ut stolen för dem, går på sidan närmast gatan så att inte damen blir nedstänkt av bilarna när de kör i vattenpölarna, håller upp dörren för damerna och sånt).


Visst kan det finnas psykopater som utåt beter sig belevat som gentlemän. Men knappast fler psykopater bland gentlemän än i övriga befolkningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-16 15:58:06

Skogkatt skrev:
manne skrev:Är han inte den typiska gentlemannen den snygga sydlänningen som charmar kvinnor.?


Nej, det hamnar närmare gigoglo-kategorin. En kåt sydlänning är inte en gentleman.


tack för att du förklarar för mig. :-)049 :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-16 16:01:06

Jag tror att vi överanalyserar det här, bara var motsatsen till en skitstövel. Titta på en högljudd, oförskämd, smutsig man och gör motsatsen till det han gör och är. Titta på hooligans och gör motsatsen. Och psykopater kan inte vara gentlemän eftersom psykopater bara bryr sig om sig själva. Andra människor betyder inget alls för dem.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-16 16:16:18

Här så har du väl ur typen på en Gentleman.? :o :-)063 :?:

Han är väl en typiskt gentleman ju. :-)049 :D :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-16 16:20:21

Skogkatt skrev:
manne skrev:Är han inte den typiska gentlemannen den snygga sydlänningen som charmar kvinnor.?


Nej, det hamnar närmare gigoglo-kategorin. En kåt sydlänning är inte en gentleman.


daniel craig james bond

https://www.google.se/search?q=daniel+c ... YIP5U-amoM

https://www.google.se/search?q=daniel+c ... FHtUf2IhTM

Ur typen på hur en Gentleman bör vara då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-16 16:22:38

Skogkatt skrev:
manne skrev:Är han inte den typiska gentlemannen den snygga sydlänningen som charmar kvinnor.?


Nej, det hamnar närmare gigoglo-kategorin. En kåt sydlänning är inte en gentleman.


Det blev lite fel, jag menade "Gigolo". De är inte gentlemän.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-16 17:09:08

manne skrev:
Skogkatt skrev:
manne skrev:Är han inte den typiska gentlemannen den snygga sydlänningen som charmar kvinnor.?


Nej, det hamnar närmare gigoglo-kategorin. En kåt sydlänning är inte en gentleman.


daniel craig james bond

https://www.google.se/search?q=daniel+c ... YIP5U-amoM

https://www.google.se/search?q=daniel+c ... FHtUf2IhTM

Ur typen på hur en Gentleman bör vara då.? :o :-)063 :?:



James Bond är ju ofta den typiska brittiska gentlemannen. Men han är en spion på film, Hollywood är inte ett bra ställe att leta efter verkligheten. Att vara en gentleman kan väl handla om att vara vuxen. Uppföra sig vuxet och inte vara en skitstövel. Helt enkelt uppföra sig bra och ha lite stil.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-16 17:23:27

Skogkatt skrev:
Skogkatt skrev:
manne skrev:Är han inte den typiska gentlemannen den snygga sydlänningen som charmar kvinnor.?


Nej, det hamnar närmare gigoglo-kategorin. En kåt sydlänning är inte en gentleman.


Det blev lite fel, jag menade "Gigolo". De är inte gentlemän.


okej förstår tack för att du förklarade för mig, :-)049 :D
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad är en gentleman.?

Inläggav Alien » 2021-12-16 21:32:05

manne skrev:
manne skrev:Hur blir man den perfekta gentlemannen då.?


finns även en bra artist som heter gentelman. :wink:

Gentleman - To the Top [with LYRICS]
https://www.youtube.com/watch?v=TCl3TPoXfms


Men lever Gentleman (född Tilmann Otto) upp till sitt artistnamn då?

Tilmann Otto, känd under sitt artistnamn Gentleman, född 19 april 1975 i Osnabrück, är en tysk reggaemusiker. Tilmann är gift med Tamika, som medverkar i hans kör, och de har tre barn tillsammans. Han bor både i Köln och på Jamaica.
---
Han sjunger mest på engelska eller snarare patois (jamaicansk-kreol).
---
Med låtar som "Send A Prayer" uttryckte Gentleman sin djupa tro på Gud, utan att hänvisa till en viss religion.
---
År 2002 blev hans genombrott med Journey to Jah, ett mycket roots-orienterat album som påverkades av att hans förstfödde son fötts. Det fanns inte svordomar eller prat om vapen i texterna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gentleman_(musiker)

Kanske är han en gentleman. Hursomhelst, kul att en tysk kan slå igenom som reggaemusiker på Jamaica.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-16 22:45:07

Alien skrev:
manne skrev:
manne skrev:Hur blir man den perfekta gentlemannen då.?


finns även en bra artist som heter gentelman. :wink:

Gentleman - To the Top [with LYRICS]
https://www.youtube.com/watch?v=TCl3TPoXfms


Men lever Gentleman (född Tilmann Otto) upp till sitt artistnamn då?

Tilmann Otto, känd under sitt artistnamn Gentleman, född 19 april 1975 i Osnabrück, är en tysk reggaemusiker. Tilmann är gift med Tamika, som medverkar i hans kör, och de har tre barn tillsammans. Han bor både i Köln och på Jamaica.
---
Han sjunger mest på engelska eller snarare patois (jamaicansk-kreol).
---
Med låtar som "Send A Prayer" uttryckte Gentleman sin djupa tro på Gud, utan att hänvisa till en viss religion.
---
År 2002 blev hans genombrott med Journey to Jah, ett mycket roots-orienterat album som påverkades av att hans förstfödde son fötts. Det fanns inte svordomar eller prat om vapen i texterna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gentleman_(musiker)

Kanske är han en gentleman. Hursomhelst, kul att en tysk kan slå igenom som reggaemusiker på Jamaica.


Jag vet inte om han är en gentleman. Men en tysk som gör reggaemusik på Jamaica, det har jag inte sett förut. Så bra att han inte sjunger om vapen eller `gangster lifestyle`. Det är så löjligt. Det finns alldeles för många wanna-be gangsters nuförtiden som sjunger om ansiktstatueringar, `busting caps` och pimpin`.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-17 19:48:17

finns en film som handlar hur man inte skall vara om man är rik eller förmögen. :-)063 :shock: :?:

Dessa där är dryga och sviniga och bortskämda och de förkastar vanligt folk och är ohövliga och spydiga och svinga. :!:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-17 22:31:13

manne skrev:gentleman.


Med dessa karaktärer så finns det noll gentleman aktigt med dem de uppför sig och beter sig som svin. :cry:
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Vad är en gentleman.?

Inläggav slackern » 2021-12-26 14:50:55

En del verkar ha blandat ihop en gentleman med en snobb, kläderna gör inte en gentleman men dock en snobb.

En snobb är en person med en världsbild som baseras på att andra människor av olika skäl är av naturen underlägsna, till exempel på grund av intellekt, förmögenhet, utbildning eller släktskap. En snobb imiterar de vanor, attityder och livsstilar som kännetecknar den (högre) socialgrupp han eller hon antingen tillhör eller vill tillhöra.


Här kan ni läsa om snobbar och kläder.

Idag betraktas det relativt ofint att vara en snobb. När man kallar någon snobb kan det vara av samma skäl som de engelska privatskolorna gjorde det tydligt att man inte är lika fin. Att man vill sträva efter att vara finare än vad man faktiskt är, som i västerländsk kultur ofta anses vara vulgärt och opassande. När man är snobb så klär man också sig med mycket dyra kläder.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Snobb

En gentleman i dagsläget vet hur man för sig har fått lära sig artighet från modersmjölken något man är uppfostrad med inget man kan lära sig i efterhand.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är en gentleman.?

Inläggav notwoodstock » 2021-12-26 15:04:57

Jag såg Helgonet som barn, på TV. Gillade...
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-26 15:06:01

slackern skrev:En gentleman i dagsläget vet hur man för sig har fått lära sig artighet från modersmjölken något man är uppfostrad med inget man kan lära sig i efterhand.


Det är en bra poäng. Min morsa lärde mig mycket när jag var liten pojke. Jag säger inte att jag är en perfekt gentleman eller något. Men kvinnor spelar en stor roll, mödrar som lär sina söner hur man ska bete sig när de är små. Det hjälper också att ha en storasyster som sätter dig på plats. Min syster var aldrig rädd för att berätta vad hon menade. Eller att slå mig i huvudet med en spade. :lol: Starka kvinnor kan spela en ganska stor roll. Fäder också naturligtvis, men mödrar är speciella. De betyder mycket.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Vad är en gentleman.?

Inläggav slackern » 2021-12-26 15:14:01

Trump är ingen gentleman har är bara vulgär och en buffel. Folk som tror att han är en gentleman har mycket att lära.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in